Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، مراسم بزرگداشت یکصدمین سالروز ولادت شهید مطهری با موضوع شهید مطهری و انقلاب جهانی اسلام عصر امروز یکشنبه ۱۳ بهمن‌ماه در فرهنگسرای ارسباران با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی مطهری نماینده مجلس، حجت‌الاسلام امرودی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و اعضای خانواده شهید مطهری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این مراسم پیام آیت‌الله جوادی آملی قرائت شد که متن این پیام به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله رب العالمین وصلى الله على جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین سیما خاتم الانبیاء و خاتم الاوصیاء علیهما آلاف التحیة و الثناء بهم نتولی و من أعدائهم نتبرأ إلى الله»

مقدم شما فرهیختگان، نخبگان، مسئولان محترم و علاقمندان و ارادتمندان قرآن و عترت را به همایش یکصدمین سال روز میلاد استاد شهید مرتضی مطهری رحمه الله علیه ارج می نهیم. اعیاد فجر پیروزی انقلاب اسلامی، که یادآور مجاهدت های شهید مطهری در همراهی با حضرت امام خمینی قدس سره شریف است را تهنیت عرض می کنیم و از همه بزرگوارانی که در اقامه این همایش تلاش و کوشش کرده و می‌کنند، حق شناسی می‌کنم. سعی همه إن شاء الله مشکور و مورد عنایت پروردگار باشد!

علم از آن جهت که نور است و سازنده عالم و معلوم است از بهترین ره آورد انبیای الهی است آنچه که عالم را می سازد علم است، آنچه که باعث تحول در معلوم است علم است. عالم وقتی جهان را خوب بشناسد جهان را خوب اداره می کند. در کتاب‌های فلسفی و منطقی اصطلاحا ارسطو را معلم اول می گفتند و فارایی را معلم ثانی ولی مرحوم صدرالمتألهین در بخش های اصول کافی و مفاتیح الغیب و این کتاب های نهایه ایشان می فرمایند معلم اول وجود مبارک پیغمبر (صلوات الله علیه) است و معلم ثانی وجود مبارک حضرت امیرالمؤمنین (علیهما آلاف التحیه والثناء) است؛ اینها هستند که جهان را خوب تفسیر کردند یک، انسان را خوب تبیین کردند دو، رابطه انسان و جهان را هم خوب تشریح کردند سه، لذا هم ذات اقدس الهی وجود مبارک پیامبر را به عنوان معلم کتاب و حکمت معرفی کرد و فرمود: (هو الذی بعث فی الأمیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکم و هم خود پیامبر(علیه و على آله آلاف التحیۃ والثناء) فرمود: «آنا مدینة العلم و على بابها»" و باز از آن جهت که علم، نور است از بین نمی رود و به تناسب مختصات محل قرارگیری ما از منبع نورانی از آن بهره مند یا بی نصیب خواهیم بود.

وجود مبارک استاد شهید مطهری، آیینه ای بود که نور علم، حضرت رسول (صلوات الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم و على آلهم آلاف التحیه و الثناء) در آن تابید و منعکس شد و چون این نور نوری ازلی است پس محدود به زمانه ما نیست و بهره مندی ما از وجود ایشان به مختصات زمانه ای که ایستاده ایم یک صد سال از سال تولد ایشان است ولی این نور علم تا قیامت پابرجاست.

این ویژگی در بین تعداد معدودی از علما و شهدای غیر معصوم وجود داشته و خواهد داشت و در وجود مبارک شهید مطهری در غایت آن تبلور یافته است به چندین دلیل که بیان خواهد شد.

معلمان قوی

خصیصه شاخص شهید مطهری (ره) این است که: علمه شدید القوى؟. این معلمانی داشت که واقعا شدیدالقوی بودند. در دوران تحصیل از یک سو امام راحل(ره) بود که او در حد خود واقعا در این عصر شدیدالقوی بود، یکی هم علامه طباطبائی بود که او هم شدیدالقوی بود. قوای علمی و عملی اینها در کمال شدت فعال بود.

مرحوم علامه طباطبایی(ره) معتقد بود که وقتی کسی حرف معقولی دارد و مقبولیت اجتماعی دارد، این باید در دو سطح یا سه سطح حرف بزند. بعضی از این بزرگان ما؛ چه در فقه، چه در فلسفه، اینها دارای یک سطحی اند. یعنی مثلا بزرگان قبلی؛ حکیم سبزواری، حکیم آقا علی نوری، بالاتر مرحوم صدرالمتالهین، اینها یک قلمه اند. اینها فقط برای خواص چیزی می نویسند.

اما مرحوم علامه طباطبائی اینچنین نبود. هم المیزان و تعلیقات اسفار و مانند آن می نوشت، هم آموزش دین بچه های مدرسه، این کار آسانی نیست اینکه آدم بتواند مطالب عقلی عمیق را رقیق کند تا بچه بفهمد خیلی سخت است. هم کار، کار سختی است، هم تنزل دادن از آن، مستصعب و سخت تر این کار را مرحوم علامه کرده بود. شهید مطهری هم شاگرد این علمه شدیدالقوی بود. یاد گرفت چگونه قلم بزند. هم آن مطالب عمیق نوشتند، هم کتاب رقیق داستان راستان! کسی نیست که داستان راستان را بخواند و نفهمد. برای همه قابل فهم است. این دو سطح یا سه سطح سخن گفتن از همان جا گرفته شده.

اصلا خاصیت شهید مطهری عزیز این است که برای سرزمین تحریر است این خواجه نصیر سرزمین تحریر است، آنچه نوشت تحریر اقلیدوس، یک آدمی که آزادمنش نباشد نمی تواند تحریر بنویسد، مرحوم علامه از ایشان یاد گرفته که تحریر نوشته، کسی شرح مینویسد، مثل صاحب جواهر که شرح کرده، شرح چیز دیگر است تحریر چیز دیگر است، تحریر آن هنر است دست و بال مطلب را باز کند این کار هر کسی نیست تا خود آدم حر نباشد آن عرضه را ندارد که دست و بال مطلب را باز کند شما می بینید ایشان هر جا وارد شد دست و بال مطلب را باز کرد این تحریر برای سرزمین خراسان است. غالب نوشته های خواجه، تحریر اقلیدوس؛ شرح اشارات هم در حقیقت تحریر است دست و بال مطلب را باز کردن کار هر کسی نیست، مطلب که باز بشود دلپذیر است. منشأ این توان هم از نظر قرآن کریم، شرح صدر است. انسانی که دارای شرح صدر است چشم و دلش بیناست، وقتی که چشم و دل بینا بود نقطه کوری نمی ماند. شهید مطهری برای متن عالم، شارح خوبی بود و برای متن جهان، مفسر خوبی.

خون پرثمر

وجود مبارک حضرت امیر یک وقتی فرمود: العلماء باقون ما بقی الدهر که قبلا علماء را در خطبه شقشقیه معرفی کرد که: لو لا .. ما أخذ الله على العلماء أن لا یقاروا على کظه ظالم و تا سغب مظلوم . این عالمانی که تعهد سپرده اند و جلوی ظلم را می گیرند؛ با قلمشان، بیانشان هم جلوی ظلم سیاسی را می گیرند، هم جلوی ظلم اجتماعی را می گیرند، هم جلوی ظلم اقتصادی را می گیرند که این بزرگوار در هر سه بخش کار کرده است؛ این عالمان، این العلماء در پایان نهج البلاغه می شود العلماء باقون ما بقى الدهره. وگرنه آن جمله، تزیین اعلامیه برگ فوت است!! شما کمتر اعلامیه ای می بینید که مال عالمان دین باشد و این لقب در آن نباشد، اما کدام علماء؟ آن علمائی که تعهد سپردند.

اینکه وجود مبارک حضرت امیر فرمود: علماء متعهداند جلوی ظلم را اعم از ظلم سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی بگیرند. شهید مطهری هم در برابر ظلم سیاسی مبارزه کرده، زندان رفته؛ هم در برابر ظلم اجتماعی مبارزه کرده هم در برابر ظلم فرهنگی مبارزه کرده، هم در برابر ظلم اقتصادی مبارزه با ظلم اقتصادی به این نیست که یکی را بگیری، یکی را ببندی! بلکه طرح اقتصادی دادن، جلوی ظلم اقتصادی را گرفتن است حرف عالمانه زدن، اخلاق اقتصادی را گسترش دادن، و راه حل نشان دادن است. شما با این سرمایه و با این راه حل علمی می توانید جلوی کظه ظالم و سغب مظلوم را بگیرید. اینگونه از علماء که تعهد الهی را عمل کرده اند؛ در پایان نهج البلاغه مشمول آن بزرگداشت حضرت امیر (ع) هستند که العلماء باقون ما بقی الدهر. بنابراین لو لا ....... ما أخذ الله على العلماء أن لا یقاروا على کظة ظالم و تا سغب مظلوم؛ این علماء می شوند العلماء باقون ما بقی الدهر که از مصادیق روشن و شفاف این دو تعبیر، شهید بزرگوارمان، شهید مطهری (ره) است.

منشأ این توان هم از نظر قرآن کریم، شرح صدر است. انسانی که دارای شرح صدر است چشم و دلش بیناست، وقتی که چشم و دل بینا بود نقطه کوری نمی ماند. شهید مطهری برای متن عالم، شارح خوبی بود و برای متن جهان، مفسر خوبی

هنر فلسفی استاد مطهری

هنر فلسفی شهید مطهری نه تنها این بود که توانست فلسفه ملاصدرا را از اساتید بنام بفهمد یا فلسفه غرب را با مطالعه عمیق ادراک کند، بلکه هنر اصلی او این بود که در حوزه فلسفه صاحب نظر بود. ایشان می توانست بین آنچه که از غرب به شرق آمده است و آنچه در خود شرق ذخیره است، داوری کند و در پرتو آن تحلیل عمیق، اوج فلسفه شرق را با حضیض فلسفه غرب بررسی کند و درست تحلیل کند. مرحوم مطهری می کوشید با برهان ثابت کند که فلسفه شرق از مدیریت علمی و برهانی برخوردار است. آنچه را که استاد علامه طباطبایی در خصوص خلاصه افکار اندیشمندان غرب و تسلط حکمت شرق در جلسات خصوصی بیان می کرد، مرحوم مطهری خوب می یافت و به قلم خوب تقریر می کرد. حضور شهید مطهری در جلسات خصوصی درس استاد علامه برای همه ما تازگی داشت. شبی که استاد مطهری برای شرکت در جلسات خصوصی به قم می آمدند، آن جلسه پربارتر و پربرکت تر بود، زیرا سوالهای عمیقی طرح می کردند که در قبال آن، همه از استاد علامه جواب عمیقی دریافت می کردند و ایشان مایه برکت سؤال بود.

در پایان به نسل حاضر و آیندگان توصیه می کنم برای شناخت خاستگاه و حقیقت انقلاب اسلامی به مطالعه کتابهای شهید مطهری همت گماشته و ابعاد شخصیت والای این عالم فرزانه به عنوان یکی از مهم ترین نظریه پردازان حکمت اسلامی در عصر جدید را مورد مطالعه قرار دهند.

امیدواریم ذات اقدس الهی روح او را با روح شهدا و صلحا و صدیقین محشور کند و بازماندگان معظم و مکرمشان را صبر جزیل و أجر جمیل مرحمت کند و نظام، یک نظام الهی است و انشاء الله با حفظ وحدت رهبری و حمایت از رهبر و حمایت از دولت و ملت و حمایت از اقتصاد سالم، امنیت سالم، امانت سالم، آسایش سالم کشور به مقصد والایش میرسد.

امیدواریم خدای سبحان این نظام را تا ظهور صاحب اصلی اش از هر گزندی محافظت بفرماید! و هر خطری هست به استکبار و صهیونیست برگرداند! | من مجددا مقدم همه مسئولان و دست اندرکاران و برگزار کنندگان این محفل وزین حق شناسی می کنم و از ذات اقدس الهی سعادت و سیادت دنیا و آخرت همه شما را مسئلت می کنم.

«غفر الله لنا ولکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

انتهای پیام/

 

منبع: تقریب

کلیدواژه: وجود مبارک حضرت امیر شهید مطهری جلسات خصوصی ذات اقدس الهی شهید مطهری شهید مطهری هم استاد علامه ظلم اقتصادی مبارزه کرده مرحوم علامه جهان را خوب شرح صدر الله علیه ظلم سیاسی الله على برای متن کسی نیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۶۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روش،‌ گرایش و قواعد تفسیری رهبر انقلاب در بازار کتاب

ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظله‌العالی)» از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در سال‌های قبل از انقلاب و در دوران مبارزه برای شکل‌گیری حکومت اسلامی و همچنین پس از پیروزی نهضت اسلامی مردم ایران، برگزاری جلسات تبیین و تفسیر آیاتی از قرآن کریم بوده است.

آنچه در این کتاب آمده تلاشی است برای تبیین روش و گرایش و نیز استخراج مبانی، قواعد و ویژگی‌های تفسیری ایشان که از بررسی تفسیر سوره‌ برائت، به دست آمده است. همچنین موردپژوهی و ارائه‌ نمونه‌های عینی ذیل هر مبنا و قاعده‌ تفسیری، از ویژگی‌های متمایز این نوشتار است که بر کارآمدی و سودمندی آن افزوده است.

 کتاب حاضر، یک نوبت در سال 1393 با عنوان «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در تفسیر سوره‌ برائت چاپ شده بود و اکنون با بسط مطالب، ارائه‌ دلایل، شواهد و نمونه‌های بیشتر در مباحث و توسعه‌ی عناوین، گسترش یافته و با حجم بیش از دو برابر، در قالب اثری مستقل با 312 صفحه در اختیار پژوهندگان علوم قرآنی قرار گرفته است.

خاطره رهبر انقلاب از کرایه کتاب جزوه‌ای و مطالعه یک‌شبه + فیلم

لازم به ذکر است تاکنون 10 عنوان از تفاسیر رهبر معظم انقلاب از سوره‌های صف، منافقون، حمد، حشر، جمعه، بقره، تغابن، مجادله، ممتحنه و برائت توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده و تفسیر سوره‌های ملک و طلاق نیز در آینده منتشر خواهند شد.

کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)» در سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فروردین 1403 عرضه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله صدیقی در محکمه افکار عمومی
  • رهبری یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت ایران است
  • آیت الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با بانک ربوی ممکن نیست / پیشنهاد 81 سال پیش فداییان اسلام: بهترین شخص برای وزارت اقتصاد یک بقال با ایمان است
  • عدم اختصاص حتی یک دلار نیمایی برای واردات خمیر‌کاغذ
  • جمعی از اساتید حوزه علمیه از آیت‌الله آملی لاریجانی قدردانی کردند
  • کتاب جدیدی درباره رهبر انقلاب در بازار کتاب
  • «روش،‌ گرایش و قواعد تفسیری رهبر انقلاب در بازار کتاب
  • حوزه باید برخی از دوگانگی‌های جامعه را جمع کند
  • آیت‌الله اعرافی: حوزه باید برخی از دوگانگی‌های جامعه را جمع کند
  • اجرای پروژه دیوار شیشه‌ای و نصب ۹ دستگاه بازی جدید در شهربازی