Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-29@07:27:13 GMT

کارشکنی جدید سعودی ها در مقابل ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۵۷۱۵

کارشکنی جدید سعودی ها در مقابل ایران

خبرآنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح جلوگیری دولت عربستان از مشارکت کشورمان در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده اظهار داشت: بدنبال رونمایی طرح صهیونیستی موسوم به "معامله قرن" از سوی رئیس جمهور آمریکا، به پیشنهاد دولت خودگردان فلسطین و دعوت دبیرکل سازمان همکاری اسلامی قرار شد نشست فوق العاده کمیته اجرایی این سازمان در سطح وزیران امور خارجه کشورهای عضو در روز دوشنبه مورخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ در مقر دبیرخانه سازمان در جده عربستان به منظور بررسی این طرح و موضعگیری در خصوص آن برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسوی افزود: با اینکه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان به منظور شرکت در نشست جده دعوت بعمل آورده است ولی دولت عربستان سعودی - که میزبانی دبیرخانه سازمان در جده را بعهده دارد - با نقض تعهدات صریح دولت میزبان این سازمان بین المللی و اصول بدیهی مصرح در روش کار این سازمان‌ها از جمله ضرورت تضمین مشارکت آزاد و بدون محدودیت دولت‌های عضو در کلیه فعالیت‌های سازمان، تا آخرین ساعات پیش از برگزاری این نشست از اعطای روادید به هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه خودداری کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: روند عدم مشارکت دهی هیأتهای نمایندگی برخی از کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران در نشستها و اجلاسیه های سازمان همکاری اسلامی که در جده مقر دبیرخانه آن برگزار می شود، طی ماههای گذشته از سوی عربستان سعودی تشدید شده است.

موسوی افزود: این رویکرد دولت عربستان مورد نکوهش برخی از کشورهای عضو قرار گرفته که این کشور را به سوء استفاده از میزبانی این سازمان بین المللی و بهره برداری نامطلوب از آن در جهت تأمین منافع و مطامع سیاسی خود متهم نموده اند.

موسوی در خاتمه تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ارسال یک یادداشت اعتراض رسمی به دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی که متن آن میان اعضای سازمان هم توزیع خواهد شد، با اشاره به سوء استفاده عربستان از میزبانی مقر سازمان به منظور کارشکنی در ادامه روند فعالیت‌های آن، از جمله از طریق ایجاد محدودیت در مشارکت آزادانه دولت‌های عضو در نشست‌های سازمان در جده به ویژه در موضوع مهمی مانند فلسطین، اعلام می کند شایستگی این رژیم برای ادامه میزبانی مقر سازمان همکاری اسلامی مورد تردید جدی قرار گرفته است.

منبع: فردا

کلیدواژه: موسوی عربستان ظریف سازمان همکاری اسلامی جمهوری اسلامی ایران وزارت امور خارجه دبیرخانه سازمان سازمان در جده دولت عربستان کشورهای عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۵۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مردم افغانستان بوده است

مجید صادقی دولت ابادی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جلال اباد در مراسم افطاری که برای مسئولان بلند پایه طالبان در ولایات ننگرهار و نورستان در ساختمان سرکنسولگری برگزار شده بود گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مردم افغانستان بوده و پایبند به عملی کردن تعهداتی که برای همکاری با مردم حوزه شرق افغانستان نموده است می باشد.

"مولوی عبدالهادی احمد" نماینده وزارت امور خارجه طالبان در حوزه شرق ضمن قدردانی از مسئولان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جلال اباد گفت: فضای خوب همکاری های مشترک را با ادارات حکومتی این حوزه ایجاد نموده است و سعی می نماید تا این مناسبات استحکام بیشتر یابد.

 "عبدالسلام وزیر وال" رییس امور ورزشی ولایت ننگرهار و "محمد اصف زهیر" آمر جوانان این ولایت نیز از همکاری های جمهوری اسلامی ایران با مردم این ولایات ابراز قدردانی کردند.

 انها همچنین درمورد تجاوز رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع فلسطین گفتند: جامعه جهانی در حق دفاع از حقوق مشروع مردم فلسطین هیچ پاسخی ندارد و در جلوگیری از حملات رژیم استکباری اسرائیل ناکام شده است.

 آنها افزودند: در ماه مبارک رمضان حملات وحشیانه اسرائیل بر مردم غزه و قتل عام مسلمانان شامل زنان وکودکان هیچگونه توجیهی ندارد و باید هر چه زودتر متوقف شده تا راه برای فرستادن کمک های بشری و عمرانی برای مردم غزه هموار شود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • عربستان سعودی برای اولین‌بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳
  • جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مردم افغانستان بوده است
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • ترساندن از مبارزه با اسرائیل باعث سکوت مردم نشود
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی