Web Analytics Made Easy - Statcounter

  تحریریه تابناک جهان؛ دولت آمریکا هفته گذشته تحریم غول کشتیرانی چین کاسکو را به خاطر ارتباط با ایران لغو کرد؛ حرکتی که برای برخی این تصور را به وجود آورد که آمریکا درصدد است با نرم کردن فشار تحریمی خود علیه ایران، چراغ سبزی برای ورود این کشور به مذاکراتی تازه برای توافقی جدید، نشان دهد. درباره این خبر بیشتر بدانید تا پیش از توافق تجاری چین و آمریکا، دلیل اصلی عدم پیروی چین از سیاست‌های تحریمی امریکا در قبال ایران آن بود که آن کشور قصد داشت با استفاده از این کارت در مذاکرات تجاری با امریکا سود زیادی کسب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاهده هم شد در مرحله اول به محض آن که مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن به بن بست رسید چین چرخش موضع دارد و واردات نفت از ایران را از سر گرفت. در واقع چین پس از شکست مذاکرات در دور‌ه های پیشین با آمریکا قصد داشت که پیامی آشکار به واشنگتن ارسال کند: این که چین می‌تواند سیاست فشار حداکثری امریکا را بسازد و یا تخریب کند. اکنون که مذاکرات دو کشور به نتیجه رسیده و توافق تجاری حاصل شده امریکایی‌ها تحریم کاسکو را لغو کرده اند و چینی‌ها هم خرید نفت از ایران را کاهش داده اند؛ شاید به این امید که فشار‌های حداکثری ترامپ را بسازند.

به گزارش «تابناک جهان»؛ تحلیلگران حوزه حمل و نقل بین المللی انرژی بر این باورند که این اقدام آمریکا را نمی‌توان نشانه‌ای از نرم شدن سیاست فشار حداکثری به ایران تلقی کرد، بلکه این اقدام را می‌توان نشانه‌ای از این موضوع دانست که تحریم بازیگران عمده نفتی، موضوعی نیست که دولت آمریکا هم به راحتی خواستار آن باشد.

الیزابت روزنبرگ، مشاور سابق وزارت خزانه داری آمریکا در امور تحریم‌ها در این باره می‌گوید: فکر می‌کنم که لغو تحریم‌های کاسکو نشان می‌دهد، تحریم شرکت‌های خارجی که سیستماتیک نقش پر رنگی در یک بخش اقتصادی بین المللی داشته باشند، چندان پایدار نیست.

او اضافه می‌کند، لغو تحریم کاسکو و همچنین شرکت روسی آلومنیوم راسول نشان می‌دهد، آمریکا در سیاست فشار حداکثری اش به ایران، صرفا برای مدت کوتاهی می‌تواند شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار جهانی را تحریم کند و بیش از یک دوره زمانی مشخص نمی‌تواند این تحریم‌ها را ادامه دهد.

نکات کلیدی * لغو تحریم شرکت کشتیرانی کاسکو بخشی از توافق تجاری چین و آمریکاست. * چین برای رفع تحریم این شرکت، خرید نفت خود از ایران را کاهش داده است. * لغو تحریم شرکت کاسکو، به معنای تغییر سیاست فشار حداکثری آمریکا به ایران نیست. * تحلیلگران معتقدند تحریم طولانی مدت شرکت های موثر بین المللی، امکان پذیر نیست.
هنری رومه، تحلیلگر مسائل ایران در گروه اوراسیا هم معتقد است، لغو تحریم کاسکو نشان می‌دهد آمریکا با احتیاط تحریم‌های شرکت‌های بزرگ دولتی چین را مد نظر قرار می‌دهد. در همین ارتباط هم یکی از مقامات دولت آمریکا گفته که لغو تحریم کاسکو نشانه‌ای از تغییر در سیاست آمریکا در قبال ایران نیست و اضافه می‌کند ما هر فعالیتی که قابلیت تحریم را داشته باشد را تحریم می‌کنیم. کیوین بوک، یکی دیگر از کارشناسان نفتی در این باره نظر متفاوتی دارد و می گوید، لغو تحریم‌های کاسکو، بخشی از توافق دولت‌های آمریکا و چین است که بر اساس آن دولت چین متعهد شده در قبال لغو تحریم‌های کاسکو، خرید نفت از ایران را کاهش دهد؛ ایده‌ای که برخی دیگر از کارشناسان هم آن را بخشی از توافق این دو دولت می‌دانند و مشخصا می‌گویند که چین برای گنجاندن لغو تحریم کاسکو در توافق دو دولت، لابی کرده است.   در همین ارتباط استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا به مقامات چینی پیشنهاد داده است که شرکت‌های دولتی این کشور از خرید نفت ایران کامل امتناع کند و در مقابل پالایشگاه‌های مستقل و غیر دولتی چین از ایران نفت خریداری کنند. بر اساس گزارش‌هایی که نهاد‌های بین المللی انرژی ارائه کرده اند از حدود ۳۹۴ هزار بشکه نفتی که ایران روزانه به فروش می‌رساند ۲۰۱ هزار بشکه آن به چین می‌رود؛ ایران این فروش را از طریق امارات متحده عربی و مالزی انجام می‌دهد؛ تو کشوری که در حوزه انتقال منابع نفتی از کشتی به کشتی در سطح جهان فعال هستند.
لازم به ذکر است، آمریکا شرکت کشتیرانی کاسکو را مهرماه در لیست تحریم‌های خود قرار داده بود؛ اقدامی که حرکت حدود ۲۵ نفتکش این شرکت را با اختلال کامل مواجه و به نوعی همه این نفت کش‌ها را زمین گیر کرد و بالتبع اختلالی هم در سیستم حمل و نقل بین المللی نفت ایجاد و هزینه‌ها در این بخش تا حدی افزایش یافت، اما این تحریم نهایتا در دهم بهمن سال جاری به پایان رسید.   * تصویر درون خبر از پایگاه اینترنتی شرکت کاسکو انتخاب شده است. *تصویر نمایه خارجی خبر متعلق به الیزابت روزنبرگ، مشاور سابق وزار خزانه داری آمریکا در امور تحریم هاست.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمد توفیق علاوی اتحادیه اروپا برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر کاسکو کشتیرانی کاسکو لغو تحریم ایران چین محمد توفیق علاوی اتحادیه اروپا برگزیت دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۶۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

 وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی مدعی شد: این بازیگران بیش از ده‌ها شرکت آمریکایی و نهاد‌های دولتی را از طریق عملیات سایبری، از جمله حملات فیشینگ و بدافزارها، هدف قرار دادند.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، در ارتباط با اقدام امروز، وزارت دادگستری آمریکا و دفتر تحقیقات فدرال یک کیفرخواست علیه این چهار نفر به دلیل نقش آنها در فعالیت‌های سایبری علیه نهاد‌های آمریکایی را منتشر می‌کند.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: بازیگران سایبری مخرب ایرانی در یک کارزار هماهنگ و چند جانبه به هدف قرار دادن شرکت‌ها و نهاد‌های دولتی آمریکا با هدف بی ثبات کردن زیرساخت‌های حیاتی ما و آسیب رساندن به شهروندان ما ادامه داده اند.

او گفت: آمریکا به استفاده از تمام اختیارات دولت خود برای افشا و مختل کردن عملیات این شبکه‌ها ادامه خواهد داد.

شرکت مهرسام اندیشه ساز نیک، شرکت داده افزار آرمان، علیرضا شفیع نسب، رضا کاظمی فر رحمان، حسین محمد هارونی و کمیل برادران سلمانی از جمله شرکت‌ها و افرادی هستند که امروز تحریم شدند.

وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم ادعاهایش افزود: «بازیگران سایبری ایرانی با استفاده از طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مخرب سایبری، از حملات باج‌افزار علیه زیرساخت‌های حیاتی گرفته تا فیشینگ و دیگر اقدامات علیه افراد، شرکت‌ها و نهاد‌های دولتی، به هدف قرار دادن آمریکا ادامه می‌دهند.»

این نهاد آمریکایی و اجرا کننده فشار‌های اقتصادی واشنگتن علیه تهران مدعی شد: «شاخه سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از سازمان‌های دولتی ایران که پشت فعالیت‌های مخرب سایبری است، از طریق یک سری شرکت‌های سوری برای هدف قرار دادن آمریکا و چندین کشور دیگر فعالیت می‌کند. اگرچه مدیریت شرکت و کارمندان آنها می‌دانند که عملیات آنها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشتیبانی می‌کند، اما بسیاری از مردم ایران نمی‌دانند که برخی از شرکت‌ها در ایران، مانند مهرسام اندیشه ساز نیک، به‌عنوان شرکت‌های سوری برای حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می‌شوند. مردم ایران باید بدانند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شرکت‌های خصوصی و کارکنان آنها برای رسیدن به اهداف غیرقانونی استفاده می‌کند.»

دولت بایدن از نخستین روز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی به بهانه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است.

دولت دموکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه با تحریم‌های پی در پی به بهانه‌های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته‌ای و حقوق بشر، در راستای سیاست‌های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن
  • آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی را تحریم کرد
  • آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد
  • آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند