Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اندیشکده آمریکایی بروکینگز در گزارشی با انتقاد شدید از طرح موسوم به معامله قرن که هفته گذشته توسط ترامپ رونمایی شد، نوشت که این معامله تأییدیه‌ یک ابرقدرت بر آپارتاید رژیم صهیونیستی است. ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در این مقاله به قلم «عمر رحمان» عضور مرکز دوحه از اندیشکده بروکینگز  با اشاره به زمان انتشار این طرح که همزمان با بحران سیاسی و حقوقی برای سران آمریکا و رژیم صهیونیستی ارایه شده، آمده است: وقتی بسیاری از ناظران بر زمانبندی مشکوک طرح معامله قرن متمرکز بودند نکته‌ای که مغفول ماند این بود که خود این طرح چیست و می‌خواهد به چه برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌ها اسرائیل در مورد اشغال سرزمین های فلسطینی با وضعیت غیرقابل توجیه از نظر سیاسی و اخلاقی مواجه بود. اکنون تل‌آویو برای دفاع از آن به آمریکا تکیه کرده است. تلاش مداوم اسرائیل برای ساکن کردن یهودیان در کرانه باختری مانع از هرگونه اقدام برای تقسیم‌بندی سرزمین برای میسر کردن راهکار ایجاد دو کشور بوده است و میلیون‌ها فلسطینی را بدون تابعیت و بدون دولت رها کرده است. فلسطینی‌هایی که تحت رژیم نظامی‌گرا بوده و فاقد حقوق سیاسی و مدنی هستند.

به همین ترتیب، معامله مدنظر ترامپ در راستای حمایت از حاکم شدن تل‌آویو بر سرزمین تاریخی فلسطین ارایه شده است ضمن این که امکان می‌دهد بخش‌هایی از این سرزمین‌ را تصاحب کند که مناسب‌تر است. اما از آن سو، آنچه که به فلسطینی‌ها پیشنهاد شده تنها یک نوع خودگردانی تعدادی از مجمع الجزایر منزوی است.

در این مقاله تصریح شده است: با علم به این امر که فلسطینی‌ها بدون شک این امر را رد خواهند کرد، از همان ابتدا معلوم بود که این طرح به منظور پیشنهاد یک طرح صلح ارایه نشده است بلکه تنها اعلام موضع بوده که به شکل یک طرح دیپلماتیک ارایه شده است. به عبارت دقیق‌تر، این طرح، تأییدیه یک ابرقدرت بر یک طرح غیرقابل دفاع است.

این کارشناس تاکید کرد: از همان ابتدا بسیاری از ناظران از جمله بسیاری از اسرائیلی‌ها متوجه شده بودند که این طرح در اصل یک رسید برای دولت آپارتایدی است که در آن میلیون‌ها نفر در کنار هم و به دور از برابری و عدالت و تنها بر اساس گرایشات قومی و ملیتی زندگی می‌کنند. این نظام آپارتاید دقیقاً همان چیزی است که از ابتدا بنا نهاده شد بخصوص اکنون که غیریهودیان اکثریت جمعیت تحت کنترل اسرائیلی‌ها را تشکیل می‌دهند.

درک این امر سخت است که چگونه می‌شود در سال 2020 نظامی از حکومت معرفی شود که با آپارتاید اداره می‌شود. حکومتی که تنها چنددهه پیش از سوی جهانیان رد شده است. این امر زمانی جنجال‌آفرین‌ می‌شود که مقامات اسرائیلی تلاش مضحکی داشتند این نظام حاکمیتی را توجیه کنند.

به عنوان مثال، در سال 2017 بزالل اسموتریخ نماینده کنست و از وزرای اسرائیلی طرحی را ارایه کرد که طی آن حمایت خود را از الحاق تمامی اراضی کرانه باختری مطرح کرد و مدعی شد که این امر آپارتاید نیست بلکه چیزی مثل دموکراسی-منها است. وی حتی تا اینجا پیش رفت که به فلسطینی‌های تحت سلطه اسرائیل دو گزینه پیشنهاد داد: یا بمانند و بدون حقوق برابر با شهروندان یهودی زندگی کنند و یا این که خانه‌های خود را ترک و کوچ کنند. برخی رسانه‌ها نیز از با عنوان «اولتیماتوم تسلیم یا ترک» یاد کردند.

در انتهای این مقاله آمده است: اما دولت ترامپ دقیقاً کاری کرد که شامل به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر تمام قدس و بلندی‌های جولان است. ضمن این که خلاف قانون بین‌الملل بودن شهرک‌نشینان را رد کرد. از این رو دور از انتظار نبود سه نفر از کسانی که به طرفداری از این شهرک‌ها و الحاق آنها معروف هستند،  تدوین‌کنندگان این طرح ترامپ بودند.

انتهای پیام/

R7891/P/S8,90,1128/CT4 واژه های کاربردی مرتبط اندیشکده

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اندیشکده اندیشکده یک ابرقدرت معامله قرن فلسطینی ها ارایه شده بین الملل یک طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۰۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شتاب ابرقدرت‌های میکروالکترونیک در ساخت ریزتراشه‌های ۲ نانومتر

به گزارش خبرنگار مهر، موج گسترش و پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی، اهمیت ریزتراشه‌های پیشرفته را افزایش داده است. ریزتراشه‌های ۳ نانومتر اکنون پیشرفته‌ترین نسل ریزتراشه‌ها می‌باشند در حالی‌که شرکت‌های بزرگ صنعت میکروالکترونیک مانندTSMC، یک شرکت بزرگ فناوری کره ای، اینتل و رپیدوس ساخت کارخانه‌های تولید ریزتراشه ۲ نانومتر را آغاز کرده‌اند.

برخی شرکت های بزرگ به دنبال تولید انبوه ریزتراشه های ۲نانومتر تا ۲۰۲۵

براساس گزارش تهیه شده در تحریریه برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، TSMC و یک شرکت فناوری کره ای قصد دارند تولید انبوه ریزتراشه‌های ۲ نانومتر را تا سال ۲۰۲۵ شروع کرده و رپیدوس شرکتی که با حمایت غول‌های فناوری ژاپنی تأسیس شده است تا ۲۰۲۵ عرضه آزمایشی ریزتراشه‌های ۲ نانومتر خود را آغاز می‌کند.

احتمالا اینتل اولین شرکتی باشد که به تجاری سازی ریزتراشه ۲ نانومتری دست یابد

انتظار می‌رود TSMC و اینتل تا پایان امسال پروژه ساخت کارخانه‌های ریزتراشه با فناوری ۲ نانومتر را به اتمام برسانند. همچنین پیش‌بینی می‌شود اینتل اولین شرکتی باشد که تجاری‌سازی ریزتراشه‌های ۲ نانومتر را انجام می‌دهد. CPU‌های Arrow Lake این شرکت از فناوری ۲ نانومتر استفاده خواهد کرد و ریزتراشه‌های ۲ نانومتر TSMC نیز در تلفن‌های هوشمند نسل بعد شرکت اپل به کار گرفته خواهند شد.

تولید ازمایشی ریزتراشه ها توسط یک شرکت تایوانی تا پایان ۲۰۲۴

راه‌اندازی تجهیزات تولید ریزتراشه با فناوری ۲ نانومتر شرکت تایوانی TSMC نیز شتاب گرفته است و کارخانه Fab ۲۰ P۱ این شرکت تجهیزات را در ماه جاری(آپریل) راه‌اندازی می‌کند و تولید آزمایشی ریزتراشه ۲ نانومتر آن تا پایان نیمه دوم سال ۲۰۲۴ و تولید ریزتراشه در مقیاس پایین تا چهارماهه دوم سال ۲۰۲۵ کلید خواهد خورد. اینتل نیز ماشین لیتوگرافی جدید خود را از ASML تحویل گرفته و فرایند تولید ریزتراشه ۲ نانومتر این شرکت نیز تسریع شده است.

استفاده از ریزتراشه های ۲ نانومتر در تلفن های هوشمند در ۲۰۲۵

یکی از بزرگترین شرکت های فناوری کره ای در زمینه تولید ریزتراشه، نقشه راه فناوری خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد ریزتراشه ۲ نانومتر این شرکت برای تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۲۵ و برای رایانه‌های HPC در سال ۲۰۲۶ به‌صورت انبوه عرضه خواهد شد. این شرکت بازار خودرو را نیز برای سال ۲۰۲۷ هدف قرار داده است.

