Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@13:23:52 GMT

مواد شوینده این بلاها را سر روده‌می‌آورد

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۴۳۷۳

مواد شوینده این بلاها را سر روده‌می‌آورد

ساعت24 - محققان در پژوهشی می‌گویند استفاده مکرر از مواد شوینده در زندگی روزمره با خطر بالای ابتلا به کولیت اولسراتیو همراه بوده است. کولیت اولسراتیو یک نوع بیماری التهابی روده است.

 بیماری التهابی روده(IBD) مجموعه‌ای از مشکلات التهابی مخاطی بوده که بر روده کوچک، بزرگ یا هر دو اثر می‌گذارد. از قرن گذشته شیوع IBD به طور مداوم افزایش یافته و به بسیاری از افراد جمعیت شهری در جوامع توسعه‌یافته آسیب رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در مطالعه‌ای ارتباط بین استفاده از مواد شوینده و پاک‌کننده و بروز بیماری کولیت اولسراتیو را بررسی کرده‌اند.

در این پژوهش که توسط زهره باری، استادیار مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مازندران، سعید اوسطی، استادیار مرکز تحقیقات ملی تغذیه، رضا همایونفر، استادیار مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرمیکروبی فسا و حافظ فاخری، استاد مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شده، آمده است:« بیماری التهابی روده یک بیماری سیستمیک با اتیولوژی ناشناخته است که عوامل مختلف ژنتیکی و محیطی در بروز آن دخیل است. دو نوع اصلی IBD بیماری کرون و کولیت اولسرتیو است. در حالی که کولیت اولسرتیو صرفا به روده بزرگ محدود است کرون می‌تواند هر بخشی از دستگاه گوارش از دهان تا مقعد را درگیر کند.»

در این مقاله آمده است:« براساس مطالعه‌ای در انگلستان، هر فرد بالغ به طور متوسط روزانه یک میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنش ماده شوینده یا پاک‌کننده می‌خورد و نیز با توجه به این که در یک مطالعه حیوانی، خوردن نوعی ماده پاک‌کننده باعث القای کولیت شد، بنابراین این مطالعه با هدف تعیین ارتباط میان استفاده مکرر از شوینده‌ها و سفیدکننده‌های حاوی کلر با بروز کولیت اولسرتیو(UC) در شهرستان ساری(شهری با شیوع بالای IBD) پذیرفت.»

در این مطالعه‌ تحلیلی مورد- شاهدی، تمامی بیماران مبتلا به UC که طی شش ماه از زمان اولین مراجعه، بیماریشان تشخیص داده شد و طی سال‌های ۹۶-۱۳۹۳ برای ویزیت به بیمارستان امام خمینی(ره) ساری مراجعه کرده بودند انتخاب شدند. گروه کنترل شامل بیمارانی بوده است که به دلیل تروما در بخش ارتوپدی همین بیمارستان بستری و سابقه هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند.

براساس آن چه در این مقاله آمده، گروه کنترل با گروه مورد به لحاظ جنس، سن، استعمال تنباکو، مصرف الکل و خوردن قرص‌های ضدبارداری یکسان‌سازی شدند و بیماران با هرگونه سابقه بیماری گوارشی و متابولیک از گروه کنترل جدا شدند.

نویسندگان این مقاله بیان کردند:« در نهایت با در نظر گرفتن این که تمامی بیماران طی سال‌های ۹۶-۱۳۹۳ برایشان تشخیص کولیت اولسراتیو داده شده بود به عنوان گروه بیمار پذیرفته شدند. مجموعا ۶۵ بیمار کولیت اولسراتیو و ۱۳۵ شرکت‌کننده  کنترل وارد مطالعه شدند. همچنین رضایت‌نامه کتبی آگاهانه از همه شرکت‌کنندگان گرفته شد.»

طبق این مقاله «۴۶.۲ درصد از بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو مرد و ۵۳.۸ درصد زن بودند. عمده بیماران سن کمتر از ۵۰ سال و عمدتا متاهل بودند. پس از یکسان‌سازی برای عوامل موثر احتمالی مانند جنسیت، سن و شغل، مشاهده شد شانس ابتلا به کولیت اولسراتیو در بین افرادی که در معرض مواجهه ماهانه، هر دو هفته یک بار، هفتگی و روزانه با مواد شوینده بودند به ترتیب ۴، ۲۳، ۲۶ و ۱۰۴ برابر بیشتر از افرادی بود که به ندرت با شوینده‌ها سروکار داشتند.»

محققان می‌گویند:«براساس نتایج مطالعه حاضر، استفاده مکرر از مواد شوینده در زندگی روزمره با خطر بالای ابتلا به کولیت اولسراتیو همراه بوده است. شیوع بیماری‌های التهابی روده از اوایل قرن گذشته به شدت افزایش داشته است. این بیماری‌ها اغلب جمعیت شهری در جوامع توسعه‌یافته را هدف قرار می‌دهند.»

در این پژوهش آمده است:« این مفهوم که بهبود مراقبت‌های بهداشتی با افزایش بروز بیماری‌های التهابی روده در ارتباط است، منجر به فرضیه بهداشتی شده است. براساس این فرضیه، رشد شاخص‌های بهداشتی زندگی و مواجهه کمتر با میکروارگانیسم‌های مختلف منجر به سیستم ایمنی حساس‌تر و واکنش‌های نامناسب‌تر به باکتری‌های غیرمضر می‌شود.»

نویسندگان در بخش دیگری از این مقاله می‌گویند:« ورود مواد شوینده به دستگاه گوارش، از طریق آسیب به پرزهای مخاطی می‌تواند محیط را برای ورود پاتوژن‌ها و به هم ریختن تعادل میکروفلورای روده فراهم کند. اگر چه نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که ارتباط میان استفاده مکرر از مواد شوینده و بروز کولیت اولسراتیو وجود دارد، ولی با توجه به تعداد کم بیمارانی که اخیرا مبتلا به کولیت اولسراتیو شده‌اند، پذیرش ارتباط علت و معلولی بین مصرف مواد شوینده و کولیت اولسراتیو نیاز به انجام مطالعاتی با حجم نمونه بیشتر دارد.»

باری و همکارانش معتقدند اگر چه آموزش همگانی در خصوص استفاده صحیح از مواد شوینده و آبکشی صحیح ظروف ضروری است، ولی هنوز توصیه اختصاصی برای این منظور زود است.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: التهاب روده مواد شوینده استادیار مرکز تحقیقات بیماری التهابی روده مواد شوینده گروه کنترل بیماری ها پاک کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۴۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان بیماری کبد با چند دانه کوچک!

پژوهشگران «کالج دانشگاهی لندن» در یک آزمایش جدید نشان داده‌اند که دانه‌های کوچک کربن می‌توانند به بازیابی میکروبیوم سالم روده و کاهش پیشروی بیماری کبد کمک کنند.

به گزارش ایسنا، شاید به زودی فقط با کمک چند دانه کوچک بتوانیم به جنگ بیماری‌ها برویم.

دانه‌های کربن ابداع‌شده توسط پژوهشگران «کالج دانشگاهی لندن» (UCL)، باکتری‌های بد و التهاب را در حیوانات آزمایشگاهی مبتلا به سیروز کبدی و سایر بیماری‌های جدی کاهش داده‌اند.

این پژوهش نشان داد که دانه‌های کربن مجوزدار شرکت «یاکریت» (Yaqrit) زیرمجموعه کالج دانشگاهی لندن، در بازگرداندن سلامتی روده مؤثر هستند و تأثیر مثبتی را بر عملکرد کبد، کلیه و مغز موش‌ها دارند. همچنین، مشخص شد که دانه‌های کربن برای استفاده در انسان ایمن هستند.

گام بعدی، بررسی این پرسش است که آیا می‌توان همان فواید را در انسان‌ها نیز محقق کرد. اگر نتیجه مثبت باشد، راه برای استفاده کردن از آن‌ها در درمان بیماری‌های ناشی از ضعف روده هموار می‌شود.

تخمین زده می‌شود که در سراسر جهان حدود ۱۰۰ میلیون نفر با سیروز کبدی و ۱۰ میلیون نفر با سیروز و یک عارضه دیگر زندگی می‌کنند.

پروفسور «راجیو جالان» (Rajiv Jalan) پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: بررسی تاثیر میکروبیوم روده بر سلامتی تازه آغاز شده است. وقتی تعادل میکروبیوم به هم می‌خورد، باکتری‌های بد می‌توانند تکثیر شوند و با باکتری‌های خوب که روده را سالم نگه می‌دارند، رقابت کنند.

جالان ادامه داد: یکی از راه‌های مورد استفاده باکتری‌های بد، دفع کردن اندوتوکسین، متابولیت‌های سمی و سیتوکین‌هایی است که محیط روده را تغییر می‌دهند تا آن را برای خود مطلوب‌تر و برای باکتری‌های خوب نامطلوب کنند. این مواد به ویژه اندوتوکسین می‌توانند به بروز التهاب روده و افزایش نشتی دیواره روده منجر شوند و در نتیجه، به سایر اندام‌ها مانند کبد، کلیه‌ها و مغز آسیب وارد کنند.

وی افزود: هنگام بروز سیروز که با ایجاد زخم در کبد مشخص می‌شود، التهاب ناشی از اندوتوکسین‌ها می‌تواند آسیب کبدی را تشدید کند. بخشی از درمان استاندارد سیروز، آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که با هدف کنترل باکتری‌های بد به کار می‌روند، اما این کار با خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی همراه است و فقط در مراحل پایانی بیماری استفاده می‌شود.

دانشمندان دانشگاه کالج دانشگاهی لندن برای غلبه بر این مشکل، با شرکت یاکریت همکاری کردند و دانه‌های کربن کوچکی ساختند که ساختار فیزیکی میکروسکوپی خاصی دارند. ساختار آن‌ها برای جذب کردن مولکول‌های بزرگ و کوچک روده طراحی شده است.

دانشمندان در این پژوهش، اثربخشی دانه‌های کربن را که با نام «CARBALIVE» شناخته می‌شوند، برای بازگرداندن سلامتی روده آزمایش کردند و به ارزیابی تأثیر آن بر عملکرد کبد، کلیه و مغز موش‌ها پرداختند.

آن‌ها دریافتند که وقتی این دانه‌ها به مدت چند هفته هر روز مصرف می‌شوند، در جلوگیری از پیشروی زخم و آسیب کبدی در موش‌های مبتلا به سیروز و کاهش مرگ‌ومیر در موش‌های مبتلا به نارسایی مزمن کبد موثر هستند.

این دانه‌ها روی ۲۸ بیمار مبتلا به سیروز نیز آزمایش شدند و عوارض جانبی ناچیز و بی‌خطری را نشان دادند. اگر همان فواید مشاهده‌شده در مدل‌های حیوانی روی انسان نیز دیده شوند، دانه‌ها می‌توانند روش جدید و مهمی برای کمک کردن به مقابله با بیماری کبد باشند.

«میکال کوالسکی» (Michal Kowalski) معاون و سرپرست محصول CARBALIVE در یاکریت گفت: این دانه‌های کربنی جدید و مهندسی‌شده که بلعیده می‌شوند و بدون تغییر از بدن عبور می‌کنند، کوچک‌تر از یک دانه نمک هستند.

آن‌ها با جذب اندوتوکسین‌ها و سایر متابولیت‌های تولیدشده توسط باکتری‌های بد در روده کار می‌کنند، محیط بهتری را برای رشد باکتری‌های خوب به وجود می‌آورند و به بازیابی سلامتی میکروبیوم کمک می‌کنند. این باعث می‌شود که سموم به سایر نواحی بدن نفوذ نکنند و به بروز آسیب منجر نشوند.

وی افزود: نتایج مشاهده‌شده در مدل‌های حیوانی، با کاهش نفوذپذیری روده، آسیب کبدی و بروز اختلال در عملکرد مغز و کلیه همراه بودند.

نتایج این پژوهش، راه را برای آزمایش‌های بیشتر هموار می‌کنند تا اثربخشی دانه‌های کربن در انسان نیز مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از این آزمایش‌ها به زودی آغاز می‌شود. اگر ثابت شود که دانه‌ها در متوقف کردن یا کند کردن پیشروی آسیب کبدی مؤثر هستند، می‌توانند یک روش ارزشمند برای درمان بیماری‌های کبدی و احتمالا سایر بیماری‌های مرتبط با ضعف سلامتی میکروبیوم باشند.

جالان گفت: من امیدوارم که تأثیر مثبت این دانه‌های کربن در مدل‌های حیوانی، در انسان نیز مشاهده شود. این نه تنها برای درمان بیماری کبد هیجان‌انگیز است، بلکه می‌تواند به درمان همه بیماری‌های ناشی از میکروبیوم روده کمک کند. این بیماری‌ها شامل بیماری‌هایی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر هستند که در بسیاری از کشور‌ها رو به افزایش گذاشته‌اند.

این پژوهش در مجله «Gut» به چاپ رسید.

دیگر خبرها

  • توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • نتیجه پژوهش محققان؛ رژیم فستینگ می تواند به سلامت روده کمک کند
  • رژیم فستینگ می تواند از سلامت روده با افزایش سن محافظت کند
  • مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟
  • فردا؛آغاز بکار سی و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده و بهداشتی
  • معرفی بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز
  • درمان بیماری کبد با چند دانه کوچک!