Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در حالی صورت گرفته که در یک ماه پس از ترور سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، اروپا در راستای فشار حداکثری آمریکا بازی کرده است.

به گزارش مشرق، دیپلمات‌های اروپایی به ریاست «جوزف بورل» در حالی امروز وارد تهران شدند که یک ماه از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد اما دولت‌های اروپایی نه تنها این اقدام غیرقانونی و غیرانسانی را محکوم نکرده‌ بلکه با حمایت ضمنی از واشنگتن، نمک به زخم ملت ایران پاشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه روز پس از شهادت سردار سلیمانی کشورهای اروپایی در بیانیه‌ای بدون اشاره به اقدام تروریستی آمریکا نقش ایران و سپاه قدس را در منطقه «مخرب» توصیف کردند.

بیشتر بخوانید:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ظریف دیدار کرد

اروپایی‌ها ۱۰ روز پس از ترور شهید سلیمانی به زعم خود تلاش کردند تا دومین ضربه را از طریق برجام وارد کنند و اعلام کردند فرایند حل اختلاف در برجام کلید زده‌اند که در نهایت به «مکانیزم ماشه» می‌رسد. طبق متن برجام، اگر مکانیزم ماشه کلید زده شود و در صورتی که طی ۶۵ روز راه حلی بدست نیاید، طرف‌ها با پیگیری روند می‌توانند قطعنامه ۲۲۳۱ را لغو کنند که در نتیجه قطعنامه و تحریم‌های قبلی سازمان ملل دوباره احیا خواهند شد. هرچند خود اروپایی‌ها مدعی شدند به خاطر اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی «انتخاب دیگری» نداشتند جز اینکه به مکانیزم حل اختلاف متوسل شوند اما رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند اروپایی‌ها به دلیل تهدیدهای تعرفه‌ای آمریکا علیه شرکت‌های خودروسازی اروپایی، فرایند مکانیزم ماشه را کلید زده‌اند.

علاوه بر تهدید ترامپ، به نظر می‌رسد اروپایی‌ها این تصور داشتند که در پی اعتراضات آبان و دی ماه ، تهران در موضع ضعف قرار گرفته و همچنین علی رغم تمامی فشارهایی که ایران تحمل می‌کند، در برجام خواهد ماند.

اروپایی‌ها با این اقدام قمار بزرگی کرده و می‌خواهند بدون اینکه به تعهدات خود پایبند باشند با اعمال فشار و تهدید، ایران را تحت هر شرایطی در برجام نگه دارند. واکنش تهران عکس خواست اروپا بود و تهدید کرد اگر اروپایی‌ها بخواهند مکانیزم ماشه را فعال کنند ایران نه تنها از برجام بلکه از «ان پی تی» نیز خارج خواهد شد. البته باتوجه به گستردگی تحریم‌های فعلی آمریکا علیه ایران، اروپایی‌ها بهتر از هرکسی دیگر می‌دانند تهران از بازگشت تحریم‌های سازمان ملل ترسی ندارد و چیز دیگر نمانده است که توسط آمریکا تحریم نشده باشد.

حالا این کشورهای اروپایی می‌گویند به جوزف بورل «اختیار قوی» داده‌اند تا در رابطه با «بحران‌های اخیر تعامل دیپلماتیک با شرکای منطقه‌ای به منظور کاهش تنش‌ها و یافتن فرصتی برای راه حل‌های سیاسی برقرار کند» و «همچنین به دنبال فرصتی باشد تا بر تعهد قوی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تأکید و درباره روابط و همکاری دوجانبه بین اتحادیه اروپا و ایران بحث شود.»

مشخص نیست با رویه‌ای که اتحادیه اروپا در پیش گرفته است چگونه می‌خواهد به کاهش تنش‌ها کمک کند و چرا تصور می‌کنند ایرانیان باید به آنها اعتماد داشته باشند. عملکرد اروپایی‌ها تنها در یک ماه گذشته هم در رابطه با برجام و هم در رابطه با ترور شهید سلیمانی دیگر هیچ تردیدی نگذاشته که آنها نه تنها توان و اراده مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا ندارند بلکه فاقد نیت خیرخواهانه و سازنده‌ هستند و علناً تبدیل به «پادو» آمریکا شده‌اند.  

کشورهای اروپایی شاید با آمریکا درباره برجام_ حداقل در مواضع و روش‌ها _ اختلاف نظر داشته باشند اما درباره سیاست منطقه‌ای ایران اتفاق نظر دارند و موضع واحدی اتخاذ کرده‌اند. با وجود این، توان مقابله با «محور مقاومت» را ندارند و به همین دلیل نیز به اتفاق برجام را گروگان گرفته‌اند و هر نوع گشایش و رفع تحریم‌ها را مشروط به تعدیل سیاست‌های منطقه‌ای و موشکی ایران کرده‌اند.

اگر تنها یک دلیل وجود داشته باشد تا باور کرد مقامات اروپایی این بار با نیت کاهش تنش و سازنده وارد تهران شده‌اند، باید آن را در اقدام بی‌سابقه ایران در حمله به پایگاه‌ آمریکایی «عین الاسد» در عراق جستجو کرد. ایران با موشک باران مواضع آمریکا در عین الاسد نه تنها قدرت خود را ثابت کرد بلکه اراده و آمادگی رزمی خود را به رخ غرب کشید. عملیاتی که با گذشت زمان ابعاد آن بیشتر احساس می‌شود و تلفات آمریکایی‌ها به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

در روانشناسی سیاسی گفته می‌شود غربی‌ها بویژه آمریکایی‌ها عاشق قدرت هستند و به همین دلیل تنها این زبان را می‌فهمند. حالا ایران با همان زبان با آنها در عین الاسد حرف زده و اروپایی‌ها بهتر می‌دانند افزایش تنش‌ها و فروپاشی کامل برجام تا چه حدی می‌تواند به ضرر آنها تمام شود و باید خود را برای افزایش قیمت نفت، هجوم آوارگان، گسترش تروریسم و ... آماده کنند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: جشنواره فجر معامله قرن انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا سردار حاج قاسم سلیمانی واشنگتن ان پی تی سپاه قدس اروپا تهران اتحادیه اروپا ترامپ عراق ایران برجام مکانیزم ماشه جوزف بورل سازمان ملل شهید سلیمانی کشورهای اروپایی اتحادیه اروپا اروپایی ها مکانیزم ماشه عین الاسد ترور شهید جوزف بورل تحریم ها کلید زده کاهش تنش منطقه ای نه تنها تنش ها یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۸۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی می‌کند

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در تداوم سیاه‌نمایی غرب علیه دفاع مشروع ایران دربرابر اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی گفت که در نشست امروز (دوشنبه) شورای وزیران امور خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی خواهد شد.

جوزپ بورل در آستانه برگزاری نشست شورا به خبرنگاران در لوگزامبورگ افزود: «ما علیه تولید و صادرات موشک و پهپاد ایرانی اقدام خواهیم کرد.» او بر همین اساس ابراز امیدواری کرد که بسته جدید تحریمی علیه ایران، با اکثریت آراء تائید شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکارگیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر تصریح کرد: اقدام ایران کاملا مشروع و پس از مدت‌ها خویشتن داری در برابر حملات رژیم صهیونیستی انجام داده و این نشان دهنده رفتار کاملا مسئولانه و حرفه‌ای ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی است.

او درباره اقدام برخی دولت‌های غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت: رویکرد آنان مسئولانه نبوده و به ایران بدهی دارند. اما در خصوص هرگونه تحریم جدید اگر قصدی داشته باشند سازنده نخواهد بود و کمک به روابط دوجانبه نخواهد کرد. ایران در موضوع هسته‌ای مسئولانه عمل کرده و تعهدات خودش را مبتنی بر توافق هسته‌ای و پادمان ادامه خواهد داد. در ارتباط با سیاست‌های اقتصادی اروپا، ایران مایل به ارتقا روابط بر اساس احترام منقابل و منافع مشترک است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران
  • بورل: برنامه هسته‌ای ایران موضوع نشست امروز نیست
  • بورل: برنامه هسته‌ای ایران موضوع نشست امروز نیست/ به اسراییل پافشاری می‌کنیم به رفح حمله نکند
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم‌ ایران‌ رایزنی می‌کند
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی می‌کند
  • عصبانیت اروپایی‌ها از اصرار آمریکا بر مصادره دارایی‌های روسیه