تولیدکنندگان ژاپنی کارخانه تولید ریزتراشه را می سازند

شرکت ژاپنی رپیدوس نیز در استان هوکایدو ژاپن اولین کارخانه تولید ریزتراشه ۲ نانومتر خود را می‌سازد. خط تولید آزمایشی این کارخانه قرار است در ماه آپریل ۲۰۲۵ آغاز به کار کند و در سال ۲۰۲۷ به تولید انبوه برسد. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد برخی تولیدکنندگان ژاپنی محصولات و مواد اولیه برای تولید ریزتراشه، به‌منظور توسعه و تسریع تولید ریزتراشه با فناوری پیشرفته با رپیدوس همکاری می‌کنند.

به‌طور مثال شرکت باسابقه DNP که در زمینه چاپ مدار و تولید ماسک فعالیت دارد، تولید انبوه ماسک برای ریزتراشه ۲ نانومتر را به‌منظور تأمین کارخانه‌های رپیدوس در سال ۲۰۲۷ کلید می‌زند. علاوه بر DNP، هلدینگ توپان نیز با همکاری IBM ماسکی برای ریزتراشه‌های ۲ نانومتر رپیدوس را توسعه می‌دهد که تا سال ۲۰۲۶ به تولید انبوه خواهد رسید. از دیگر شرکت‌های ژاپنی که قرار است به‌عنوان تأمین‌کننده رپیدوس فعالیت کنند می‌توان از JSR، Tokyo Ohka Kogyo (TOK) و Shin-Etsu Chemicalنام برد.

ساخت ریزتراشه های ۱ نانو متر هدف بعدی سازندگان بزرگ

پس از ریزتراشه‌های ۲ نانومتر، ریزتراشه‌های ۱ نانومتر نیز هدف بعدی سازندگان بزرگ ریزتراشه می‌باشد. انتظار می‌رود صنعت میکروالکترونیک شاهد تولید انبوه ریزتراشه‌های ۱ نانومتری در بازه زمانی ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰ باشد.

برنامه TSMC رسیدن به فناوری ۱.۴ نانومتر تا سال ۲۰۲۷ و ۱ نانومتر تا سال ۲۰۳۰ می‌باشد. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد کارخانه تولید ریزتراشه ۱ نانومتری خود را در استان چیایی در مرکز تایوان احداث کند.

پیش‌بینی می‌شود یک شرکت فناوری کره ای در اواخر ۲۰۲۷ به فناوری ۱.۴ نانومتر دست یابد. فناوری ۱.۴ نانومتر این شرکت می‌تواند تعداد نانولایه‌های ریزتراشه را از ۳ به ۴ عدد برساند، موضوعی که انتظار می‌رود عملکرد ریزتراشه را بهبود و مصرف برق را کاهش دهد.

نقشه راه فناوری شرکت اینتل برای ریزتراشه ها

نقشه راه فناوری اخیر شرکت اینتل نیز نشان‌ می‌دهد ریزتراشه ۱.۴ نانومتر اینتل در سال ۲۰۲۶ تولید می‌شود و ریزتراشه‌های ۱ نانومتری این شرکت در اواخر ۲۰۲۷ توسعه داده شده یا تولید خواهند شد.

نقشه راه تولید ریزتراشه سازندگان بزرگ صنعت میکروالکترونیک

کد خبر 6081378

دیگر خبرها

  • ایران دارای توانمندی های یک ابرقدرت است
  • شتاب ابرقدرت‌های میکروالکترونیک در ساخت ریزتراشه‌های ۲ نانومتر
  • دفاع اخیر ایران در برابر اسرائیل نمایش ابرقدرت گونه‌بودن کشورمان در جهان بود
  • شبکه اسرائیل ۱۳: ایران دارای توانای‌های یک ابرقدرت است
  • دیگر کسی آمریکا را به عنوان ابرقدرت قبول ندارد
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/ اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • اندیشکده تعزیه راه اندازی می‌شود/اساسنامه منتظر تایید وزیر فرهنگ است
  • نسل کشی رژیم صهیونیستی فریاد «دیدی» را هم در آورد
  • صدور ۱۱۹۸ تاییدیه ایمنی آسانسور درخوزستان
  • ساختمان‌های ناایمن پلمب می‌شوند