Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@17:29:46 GMT

سفیر چین درتهران وهشدار محترمانه به ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۲۵۷۲

سفیر چین درتهران وهشدار محترمانه به ایران

ساعت 24 - انگ هوآ، سفیر چین در ایران روز جمعه گذشته با انتشار توییتی به زبان فارسی با یک لحن کنایه آمیز، اما توام با احترام نوشت:‌ "امیدوارم همگان توجه داشته باشند سازمان بهداشت جهانی به کشورها توصیه نمی‌کند محدودیت‌های سفر یا تجارت با چین اعمال کنند". سفیر چین همچنین در گفت وگویی با مشرق نیوز، علاوه بر تاکید دوباره بر توئیت 72 ساعت پیش خود، صراحتا عنوان کرد سازمان جهانی بهداشت هم محدودیتی برای تجارت و یا سفر به چین توصیه نمی‌کند و توصیه نمی‌کند که اقدامات بیشتری اتخاذ شود و در ادامه عنوان داشت طرف چینی خواهشمند است دوستان ایرانی پیشنهادها و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی را رعایت کنند و اقدامات بیش از نیاز در مورد اعمال محدودیت نسبت به مسافران چین را اجرا نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بدون شک در شرایط تحریمی کنونی که تهران امید جدی به حمایت های سیاسی مسکو و مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه اش با پکن برای تقابل با سیاست فشار حداکثری واشنگتن دارد، باید به نحوی عمل کند که شرایط برای ایجاد هر گونه افتراق و دلخوری سیاسی و دیپلماتیک با شریک اول تجاریش، یعنی چین شکل نگیرد.  بدون شک در شرایط تحریمی کنونی که تهران امید جدی به حمایت های سیاسی مسکو و مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه اش با پکن برای تقابل با سیاست فشار حداکثری واشنگتن دارد، باید به نحوی عمل کند که شرایط برای ایجاد هر گونه افتراق و دلخوری سیاسی و دیپلماتیک با شریک اول تجاریش، یعنی چین شکل نگیرد. به ویژه که میزان تجارت دو کشور چین و ایران در سال گذشته میلادی نزدیک به 21 میلیارد دلار برآورد شده است که طبق آمارها و داده ها این میزان، حدودا یک سوم تجارت خارجی ایران را شامل می شود. پس یقینا حفظ همکاری و مناسبات تجاری با چین در شرایط کنونی باید در دستور کار باشد و نباید به گونه ای عمل کرد که حسن نیت های کنونی در مناسبات تهران – پکن از بین رود و در نهایت جای خود را به سوء نیت ها و سوء برداشت ها بدهد. کما این که دولت روحانی با حصول برجام نتوانست و یا نخواست که از فرصت سفر 22 ژانویه 2016 شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین به ایران به دلیل گرایش به اروپا و ایالات متحده آمریکا استفاده کند. همین امر سبب شده تا برخی از کارشناسان، تحلیلگران و ناظران امر به این باور برسند که اکنون همراهی نسبی پکن با تحریم های آمریکا به دلیل همان رفتار سرد و بی میلی دولت روحانی به تداوم و گسترش مناسبات تجاری با چین در دوران برجام بود و چون تهران در سال های حیات توافق هسته ای سیاست نگاه به شرق را به حاشیه برد و تمام همکاری ها محدود به پرونده های امنیتی مانند جنگ سوریه شد، اکنون این دلخوری سیاسی و دیپلماتیک چینی ها می تواند عامل عدم همراهی تمام عیار چین از ایران در دوران تحریم باشد. حال اگر مشابه همان رفتار ایران، اکنون و در دوران بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا تکرار شود و تصمیمات تهران به شیوه ای اتخاذ شود که سبب گلایه های طرف چینی شود، این امکان وجود دارد که سنگینی افزایش دامنه دلخوری های پکن، روز به روز سایه خود را بر مناسبات دو جانبه اقتصادی و حمایت های چین از ایران در مجامع جهانی بگستراند. 

پس در این برهه حساس اگر چه که علاوه بر ایالات متحده آمریکا و اروپایی ها حتی متحد راهبردی چین یعنی روسیه نیز اقدام به توقف پروازهای چین به مقصد خود کرده است و یا مرزهای مشترکش با چین را بست، اما باید قبول کرد که اهمیت چین برای ایرانی که اکنون با تحریم دست و پنجه نرم می کند، متفاوت از اقتضائات کشورهای اروپایی و یا ابرقدرتی نظامی مانند روسیه است  .اینها علاوه بر آن است که چینی ها از خارج کردن اتباع ساکن خود در ایران بعد از تحولات ملتهب و حساس منطقه به دلیل شهادت سردار سلیمانی، حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه عین الاسد و اربیل که احتمال شعله ور شدن آتش جنگ میان ایران و ایالات متحده را تقویت کرد و در نهایت تبعات ناشی از ساقط کردن هواپیمای مسافربری اکراینی خودداری کرد. این در حالی بود که برخی از شرکت های هواپیمایی از ادامه پروازهای به مقصد ایران و یا پیگیری مسیرهای هوایی که از آسمان ایران می گذرد امتناع کردند و در ادامه تعدادی از کشورها به اتباع خودشان توصیه کردند که از ایران خارج بشوند. علیرغم آن که تهران در دور راهی سخت حفظ مناسبات با پکن و سلامت مردمش قرار دارد و یقینا نباید سلامت و حفظ جان ایرانیان را وجه المصالحه قرار داد،  اما می توان به نحوی عمل کرد که ضمن انتقال تمامی اتباع ایران ساکن در چین و به خصوص 70 نفر تبعه ایران در شهر ووهان، کانون و مرکز شیوع و گشترش کرونا ویروس، با تقویت و افزایش نظارت ها مانع از طولانی شدن دوره توقف پروازهای چین به ایران شد تا در این میان بستر، فضا و امکان موج سواری برای ایجاد گسل در روابط تهران – پکن شکل نگیرد.  

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد ایالات متحده نحوی عمل برای ایجاد شکل نگیرد سفیر چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۲۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان

 داریوش امانی معاون وزیر و رئیس این سازمان پس از عقد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای با تاجیکستان، با اشاره به سیاست کلی دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه، امکان به وجود آمده را نه فقط آغاز عصر جدیدی از تقویت مناسبات حمل‌ونقل جاده‌ای، بلکه سرآغازی برای تعمیق مناسبات دو کشور در تمامی حوزه‌ها دانست که با زبان، پیشینه، فرهنگ و ارزش‌های مشترک، دارای همبستگی عمیق هستند.

وی همچنین به موقعیت راهبردی قلمرو ایران به‌عنوان پل ارتباطی چین و آسیای میانه با آسیای غربی و اروپا و از سوی دیگر ظرفیت‌های عمیق بنادر جنوبی ایران در دسترسی به اقیانوس هند و حوزه خلیج‌فارس، به‌عنوان مسیری مناسب، امن و کوتاه برای دسترسی ناوگان تاجیکستانی اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، در ادامه نشست، شایسته سعید مرادزاده، معاون وزارت نقلیات تاجیکستان نیز با قدردانی از میزبانی طرف ایرانی و تأکید بر فرصت فوق‌العاده اجلاس حاضر جهت احیای ظرفیت‌های عظیم بین دو ملت عمیقاً نزدیک، بر موقعیت تاجیکستان بر قرارگیری در قلب آسیای مرکزی، به‌عنوان کشوری با ظرفیت‌های پنهان در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل و به طور تاریخی دارای جایگاه مهمی در جاده ابریشم تأکید کرد.

در ادامه نشست طرفین ضمن تأکید بر ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های راهگذرهای بین‌المللی ازجمله KTAI، مسیر جنوبی راهگذر شرقی - غربی و شاخه شرقی راهگذر شمال - جنوب، بر موضوعاتی از جمله تطبیق آمار تردد و تجارت، تقویت امکانات بین‌راهی، برنامه عمل خدمات راهداری، مبادله مجوزهای تردد، اطلاع‌رسانی هزینه‌های رسمی پرداخت مرزی و اجتناب از پرداخت‌های غیررسمی، روزآمدسازی مقررت تردد و اقامت، تسهیل روادید، جزئیات مشکلات تردد در قلمرو یکدیگر و هم‌افزایی مشارکت در اتحادیه‌های اوراسیا و شانگهای را مورد تبادل نظر فنی قرار دادند.

در خاتمه نشست، رئیس هیئت تاجیک از مدیریت عالی سازمان جهت شرکت در همایش معظم راهی به‌سوی تین‌شیان در شهر دوشنبه تاجیکستان در ماه آتی میلادی، دعوت به عمل آورد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان منعقد شد
  • انعقاد تفاهمنامه جاده ای و تقویت مناسبات حمل و نقلی با تاجیکستان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • سفیر بولیوی در تهران: نسل کشی در فلسطین سینه همه بشریت را به درد آورده است
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • نسل کشی در فلسطین سینه همه بشریت را به درد آورده است
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • ناراحتی‌ها از تقویت مناسبات ایران و پاکستان اهمیتی ندارد