Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتفاقی عجیب و غریب که دست کمی از فاجعه ندارد ، در رشته وزنه برداری و آن هم در خلال برگزاری مسابقات سابقا معتبر «جام فجر» رخ داد که جا دارد از سوی وزارت ورزش و جوانان مورد بررسی و برخورد قرار گیرد.

به گزارش تابناک ورزشی، از غروب امروز (یکشنبه) جام بین‌المللی فجر یادواره پهلوان محمود نامجو ستاره ارزنده تاریخ ورزش ایران با حضور ١٢ تیم خارجی در سالن شش هزارنفره شهدای رشت آغاز شد اما گویا این تعداد تیم خارجی تنها عددی برای ثبت آمار در رسانه هاست طوری که در وزن نخست برگزار شده فقط دو نفر حضور داشتند! این در حالی است که این رقابت ها به دلیل اعتبار کسب شده از سالهای گذشته، ورودی المپیک محسوب می شود و امتیازات به دست آمده در آن ، در رنکینگ گزینشی وزنه برداران تاثیر خواهد داشت!

نخستین نماینده ایران حافظ قشقایی نماینده امروز وزن ۶۱ کیلوگرم بود که روی تخته رفت و در حالی که در این دسته تنها دو نماینده ایران و بلغارستان حضور داشتند قشقایی در هر سه حرکت، به راحتی و بدون دردسر مدال طلا گرفت و قهرمان شد!

این موضوع قطعا یک آبروریزی در نحوه میزبانی و اعتبار مسابقات است و یقینا به برنامه ریزی ضعیف برگزارکننده یعنی فدراسیون وزنه برداری ایران بر می گردد ولی تا این لحظه هیچ واکنشی در این خصوص از سوی علی مرادی رییس این فدراسیون که به تازگی در مجمع انتخابات برای چهار سال دیگر به ریاست رسید، دیده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختلاف 23کیلیویی قشقایی با حریف بلغاری

قشقایی رکورد ۱۲۰ یک ضرب، ۱۶۰ دوضرب و مجموع ۲۸۰ کیلوگرم را از آن خود کرد. تنها حریف و رقیب او در این مسابقه کم سابقه و شاید بی سابقه، آنجل روسف از بلغارستان بود که با رکورد ۱۱۰ یک ضرب، ۱۴۷ دوضرب و مجموع ۲۵۷ کیلوگرم سه مدال نقره گرفت و نایب قهرمان شد. موضوع زمانی مضحک می شود که اگر یک شرکت کننده آماتور نیز به عنوان نفر سوم در این رقابت شرکت می کرد و وزنه سبکی را هم بالای سر می برد، به گردن آویز برنز می رسید اما به دلیل رسمیت مسابقات و کناره گیری هشت کشور در لحظات آخر ، چنین شرکت کننده ای در این دسته حضور نداشت تا مدال مفت را تصاحب کند و به دلیل حضور تنها دو وزنه بردار در این دسته، رقابت ۶۱ کیلوگرم بدون اهدای مدال برنز ماند!

این مسابقات به دلیل قرار گرفتن در ردیف تورنمنت های معتبر فدراسیون جهانی، دارای جوایز دلاری است اما احتمالا IWF  بعد از مطالعه گزارش های کیفی، در دوران آتی تصمیماتی برای امتیازات جام فجر در تقویم خود لحاظ خواهد کرد که جای تاسف است. مشخص نیست چه کسی در فدراسیون وزنه برداری، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش، پاسخگوی این بی تدبیری خواهد بود.

 

عجیب ترین رقابت های کسب سهمیه المپیک در تاریخ

به غیر از رقابت های کسب سهمیه المپیک 2020، لغو چندین رویداد بین المللی مهم به میزبانی ورزش ایران طی ماههای اخیر، این میزبانی را برای کشورمان بسیار حائز اهمیت کرده بود اما در حالی که صحبت از اعلام آمادگی 20 تیم برای شرکت در این مسابقات بود، در فاصله 48ساعت تا آغاز رقابت ها، این آمار با اعلام رییس هیات وزنه برداری گیلان به 16 تیم کاهش یافت ولی وقتی استارت لیست مسابقات منتشر شد، شاهد حضور 12 تیم روی تخته بودیم!

به این ترتیب فقط ۳۴ وزنه بردار که هفت نفرشان ایرانی و بقیه کشور‌های ارمنستان، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کامرون، اندونزی، عراق، اردن، قرقیزستان، مغولستان، نروژ و ترکیه حضور یافته اندريال رقابت برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ ژاپن کلید خورد اما این کشورها بعضا با یکی دو وزنه بردار به ایران سفر کرده اند تا در اتفاقی نادر شاهد حضور تنها دو نفر در دسته ۶۱ کیلوگرم باشیم.

نکته عجیب و مبهم دیگر این است که از این سی و چهار نفر ، نام سیزده وزنه بردار اصلا در فهرست گزینشی المپیک قرار ندارد و از بیست و یک نفر باقیمانده، سیزده نفر هیچ شانسی برای کسب بلیت توکیو ندارند! و عجیب تر اینکه از هشت وزنه بردار باقیمانده ، هشت نفر سهمیه خود را قطعی کرده اند! به این ترتیب نتایج جام فجر امسال، تنها برای چهار وزنه بردار حائز اهمیت و تعیین کننده است؛ کیانوش رستمی، علی داوودی، علی هاشمی هر سه از ایران، و رسول بکف از قرقیزستان!

 

سطح کیفی بسیار پایین و خمیازه تماشاگران

با وجود هزینه های فراوان و زحمت گیلانی ها برای میزبانی خوب از این رقابت ها، سطح کیفی مسابقات امسال یکی از پایین ترین در نوع خود است و ریزش شدید شرکت کنندگان نیز به هیچ وجه مربوط به نحوه میزبانی از این رقابت ها نیست. موضوع عجیب دیگر این است که به رغم آزادی ورود بانوان برای تماشای این مسابقات، استقبال کمی از این مسابقات بین المللی در سالن رشت صورت گرفته است.

وزنه برداران حاضر در این دوره از رقابت‌ها در هفت وزن المپیکی شامل ۶۱ کیلوگرم، ۶۷، ۷۳، ۸۱، ۹۶، ۱۰۹ و ۱۰۹+ کیلوگرم به رقابت می‌پردازند و در نهایت آنانی که امتیار لازم را کسب کنند، جواز حضور در المپیک ۲۰۲۰ ژاپن را بدست خواهند آورد اما همانطور که گفته شد این نفرات در بهترین شرایط از چهار نفر تجاوز نمی کنند. در روز اول این مسابقات، وزنه برداران اوزان ۶۱ کیلوگرم، ۶۷ و ۷۳ کیلوگرم بر روی تخته رفتند و با فولاد سرد مبارزه کردند، در روز دوم نیز ورزشکاران سه وزن و در روز پایانی نیز وزنه برداران دو وزن باقی مانده در سنگین وزن با هم رقابت خواهند کرد.

 

وزنه برداری مدال آور ایران در سراشیبی سقوط

اگر خواندن اتفاقات امروز در جام فجر شما را شگفت زده رده است، بد نیست در جریان آخرین رویدادهای مشابه در این رشته هم که نشانگر افول شدید وزنه برداری در ایران است قرار بگیرید.

همین ماه گذشته بود که در رکورد‌گیری وزنه‌برداری استان تهران اتفاق باورنکردنی دیگری رخ داد که نشان از نابودی این رشته در پایتخت ایران دارد. انتخابی که جهت شرکت در مسابقات قهرمانی کشور بود اما خبر تاسفباری از آن منتشر شد؛ حضور تنها چهار وزنه بردار که هیچ کدام شان هم نتوانستند به رکورد ورودی فدراسیون برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور برسند!!

در واقع تعداد ورزشکاران شرکت‌کننده کمتر از تعداد داوران بود و ۴ ورزشکار در حضور ۵ داور مسابقه دادند. حالا به نظر می‌رسد فدراسیون وزنه برداری در بحث استعدادیابی و پشتوانه‌سازی بزرگترین استان کشور هم کار خاصی انجام نداده و چنین واقعیت هایی می تواند برای رشته ای که نقطه اتکای ورزش ایران در صحنه المپیک بود، نگران کننده باشد. 

رشته ای که در گذشته نه چندان دور دو سه مدال طلا برای ورزش ایران از مهمترین آوردگاه دنیا به ارمغان می آورد حالا با نازل ترین سطح کیفی و اجرایی در ایران پیگیری می شود و می تواند زنگ خطر را برای مسوولان ارشد ورزش کشور به صدا درآورد. باید مشخص شود بودجه و فرصت های این فدراسیون صرف چه کارهایی می شود و مرادی که به هیچ قیمتی صندلی ریاست را به چهره های تازه نفس و بابرنامه خانواده وزنه برداری واگذار نمی کند، چه «آشی» برای این «رشته ورزشی» پخته است.

نویسنده : مجید کوهستانی

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمد توفیق علاوی اتحادیه اروپا روز جهانی تالاب ها برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر وزنه برداری جام فجر رشت وزنه برداری جام فجر تابناک ورزشی محمد توفیق علاوی اتحادیه اروپا روز جهانی تالاب ها برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر فدراسیون وزنه برداری کسب سهمیه المپیک قهرمانی کشور وزنه برداران رقابت ها رقابت ها بین المللی ورزش ایران شرکت کننده ۶۱ کیلوگرم حضور تنها سطح کیفی روی تخته تنها دو جام فجر دو نفر دو وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۷۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمان کشتی آسیا به ایران بازگشت (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، سی و ششمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی آسیا روزهای 23 و 24 فروردین ماه با حضور 23 کشور در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار شد و تیم ایران با کسب 5 مدال طلا و 3 مدال برنز به‌عنوان قهرمانی دست یافت.

برای تیم ایران رحمان عموزاد در وزن 65 کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در وزن 70 کیلوگرم، محمد نخودی در وزن 79 کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در وزن 92 کیلوگرم، امیرحسین زارع در وزن 125 کیلوگرم به مدال طلا، حسین ابوذری در وزن 74 کیلوگرم، هادی وفایی‌پور در وزن 86 کیلوگرم و محمدحسین محمدیان در وزن 97 کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند.

اعضای تیم کشتی آزاد ایران پس از حضور در این مسابقات، ساعت 10:30 امروز دوشنبه از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به کشور بازگشتند و مورد استقبال ابراهیم مهربان دبیر فدراسیون کشتی قرار گرفتند.

البته ملی پوشان به دلیل تعطیلی روز گذشته فرودگاه‌ها مدتی را در دبی توقف داشتند و سپس به ایران بازگشتند.

دیگر خبرها

  • احتمال عجیب سهمیه وزنه‌بردار ایرانی در المپیک
  • حضور تیم کوراش بانوان آذربایجان شرقی در مسابقات قهرمانی کشور
  • قهرمانی کاراته کای قمی در مسابقات انتخابی تیم‌ ملی
  • کشتی‌گیران ایران در روز دوم مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا قرقیزستان
  • علیزاده اولین طلایی کشتی فرنگی؛ تکرار قهرمانی با برد تکراری
  • کشتی فرنگی آسیا/ مدال نقره و برنز برای ایران
  • قهرمان کشتی آسیا به ایران بازگشت (عکس)
  • اهواز، میزبان مسابقات وزنه‌برداری کارگری قهرمانی ایران
  • علی داودی: استرسم برای المپیک کمتر شد/ مسئولان به ما سر بزنند
  • تنیس باز خوزستانی در جایگاه سوم مسابقات قهرمانی کشور