Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در جریان پیگیری بحث مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن به عنوان راهکار مقابله با سوداگری و افزایش قیمت این کالا، مجموع مطالعات خود را در قالب کتاب «مالیات بر عایدی املاک؛ راهکار حذف سوداگری از بازار مسکن» منتشر کرد. ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱ اقتصادی راه و مسکن نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتابچه مذکور از معدود تحقیقات عملیاتی، دقیق و کاربردی است که توسط تیمی از شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس تألیف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتابچه به مسئله «سوداگری در بازار مسکن» پرداخته و ضمن بررسی تجربیات جهانی، استفاده از «مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک» را به عنوان راهکاری برای حل این مسئله پیشنهاد داده است.

در این کتابچه با ارائه متن پیشنهادی قانون مالیات بر عایدی املاک، سعی شده گامی در جهت بهبود بازار املاک و مستغلات کشور برداشته شود؛ تا در قالبی مستند و مستدل، مسئولین، تصمیم‌گیران و کارشناسان مربوطه به مسیری کارا در این زمینه رهنمون شوند.

قانون مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان بخشی از اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، در سال 1393 در مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛ اما مورد تأیید قرار نگرفت. مجددا طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک با عنوان طرح «الحاق یک ماده به قانون مالیات‌های مستقیم و مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن» در تیرماه 1397 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیش از 100 امضاء ارائه گردید تا در صورت تصویب به‌عنوان ماده 60 به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق شود.

این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و در آبان‌ماه 1397 با کلیات آن موافقت شد؛ اما در جریان بررسی جزئیات، طرح مذکور به دلیل وعده دولت جهت ارائه لایحه‌ای جامع در آینده نزدیک، متوقف گردید. این لایحه تاکنون ارائه نشده و طرح مذکور نیز کماکان در کمیسیون اقتصادی مجلس معطل مانده است.

در حال حاضر قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بیش از 180 کشور جهان اجرا می‌شود. آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه، ژاپن، ترکیه، بوتسوانا، قطر، لیبی و ... از جمله کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته‌ای هستند که این مالیات را مورد استفاده قرار داده‌اند. این مالیات سابقه‌ای بیش از 100 ساله در جهان دارد؛ این در حالی است که در ایران هنوز چنین قانونی تصویب و اجرا نشده است.

عدم وجود مالیات بر عایدی سرمایه در کشور این فرصت را به برخی از افراد داده است تا در بازارهایی مانند مسکن، زمین، طلا و ارز، به منظور کسب سودهای باد آورده ورود کنند و با معاملات مکرر، تقاضای کاذب و بیش از اندازه ایجاد ‌کنند و با این اقدام موجب بالا رفتن قیمت در بازار ‌شوند. متقاضیان این بازار‌ها به‌جای رونق بخشی به اقتصاد و ایجاد اشتغال، به‌واسطه‌گری می‌پردازند.

به طور مشخص، عدم کنترل «تقاضای سوداگرانه و سرمایه‌ای» در حوزه املاک، به ویژه واحد‌های مسکونی، مسائل متعددی برای کشور ایجاد کرده است؛ افزایش بیش از حد قیمت مسکن و نوسان آن در بازه‌های مختلف زمانی، رکود در عرضه و کاهش تولید واحدهای مسکونی جدید، فاصله گرفتن مردم با خرید مسکن و تبدیل مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای، از جمله این مسائل بوده است.

استفاده از ابزار مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر افزایش هزینه تقاضاهای سوداگرانه، سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت کرده و از بی‌ثباتی و افزایش قیمت، ناشی از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار جلوگیری می‌کند.

دایره شمول مالیات بر عایدی املاک، معافیت‌های پرداخت مالیات بر عایدی املاک، شاخص تعیین قیمت و زیرساخت اخذ مالیات بر عایدی املاک، تعیین نرخ بهینه برای مالیات بر عایدی املاک و محل مصرف درآمدهای آن، اهم مواردی است که در طراحی قانون مالیات بر عایدی املاک اثرگذار بوده و در این کتابچه به آن‌ پرداخته شده است.

انتهای پیام/

R1010113/P/S7,81/CT12

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مالیات بر عایدی سرمایه قانون مالیات های مستقیم قانون مالیات بر عایدی مالیات بر عایدی املاک کمیسیون اقتصادی مجلس اقتصاد مقاومتی بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۶۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آفتاب غریب» منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «آفتاب غریب» به‌قلم مریم کریمی؛ برش‌های کوتاهی‌ست از زندگی و زمانه امام حسن علیه‌السلام، که نگاهی نو به زندگی آن حضرت انداخته است. نویسنده در این کتاب سعی کرده با تکیه‌بر احادیث و روایات و زبانی ساده و روان در قالب یکصد برش کوتاه، زندگی امام حسن علیه‌السلام را روایت کند.

«آفتاب غریب» چهارمین جلد از مجموعه چهارده جلدی «چهارده خورشید، یک آفتاب» است که در ۱۰۰ صفحه منتشر شده است.

در بخشی از کتاب آمده است:

پسر پیامبر

شتر عایشه برای­شان شده بود بت. پِهِنش را می‌­بردند برای تبرک. می‌­گفتند بوی مشک و عنبر می‌دهد. شتر را که می‌­کشتند کار تمام بود و تکلیف جنگ هم مشخص.

علی نیزه را داد دست محمد بن حنفیه، دلاور عرب بود. رفت تا نزدیک شتر ولی نتوانست بکشدش. برگشت پیش پدر. علی نیزه را گرفت. داد دست حسن.

صدای لشکر که بلند شد فهمیدند شتر عایشه کشته شده. صورت محمد قرمز شده بود. از پدرخجالت می‌کشید. علی آمد جلو، سرمحمد را گرفت بالا: «محمدم شرمنده نباش. تو پسر منی ولی حسن پسر پیامبراست.»

از دیگر کتاب‌های این مجموعه می‌توان به «تا همیشه آفتاب»؛ برش‌هایی کوتاه از زندگی و زمانه امام زمان (ع) به‌قلم فرشته سعیدی؛ «آفتاب بر نی»؛ روایت داستانی از زندگانی امام‌حسین (ع) به‌قلم زینب عطایی، «آفتاب در محراب»؛ روایت داستانی از زندگانی امام‌علی (ع) و «آفتاب دانش»؛ روایت داستانی از زندگانی امام محمد باقر (ع) به‌قلم بهزاد دانشگر؛ «مادر آفتاب»؛ روایتی داستانی از زندگی حضرت فاطمه‌زهرا (س) به‌قلم مهرالسادات معرک‌نژاد و «به شرط آفتاب»؛ روایتی از زندگی و زمانه امام رضا (ع) به‌قلم لیلا شمس که در قالب مجموعه «چهارده خورشید، یک آفتاب» از سوی انتشارات شهید کاظمی چاپ و منتشر شده است.

«آفتاب غریب» در ۱۰۰ صفحه در قطع رقعی با شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۷۵ هزار تومان به همت انتشارات شهید کاظمی به بازار نشر عرضه شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۸۵ درصد از اراضی وزارت دفاع در استان بوشهر سنددار شد
  • صدور سند مالکیت ۹۹.۵ درصد از اراضی منابع طبیعی استان بوشهر
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم
  • امیدواریم در مجلس یازدهم «قانون تشکل‌های مردم‌نهاد» تصویب شود
  • مجلس یازدهم در تصویب قوانین مسئولانه عمل کرده است
  • «آفتاب غریب» منتشر شد
  • اقبال شاکری: قانون نهضت ملی مسکن مختص به یک دولت و مجلس خاص نیست !/ هیچ اقدام بلندمدت در مورد مسکن اجاره‌ای انجام نشده + فیلم
  • اقبال شاکری : قانون نهضت ملی مسکن، مختص به یک دولت یا مجلس خاص نیست ! / هیچ اقدامی در مورد مسکن اجاره‌ای بلندمدت انجام نشده است + فیلم