Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-25@08:18:23 GMT

«سه کام حبس»؛ تکرار ژست فیلمسازی دردمند در ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۴۸۸۶۹

«سه کام حبس»؛ تکرار ژست فیلمسازی دردمند در ایران

رویداد۲۴ مازیار وکیلی: فیلم سه کام حبس ساخته سامان سالور در سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.. منتقدان گفته‌اند این فیلم، فیلم متوسطی بوده اما به نسبت آثار قبلی سامان سالور برای او دستاورد مهمی به حساب می‌آید.

سامان سالور بعد از ساخت چند فیلم متفاوت (خصوصاً فیلم جنگی سیزده پنجاه و نه) به همان فضای آشنای سینمای اجتماعی ایران برگشته و با طرح مضامینی مثل فقر، ریاکاری و اعتیاد در دل داستانی تلخ تلاش کرده فیلمی متفاوت از آثار قبلی خودش بسازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیزر سه کام حبس

تعداد بازدید : 1 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

داستان فیلم سه کام حبس

فیلم داستان زن و شوهر جوانی است که در کار خرید و فروش ظروف یکبار بار مصرف و مواد غذایی هستند. مرد برای تغییر وضع معیشتی خود و خانواده‌اش تصمیم عجیبی می‌گیرد و آن را از تمام اطرافیان خود، حتی همسرش پنهان می‌کند. تصمیمی که زندگی او و همسرش را دچار تحولاتی می‌کند که پایانی تراژیک دارد.

سه کام حبس تمام تلاش خودش را می‌کند تا یک فیلم اجتماعی مرسوم در سینمای ایران باشد. فیلم در نمایش نکبت، بدبختی و مشکلات شخصیت‌های اصلی‌اش هیچ امساکی نمی‌کند. آدم‌های سه کام حبس مردمی هستند فقیر، بدبخت و ریاکار که هیچ فرصتی را برای خلاف کردن به منظور رسیدن به منفعت شخصی را هدر نمی‌دهند. آن‌ها در کمک کردن به یکدیگر برای دزدی، بزهکاری و فروش مواد مخدر از یکدیگر سبقت می‌گیرند، به شکلی که تمام خدمتی که آدم‌های فیلم به یکدیگر می‌کنند برای انجام کار‌های خلاف کوچکی است که آن‌ها را به اهداف کوتاه مدت‌شان می‌رساند.

مشکل سه کام حبس البته نه در نمایش این سیاهی و تلخی که به هر حال ریشه در واقعیت دارد که در فقدان یک نگاه جامع و دقیق طبقاتی به شخصیت‌های اصلی فیلم است. ریشه طبقاتی شخصیت‌های فیلم خصوصاً دو شخصیت اصلی فیلم مشخص نیست.

طبقه افراد در فیلم بر مبنای شغل آن‌ها تعریف می‌شود که تعریف دقیقی نیست. همین نگاه باعث شده که کارگردان تمام شخصیت‌های فیلمش را در یک وضعیت تلخ رها کند تا آن‌ها مثل پرنده‌ای گیر اُفتاده در قفس برای رهایی از این نکبت به هر دری بزنند. در‌هایی که تمامشان بسته است.


به گزارش رویداد۲۴ سالور هیچ‌گاه سراغ تحلیل این موضوع نمی‌رود که آدمی مثل مجتبی چرا با توجه به وضعیت نسبتاً باثبات اقتصادی سراغ کار خلاف می‌رود. تقلیل دادن این تصمیم به یک دیالوگ گذرا که در آن مجتبی می‌گوید: «می‌خواسته فرزندش سرافراز باشد» بیشتر از فقدان نگاه طبقاتی کارگردان دارد تا مشکل شخصیت اصلی فیلم. به همین خاطر است که علی‌رغم تمام تلاش کارگردان برای تعریف داستانی انباشته از تلخی و تباهی ما با شخصیت‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنیم. به خاطر عدم شناخت درست از شخصیت‌ها و عدم درک انگیزه‌شان (که از همان نگاه غیر تحلیلی کارگردان نشات می‌گیرد) نمی‌توانیم با آن‌ها همراه شویم و آنقدر به سرنوشت آن‌ها علاقه پیدا کنیم که برایمان به عنوان تماشاگر مهم باشد تا از سرانجام کار آن‌ها با خبر شویم. پس تمام زحمت کارگردان صحنه پردازی دقیق و پُر جزئیات، گرفتن بازی‌های متفاوت از بازیگران و تلاش برای گره‌افکنی‌های دقیق در فیلمنامه به هدر می‌رود.

در نبود یک نگاه درست و دقیق تحلیلی تمام این کوشش‌های فرمال فایده و خاصیت خود را از دست می‌دهند. در سه کام حبس (برخلاف ظاهر غلط اندازی که دارد) جامعه غائب است. کل جهان داستان محدود شده به آدم‌های فیلم و مشکلاتی که دارند. ریشه مشکلات معلوم نیست. مشخص نیست چرا آدم‌های فیلم چنین تصمیمات عجیبی برای پیش‌برد اهدافشان می‌گیرند. چرا تصمیم می‌گیرند برای تغییر وضعیت خود (که با توجه به وضع امروز ایران خیلی هم بد نیست) تصمیمات پُرریسک و خطرناکی بگیرند که عاقبتش از ابتدا معلوم است.

مشکل سینمای امروز ایران بیشتر از آن‌که به توانایی تکنیکی و داستان‌گویی کارگردان‌ها مربوط باشد به فقدان یک نگاه تحلیلی از سوی آن‌ها باز می‌گردد. مشخص است که سالور در سه کام حبس برای فرار از تفسیر‌ها و تاویل‌های سیاسی به ریشه‌ها نپرداخته و تلاش کرده تا پشت ژست یک فیلمساز اجتماعی و دردمند پنهان شود تا اگر کسی به او طعنه سیاه‌نمایی با آوردن مثال‌هایی از درون فیلم ثابت کند که سه کام حبس این‌گونه نیست و فقط فیلم اجتماعی مصلحانه‌ای است که می‌کوشد با نشان دادن برخی از مصائب جامعه مردم را به فکر وادار کند تا راه حلی برای برون رفت از مشکلات پیدا شود.

کافی است که این فیلم را با نمونه مشابه دیگر آن یعنی فیلم ابد و یک روز مقایسه کنید. در آن‌جا سعید روستایی آنقدر درک و دریافت درستی از شخصیت‌های فیلمش و زیست جهان آن‌ها داشت که حواسش باشد که تمام زندگی این افراد نکبت نیست و لحظات خوشی هم وجود دارد که آن‌ها را به زندگی و واقعیت جاری در جامعه وصل می‌کند.

سه کام حبس در نبود یک نگاه تحلیلی دقیق بدل به فیلمی متوسط شده که تاثیر چندانی بر روی مخاطب نمی‌گذارد. کارگردان‌های ایران پیش از روایت چنین قصه‌هایی باید به درکی درستی از طبقات اجتماعی ایران و مناسبات میان آن‌ها برسند و الا نتیجه کار از یک فیلم متوسط بنام سه کام حبس فراتر نمی‌رود و خیلی زود فراموش می‌شود. این دقیقاً در نقطه مقابل خواست اصلی کارگردان است که می‌خواسته با فیلمش به مردم و احتمالاً مسئولان تلنگر بزند.

لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000qnQ خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 سه کام حبس جشنواره فیلم فجر شخصیت های فیلم آدم های فیلم سامان سالور سه کام حبس اصلی فیلم شخصیت ها یک نگاه یک فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۸۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادگاه منافقین آغاز شد

دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) به صورت علنی برگزار شد.

گروهک تروریستی منافقین از خرداد ۱۳۶۰ و پس از عزل بنی صدر به صورت رسمی عملیات مسلحانه و ترور را برای مقابله با انقلاب مردم ایران برگزیده بود، در طول این سال‌ها دست به جنایات زیادی در حق مردم ایران زده است.

کارنامه جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین، تاریخی سیاه و ضد بشری را شامل می‌شود که سند قتل عام بیش از ۱۷ هزار غیرنظامی ایرانی است.

در کارنامه این گروهک تروریستی فهرست بلندی از ترور شخصیت‌های سیاسی، علمی و مذهبی ایران وجود دارد؛ ترور ۷۲ نفر از شخصیت‌های سیاسی کشورمان با انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی، ترور ناکام مقام معظم رهبری، ترور شهیدان رجایی و باهنر، ترور آیت‌الله دستغیب، آیت‌الله قدوسی و آیت‌الله مدنی، ترور صیاد شیرازی و ترور دانشمندان هسته‌ای از دیگر اقدام‌های تروریستی این گروهک است از این روی دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات این گروهک از سال گذشته آغاز شده است.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به جنایات و اقدامات اعضای گروهک تروریستی منافقین ۲۱ آذر ۱۴۰۲ آغاز و تاکنون ۱۰ جلسه از دادگاه متهمان این پرونده برگزار و کیفرخواست متهمان توسط نماینده دادستان قرائت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس تیران در دستور کار قرار گیرد
  • پوتین با هوش مصنوعی بازیگر فیلم زندگینامه خودش شد (+عکس)
  • قیمت سازی در بازار مسکن تمام شد؟ | شرط جدید برای انتشار آگهی های مسکن
  • ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد
  • دادگاه منافقین آغاز شد
  • رونمایی از تصویر سازی گرافیکی میرمهنای بندر ریگی در بوشهر
  • تیم ملی فوتسال ایران با سوپر استارش نتوانسته نتایج قاطعش را تکرار کند
  • مقاومت مرموز دربرابرسینمای مقاومت