Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-شعر و ادب فارسی، دنیایی خیال گونه است که هر کس آن را یکبار با گوشت و خون خویش لمس کند، حاضر به ترک آن نخواهد بود. ایران، از دیرباز مهد ادیبان و شاعرانی بوده که خدماتی ارزنده به فرهنگ و هنر ما داشته و عمر و جوانی خویش را در این راه صرف کرده اند. این بار از لا به لای برگ های دفاتر شعر به سراغ نامی می رویم که همیشه او را با آثاری مانند زمستان و ارغنون به یاد می آوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آری، مقصود ما مهدی اخوان ثالث است که خدمات بسیاری به شعر و ادب این مرز و بوم داشت و مردم این خاک، از وی و آثارش به نیکی یاد می کنند. مهدی اخوان ثالث علاوه بر آثاری بی نظیر، خانه ای داشت که امروزه درب آن به عنوان یادگاری از حیات وی، به روی علاقمندان ادب پارسی گشوده شده است. با ما در خانه مهدی اخوان ثالث تهران همراه شوید تا با گوشه گوشه زندگی اش آشنا شویم و به ایرانی بودن خویش افتخار کنیم.

مهدی اخوان ثالث، مردی با کلامی دلنشین و تاثیرگذار

به رسم عادت، نخست با زندگی پر فراز و نشیب این ادیب و شاعر نامی آشنا می شویم تا بهتر درک کنیم که در گوشه گوشه خانه مهدی اخوان ثالث تهران چگونه مردی قلم در دست می گرفت و ساعت ها انرژی و توان خویش را صرف نگارش آثارش می کرد تا امروز جوانان و مردم این دیار با خواندن ابیات وی لذت ببرند و نام او در این مرز و بوم جاودانه گردد. مهدی اخوان ثالث، از زوجی به نام های علی و مریم در سال 1307 هجری شمسی در شهر مشهد به دنیا آمد بود. پدرش، علی از اهالی شهر یزد بود که به قصد کسب درآمد به مشهد آمده و پس از ازدواج، در کسوت یک عطار چیره دست و ماهر در این شهر ماندگار شده بود. این شاعر درباره تولدش می گوید: «پدر من عطار - طبیب بود و مادر هم کارش خانه داری و بعدها هم دعاگویی و نماز و طاعت و زیارت امام رضا و از این قبیل. بعد از مدتی با درمان های پدر و دعاهای مادر و نذر و نیازهایش آن چشم دیگر را هم به دنیا گشودم. خدا به من رحم کرد والا حالا دنیا را با یک چشم می دیدم اما حالا با دو چشم می بینم.». اخوان، تحصیلات ابتدایی را در مشهد به پایان رساند و از آنجایی که علاقه بسیاری به هنر و موسیقی قسمتی داشت، علیرغم مخالفت های پدر که با موسیقی به شدت مخالف بود، نزد استاد سلیمان روح افزا رفت و نواختن تار را فرا گرفت. او در زمینه شعر مهارت داشت و به همین خاطر، معلمش پرویز کاویان جهرمی از او حمایت نمود و چیزی نگذشت که سر از انجمن ادبی خراسان درآورد و با بزرگان شعر زمان خویش آشنا شد که این مقدمه ای شد تا وی به شاعری نامی بدل شود. اخوان با ایران اخوان ثالث، دختر عمویش ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه دختر و سه پسر بود. این مرد بزرگ در طول زندگی خویش مرگ دو فرزند خود را دید که او را پیر و زمین گیر کرد. پس از کودتای 28 مرداد، اخوان نیز مانند بسیاری از اهل قلم دستگیر و روانه زندان شد. مدتی را در زندان گذراند تا اینکه بعد از فوت مادرش که آرزوی دیدار فرزند را با خود به گور برد، آزاد شد. پس از آزاد شدن از زندان، تا آخر عمر دیگر فعالیت سیاسی نداشت و گوشه نشین شد. این شاعر توانمند ایرانی در روز یکشنبه 4 شهریور 1369 هجری شمسی، در بیمارستان مهر شهر تهران وفات یافت و پیکرش را به مشهد انتقال دادند تا در جوار آرامگاه فردوسی آرام گیرد.

خانه مهدی اخوان ثالث، مامن قلب و روح شاعر

خانه ای که قسمتی از ادبیات کشور ما در آن رقم خورده است، از ساختمان های عصر پهلوی با چهل سال قدمت هست. خانه مهدی اخوان ثالث که در ضلع جنوبی کوچه قرار دارد، به صورت نیمه اسکلت ساخته شده است. بعد از گذر از حیاط خانه و راهرویی کوچک، به هال و نشیمن می رسیم که درب های سالن، آشپزخانه، سرویس و اتاقی در ضلع شمال غربی به آن باز می شود. راهرو همکف در طبقه اول و در سمت راست قرار دارد. طبقه اول شامل سه اتاق بوده و حمام و سرویس هم بین ضلع شمال و جنوب بنا واقع هست. بعد از بازسازی، کف سالن با موزاییک های نو قرمز و سفید کف پوش شد. در دکوراسیون خسته کننده خانه مهدی اخوان ثالث از رنگ های غمگین استفاده شد. طبقه دوم ساختمان شامل یک پذیرایی و یک اتاق کوچک هست. خانه اخوان امروزه با اینکه کهنه و فرسوده شده، ولی در بطن آن عشقی پاک نهفته است. برای دسترسی به خانه مهدی اخوان می توانید به آدرس زیر سری بزنید و از حال و روز او باخبر شوید:

آدرس: تهران، خیابان دکتر فاطمی، خیابان ششم، کوچه خجسته، پلاک 31

انتظار خبری نیست مرا، قاصدک

قاصدک! هان، چه خبر آوردی؟

از کجا وز که خبر آوردی؟

خوش خبر باشی، اما، اما

گرد بام و در من

بی ثمر می گردی

انتظار خبری نیست مرا

نه ز یاری نه ز دیار و دیاری باری

برو آنجا که بود چشمی و گوشی با کس

برو آنجا که تو را منتظرند

قاصدک!

در دل من همه کورند و کرند

دست بردار ازین در وطن خویش غریب

با دلم می گوید

که دروغی تو، دروغ

که فریبی تو، فریب

قاصدک! هان، ولی… آخر… وای

راستی آیا رفتی با باد؟

با توام ! کجا رفتی؟ آی

همگردی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: خانه مهدی اخوان ثالث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۶۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: قوه قضاییه می‌تواند در امر پیشگیری از بحران‌ها اقدامات موثری انجام دهد و از وقوع جرایم در این بخش نیز جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، محمدحسن نامی در جلسه مشترک امروز با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه که در سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، گفت: امروزه بحران موضوع اصلی بسیاری از کشور‌ها است و در ۱۲۳ کشور جهان «بحران» اولین و راهبردی‌ترین موضوع است. امروزه کشور‌های دنیا با موضوعات تغییر اقلیم بیابان زایی و تغییر آب و هوایی مواجه هستند. همچنین کمبود آب شیرین موجب شده موضوع پیشگیری از بحران دارای اهمیت شده و اقداماتی در این خصوص در کشور‌ها صورت بگیرد.

نامی با اشاره به قانون مدیریت بحران کشور افزود: این قانون ناظر به اقدامات پیشگیرانه است و روح حاکم بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در حوزه مدیریت بحران بر پیشگیری تاکید دارند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مخاطره کشور ما سیلاب است، گفت: باید موضوع آبخیزداری و آبخوانداری را به طور کامل انجام دهیم. امروز در دنیا احداث سد‌های زیرزمینی آغاز شده است و سد‌های زیرزمینی باعث می‌شود آب بیشتری به سفره‌های زیرزمینی منتقل شود و فرونشست را کاهش دهد.

نامی افزود: یکی دیگر از موضوعات کشور ما فرونشست است و ما امروزه از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم، درحالی که استاندارد برداشت آب زیرزمینی ۲۰ درصد است و ما در برخی مناطق ۸۰ تا ۸۵ درصد از این آب‌ها را برداشت کرده‌ایم و باید با آبخوان‌داری یا آبخیزداری و تاسیس سد‌های زیرزمینی پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ناپایداری سازه‌ها در مقابل زلزله از دیگر مخاطرات ما است و ۶۲ درصد جعرافیای کشور ما یا روی گسل است یا در حریم گسل‌ها قرار دارد. در تهران سه گسل وجود دارد که خطرناک‌ترین آن گسل شهرری است؛ بنابراین باید مقاومت مصالح ساختمانی را به هشت ریشتر برسانیم البته درباره زیرساخت‌ها باید بیشتر از این مقاوم سازی شود. همچنین جنس سازه باید به گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر هشت ریشتر را داشته باشد و ما در اکثر شهر‌ها آزمایشگاه مقاومت سنجی مصالح را داریم.

نامی با اشاره به وقوع زلزله در ترکیه و تخریب‌های گسترده ناشی از آن، اظهارکرد: وقتی مصالح ساختمانی استحکام لازم را نداشته باشد، ساختمان با زلزله‌ای بالای شش ریشتر فرو می‌ریزد.

وی گفت: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله داشته‌ایم که بالای ۷ ریشتر بوده است و بطور متوسط سالانه حدود دو هزار زلزله به وقوع می‌پیوندد. بعنوان نمونه در سال گذشته حدود ۱۸ هزار زلزله داشتیم. باید برای سکونت در چنین وضعیتی مقاومت بیش از هشت ریشتر را برای ساختمان‌ها در نظر بگیریم؛ لذا ضرورت دارد در خصوص پیشگیری اقدامات جدی در دستورکار قرار بگیرد.

نامی همچنین تاکید کرد: قوه قضاییه می‌تواند در امر پیشگیری از بحران‌ها اقدامات موثری انجام دهد و از وقوع جرایم جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام در دستور کار است
  • روز جهانی لوازم التحریر ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Stationery Day
  • مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث
  • هر جا نامی هست، داستانی دارد
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • رهبر حزب اصلاح یمن درگذشت
  • شیخ بهایی مردی با جهان‌بینی شگفت‌آور