Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-19@03:50:36 GMT

«بی صدا حلزون» فیلمی درباره دادخواهی است

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۶۲۷۱

«بی صدا حلزون» فیلمی درباره دادخواهی است

کارگردان «بی صدا حلزون» گفت: این فیلم درباره حق‌خواهی است و امیدوارم این صدای حق‌خواهی شنیده شود.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری فیلم «بی صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده با حضور کارگردان، مرتضی شایسته(تهیه‌کننده)، محمدرضا رهگذر (نویسنده)، هانیه توسلی، علیرضا جلالی‌تبار، مجتبی شکری بازیگران فیلم، رضا شبیری زنجانی (آهنگساز)، افسانه صمدزاده (طراح صحنه و لباس)، محمدرضا جان‌پناه (فیلمبردار)، امین انتشاری (جلوه‌های ویژه بصری)، سحر عصر آزاد (منتقد) و با اجرای منصور ضابطیان عصر امروز یکشنبه سیزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته قابل توجه نشست این فیلم که مضمونی درباره ناشنوایان دارد، ترجمه همزمان آن توسط رابط ناشنوایان بود.

بهرنگ دزفولی‌زاده در ابتدای نشست با اشاره به ساختار فیلم بیان کرد: ساختار و قصه فیلم این را می‌طلبید که با ریتمی آرام به این مساله نگاه کنیم زیرا به افراد ناشنوا باید فرصتی برای دیده‌شدن می‌دادیم.

در ادامه مرتضی شایسته درباره چرایی فعالیت کم خود در سال‌های اخیر گفت: دو سال فعالیت کمتری داشتم اما از سال ۹۶،۹۷ و ۹۸ پنج فیلم تمام کردم و در حال حاضر به دنبال کارهای جدید هستم.

محمدرضا رهگذر نویسنده این فیلم عنوان کرد: ایده‌ها باید در جریان بیان قصه در کنار هم قرار بگیرند. زمانی که قتل یک شخص باعث عمل یک کودک ناشنوا می‌شود، باید به این موضوع اینگونه نگاه کرد که آیا این مرگ می‌ارزیده یا خیر.

دزفولی زاده درباره نحوه پرداخت این فیلم به ناشنوایان توضیح داد: از اول قصدم این بود فیلمی در این ارتباط بسازم، چون فقط در هفته‌های خاصی به ناشنوایان پرداخته می‌شود. همچنین در انتخاب بازیگران برایم مهم بود از بازیگرانی استفاده کنم که تکلفیشان با زبان بدنشان مشخص باشد.

در ادامه تصریح کرد: می‌خواستم این فیلم اکران عمومی داشته باشد تا مردم با ناشنوایان ارتباط بهتری داشته باشند و در این راه از بازیگر حرفه‌ای برای بیشتر دیده شدن استفاده کردم. از ابتدای نوشتن فیلمنامه به همکاری با یک بازیگر حرفه‌ای فکر می‌کردم.

دزفولی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم تبلیغی برای عمل کاشت حلزون است، توضیح داد: من می‌خواستم اطلاعاتی درباره ناشنوایان و اینکه آیا این عمل را انجام دهند یا خیر را مطرح کنم. من هیچ گونه تبلیغی برای این عمل نکرده‌ام. بلکه برای درک بیشتر افراد ناشنوا در جامعه تلاش کردم.

او همچنین در پاسخ به چرایی استفاده از درام برای بیان این معضل توضیح داد: با توجه به فیلمنامه احساس کردم باید به این شکل داستان را روایت کنم و در این بستر نگاهی به مشکلات ناشنوایان داشته باشم. بیست سال است که در این‌باره فیلمی ساخته نشده و با این درام می‌توانستم مردم را با معضلات ناشنوایان آشنا کنم. کاشت حلزون بخشی از فیلمنامه بود و اصلا قصد تبلیغ نداشتم، درام قصه باعث شد به این موضوع بپردازم.

هانیه توسلی بازیگر نقش الهام درباره این فیلم گفت: اولین چیزی که درباره این نقش وجود داشت این بود که  باید همزمان هم با زبان ناشنوایان آشنا شوم و هم روی حرف زدنم به عنوان یک نیمه شنوا آمادگی پیدا کنم. رسیدن به این مهم نیاز به تمرین زیادی داشت و حدودا دوماه قبل از فیلمبرداری تمرین کردم.

توسلی درباره نقش خود توضیح داد: با چندین نفر برای یادگیری زبان ناشنوایان تمرین می‌کردم حتی صدای نیمه شنوا در تلفن همراهم ذخیره کرده بودم و سعی می‌کردم آن را بازی کنم. در حین فیلمبرداری من با این عزیزان همزیستی داشتم و در جمعی بودم که تعدادی شنوا و ناشنوا حضور داشتند. چیزی که برایم‌جای تعجب داشت این بود که بسیاری از خانواده‌های ناشنوا علاقه ندارند فرزندشان کاشت حلزونی داشته باشند.

دزفولی‌زاده با اشاره به تحقیق‌هایی که پیش از فیلمبرداری انجام داده گفت: هم‌زیستی و هم فکری خوبی با آقای رهگذر داشتم، او نیز بر قصه‌ای که نوشته بودیم تاکید داشت. زمانی که فیلمنامه را نوشتیم از کانون ناشنوایان با ما تماس گرفتند و گفتند می‌توانید کاشت حلزونی را به نمایش بگذارید.

دزفولی‌زاده با اشاره به سرمایه‌گذاران فیلم «بی صدا حلزون» گفت: پولی که برای ساخت فیلم مصرف می‌شود باید پاک و درست باشد، بعضی از سرمایه‌داران دانش کمتری درباره سینما داشتند. در آخرین مرحله زمانی که سمعک پاسخگو نباشد آن فرد ناشنوا به سمت کاشت حلزون توسط پزشکان سوق داده می‌شود.

او همچنین درباره آهنگسازی این فیلم عنوان کرد: یک سری ذهن‌ها هستند که تصاویر بهتری تولید می‌کنند و نگاه کلیشه‌ای ندارند، آهنگساز این فیلم انگیزه و سواد خوبی داشت و بین باقی آهنگسازان از همه بیشتر برایم جذاب بود.

کارگردان فیلم «بی‌صدا حلزون» درباره بازیگران این فیلم توضیح داد: در سینمای ایران انتخاب بازیگر بسیار مهم است. در این فیلم انتخاب بازیگر چهار ماه طول کشید زیرا می‌خواستیم از کسی استفاده کنیم که بتواند از عهده بازی در این فیلم بربیاید. صدای هانیه توسلی زیر است و بیننده را نمی‌ترساند، صدای او باعث ناراحتی مخاطبان نمی‌شود و می‌توانند با این کاراکتر همراه شوند.

وی ادامه داد: فیلم درباره حق‌خواهی است که امیدوارم با مطالبی که شما درباره آن می‌نویسید این صدای حق‌خواهی و فیلم شنیده شود. فکر نمی‌کردم فیلمم در بخش سودای سیمرغ نباشد و زحمت دوستانم نادیده گرفته شود اما باز با این حال به انتخاب داوران احترام می گذارم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بی صدا حلزون جشنواره فجر 38 دزفولی زاده دزفولی زاده انتخاب بازیگر بی صدا حلزون هانیه توسلی کاشت حلزون حق خواهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۶۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حلزون‌های سیبی جمع‌آوری شدند/ ماهیان قرمز را در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رهاسازی نکنید

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر از جمع‌آوری حلزون‌های سیبی یک فروشگاه ماهیان زینتی در گشت مشترک کارشناسان دامپزشکی و محیط‌زیست این شهرستان خبر داد.

سعید خانزاده در گفت و گو با ایسنا گفت: هرگونه خرید و فروش و حمل و نقل خزندگان، دوزیستان و گونه‌های نرم‌تنان مانند مار آبی، لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون سیبی در مراکز پرورش و عرضه ماهیان زینتی ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این نوع حلزون می‌تواند باعث ایجاد بیماری آنژیوستروژیلازیس نوعی بیماری مشترک بین انسان و حیوان شود، از شهروندان می‌خواهیم اگر سابقه بیماری پوستی یا آلرژی دارند از دست زدن به ماهی‌ها و ظروف نگهداری آن‌ها مخصوصاً بدون دستکش خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی در آستانه عید نوروز خرید و فروش برخی از جانوران و گونه‌های زیستی اعم از خزندگان، دوزیستان و نرم‌تنان است که در تمهیداتی برای جلوگیری از این تخلفات در قالب گشت مشترک کارشناسان دامپزشکی و کارشناسان یگان حفاظت محیط‌زیست، اقدام به تشدید پایش‌ و نظارت عرضه‌کنندگان ماهی زینتی می‌کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر تأکید کرد: برابر دستورالعمل اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خرید و فروش ماهی قرمز تنها از مراکز مجاز تکثیر منعی ندارد و با موارد غیرمجاز برخورد می‌شود.

خانزاده با اشاره به فرا رسیدن سال جدید در خصوص خرید و نگهداری ماهی قرمز به شهروندان توصیه کرد: ماهی قرمز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند.

وی افزود: تمامی عزیزان به خصوص کودکان از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب ظرف ماهی خودداری کنند و در صورت تماس با ماهی و یا آب ظرف، بلافاصله نسبت به شستشوی دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضد عفونی‌کننده‌های مناسب اقدام شود.

خانزاده اظهار کرد: حتی‌الامکان از ظروف یک‌بار مصرف برای حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود و از خرید ماهیان با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.

وی استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهی‌ها و عدم تماس دست به چشم و صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های احتمالی قابل انتقال به انسان ضروری است.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر تأکید کرد: پس از خرید و انتقال ماهی قرمز به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند. همچنین از قرار دادن آکواریوم‌ها و یا تنگ‌های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب خودداری شود.

خانزاده یادآور شد: شهروندان پس از پایان ایام نوروز از رهاسازی ماهیان قرمز در منابع آبی آزاد همچون جویبارها و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به طور جدی خودداری کنند، زیرا می‌تواند مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی جدی پدید آورد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مردم از خرید خزندگان و حلزون‌های غیرمجاز اجتناب کنند
  • حلزون‌های سیبی جمع‌آوری شدند/ ماهیان قرمز را در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رهاسازی نکنید
  • ضبط و جمع آوری حلزون های سیبی یک فروشگاه ماهی های زینتی در کاشمر
  • ایمپلنت‌های کاشتنی حلزون گوش انسان طراحی شد
  • مراکز عرضه ماهی قرمز زیر ذره بین نظارت‌های دامپزشکی در سبزوار
  • هیچ ناشنوایی نباید در خانه بماند/ نخبه‌های ناشنوا را جذب می‌کنیم
  • استقبال جامعه ورزش استان از بازیکن هم استانی تیم ملی ناشنوایان
  • از هر ناشنوا می‌توان یک قهرمان ساخت