Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد فیضیان روز سه شنبه بیان کرد: دانشگاه لرستان در بین تمام دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور، در رتبه هفتم فدراسیون سرآمدان ایران (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) قرار گرفته و این پیشرفت‌ها، حاصل تلاش یک هیئت علمی در سطح بین‌الملل بوده که به طور مشترک با دانشگاه لرستان انجام گرفته است.

وی در خصوص امکانات و منابع مرکز نوآوری دانشگاه و چگونگی حمایت از صاحبان ایده،اظهار داشت: خوشبختانه در سفر دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در اردیبهشت امسال، مجوز فعالیت این مرکز داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان  عنوان کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی این مرکز راه‌اندازی شد و با  ساماندهی و جابجایی امکانات موجود، فضای مناسبی در اختیار این مرکز قرار داده شد.

فیضیان گفت:یک تیم علمی که متشکل از دانشجویان است با هدایت یک عضو هیئت علمی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد:یکی از اهداف راه اندازی این مرکز فراهم کردن وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی است که تاکنون محصولاتی هم تولید شده و ما از صاحبان ایده‌ها، حمایت می‌کنیم.

اکنون ۷۲هزار و ۳۰۰ دانشجو در۷۵ مرکز آموزش عالی لرستان تحصیل  و یک هزار و ۲۰۰ استاد تمام وقت عضو هیات علمی در سطح استان تدریس می کنند.
 ۵۷ رشته دکترا، ۷۱ رشته کارشناسی ارشد، ۶۱ رشته کارشناسی با احتساب دانشجویان چهار مرکز اقماری حدود هفت هزار و ۸۰۰ دانشجو در دانشگاه لرستان تحصیل می کنند.
 ۳۰۳ هیات علمی در این دانشگاه حضور دارند که از این مجموع ۷۸ نفر دانشیار، ۱۵ استاد تمام و ۲۴ مربی و مابقی مربی هستند.

برچسب‌ها دانشگاه لرستان معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه لرستان لرستان دانشگاه لرستان لرستان دانشگاه لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۷۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط دانشگاه‌های چهار کشور بزرگ جهان در رتبه‌بندی QS

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آخرین رتبه‌بندی QS موضوعی ۲۰۲۴ اعلام شد. در حالی که این رتبه‌بندی هنوز به شدت تحت تسلط دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان است؛ اما شاهد اُفت عملکرد چهار مقصد تحصیلی سنتی بزرگ جهان (آمریکا، انگلستان، کانادا و استرالیا) هستیم.

بیشتر بخوانید: بررسی بودجه ۱۴۰۳ پارک‌های علم و فناوری

سیمون بیزوزرو یکی از مدیران QS در این زمینه گفت؛ عملکرد کلی آمریکا ۲۳ درصد کاهش یافته است. همچنین عملکرد انگلستان و کانادا ۸ درصد و عملکرد استرالیا ۵ درصد کاهش یافته است.

با وجود این کاهش چشمگیر، هنوز دانشگاه‌های آمریکا در ۳۲ رشته پیشتاز هستند. برای مثال دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) قوی‌ترین موسسات علمی جهان هستند که به ترتیب در ۱۹ و ۱۱ رشته رتبه به دست آوردند.

دانشگاه‌های انگلستان در ۱۶ رشته در جایگاه دوم قرار گرفتند و دانشگاه آکسفورد در چهار رشته پیشتاز بوده است. همچنین دانشگاه کمبریج، دانشگاه کالج لندن، کالج سلطنتی هنر و کالج سلطنتی موسیقی هر کدام در ۲ حوزه برتر معرفی شدند. دانشگاه ساسکس، دانشگاه لافبورو، دانشگاه شفیلد و کالج سلطنتی دامپزشکی در یک موضوع به عنوان دانشگاه برتر معرفی شدند.

رتبه‌بندی ۲۰۲۴ QS بیش از ۱۶ هزار برنامه دانشگاهی را در هزار و ۵۰۰ دانشگاه در ۹۶ کشور و منطقه در ۵۵ رشته دانشگاهی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. این رشته‌ها شامل ۵ دسته کلی هنر و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی و مدیریت است.

با وجود این که ۶ دانشگاه هاروارد، MIT، آکسفورد، کمبریج، استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی برترین دانشگاه‌های رتبه‌بندی ۲۰۲۴ QS بودند، نتایج نشان می‌دهد که برخی دانشگاه‌ها در برخی رشته‌ها مقاصد آموزشی بهتری نسبت به مرکز برتر سنتی مانند هاروارد، MIT، آکسفورد، کمبریج و استنفورد هستند. برای مثال چهار دانشگاه برتر در مطالعات ارتباطات و رسانه به ترتیب عبارتند از دانشگاه آمستردام، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور.

