Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@22:10:55 GMT

کارگران بهمن ماه عیدی می‌گیرند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۸۱۵۰

کارگران بهمن ماه عیدی می‌گیرند؟

آفتاب‌‌نیوز :

در روزهای اخیر وزیر کار از پرداخت عیدی و پاداش بازنشستگان با حقوق بهمن ماه خبر داد؛ خبری که تا حد زیادی بازنشستگان تامین اجتماعی را دلگرم کرد و در این بین جامعه کارگری نیز امیدوار شد تا با همکاری و مساعدت کارفرمایان، عیدی و پاداش آخر سال را یک ماه زودتر دریافت کند.

مبنای تعیین عیدی پایان سال همه کارگران مشمول قانون کار، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای کار خود بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای عالی کار اسفند ماه سال گذشته با افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل مزد کارگران موافقت کرد؛ بر این اساس پایه حقوق کارگران از فروردین ماه ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید. به دنبال تصویب افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در جلسه نهایی شورای عالی کار و ابلاغ بخشنامه آن در سال ۱۳۹۸، مبلغ عیدی و پاداش سال ۱۳۹۸ مشمولان قانون کار هم مشخص شد.

به موجب ماده واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود که با تعیین مبلغ یک میلیون ۵۱۷ هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد، حداقل عیدی کارگران در سال ۱۳۹۸، سه میلیون و ۳۴ هزار تومان و سقف عیدی، چهار میلیون و ۵۵۱ هزار تومان خواهد بود.

 

علیرغم آنکه رقم عیدی و دستمزد کارگران طی سالهای گذشته افزایش داده اما هزینه‌های زندگی کارگران چندین برابر شده است. امروز معیشت خانوارهای کارگری به شدت از بازار متلاطم ارز و پیامدهای آن بر سایر بازارهای داخلی، متاثر شده و قدرت خرید کارگران به دنبال افزایش هزینه های مسکن، اجاره‌بها و مایحتاج اساسی به شدت کاهش یافته است.

بخش اعظمی از کارگران به دلیل سخت شدن شرایط زندگی و ناتوانی در تأمین هزینه‌های معیشتی، امیدوارند که کارفرمایان به جهت حفظ قدرت خرید و جبران هزینه‌های زندگی مبلغ عیدی و پاداش را زودتر به حسابهایشان واریز کنند.در همین رابطه هادی ابوی ـ دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت وگو با ایسنا،‌ با بیان اینکه هیچ منعی برای واریز عیدی کارگران در بهمن ماه وجود ندارد می‌گوید: چنانچه کارفرمایان نقدینگی و تمکن مالی مناسبی دارند با حقوق بهمن عیدی و پاداش کارگران را هم پرداخت کنند.

وی از کارفرمایانی که مشکل نقدینگی ندارند، خواست تا دستکم بخش قابل توجهی از عیدی و پاداش را زودتر به کارگرانشان پرداخت کنند و آن را به شب عید که قیمتها به طور سرسام‌آوری افزایش یافته موکول نکنند.

این مقام مسئول کارگری پرداخت عیدی در بهمن ماه را موجب دلگرمی و حفظ قدرت خرید کارگران دانسته و می‌افزاید: عیدی و پاداش کارگران مصوبه مجلس را دارد و به موجب آن،حداقل دو ماه و حداکثر سه ماه دستمزد قانونی کارگر باید به عنوان عیدی و پاداش از سوی کارفرما پرداخت شود.

میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و کارکرد آنها متفاوت است. مبنای محاسبه عیدی یک سال کاری است و کارگرانی که کمتر از یکسال در محل کار فعلی خود مشغول به کار هستند عیدی آنها به میزان تعداد ماههای پرداخت حق بیمه و کارکردشان محاسبه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عیدی عیدی کارگران سختی معیشت شورای عالی کار عیدی کارگران عیدی و پاداش حداقل عیدی قدرت خرید قانون کار پایه حقوق سال ۱۳۹۸ بهمن ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۸۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واریز پاداش سوادآموزان قبول شده در استان همدان

معاون سوادآموزی استان همدان گفت: پاداش سوادآموزان قبول شده در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ به حساب افراد واجد شرایط و مشمول واریز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، منوچهر توسلی‌کیا امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هیئت وزیران در سال ۱۳۹۳ تصویب کردند که سازمان سوادآموزی موظف به پرداخت پاداش معادل ۲۰ درصد از سرانه هزینه تمام شده از محل اعتبارات مصوب به سوادآموزان قبول شده در دوره سوادآموزی است.

وی افزود: اجرای این مصوبه از تاریخ ابلاغ برای یک سال اجرا شده بود، اما به‌رغم تعهدات ایجاد شده و به علت تأمین نشدن اعتبار و کسری تخصیص، اجرای مصوبه از سال ۱۳۹۴ به مدت ۸ سال مسکوت مانده بود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان اجرای این مصوبه را برای سوادآموزان قبول شده گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ایرانی دانست و ادامه داد: به‌رغم مسکوت ماندن و توقف اجرای این مصوبه به مدت هشت سال، با پیگیری‌های متعدد به عمل آمده از طرف سازمان سوادآموزی در سال ۱۴۰۱ در فاز نخست، پرداخت قبول‌شدگان سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اقدام شد.

توسلی‌کیا در مورد واریز فاز دوم پرداخت مطالبات تشویقی سوادآموزان، تصریح کرد: برای واریز این مبالغ نیاز به شماره شِبای سوادآموزان و شماره همراهشان بود که با پیگیری‌های مسئولان سازمان این مسیر هموار شد و با پیگیری‌های مکرر انجام شده نیز فاز دوم پرداخت مطالبات برجای‌مانده از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲ کلید خورد.

وی اضافه کرد: در نهایت، پاداش سوادآموزان قبول شده سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به‌حساب افراد واجد شرایط واریز شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان تاکید کرد: تعدادی از افراد به دلیل نداشتن شماره شِبا یا مسدود بودن شماره‌حساب‌هایشان مبلغ به حسابشان واریز نشد که لازم است این سوادآموزان که مربوط به دوره تحصیلی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ هستند و پاداش قبولی خود را دریافت نکرده‌اند برای پیگیری و انجام اقدامات بعدی کد ملی خود را به سرشماره ۱۰۰۰۸۸۹۹ پیامک کنند.

توسلی‌کیا ادامه داد: افرادی که به هر دلیل شماره شِبا نداشتند، می‌توانند به معاونت سوادآموزی استان مراجعه کنند تا بررسی مدارک انجام و درخواست تشویق برای آن‌ها نیز فراهم شود.

وی در خصوص مطالبات سال‌های قبل گفت: باقیمانده مطالبات سال‌های قبل در صورت تأمین اعتبار از سال جاری به تدریج پرداخت خواهد شد.

کد خبر 746805

دیگر خبرها

  • بی عدالتی در حق بازنشستگان / حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • واکنش فتح‌الله‌زاده به انتشار لیست حقوق و پاداش/ بازیکن ماهی یک میلیارد می‌گرفت، من ۵۸ میلیون تومان!
  • افزایش مبلغ حق مسکن؛ عیدی کارگران در هفته کارگر
  • واریز پاداش سوادآموزان قبول شده در استان همدان
  • وزیر کار : لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران در مراحل پایانی تدوین
  • لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران در مراحل پایانی تدوین
  • لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران از سال 1404 در مراحل پایانی تدوین!
  • کارگران شهرداری یاسوج پیگیر مطالبات خود شدند
  • تجمع و اعتصاب کارگران شهرداری یاسوج