Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت های مختلفی برای فعالیت در حوزه های گردشگری،کشاورزی،صنایع دستی و دامپروری دارند که نیازمند برنامه ریزی بهتر جهت تحقق توسعه اقتصادی است.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد شهرستان گچساران در بیشتر زیرساخت های روستایی مقام نخست کهگیلویه و بویراحمد را دارد به طوری که این شهرستان ها براساس آمار موجود در زمینه های اجرای طرح های هادی در روستاها، انتقال آب کشاورزی، گازرسانی،برق رسانی و آب آشامیدنی مقام نخست کهگیلویه و بویراحمد را  دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گچساران نخستین نقطه کهگیلویه و بویراحمد است که جشن سبز گازرسانی در آن انجام شد و به زودی شهرستان باشت هم به مناطق سبز گازرسانی خواهد پیوست.

شرط حضور سرمایه گذاران  در روستاها فراهم بودن زیرساخت های اولیه است که وجود چنین زیرساخت هایی در گچساران و باشت نشان می دهد که باید برای معرفی ظرفیت های یاد شده تلاش بیشتری کرد.

با توجه به اینکه هم اکنون ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد مهمترین نیاز مردم است شناسایی ظرفیت های پنهان به ایجاد فرصت های شغلی تازه کمک می کند.

ظرفیت های پنهان اشتغال در گچساران و باشت از دیدگاه یک کارشناس

تسهیلگر طرح توسعه پایداز منظومه روستایی گفت: تنوع بخشی به تولید یکی از نیازهای اشتغال در گچساران است که نیازمند توجه بیشتری است.

حاجی زاده افزود: نوعانداری، کشت زعفران و پرورش قارچ از محصولاتی است که نیازمند اجرای دوره های آموزشی برای ترویج بیشتر است.

وی از استقبال مردم روستاهای بویراحمد دهستان بویراحمد خبر داد و با اشاره به اینکه فصل پرورش کرم ابریشم نزدیک است گفت: یک دوره آموزشی برای متقاضیان این محصول برنامه ریزی شده که قرار است در چند روز آینده برگزار شود.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی می گوید: کشاورزی و گردشگری از ظرفیت های مهم اشتغال در این شهرستان هاست که با توجه به وجود زیرساخت های اولیه  انتظار می رود با پیگیری بیشتر مسئولان و مشارکت مردم این استعدادهای شکوفا شود.

یک تیر و ۲ نشان طرح انتقال آب به دشت باشت

غلامرضا تاجگردون افزود: یکی از طرح های مهم اقتصادی برای توسعه روستاهای باشت پروژه انتقال آب به دشت باشت است که تکمیل آن به توسعه کشاورزی و گردشگری کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه مطالعه طرح تامین آب به دشت باشت تکمیل شده است گفت:احداث یک دریاچه آب به مساحت  ۷۰ تا ۱۰۰ هکتار در روستای چم بلبل تعریف شده است که روستاهای مله برفی و شوش مهم از مزایای گردشگری در آن بهره مند خواهند شد.

غلامرضا تاجگردون افزود: یک پل زیبا برای احداث بر روی این دریاچه نیز طراحی شده است.

وی بیان کرد: اجرای طرح انتقال آب به دشت باشت با ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار اجرا خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اجرای این پروژه مهم افزون بر تامین آب کشاورزی و  آشامیدنی می تواند زمینه ساز شکوفایی صنعت گردشگری نیز باشد.

وی به طرح توسعه پایدار روستایی گچساران نیز اشاره کرد و افزود: این طرح با توجه ظرفیت های متنوع روستاها می تواند به شکوفایی استعدادهای پنهان مناطق روستایی کمک کند.

برنامه های رونق صنایع دستی

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آموزش رشته های صنایع دستی غیربومی از راهبردهایی است  که به  بهره وری بهتر از ظرفیت اشتغالزایی صنایع دستی در استان و به ویژه در شهرستان گچساران به عنوان قطب اصلی صنایع دستی استان کمک می کند.

پریسا راد افزود: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی از خدمات حمایتی برای توسعه صنایع دستی گچساران بوده به طوری که پارسال ۱۲ میلیارد ریال وام به متقاضیان پرداخت شد.

وی بیان کرد: تلاش می شود با آموزش های به بافی به افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی به ویژه رشته های داری کمک شود.

راد عنوان کرد: برپایی نمایشگاه های صنایع دستی و اعزام هنرمندان به استان های دیگر نیز از اولویت های میراث فرهنگی برای رونق صنایع دستی است.

رئیس صندوق کارآفرینی امید گچساران نیز گفت: تولید تا بسته بندی محصولاتی چون پسته کوهی،رب انار،صنایع دستی از ظرفیت هایی است که در صورت همت اهالی می تواند افزون بر اشتغال پایدار برندی برای منطقه باشد.

بیت الله افروشه افزود: پس از بررسی طرح های ارائه شده از سوی تسهیلگران امکان پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از سوی صندوق کارآفرینی امید وجود دارد.

وی با اشاره به تجربیات صندوق کارآفرینی امید در ایجاد اشتغال پایدار به صورت زنجیره ای تولید تا فروش اظهار داشت: طرح منظومه روستایی گچساران می تواند سرآغاز رفع مشکلات اشتغال در مناطق روستایی و عشایر باشد.

چشم انداز روشن با طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در گچساران

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح توسعه منظومه روستایی که برای اجرا در ۱۱۷ روستا پیش بینی شده در روستاهای دهستان بویراحمد گرمسیری گچساران آغاز شد .

غلامرضا امیدوار اظهار داشت: این طرح با پیگیری های مسئولان و به دلیل وجود زیرساخت های اولیه مطلوب روستایی چون طرح های هادی به صورت پایلوت در گچساران اجرا می شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: روستاهای گچساران که در گام نخست انقلاب شاهد انجام زیرساخت های مختلفی چون جدول گذاری،آسفالت معابر، ایجاد فضای سبز، پارک های تفریحی و تاسیسات زیربنایی چون آب،برق و گاز بوده در گام دوم انقلاب با اجرایی شدن این طرح شاهد تحول در معیشت مردم خواهد بود.

وی تصریح کرد:مطالعات طرح توسعه منظومه روستایی با هدف توسعه پایدار و با رویکرد اقتصادی، اجتماعی و اشتغال زایی در گچساران از سوی مشاوران انجام شده است.

امیدوار بیان کرد: تسهیل گرانی نیز برای شناسایی ظرفیت های توسعه و اشتغال در روستاهای گچساران انتخاب شده است.
وی عنوان کرد: تسهیلگران در روستاهایی ماننددیل،آرو،مارین،اسپر،گبرستان، نازمکان و سرتیره کار شناسایی ظرفیت ها و افراد علاقه مند اجرای طرح های اشتغالزا را آغاز کرده اند.
امیدوار ابراز داشت: طرح های بومگردی، تولید و بسته بندی مواد غذایی از جمله ظرفیت های شناسایی شده در روستاهای بویراحمد گرمسیری است که افرادی نیز متقاضی انجام آن شده اند.وی گفت:در قالب این طرح براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و قابلیت و ظرفیت های شغلی، اجتماعی و اقتصادی روستاها به تفکیک، منظومه هایی را تشکیل می دهند و هر یک به قطبی تبدیل خواهند شد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران با ۳۰ هزار نفر جمعیت روستایی، یک بخش، چهار دهستان و بیش از ۱۱۷ روستا و آبادی دارای سکنه در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 اشتغال درآمد کهگیلویه و بویراحمد گاز مجلس شورای اسلامی قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی شهرستان های گچساران و باشت صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد زیرساخت های اولیه روستاهای گچساران ظرفیت های پنهان منظومه روستایی اشتغال پایدار شناسایی ظرفیت توسعه پایدار صنایع دستی اجرای طرح طرح توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۱۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنایع دستی روستای قلعه بالا

دریافت 18 MB

به گزارش خبرنگار مهر، روستای قلعه بالا در بخش بی ارجمند شاهرود در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شاهرود قرار دارد. در این فیلم، بخشی از صنایع دستی این روستا را مشاهده می‌کنید.

کد خبر 6080372

دیگر خبرها

  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • ‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد
  • بوستان باشت نگینی سبز در جنوب کشور
  • اختصاص اعتبار ویژه به روستاهای فاقد دهیاری گچساران
  • اتاق‌های بازرگانی در خوزستان باید فعال‌تر از گذشته باشند
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا
  • تصادف در جاده گچساران_ بهبهان با یک کشته و 3 مصدوم
  • ضرورت آمادگی دستگاه‌های اجرایی گچساران برای برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش کهگیلویه و بویراحمد