Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:49:33 GMT

گرم شدن تنور تبلیغات انتخاباتی در مازندران

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۲۱۵۱

گرم شدن تنور تبلیغات انتخاباتی در مازندران

رونمایی از اسامی ۲۷ نامزد جدید انتخابات مجلس در این استان که صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان  به تایید رسید ، باعث شد تا قطار رقابت انتخاباتی به حرکت در بیاید و نامزدها و هوادارانشان ترغیب و تشویق مردم به شرکت در انتخابات را چاشنی تبلیغات زودهنگام انتخاباتیشان کنند تا قطار سرعت بیشتری بگیرد.

برگزاری نشست های دسته جمعی با جوانان و زنان ، ارسال دعوتنامه برای اقشار مختلف با چاشنی شام دهی ، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ پیرامون مسایل روزانه کشور و استان ، راه اندازی کانال های تلگرامی برای دریافت نقطه نظرات رای دهندگان به خصوص جوانان پیرامون مشکلات حوزه انتخابیه ، برگزاری نشست با بزرگان و ریش سفیدان روستایی و دادن وعده های رنگارنگ اجرایی برای آبادانی روستاها از مهم ترین برنامه هایی است که تقریبا تمامی نامزدها با جدیت در حال انجام آنها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتقاد از مسوولان دولتی چاشنی تبلیغات زودهنگام 
انتقاد از عملکرد  دولت و مسئولان استانی به خصوص در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی نیز در حال تبدیل شدن به ابزاری ثابت برای برخی از نامزدهاست و عمدتا این گونه مسایل را در نشست های محدودتر مانند نشست در روستاها و محلات مختلف انجام می دهند و در فضای مجازی نیز پررنگ تر دیده می شود.

اگرچه به تناسب رقابت های انتخاباتی در حوزه های انتخابیه حجم تبلیغات زودهنگام نیز متفاوت است،؛ ولی بررسی نشان می دهد که با تایید صلاحیت  تعدادی از نامزدهای شناخته شده در برخی از حوزه های انتخابیه به خصوص در حوزه های انتخابیه رامسر، تنکابن، بهشهر، نکاء و گلوگاه، قائمشهر، نوشهر و چالوس این تبلیغات زودهنگام از حجم بیشتری برخوردار شد و از حالا رنگ انتخاباتی به این حوزه های انتخابیه داده شد.
اگر در بین تبلیغات زودهنگام نامزدهای تایید صلاحیت شده ، تبلیغات هواداران نامزدهایی را که صلاحیتشان تاکنون به تایید نرسیده و حتی آنهایی را که امیدوارند در دقیقه ۹۰ جواز حضورشان را شورای نگهبان بگیرند ، اضافه کنیم ، به نظر می رسد بر دامنه تبلیغات زودهنگام افزوده شود.

نکته جالب این که هیچ یک از نامزدها و هوادارانشان برگزاری این گونه برنامه ها در فضای واقعی و تبلیغات گسترده در فضای مجازی را زودهنگام و غیرقانونی نمی دانند ، ولی کارشناسان حقوقی بر این اعتقادند که بخش زیادی از تحرکات و برنامه ها کاملا تبلیغات انتخاباتی زودهنگام محسوب شده و غیرقانونی است.

بر اساس ماده ۱۷ و ۶۷ قانون انتخابات ، قوه قضاییه موظف است در سه مقطع  پیش، زمان و بعد از برگزاری انتخابات نسبت  به پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی در هماهنگی با شورای نگهبان، هیات های اجرایی و سایر مسئولان دست اندرکار اقدام کند.

تشکیل ستاد پیشگیری 
دبیر ستاد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : برای رصد تخلفات انتخاباتی مجلس در این استان ستاد پیشگیری تشکیل شد و فرمانداران موظفند که تخلفات را رصد و به دستگاههای نظارتی برای بررسی ارسال کنند.
مهدی محمدی افزود : علاوه بر این ، دستگاههای نظارتی نیز این تخلفات را بررسی و با آن برخورد قانونی انجام می دهند.
وی اضافه کرد : هر گونه تبلیغات با نام نامزدهای انتخاباتی پیش از شروع زمان رسمی تبلیغات یعنی ۲۳ بهمن ماه غیر قانونی است و دستگاههای نظارتی نیز طبق قانون می توانند با آنها برخورد کنند.

رییس هیات نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مازندران نیز پیش از این در گفت و گو با رسانه ها احتمال رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به دلیل تبلیغات زودهنگام در استان را مورد تایید قرار داده و گفته بود که تبلیغات زودهنگام می تواند یکی از دلایل رد صلاحیت باشد.
حجت الاسلام علی اصغر زکوی افزوده بود : برخی از نامزدها با وجود اقبال نسبتا خوب صرفا به دلیل تبلیغات زودهنگام صلاحیتشان رد شد.
 تشکیل ۶ پرونده تخلف انتخاباتی در مازندران 
طبق آخرین گزارشی که دادگستری کل استان مازندران اول بهمن ماه جاری برای رسانه های استان ارسال کرد تا آن زمان ۶ فقره پرونده تخلفات انتخاباتی در استان تشکیل شده بود.
رییس کل دادگستری استان مازندران  با اعلام این که تمامی ۶ فقره پرونده تخلف انتخاباتی در استان مربوط به تخلف در فضای مجازی بوده است ، هشدار داده بود : دستگاه قضایی حافظ و نگهبان اعتماد عمومی در برخورد با تخلفات انتخاباتی است.  

