Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@16:36:59 GMT

تاغزارها عامل مهم مقابله با ریزگردها در سبزوار

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۶۸۴۷

تاغزارها عامل مهم مقابله با ریزگردها در سبزوار

شهرستان سبزوار در مجاورت کویر قرار دارد از گذشته دور درختان تاغ در عرصه‌های منابع طبیعی آن کشت شده که امروز حفظ و حراست از این تاغزارها عامل مهمی در مقابله با ریزگردها در سبزوار به شمار می‌رود.

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: منطقه حارث‌آباد در بیابان‌های جنوب شهرستان سبزوار از نخستین نواحی در سطح کشور در دهه ۴۰ و ۵۰ بود که برای کنترل ریزگردها و جلوگیری از حرکت شن‌های روان، کاشت تاغزار در آن آغاز شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس‌علی کیانی‌فرد افزود:۵۰ هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی سبزوار تاغزار هستند که این درختان در تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از گرد و غبار نقش موثری دارند.

 وی اظهار کرد: ۸۰۰ هزار هکتار از مساحت شهرستان سبزوار را عرصه منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و از این مقدار ۵۰ هزار هکتار زیر پوشش  تاغزارهاست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار افزود: یکی از مشکلات مهم این نهاد در حراست از عرصه منابع طبیعی به ویژه تاغزارها، قاچاق چوب است چنان‌که طی سال‌های گذشته قاچاق چوب تاغ با هدف تهیه زغال تهدید اصلی تاغزارهای سبزوار بوده است.

کیانی‌فرد مطرح کرد: معضل منابع طبیعی سبزوار در خصوص حراست از تاغزارها و عرصه‌های منابع طبیعی کمبود نیروهای یگان حفاظت است که پایش تمام منطقه تحت پوشش را کمی دشوار کرده است.

وی ادامه داد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار سال‌های اخیر برای حراست از تاغزارها علاوه‌بر فرهنگ‌سازی و برخورد سخت با قاچاقچیان چوب به جوامع محلی متوسل شده است و با کمک اهالی روستاهای منطقه از این عرصه‌ها مراقبت می‌کند.

کیانی‌فرد گفت: یکی دیگر از اقدامات توزیع ۴۲ دستگاه آبگرمکن خورشیدی رایگان در روستاهای مجاور تاغزارهای سبزوار در بهمن سال گذشته بود تا با جایگزینی سوخت فسیلی علاوه‌بر کمک به معیشت ساکنان حاشیه از تخریب منابع طبیعی و اراضی ملی جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: همچنین آذرماه سال جاری همزمان با طرح ملی نهضت سبز نهال‌کاری عملیات کاشت نهال در سطح ۳۸۰ هکتار از مناطق بیابانی و عرصه‌های طبیعی سبزوار آغاز شد که این طرح به تقویت پوشش گیاهی منطقه بیابانی سبزوار کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ریزگردها عرصه منابع طبیعی شهرستان سبزوار طبیعی سبزوار هزار هکتار کیانی فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۶۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قصرشیرین در حاشیه این مراسم با گرامیداشت روز هوای پاک گفت: منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و باید در راستای حراست و حفاظت از منابع طبیعی این سرمایه خدادادی تلاش کرد.
مراد باباخانی افزود: اهمیت و توجه به طبیعت و منابع خدادادی محیط زیست یک وظیفه است و باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی افزود: اگرچه اقلیم قصرشیرین گرم و خشک است، اما دارای خاک مرغوب و حاصلخیز و و منابع آبی خوبی است که می‌توان از آن برای کاشت هرچه بیشتر درختان بهره گرفت.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • برخورد قضایی با هرگونه برداشت گیاهان دارویی در استان کرمان
  • ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی صنعتی در عرصه‌های طبیعی
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد