Web Analytics Made Easy - Statcounter

‎وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: دولت عربستان از مشارکت هیئت جمهوری اسلامی ایران در نشست بررسی طرح معامله قرن در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده جلوگیری کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزرای آنا ‎وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ارسال یک یادداشت اعتراض رسمی به دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی، با اشاره به سوء استفاده عربستان از میزبانی مقر سازمان به منظور کارشکنی در ادامه روند فعالیت‌های آن، از جمله از طریق ایجاد محدودیت در مشارکت آزادانه دولت‌های عضو در نشست‌های سازمان در جده به ویژه در موضوع مهمی مانند فلسطین، اعلام می‌کند شایستگی این رژیم برای ادامه میزبانی مقر سازمان همکاری اسلامی مورد تردید جدی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح جلوگیری دولت عربستان از مشارکت کشورمان در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده اظهار کرد: به‌دنبال رونمایی طرح صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» از سوی رئیس جمهور آمریکا، به پیشنهاد دولت خودگردان فلسطین و دعوت دبیرکل سازمان همکاری اسلامی قرار شد نشست فوق العاده کمیته اجرایی این سازمان در سطح وزیران امور خارجه کشورهای عضو در روز دوشنبه مورخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ در مقر دبیرخانه سازمان در جده عربستان به منظور بررسی این طرح و موضعگیری در خصوص آن برگزار شود. 

موسوی افزود: با اینکه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان به منظور شرکت در نشست جده دعوت به‌عمل آورده است ولی دولت عربستان سعودی - که میزبانی دبیرخانه سازمان در جده را بعهده دارد - با نقض تعهدات صریح دولت میزبان این سازمان بین المللی و اصول بدیهی مصرح در روش کار این سازمان‌ها از جمله ضرورت تضمین مشارکت آزاد و بدون محدودیت دولت‌های عضو در تمامی فعالیت‌های سازمان، تا آخرین ساعات پیش از برگزاری این نشست از اعطای روادید به هیئت جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه خودداری کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: روند عدم مشارکت دهی هیئت‌های نمایندگی برخی از کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران در نشستها و اجلاسیه‌های سازمان همکاری اسلامی‌که در جده مقر دبیرخانه آن برگزار می‌شود، طی ماه‌های گذشته از سوی عربستان سعودی تشدید شده است. 

موسوی افزود: این رویکرد دولت عربستان مورد نکوهش برخی از کشورهای عضو قرار گرفته که این کشور را به سوء استفاده از میزبانی این سازمان بین المللی و بهره برداری نامطلوب از آن در جهت تأمین منافع و مطامع سیاسی خود متهم نموده‌اند.

موسوی در خاتمه تأکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ارسال یک یادداشت اعتراض رسمی‌به دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی‌که متن آن میان اعضای سازمان هم توزیع خواهد شد، با اشاره به سوء استفاده عربستان از میزبانی مقر سازمان به منظور کارشکنی در ادامه روند فعالیت‌های آن، از جمله از طریق ایجاد محدودیت در مشارکت آزادانه دولت‌های عضو در نشست‌های سازمان در جده به ویژه در موضوع مهمی مانند فلسطین، اعلام می‌کند شایستگی این رژیم برای ادامه میزبانی مقر سازمان همکاری اسلامی مورد تردید جدی قرار گرفته است.

انتهای پیام/4127/

منبع: آنا

کلیدواژه: دولت عربستان معامله قرن وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران عربستان از مشارکت دبیرخانه سازمان سازمان به منظور دولت های عضو سوء استفاده سازمان در جده ایران در نشست دولت عربستان کشورهای عضو معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «تاریخ طب در ایران پس از اسلام» تالیف دکتر محمود نجم‌آبادی به عنوان یازدهمین کتاب از سلسله نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن» با سخنرانی محمدحسین عزیزی عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی و محمد صدر عضو هیئت علمی دایره‌المعارف اسلامی برگزار می‌شود و امین متولیان استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دبیری این نشست را به عهده دارد.

تا کنون کتاب‌های «تاریخ پیامبر اسلام» اثر محمدابراهیم آیتی، «نثر طوبی؛ دایره‌المعارف لغات قرآن کریم» اثرعلامه ابوالحسن شعرانی، «بیست مقاله قزوینی» از مجموعه پژوهش‌های علامه محمد قزوینی، «زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها» نوشته سیدجعفر شهیدی، «مسئله حجاب» استاد شهید مرتضی مطهری، «واژه و معنای آن از فارسی میانه تا فارسی» نوشته کتایون مزداپور، «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» سلسله جلسات استاد سیدعلی خامنه‌ای، «حواصل و بوتیمار» نوشته امیرحسن یزدگردی، «خواب آشفته نفت» نوشته محمدعلی موحد و «مفاتیح الجنان» با گردآوری شیخ عباس قمی در سلسله نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن» معرفی و بررسی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در حاشیه دیدارها در نیویورک
  • هشت پیشنهاد ایران به نشست وزیران علوم سازمان همکاری شانگهای
  • بررسی مسائل و مشکلات کوی امام علی(ع) اراک
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • نشست وزرای علوم سازمان شانگهای در مسکو با حضور ایران
  • نخستین حضور ایران در نشست وزیران علوم سازمان شانگهای
  • نشست شورای امنیت درباره غزه 
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشورهای عضو شانگهای برقرار شود
  • امیر آشتیانی: همکاری و مشارکت ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های بدیعی شد