Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@07:08:15 GMT

۶۳۳ تن گوشت ماهی در سیاهکل تولید شد

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۹۳۰۷

۶۳۳ تن گوشت ماهی در سیاهکل تولید شد

عباس نیک بخش روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا افزود : ۱۱۴مزرعه تولید ماهیان گرمابی و ۱۶ مزرعه ماهیان سردابی و علاوه بر آن دو مزرعه زینتی و دو مزرعه خاویاری نیز در حوزه آبزی پروری در  شهرستان سیاهکل فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار حدود ۵۰ کیلوگرم خاویار در دو مزرعه این شهرستان تولید شده و علاوه بر آن  برای اولین بار تکثیر ماهیان خاویاری در این شهرستان اجرایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره شیلات سیاهکل تصریح کرد: پیش بینی می شود از دو مزرعه خاویاری موجود در شهرستان سیاهکل در سال آینده ۴۵۰ کیلوگرم خاویار استحصال شود.

نیک بخش یادآورشد: در شهرستان سیاهکل به صورت مستقیم ۱۵۴ نفر در حوزه آبزی پروری اشتغال دارند و مهمترین مشکلات حوزه آبزی پروری در شهرستان صدور پروانه جدید برای حفر چاه است.

وی اظهارداشت:امور اراضی برای  زمین های زیر یک هکتار به منظورر  احداث مزارع مجوز صادر نمی کند که در حال رایزنی هستیم تا این مشکل برطرف شود تا هم اشتغال بیشتری ایجاد شود و هم شاهد رشد بیشتر تولید آبزیان در شهرستان باشیم.

به گفته وی، ماهیان تولید شده در شهرستان علاوه بر بازار داخلی به شهرستان ها و استان های همجوار نیز صادر می شوند ضمن آنکه سیاهکل ۲.۴ درصد تولید ماهیان سردآبی و یک درصد از ماهیان گرمابی از تولید ابزیان استان را به خود اختصاص داده است.

  مجموع صید و تولید آبزیان کشور ۹۵۰ هزار تن در سال است که  سهم گیلان از این میزان ۶۵ هزار تن یعنی معادل  ۶.۸ درصد است.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 اشتغال خاویار زمین گوشت قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی حوزه آبزی پروری شهرستان سیاهکل دو مزرعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۹۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مزارع نوآور به ۱۵۰ مزرعه در سال جاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید مجتبی خیام نکویی، با اشاره به‌روز ملی گندم و نان گفت: بالاترین محصول راهبردی در بخش کشاورزی مربوط به گندم است، حداقل سرانه مصرف این کالای راهبُردی ۱۵۰ کیلوگرم برای هر ایرانی است و در سال گذشته در تولید گندم نان خودکفا بوده‌ایم و امیدواریم امسال نیز به پایداری در این خودکفایی دست یابیم.
رئیس سازمان تات نقش کشاورزان در خودکفایی تولید گندم نان در سال‌های اخیر دولت سیزدهم را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در سال نخست دولت، افزایش تولید حداقل ۳ میلیون تن بود. این عدد سال گذشته به ۶ میلیون تن رسید، امسال هم پیش‌بینی می‌شود حداقل تولید گندم ۶ میلیون تن باشد.
 خیام نکویی نیاز سالانه گندم کشور را ۱۳ و نیم‌میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: در سال گذشته خودکفایی در گندم نان تضمین شده است.
 وی گفت: اگر توانمندی‌ها و ظرفیت کشور در زمینه گندم تبیین شود و بر نکاتی که توسط محققان ارائه می‌شود تمرکز کنیم علاوه بر خودکفایی گندم می‌توانیم صادرکننده این محصول راهبردی نیز باشیم.
 رئیس سازمان تات با بیان اینکه دو میلیون هکتار سطح زیر کشت آبی و ۴ میلیون هکتار سطح زیر کشت دیم در کشور وجود دارد گفت: اگر تولید گندم آبی را یک تن افزایش دهیم و در کشت دیم ۵۰۰ کیلوگرم افزایش تولید داشته باشیم یکی از صادرکنندگان گندم خواهیم شد.
 وی بر کاهش ضایعات این محصول راهبردی تأکید کرد و گفت: ۳۰ درصد این محصول از تولید تا سفره مردم ضایعات دارد که بخشی به دلیل کیفیت نان در سفره مردم و بخشی نیز در زمان برداشت اتفاق می‌افتد.
 خیام نکویی بر نقش رسانه در تبیین افکار عمومی دراین‌خصوص تأکید کرد و گفت: این صرفه‌جویی موجب جلوگیری خروج ارز از کشور خواهد شد.
 وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۱۳ میلیون تن در کشور گندم تولید شده است که از این میزان ده و نیم‌تن خرید از کشاورزان و دو و نیم‌تن مصرف خود کشاورزان بوده است.
 وی بر نقش سازمان تات هم‌زمان با پنجاهمین سال تأسیس آن در تحقق این مهم گفت: بسیاری از محققان مؤسسات سازمان تات از جمله مؤسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال، تحقیقات دیم، گیاه‌پزشکی، آب و خاک، فنی و مهندسی و ثبت و گواهی بذر و نهال در تولید گندم کشورنقش آفرینی می‌کنند.
 خیام نکویی با بیان اینکه در سال ۵۷ میانگین برداشت گندم درکشور در یک هکتار مزرعه ۱۷۰۰ کیلوگرم بوده است گفت: امروز این میزان به ۴ تن و سیصد کیلو در سال افزایش یافته است.
 وی همچنین از رکود برداشت ۱۴.۸ تن گندم در هکتار در سال گذشته خبر داد و گفت: گندم جمهوری اسلامی ایران از سالم‌ترین گندم‌های تولیدی بین کشور‌های توسعه یافته است.
 خیام نکویی گفت: در برنامه خودکفایی حسب برنامه هفتم افقی برای سازمان تات ترسیم شده است تا در محصولات راهبردی به ۹۰ درصد خودکفایی برسد.
 وی از خودکفایی ۹۰ درصدی گندم تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: سال گذشته به موسسه فنی و مهندسی سازمان تات با توجه به اهمیت تولید این محصول راهبردی در جهت افزایش کیفیت نان مردم ماموریت ویژه‌ای محول شد.
 وی با بیان اینکه در تولید گندم باید به نقطه‌ای برسیم که کیفیت نان مصرفی مردم قابل قبول باشد گفت: این مهم مشارکت مردم را می‌طلبد و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ضایعات مصرفی را به حداقل رسانند.
 رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معرفی ارقام کم آب بر، کاهش میزان سمپاشی‌ها، تمرکز بیشتر در مسائل به زراعی و مصرف بهینه کود را از عوامل مهم جهش تولید گندم با کیفیت عنوان کرد و گفت: محققان در سازمان تات به دنبال تولید آرد کامل گندم هستند.
 رئیس سازمان تات از تلاش ۲۰۰۰ محقق دانشمند سازمان تات در طول ۵۰ سال از زمان تاسیس این سازمان خبر داد و گفت: برخی از موسسات تحقیقاتی سازمان تات قبل از اینکه وزارت  فلاحت و تجارت وجود داشته باشد تاسیس شده‌اند.
 خیام نکویی با اعلام اینکه ۵ هزار سایت ترویجی با محوریت کشاورزان خبره ایجاد شده است گفت: امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت و در این راستا ۴۶ مزرعه نوآور را به ۱۵۰ مزرعه نوآور با محوریت کشاورزان خبره و نوآور ارتقا خواهیم داد.
 وی افزود: باتوجه‌به نام‌گذاری شعار سال کشاورزان برتری که بیشترین بهره‌وری را داشته باشند به‌عنوان کشاورزان نوآور به ۱۵ مزرعه دیگر جهت انعکاس دانش و فناوری به عرصه معرفی خواهند شد.
 وی از وجود ۷۰۰ دانش فنی در سازمان تات که توسط محققین در مؤسسات و مراکز تولید شده‌اند اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ دانش فنی تاکنون به بخش خصوصی منتقل شده است و از سال گذشته نیز ارائه ۴۰۰ دانش به فنی به‌صورت رایگان جهت تجاری‌سازی به بخش خصوصی در راستای بهره‌وری آغاز شده است.
 رئیس سازمان تات با اشاره به اینکه امسال آموزش و ترویج در اولویت برنامه‌های سازمان تات است، از برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و روز مزرعه در سطح کشور در راستای انتقال دانش به کشاورزان خبر داد.
 وی بر نقش دانش بنیان شدن بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در طول ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی ۴۰ درصد بوده است که این مهم جز با رسوخ دانش و فناوری در عرصه امکان پذیر نبود.
 خیام نکویی از گفتمان غالب بحث الگوی کشت در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۴ الگوی کشت در تمام محصولات کشاورزی اجرا شود و این مهم حمایت نمایندگان مجلس را می‌طلبد.  

دیگر خبرها

  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • بانه ، قطب تولید گوشت مرغ در استان
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • نابودی آفت سن غلات مزارع رشتخوار
  • عشایر ملارد سال گذشته ۱۰۰۸ تُن گوشت قرمز تولید کرده اند
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • جلوگیری از مرگ زودهنگام با جایگزینی گوشت گاو با ماهی
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • افزایش مزارع نوآور به ۱۵۰ مزرعه در سال جاری
  • صادرات ۲۰ تن ماهی قزل آلای لرستان به خارج از کشور