Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-16@15:24:49 GMT

گوشه چشم کارگران به بنده‌ نوازی کارفرمایان

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۶۲۲۰۶

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  در روزهای اخیر وزیر کار از پرداخت عیدی و پاداش بازنشستگان با حقوق بهمن ماه خبر داد؛ خبری که تا حد زیادی بازنشستگان تامین اجتماعی را دلگرم کرد و در این بین جامعه کارگری نیز امیدوار شد تا با همکاری و مساعدت کارفرمایان، عیدی و پاداش آخر سال را یک ماه زودتر دریافت کند.

 

مبنای تعیین عیدی پایان سال همه کارگران مشمول قانون کار، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای کار خود بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شورای عالی کار اسفند ماه سال گذشته با افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل مزد کارگران موافقت کرد؛ بر این اساس پایه حقوق کارگران از فروردین ماه ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید. به دنبال تصویب افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل دستمزدکارگران درجلسه نهایی شورای عالی کاروابلاغ بخشنامه آن در سال ۱۳۹۸، مبلغ عیدی وپاداش سال ۱۳۹۸ مشمولان قانون کار هم مشخص شد.

 

به موجب ماده واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود که با تعیین مبلغ یک میلیون ۵۱۷ هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد، حداقل عیدی کارگران در سال ۱۳۹۸، سه میلیون و ۳۴ هزار تومان و سقف عیدی، چهار میلیون و ۵۵۱ هزار تومان خواهد بود.

 

علیرغم آنکه رقم عیدی و دستمزد کارگران طی سالهای گذشته افزایش داده اما هزینه‌های زندگی کارگران چندین برابر شده است. امروز معیشت خانوارهای کارگری به شدت از بازار متلاطم ارز و پیامدهای آن بر سایر بازارهای داخلی، متاثر شده و قدرت خرید کارگران به دنبال افزایش هزینه های مسکن، اجاره‌بها و مایحتاج اساسی به شدت کاهش یافته است.

 

در همین رابطه هادی ابوی ـ دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران  با بیان اینکه هیچ منعی برای واریز عیدی کارگران در بهمن ماه وجود ندارد می‌گوید: چنانچه کارفرمایان نقدینگی و تمکن مالی مناسبی دارند با حقوق بهمن عیدی و پاداش کارگران را هم پرداخت کنند.

 

وی از کارفرمایانی که مشکل نقدینگی ندارند، خواست تا دستکم بخش قابل توجهی از عیدی و پاداش را زودتر به کارگرانشان پرداخت کنند و آن را به شب عید که قیمتها به طور سرسام‌آوری افزایش یافته موکول نکنند.

 

این مقام مسئول کارگری پرداخت عیدی در بهمن ماه را موجب دلگرمی و حفظ قدرت خرید کارگران دانسته و می‌افزاید: عیدی و پاداش کارگران مصوبه مجلس را دارد و به موجب آن،حداقل دو ماه و حداکثر سه ماه دستمزد قانونی کارگر باید به عنوان عیدی و پاداش از سوی کارفرما پرداخت شود.

 

میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و کارکرد آنها متفاوت است. مبنای محاسبه عیدی یک سال کاری است و کارگرانی که کمتر از یکسال در محل کار فعلی خود مشغول به کار هستند عیدی آنها به میزان تعداد ماههای پرداخت حق بیمه و کارکردشان محاسبه می‌شود.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بازنشستگان کارگر اقتصاد جام نیوز شورای عالی کار عیدی کارگران عیدی و پاداش حداقل عیدی هزار تومان قانون کار پایه حقوق سال ۱۳۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۲۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قدرت خرید کارگران با افزایش ۳۵ درصدی جبران نشد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفت: هر ساله حقوق کارگران با در نظر گرفتن تورم نقطه به نقطه بهمن ماه سال قبل و سال جاری تعیین میگردد.با اینکه جامعه کارگری اعتقاد دارند,تورمی که در حین تعیین دستمزد مورد توجه قرار می گیرد,تورم میدانی نبوده و محافظه کارانه است.علاوه بر آن اتفاق دیگری که در بحبوحه تعیین دستمزد سال ۱۴۰۳ رخ داده است افزایش حدود ۱۵درصدی قیمت دلار بود. این افزایش ، تاثیر خود را روی تورم گذاشته است لذا افزایش ۳۵درصدی دستمزد امسال تأثیری در بالا بردن قدرت خرید کارگران نداشته زیرا این دریافتی در زیر جولان افزایش نرخ دلار ناپدید و تبخیر شده است.

بیشتر بخوانید:

اعتراض کارگران به تعیین سقف حقوق ۱۴۰۳

امام قلی تبار با انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران در کشور گفت: هزینه سبد معیشت باید در کشور نه به روش میانگین ساده بلکه باید به روشی کارشناسی تر محاسبه شود,با توجه به اینکه در حالت عادی سبد معیشت در شهرهای بزرگ و صنعتی بواسطه سهم بالای بخش مسکن و حمل ونقل و غیره نسبت به شهرهای متوسط وکوچکتر بالاست (به طور مثال اگر سبد معیشت شهر تهران ۳۰میلیون، شهرهای متوسط ۲۰ میلیون و شهرهای کوچکتر۱۰میلیون تومان باشد جمع کردن این سه رقم تقسیم بر سه مبنای مناسبی نیست) زیرا در این روش ،میانگین سه نرخ عدد ۲۰میلیون خواهد شد. اما چون براساس آمارو ارقام ، تعداد کارگران شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای متوسط و کوچکتر میباشد میبایستی تعداد کارگران آن شهر در رقم سبد معیشت همان شهر یا همان استان ضرب شده و بدین منوال حاصل ضرب بدست آمده در طبقه بندی شهرها و استانها تقسیم بر کل کارگران کشور شود.قطعاً در این روش رقم میانگین سبد معیشت حداقل ۲۵٪ بیشتر از رقم معیشتی خواهد بود که در جلسات شورای عالی کار در مورد آن چانه زنی میشود.

وی بیان کرد: نکته قابل تاَملی دیگر اینکه سال قبل بواسطه قول شفاهی نمایندگان دولت مبنی تضمین مهار تورم ،مزد فریز گردید که بعد از یکسال مشخص گردید این فرآیند فقط به ضرر جامعه حقوق بگیر تمام شده است امسال هم بهانه دیگری بنام تورم انتظاری بالا ،بجای اینکه افزایش حقوق براساس تورم انتظاری باشد با روش تورم تاریخی فریز شده است که دود این روش هم مجدداً چشم حقوق بگیران را نشان گرفته است.

امام قلی تبار افزود: جامعه ی کارگری کشورمان از خود میپرسند وقتی کارفرمایان اذعان دارند که سهم دستمزد را در بهای تمام شده کالای ساخته شده یا خدمات قابل ارائه منظور کرده و درصدی سود معقول هم به آن اضافه مینمایند، چرا کارگران بایستی برای افزایش قدرت خرید جهت گذران امور خود مسئولیت دولت و کارفرما را به دوش گرفته که برای خرید کالا و خدمات کارفرمایان دولتی و خصوصی چانه زنی کرده که هم اقتصاد و بازار را از در رکود خارج نماید و هم منفعت کارفرمایان را لحاظ نمایند؟

وی گفت: با اینکه از گذشته تاکنون کارگران مسئول ناکارآمدی دولت ها و مسئولین مربوطه و نیز رکود اقتصاد بازار و تورم نبوده اند اما همواره هزینه چالش های بالا را از جیب خود پرداخت نموده اند.امیدواریم مسئولین مربوطه در تصمیم گیری های خود عملگرایانه برای حل چالش های بیش از نیمی از جمعیت کشور تلاش کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1227142 برچسب‌ها کارگران

دیگر خبرها

  • دستمزد کارگران در سال جاری تغییر می کند؟
  • دلیل طرح سوال از وزیر کار نحوه افزایش حقوق کارگران است
  • کارگر ایرانی ارزان‌ترین نیروی کار منطقه است
  • کاهش قدرت خرید کارگران با افزایش ۳۵ درصدی جبران نشد
  • پایه حقوق کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد
  • کارگران امسال چقدر حقوق می‌گیرند؟ (فیلم)
  • حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟
  • حداقل حقوق ۱۴۰۳ همراه با جزئیات کامل
  • فعال کارگری: اوضاع کارگران خوب نیست، وزیر کار استیضاح شود