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری  بدون اعلام جزئیات تخلفات ، گفت : تاثیر فضای مجازی بر حوزه سیاسی و بویژه عرصه انتخابات این روزها انکارناپذیر است و این که فضای مجازی در کنار اثرات مثبتی که دارد، می‎تواند آسیب‌هایی را متوجه این حوزه کند، امری طبیعی و بدیهی است.

براساس قانون زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۳ بهمن شروع می شود و به مدت یک هفته ادامه می یابد.

بر اساس آخرین گزارش رسمی ستاد انتخابات مازندران ، ۱۵۳ نامزد تایید صلاحیت شده در استان برای ۱۲ کرسی از ۹ حوزه انتخابیه با هم رقابت می کنند.

برچسب‌ها مازندران انتخابات مجلس شورای اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران انتخابات مجلس شورای اسلامی مازندران انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تبلیغات انتخاباتی حوزه های انتخابیه تبلیغات زودهنگام دستگاههای نظارتی تخلفات انتخاباتی فضای مجازی تایید صلاحیت شورای نگهبان پرونده تخلف برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۲۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، رئیس کل دادگستری لرستان در جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی استان با اشاره به به عملیات موفقیت آمیز وعده صادق گفت: ترسی که این حمله غرورآفرین به رژیم منحوس صهیونیستی به وجود آورد هم دل مظلومان عالم را شاد کرد و هم بعد از ۷۵ سال از عمر این رژیم غاصب آن ترسی که قرآن کریم می فرماید در دل دشمنان اسلام انداخت و به اهداف خود رسید.
حجت الاسلام سعید شهواری، فلسفه تشکیل این ستاد را پیشگیری، پیشدستی و شناسایی تخلفات انتخاباتی و اتخاذ تمهیدات لازم دانست و افزود: بایستی همه تلاش خود را مصروف کرده که حتی یک جرم محقق نشود چرا که هر چقدر ما از تخلفات و بروز جرائم جلوگیری و پیشگیری نماییم یقیناً بر سلامت انتخابات افزوده‌ایم.
رئیس کل دادگستری استان استان با تأکید بر اینکه همه تلاش‌ها، تدابیر و تمهیدات صورت گرفته در دور اول انتخابات بایستی برای برگزاری انتخاباتی امن، سالم، با کمترین وقایع و رخداد‌ها در شهرستان خرم آباد و چگنی مجدداً در دور دوم انجام بگیرد، اظهار داشت: در رابطه با تخلفات و جرائم صورت گرفته در دور اول انتخابات، درست روز بعد از انتخابات دستور رسیدگی فوری و بدون معطلی به پرونده‌های تشکیل شده صادر شد تا این پرونده‌ها مشمول مرور زمان نشوند و تاکنون به همه جرایم انتخاباتی رسیدگی و کیفرخواست آنها صادر شده است.
وی ضمن تأکید بر برخورد جدی با تخلف و جرم خرید و فروش مستقیم و غیر مستقیم رأی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی، ابراز داشت: هنوز به ایام مجاز تبلیغات انتخاباتی نرسیده‌ایم لذا تبلیغات نامزد‌های انتخابات در فضای حقیقی و مجازی بایستی توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی رصد شده و با کاندیدای متخلف برخورد لازم صورت گیرد.
رئیس شورای قضایی استان با اشاره به اینکه برگزارکنندگان انتخابات اعم از هیئت اجرایی و نظارت امین مردم هستند و اگر تخلفی انجام دهند با قاطعیت و شدت بیشتری با آنها برخورد صورت خواهد گرفت، افزود: همه شعب اخذ رأی در روز انتخابات بایستی طبق زمانبندی انجام شده آغاز به اخذ رأی نموده و تاخیر در اجرای زمانبندی نداشته باشند.
وی ضمن اشاره به اینکه مدیران بایستی اصل بی‌طرفی و عدم استفاده از امکانات دولتی له یا علیه نامزد انتخاباتی را رعایت نمایند، تأکید داشت: این موارد بایستی توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی به دقت رصد شده و ضمن مستندسازی دقیق به دستگاه قضایی معرفی شوند تا با شدت با آنها برخورد شود چرا که مدیران امانت دار مردم هستند و نباید از اموال و امکانات دولتی سو استفاده نمایند.
شهواری با تأکید بر اینکه هیچ شخص و مقامی در رابطه با انتخابات مصونیت قضایی ندارد، ابراز داشت: رسانه‌ها ظرفیت بسیار خوبی هستند و بایستی مردم را برای مشارکت هر چه بیشتر در انتخابات ترغیب نماید.
نماینده عالی دستگاه قضا ضمن تأکید بر فعالیت جدی کمیته رصد مدیران در این مرحله از انتخابات به سبب حساس بودن انتخابات، ابراز داشت: کمیته رصد برای پیشگیری و صیانت از مدیران است، اما در صورتی که تخلف صورت گرفت بایستی مدیر متخلف بهمراه مستندات تخلف به دادسرا معرفی شود.
شهواری با اشاره به اینکه ما پیشنهاد می کنیم با بررسی و کار کارشناسی به گونه‌ای که تبعاتی بدنبال نداشته باشد از عوامل اجرایی غیر بومی در برگزاری انتخابات استفاده شود، گفت: با توجه به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی آموزش نحوه رای دادن بایستی با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و صدا و سیما در دستور کار قرار گیرد تا مردم در هنگام رأی دادن با ابهام و سردرگمی مواجه نشوند.

دیگر خبرها

  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • لزوم پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات
  • برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان
  • کدهای انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی ۱۱ اردیبهشت اعلام می‌شود