Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-19@06:31:07 GMT

کرونا میهمان ناخوانده بازارهای مالی جهانی

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۶۲۲۳

کرونا میهمان ناخوانده بازارهای مالی جهانی

آفتاب‌‌نیوز :

موضوعی که عده‌ای عدم تصویب آن را تحریم های جدید علیه اقتصادی می دانند و عدهای دیگر معتقد هستند تصویب آن تعهدزا بوده و فشار مضاعف بر اقتصاد وارد میکند. در شرایط تحریمی کشور نیاز به حفظ مناسبات تجاری و نقل و انتقالات مالی بین المللی دارد، عدم عضویت در این سازمان روابط تجاری را محدود و اثر مستقیم بر بازارهای مالی کشور خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم وجود امنیت اقتصادی و نگرانی از عواقب آن در شرایط فعلی انتظارات مردم را به سمت حفظ دارایی های موجود به شکلی که کمترین ضرر ناشی از شوک ها به آن وارد شود، کشانده است. بنابراین در عمل نقدینگی وارد چرخه تولید نشده و عمده سرمایه‌ها به اصطلاح خوابیده‌اند؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری و استخدام نیروی کار کاهش و محیط کسب و کار نامساعدتر می‌شود. در دو هفته گذشته معامله‌گران بیشتر از آن که به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند با حفظ قیمت‌ها در بازه محدود، قیمت‌ها را به خصوص دلار را به سمت پایین هدایت کردند. به عبارت دیگر، کاهش اثرات متغیرهای روانی ناشی از تحولات و شرایط سیاسی داخلی و خارجی کاهش التهابات در بازار را به دنبال داشته است. آنچه اهمیت دارد این است که بازارساز برای میان مدت چه برنامه ای برای مهار ارز و جلوگیری از شوک‌های قیمتی دارد. اما در هفته گذشته قیمت دلار رشد حدود ۲ درصدی را تجربه کرد و در روز سه شنبه به ۱۳۷۱۰ تومان رسید. ذکر این نکته ضروری است که برخی از کشورها با ایجاد فشارهای روانی در صدد هستند بازار را دچار التهاب کنند در اینجاست که بانک مرکزی بایستی هیجانی عمل نکرده و اجازه دهد جو روانی ایجاد شده تخلیه شود، البته هر چه به پایان سال نزدیکتر میشویم به دلیل تبدیل ریالی شرکتها و آغاز فرآیند تسویه، امکان افزایش قیمت ها وجود دارد.

با شیوع ویروس کرونا در دومین اقتصاد بزرگ جهان، قیمت طلا وارد فاز صعودی شد و تا پایان هفته گذشته نیز به بیش از ۱۵۸۴ دلار برای هر اونس رسید. این قیمت بیشترین میزان ۷ سال گذشته بوده و پیشبینی میشود که همین روند افزایشی ادامه یابد. علاوه بر این، فعالان بازار بر این باورند که با توجه به نقش طلا به عنوان ابزاری مناسب برای پرداخت بدهی‌ها انتظار میرود با رشد بدهی‌ها در سال ۲۰۲۰ تقاضا برای طلا افزایش یابد. افزایش قیمت جهانی طلا بر قیمت سکه موثر بوده و به راحتی از کانال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فراتر رفت. عده‌ای هم با توجه به بالاتر بودن ارزش ذاتی سکه از قیمت‌های کنونی معتقدند که از آن جایی که ظرفیت درونی رشد وجود دارد، قیمت سکه با کوچکترین سیگنالی وارد فاز صعودی خواهد شد. همچنین موضوع محدود شدن مبادلات مالی به دلیل اخبار نگران کننده تصویب نشدن قانون مبارزه با پولشویی و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام و احتمال افزایش تنش ها به دلیل حمله اخیر به سفارت آمریکا در بغداد یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ها در هفته گذشته به حساب میآید.

پس از آن که بازار بورس در اوایل هفته گذشته به دلیل معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، بهبود قیمت کالاهای پایه مصرفی در بازار جهانی و کاهش ریسک سیستماتیک با رشد ۲.۹ درصدی مواجه شد اما در اواسط هفته به دلیل عملکرد ضعیف شرکت های بورسی، رشد قیمت ها کاهش یافت و نهایتا این شاخص در آخرین روز معاملاتی به کانال ۴۲۷ هزار واحد افزایش یافت. با این حال همچنان سهامداران تمایل بیشتری برای خرید سهم‌های کوچک و متوسط بازار دارند. خبر واگذاری سهم دولت در شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی در صورت افزایش ارزش سهم این دو شرکت، ابهامات زیادی بین فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. به نظر می رسد به دلیل عدم امکان رشد ارزش سهام در کوتاهمدت سیاست خصوصی‌سازی در این صنعت کماکان منتفی است.

قیمت نفت نیز تحت تاثیر عوامل مختلف همچون کاهش تقاضا در چین به دلیل شیوع ویروس کرونا، تنش های میان لیبی و عراق و افزایش حجم ذخیره‌سازی نفت‌خام در ایالات متحده، در روز چهارشنبه به پائین‌ترین سطح طی ۶ هفته اخیر کاهش یافت و در مجموع برای سومین هفته متوالی کاهش یافت. بیشترین کاهش قیمت در هفته گذشته مربوط به نفت برنت با ۶.۸- درصد بوده و نفت اوپک ۶.۱درصد کاهش داشته است. اما شیوع ویروس کرونا در صعود پر قدرت قیمت بیت کوین به بالای مرز ۹۰۰۰ دلار بسیار اثرگذار بوده است. در واقع شیوع ویروس کرونا در سطح جهان باعث افزایش تقاضای خرید ارزهای دیجیتالی در بین معامله گران شده است و همین امر سبب شده است که کارشناسان قیمت بیت کوین را بالاتر از دامنه مقاومت روانی ۱۰ هزار دلار در روزهای آینده پیشبینی کنند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ویروس کرونا بازار مالی شیوع ویروس کرونا افزایش قیمت ها هفته گذشته کاهش یافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۶۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرانی طلا در راه است؟

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس عقیده دارند متوسط قیمت طلا در سال جاری میلادی بین ۲۰۹۰ تا ۲۱۸۰ دلار خواهد بود و تا پایان سال به ۲۳۰۰ دلار می‌رسد.

به گزارش سایت طلا، قیمت طلا در آخرین روز کاری بازار‌های جهانی در مسیر کاهش هفتگی قرار گرفت، زیرا سرمایه‌گذاران انتظار خود از کاهش نرخ بهره آمریکا را به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی این کشور که حاکی از افزایش تورم بوده پایین آورده‌اند.

قیمت هر اونس طلا در آخرین روز بازار‌های جهانی به ۲۱۵۵ دلار رسید.

آخرین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز نشان داد که احساسات صعودی هفته گذشته در میان کارشناسان بازار تا حد زیادی از بین رفته است، در حالی که معامله گران خرده فروشی نسبت به شانس ادامه رشد طلا در هفته آینده خوش بین هستند.

به گفته برخی تحلیلگران، از آنجایی که انتظار می‌رود بازار طلا حول رکورد‌های اخیر خود تثبیت شود، سرمایه گذاران در حال یافتن ارزش در سایر بخش‌های بازار فلزات گرانبها هستند، زیرا ممکن است نوبت به نقره برسد.

در حالی که طلا در این ماه شاهد افزایش حرکت صعودی بوده است، بازار نقره نسبتا آرام بوده است. با این حال، برخی نشانه‌ها وجود دارد که سرمایه‌گذاران در نهایت به بازار توجه کرده‌اند، زیرا به نظر می‌رسد نسبت طلا/نقره هفته را در پایین‌ترین نقطه خود در سال جاری به پایان برساند.

این نسبت در حال حاضر در حدود ۸۵.۵۰ واحد معامله می‌شود که نسبت به ۸۹ واحدی که در ابتدای هفته مشاهده شد به شدت کاهش یافته است.

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس عقیده دارند متوسط قیمت طلا در سال جاری میلادی بین ۲۰۹۰ تا ۲۱۸۰ دلار خواهد بود و تا پایان سال به ۲۳۰۰ دلار می‌رسد.

رئیس فدرال رزرو احتمالاً در پایان جلسه چهارشنبه آینده خود، نرخ بهره را کاهش نخواهد داد و از نظر تئوری، این می‌تواند جرقه‌ای به دلار آمریکا بزند و بر طلا فشار بیاورد

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو، پیش از نشست بانک مرکزی ایالات متحده، تمایل نزولی خود را حفظ کرد.

او گفت: «آن را برای هفته دوم پایین‌تر می‌خوانیم و خطر اصلاح عمیق‌تر، ناشی از انحلال طولانی‌مدت صندوق‌های تامینی را تقویت می‌کنیم، و همچنان بزرگترین ریسک است.

به خصوص پس از هفته‌ای که چاپ‌های CPI و PPI بالاتر از حد انتظار باعث شد بازار با تاخیر بیشتری در کاهش نرخ قیمت‌گذاری کند. به نوبه خود.

آدریان دی، رئیس مدیریت دارایی آدریان دی، دلیلی برای توقف صعودی بودن نمی‌بیند.

او گفت: «قیمت طلا در برابر فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی که شروع کاهش را به تأخیر می‌اندازند، انعطاف‌پذیری نشان می‌دهد». "بازار به دنبال کاهشی است که تقریباً مطمئناً در پیش است. "

کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار گفت: من در مورد طلا برای هفته آینده بی طرف هستم. من فکر می‌کنم که می‌تواند پس از نشست فدرال رزرو حرکتی انجام دهد، اما جهت گیری بستگی به صحبت‌های پاول دارد.

در این هفته، ۱۱ تحلیلگر در نظرسنجی Kitco News Gold شرکت کردند و تقریباً سه چهارم پاسخ دهندگان وال استریت اکنون انتظار دارند قیمت طلا کاهش یابد یا روندی جانبی داشته باشد.

تنها سه کارشناس یا ۲۷ درصد انتظار داشتند که قیمت طلا در هفته آینده بالاتر باشد و به نسبت مساوی پیش بینی می‌شود که قیمت طلا محدود باشد.

بیشترین سهم، شش تحلیلگر که ۴۶ درصد را نمایندگی می‌کنند، کاهش قیمت این فلز گرانبها را پیش بینی کردند. در همین حال، ۱۹۴ رای در نظرسنجی‌های آنلاین کیتکو به صندوق انداخته شد و اکثر سرمایه گذاران همچنان سود بیشتری برای طلا در هفته آینده پیش بینی می‌کنند.

۱۱۰ تاجر خرده‌فروشی که ۵۶ درصد را نمایندگی می‌کنند به دنبال افزایش قیمت طلا در هفته آینده بودند. ۵۴ نفر یا ۲۹ درصد دیگر پیش بینی کردند که این میزان کمتر خواهد بود، در حالی که ۳۰ پاسخ دهنده یا ۱۵ درصد نسبت به چشم انداز کوتاه مدت طلا بی طرف بودند.

Mark Leibovit، ناشر VR Metals/Resource Letter، همچنین انتظار کاهش کوتاه مدت قیمت طلا را دارد.

بانک‌های مرکزی هفته آینده در کانون توجه قرار می‌گیرند و تصمیم‌های مربوط به نرخ بهره از سوی بانک ژاپن و بانک مرکزی استرالیا در روز دوشنبه، فدرال رزرو ایالات متحده در روز چهارشنبه، و بانک انگلستان و بانک ملی سوئیس در روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد.

اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان داد قیمت‌های مصرف‌کننده در این کشور بیش از حد انتظار در فوریه افزایش یافته و قیمت‌های تولیدکننده هم بالا رفته که در کل نرخ تورم در این کشور را بالاتر از هدف بانک مرکزی نگه داشته است.

تحلیلگران عقیده دارند گرچه طلا فضای نرخ بالای بهره را دوست ندارد، اما اگر دلیل بالا ماندن نرخ بهره افزایش تورم باشد، تمایل برای خرید طلا به طور طبیعی در بین مردم افزایش پیدا می‌کند.

تورم بالاتر از حد انتظار فشار بر فدرال رزرو برای حفظ نرخ بهره را افزایش داده که بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر همواره از طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در برابر تورم بالا یاد می‌شود.

دیگر خبرها

  • آخرین آمار جهانی کرونا؛ فقط ۲ کشور در روز گذشته ابتلای جدید داشتند
  • قیمت جهانی نفت در بازار امروز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
  • آمار جهانی کرونا؛ فقط ۲ کشور در روز گذشته ابتلای جدید داشتند
  • کاهش ارزش جهانی طلا
  • طلای جهانی بی‌حال و دلار ثابت شد
  • گرانی طلا در راه است؟
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ |برنت ۸۵ دلار و ۶۴ سنت
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۲۷ اسفند
  • رالی بیت‌کوین پایان یافت؟
  • کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی