Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@21:30:12 GMT

بانه‌ وره؛ شهر بدون سیگار ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۹۲۰۴

بانه‌ وره؛ شهر بدون سیگار ایران

مردم شهر "بانه وره" نه تنها استعمال دخانیات ندارند، بلکه فروشگاه‌های آنها نیز سیگار نمی فروشند به طوری که حتی یک نخ سیگار را نمی توان در این شهر تهیه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز هرگاه سخن از استعمال دخانیات در هر جامعه ای شود، اکثر قریب به اتفاق مردم آرزوی شهری عاری از استعمال دخانیات و کشیدن سیگار و قلیان را دارند، اما هرساله شاهد افزایش شمار افرادی هستیم که به سمت این کار جلب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی اگر تعداد انجمن های پیشگیری از اعتیاد در جامعه را افزایش دهید، شاید بتوانید در کاهش استفاده از دخانیات تاثیر گذار باشید، اما به طور قطع نمی توان گفت که به طور کامل شهری را عاری از استعمال سیگار و قلیان کنید.

هر بدون سیگار و  استعمال دخانیات شاید در ابتدا شعاری نمادین بوده و همه در تکاپوی یافتن راه های دستیابی به این شعار زیبا بودند، اما به واقع شهر بانه وره عاری از هر گونه فروش و استعمال دخانیات آن توسط مردم است.

بانه وره، شهری است که مردم آن حق شهروندی افراد را محترم شمرده و برای جلوگیری از استنشاق دود، حقوق مردم را در عدم استعمال دخانیات به سبب تدین و دین داری شهروندان خود رعایت کرده‌اند و مصرف دخانیات را نه تنها در مکان های عمومی بلکه در مکانهای شخصی نیز منع کرده اند.

با ورود به این شهر خواهید دید که کسی سیگار به دست ندارد، هیچ فروشگاهی نیز سیگار نمی فروشد و اصلا دخانیات تعطیل است، به نوعی، شهری بدون دخانیات و شهری رویایی و آرمانی را به وجود آورده است.

در بانه وره سیگارفروشی هم نداریم

هادی زامیاد، بخشدار باینگان در گفتگویی با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: شهر بانه وره ، یکی از پنج شهر شهرستان پاوه و در استان کرمانشاه با جمعیت نزدیک به 4 هزار نفر در بخش باینگان واقع است.

وی افزود: اهالی این شهر، از مجموعه 22 روستای نوار مرزی شهرستان پاوه تشکیل شده است که در زمان جنگ، در این منطقه گرد هم‌ آمدند و و نزدیک به 45 الی 50 شهید را هم تقدیم انقلاب کرده اند.

وی ضمن تایید خبر فوق تصریح کرد: با نمود اعتقادات مذهبی و دینی مردم این شهر، شاهد عدم استعمال دخانیات در بانه وره هستیم، به طوری که در سطح شهر ما سیگار فروش نمی بینیم.

زامیاد گفت: گرچه به صورت محدود و انگشت شمار آن هم در بین افراد سالمند و به روشهای سنتی، سیگاری وجود دارد، اما بدلیل اعتقادات مذهبی و دینی این مردم، استعمال دخانیات در افراد جوان دیده نمی شود.

ورزش سرلوحه کارهای شهروندان بانه وره است

یوسفی،شهردار شهر بانه وره نیز در سخنانی به خبرنگار مرصاد گفت: شهر بانه وره با توجه به خصوصیت دینداری آنها عاری از فروش سیگار در مغازه های آن است، اما به ندرت و به صورت محدود و انگشت شمار برخی از مردان سالمند ما سیگار می کشند.

یوسفی افزود: فروش سیگار در این شهر مطلقا وجود ندارد و در دسترس جوانان نیست  اما به ندرت و انگشت شمار سیگاری در این شهر وجود دارد.

وی گفت: مسائل اعتقادی و دینداری مردم این شهر باعث شده است که نه تنها به استعمال دخانیات روی نیاورند بلکه ورزش را سرلوحه برنامه های خود دارند.

بانه وره چگونه شهر بدون سیگار شد؟

نظر دبیر موسسه ژیانه وره پیشگری از اعتیاد شهرستان پاوه نیز جویا شدیم که به خبرنگار ما گفت: ما در چند سال گذشته در یک تحقیقات محلی در رابطه با فروش سیگار در شهر پاوه به این نتیجه رسیدیم که حدود ۲۵ درصد از مغازه داران شهر اصلا سیگار را عرضه نمی کردند.

سپنجی افزود: از دیگر مغازه داران هم خواستار این بودیم که سیگار با به افراد زیر ۱۸ سال به فروش نرسانند که در این زمینه هم همکاریهای لازم را با ما به عمل آوردند.

وی گفت: در رابطه با شهر بانه وره هم دو عامل به عنوان موفقیت های این شهر محسوب می شود که دینداری و اعتقاد مردم به عنوان عامل بازدارنده و عدم عرضه سیگار در مغازه های این شهر باعث شده است که به عنوان شهری بدون سیگار قلمداد شود.

وی ادامه داد: یکی از عوامل استعمال دخانیات دسترسی آسان به آن است که خوشبختانه در این شهر هیچ گونه دخانیاتی توسط مغازه فروشان و با وحدت همه جانبه عرضه نمی شود.

وی گفت: عامل سوم دیگری است که می تواند بر این موضوع تاثیر گذار باشد تربیت صحیح فرزندان توسط والدین در این شهر است که باعث می شود جوانان به استعمال دخانیات روی نیاورند.

بر اساس این گزارش،  افزایش مصرف دخانیات در جامعه و کاهش سن مصرف این مواد می طلبد که شهرهای دیگر از تجربه بانه وره نمونه موفق شهر بدون دخانیات الگوبرداری کرده و دغدغه شهروندان را تا حدی کاهش دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استعمال دخانیات بدون سیگار فروش سیگار شهرستان پاوه انگشت شمار شهر بانه وره شهر بدون نه تنها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۹۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف محموله گوشی‌های تلفن همراه در مرز بانه

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد عارف سپهری ظهر چهارشنبه به خبرنگاران رسانه‌های جمعی کردستان اعلام کرد: در راستای حراست و کنترل مرزهای استان، مرزبانان هنگ مرزی بانه در حین پایش و رصد نوار مرزی به تعدادی متجاوز حامل بار قاچاق مواجه شدند.

وی افزود: مرزبانان با اتخاذ موضع مناسب سد راه قاچاقچیان شده و متجاوزان به محض مشاهده مأموران محموله خود را رها کرده و با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه و تاریکی شب، به عمق خاک کشور مقابل متواری شدند.

فرمانده مرزبانی استان کردستان تصریح کرد: مرزبانان در پاکسازی و بررسی کامل محل ۴۸ دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند آیفون را کشف و مانع ورود غیر قانونی این محصول قاچاق به کشور شدند.

سردار سپهری بیان داشت: بر اساس نظر کارشناسان ارزش کالای کشف شده ۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

این مقام ارشد در مرزبانی کردستان در پایان با اشاره به تبعات قاچاق کالا، اظهار کرد: مرزبانان این فرماندهی در سال ۱۴۰۳ که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال «سال جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده با عزمی راسخ در کنترل نوار مرز و مقابله با ورود و خروج کالای قاچاق و ممنوعه تلاش می‌کنند.

کد خبر 6087536

دیگر خبرها

  • توقیف محموله تلفن همراه آیفون قاچاق در بانه
  • استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه
  • سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
  • قلیان اکسیژن و بازی با جون جوانان؛ طرح مطالعاتی وزارت بهداشت؟
  • کشف ۳۰ میلیارد ریال تلفن همراه قاچاق در بانه
  • توقیف محموله گوشی‌های تلفن همراه در مرز بانه
  • سرو آزادانه قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
  • هدف ایران ارتباط با کشور‌های همسو و مستقل مانند سریلانکاست
  • کشف ۲ میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر
  • کشف هزاران عدد دخانیات قاچاق در غرب تهران