چهار دانشگاه برتر دندانپزشکی عبارتند از دانشگاه میشیگان-آن آربور (آمریکا)، مرکز آکادمیک دندانپزشکی در آمستردام، دانشگاه هنگ کنگ، دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو هستند. چهار دانشگاه برتر در علوم دامپزشکی شامل کالج سلطنتی دامپزشکی دانشگاه لندن، دانشگاه کالیفرنیا در دیویس، دانشگاه کرنل (آمریکا) و دانشکده وتسویس برن-زوریخ در سوئیس است. همچنین دانشگاه‌های برتر در مطالعات مرتبط با ورزش عبارتند از دانشگاه لافبورو انگلستان، دانشگاه کوئینزلند استرالیا، دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا، دانشگاه سیدنی استرالیا و دانشگاه تورنتو کانادا است.

رشد سیستم آموزش عالی در سوئیس

کارشناسان آموزشی معتقدند که کیفیت سیستم آموزش عالی سوئیس در حال رشد است، چرا که دانشگاه‌های این کشور موفق به کسب چهار مقام اول در رتبه‌بندی موضوعی شدند. موسسه فناوری فدرال سوئیس در این رتبه‌بندی توانسته در سه رشته علوم زمین و دریا، زمین‌شناسی و ژئوفیزیک قوی‌ترین موسسه قاره اروپا شناخته شود. همچنین مدرسه کسب و کار هتلداری EHL لوزان در رشته مهمانداری مقام اول را برای سوئیس به ارمغان آورد.

اگرچه تعداد دانشگاه‌های سوئیس زیاد نیست؛ این کشور بالاترین نسبت دانشگاه‌های پیشرو جهان در بخش آموزش عالی را دارد. دانشگاه‌های سنگاپور هم در سال‌های اخیر موفق به کسب رتبه‌های برتر بسیاری شده‌اند و در تاریخ هنر و مهندسی سازه مقام‌های دوم و چهارم جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

سوئیس، سنگاپور، هلند و هنگ کنگ کشورهایی دارای سیستم آموزش عالی کوچک؛ اما متمرکز بر برتری دانشگاهی هستند.

دانشگاه‌های استرالیا هم در رتبه‌بندی ۲۰۲۴ QS سقوط کردند. ۲ دانشگاه ملبورن و سیدنی توانستند رتبه‌های ۵۳ و ۵۲ را کسب کنند که موفقیت چندانی به حساب نمی‌آید. شواهد جدیدی در اتحادیه اروپا نشان می‌دهد هر چند آلمان با ۶۰ دانشگاه، بیشترین تعداد دانشگاه‌ها در منطقه را دارد؛ اما هلند و ایتالیا در عملکرد از این کشور پیشی گرفته‌اند.

کارشناسان معتقدند افزایش کیفیت دانشگاه‌ها در سطح جهان می‌تواند به تغییر مقاصد تحصیلی دانشجویان بین‌المللی بینجامد.

دانشگاه‌های چین هم در ۲۰ سال اخیر رشد قابل توجهی در تحقیقات داشته‌اند، تا جایی که در برخی موارد از آمریکا پیشی ‌گرفته‌اند. چین با داشتن ۱۰۱ دانشگاه، پس از آمریکا (۲۱۳ دانشگاه) و انگلستان (۱۰۸ دانشگاه) سومین کشور با بیشترین نماینده در رتبه‌بندی است.

بن سوتر، معاون ارشد QS در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: با افزایش تورم جهانی، بی ثباتی ژئوپلیتیک و انتخابات عمومی در بیش از ۵۰ کشور جهان، حمایت از آموزش عالی و تحرک بین المللی دانشجویان هرگز به این اندازه حیاتی نبوده است زیرا منجر به نوآوری و پیشرفت اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1227941 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشورهای غربی مواجهیم
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی
  • پیش بینی ۴۰ درصدی آموزش مهارتی بر اساس برنامه هفتم
  • سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب شد | داود یونسیان کیست؟
  • فعالیت 490 مرکز نوآوری در کشور/ ضرورت رفع مسائل اساسی با ظرفیت‌های قانون جهش تولید
  • سقوط دانشگاه‌های چهار کشور بزرگ جهان در رتبه‌بندی QS
  • ۳۰ دانشگاه برتر رتبه بندی ملی ISC مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند
  • تصویب معیار‌های جدید رتبه بندی ملی دانشگاه‌های کشور