Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@04:39:40 GMT

خدمات دامپزشکی در بوکان رایگان شد

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۷۱۵۷

خدمات دامپزشکی در بوکان رایگان شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل محمدیانی، رئیس شبکه دامپزشکی بوکان در استان آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این زمینه طرح واکسیناسیون «لمپی‌اسکین» و «بروسلوز» نیز به صورت رایگان در ۲۲ روستای بوکان انجام شده و دامداران با همکاری بخش خصوصی خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اظهار کرد: اجرای فاز سوم مایه‌کوبی رایگان علیه بیماری تب برفکی، خدمات معاینه و مشاوره رایگان به دامداران و ارائه آموزش‌های بهداشتی و توضیحات کارشناسی به دامداران برای تشدید اقدامات کنترلی و پیشگیری از بیماری‌های دامی به روستاییان توسط کارشناسان دامپزشکی از دیگر اقدامات اداره دامپزشکی این شهرستان در این ایام است.  

وی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح ۶ اکیپ بخش خصوصی و دولتی همکاری دارند، گفت: امیدواریم این امر موجب ارتقای سلامت دام در این منطقه شود.  

مردم بوکان اغلب در کنار کشاورزی به دامپروری نیز اشتغال دارند و نظارت بر مراکز مرتبط با دامداری برای کنترل بیماری‌ها و عملکرد بخش غیردولتی ضروری است.  

در این شهرستان ۱۸۰ هزار دام سبک و ۲۰ هزار راس دام سنگین وجود دارد؛ در بوکان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ دامدار فعال وجود دارد که عمده دامداری‌ها به صورت سنتی است.

کد خبر 482353 برچسب‌ها حیوانات - دامپزشکی استان آذربایجان غربی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تب برفکی حیوانات دامپزشکی استان آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۷۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است

محمدباقر حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است گفت : این جوجه‌ها به طور معمول جوجه‌های نر از مزارع و واحدهای مرغ تخمگذار هستند که نگهداری آنها برای واحدهای پرورش طیور از نظر اقتصادی صرفه ندارد بنابراین آنها را در بازار به فروش می‌رسانند و یا در کارخانه تبدیل به پودر گوشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رنگی بودن این جوجه‌ها موجب جذب کودکان می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مراکز تولید جوجه‌های رنگی نامشخص و شرایط و نحوه پرورش آنها به صورت غیر بهداشتی و به شکل متراکم و فشرده است و در شرایط نامناسب در کنار خیابان‌ و احتمالا در معرض انواع میکروب‌ های بیماری‌ زا نگهداری و عرضه می ‌شوند مورد تأیید دامپزشکی نیستند.

حاج کاظمی با بیان اینکه این جوجه ها اغلب چون سیستم بدنی ضعیفی دارند، بعد از چند روز می‌میرند، افزود: برخی از این جوجه ‌ها ممکن است با داشتن ظاهری سالم و مقاوم به دلیل شرایط بد نگهداری و نبود واکسیناسیون درصد آلودگی بسیار بالایی داشته باشند و ناقل میکروب‌ ها و ویروس های بیماری ‌زای مشترک بین طیور و انسان باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: اطلاع‌رسانی به مردم برای خرید نکردن جوجه‌های رنگی، اردک‌های کوچک و سایر حیوانات مورد توجه کودکان، اصلی‌ترین وظیفه دامپزشکی برای مقابله با بیماری‌های مشترک قابل انتقال از این موجودات به انسان است.

وی اضافه کرد: هر یک از این حیوانات جمعیت میکروبی منحصر به فردی را در سطح بدن و دستگاه گوارش خود دارند که با جمعیت انسانی سازگاری ندارند و بالقوه می توانند بسیار خطرناک باشند.

این مسوول یادآور شد: بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان ممکن است از طریق جوجه‌های رنگی به انسان منتقل شود.

به گفته حاج کاظمی، آنفلوانزای فوق حاد طیور و یا باکتری سالمونلا (باکتری‌های دستگاه گوارش طیور) از جمله بیماری هایی هستند که می‌توانند به انسان منتقل شود و مشکلات عدیده ای را برای کودکان از جمله دل درد و اسهال (بیماری های گوارشی خطرناک) ایجاد کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از مردم خواست، در صورت مشاهده موارد مشکوک و غیر بهداشتی مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ به این اداره کل اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • دامداران از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)
  • واکسیناسیون رایگان حدود ۵۰۰ هزار نوبت سر دام
  • رصد ۷ هزار راس دام سنگین علیه بیماری سل در کرمان
  • دام ها در فهرج به مناطق امن جابجا می شوند
  • احتمال شیوع بیماری آنتروتوکسمی در دام‌های سبک
  • هشدار دامپزشکی خوسف برای بیماری تب کریمه و کنگو