Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@16:11:49 GMT

تدوين نقشه راه تجاري سازي صمغ‌هاي بومي

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۲۴۵۴

تدوين نقشه راه تجاري سازي صمغ‌هاي بومي

خبرگزاری آریا- رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: نقشه راه تجاری سازی صمغ‌های بومی ایران با هدف شناسایی ظرفیت‌های بالقوه این مواد در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تدوین شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، آقای قدیر رجب زاده افزود: منابع غنی صمغ‌های بومی در ایران جایگزینی مناسب برای صمغ‌های تجاری مورد استفاده در دنیا محسوب می‌شود از این رو برنامه ریزی برای بهره گیری از این منابع می‌تواند به رونق تولید در صنعت غذای کشور و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده منتج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برای تحقق رسالت خود در زمینه ایجاد ارزش افزوده در صنایع غذایی نسبت به شناسایی ظرفیت‌های بالقوه بومی کشور اقدام کرده که تدوین نقشه راه تجاری سازی صمغ‌های بومی ایران بر این اساس در این مؤسسه انجام شده است.
آقای رجب زاده ادامه داد: خواص شیمیایی و عملکردی صمغ‌ها موجب کاربرد وسیع آن‌ها در اغلب صنایع از جمله صنایع غذایی است و از آنجا که حجم زیادی از نیاز سالانه کشور به این ترکیبات از طریق واردات تأمین می‌شود، توجه به توسعه این صنعت اهمیت زیادی دارد.
وی به نبود تناسب تولید و تقاضای صمغ‌های طبیعی در کشور اشاره کرد و گفت: اقلیم گسترده و تنوع گونه‌های گیاهی، ایران را به یکی از قطب‌های تولید انواع صمغ گیاهی تبدیل کرده که ظرفیت بالایی برای توسعه و تجاری سازی دارند.
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هدف از تدوین سند تجاری سازی صمغ‌های بومی ایران را شناسایی این منابع و شناخت کاربرد‌ها و ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها دانست و تأکید کرد: تحقیقات و پژوهش‌های علمی متعددی در زمینه صمغ‌های بومی ایران انجام شده است، اما هیچ دستاورد مدون و جامعی درباره شناسایی منابع مختلف، چالش‌های پیش رو و برقراری ارتباط بین مطالعات علمی و پیاده سازی جنبه‌های تجاری صمغ‌های بومی وجود ندارد، از این رو هدف از تدوین این سند، ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات این مسیر به صورت مشخص و روشن بیان شده باشد.
آقای رجب زاده در مورد اهمیت اقتصادی صمغ‌های بومی در صنایع غذایی گفت: صمغ‌ها از جمله افزودنی‌هایی هستند که در اغلب صنایع از جمله صنعت غذا کاربرد وسیعی دارد و می‌توان آن‌ها را جزء لاینفک با کاربرد گسترده در صنعت غذا دانست که از جمله برای تولید محصولات کم کالری و کم چرب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: استفاده از منابع بالقوه صمغ‌های بومی در کشور و ایجاد برنامه‌ای منسجم در خصوص تولید و فرآوری آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد کشور و خودکفایی در زمینه تولید صمغ‌ها ایفا کند.
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در خصوص چشم انداز اجرای این سند در کشور گفت: در این سند با تبیین زمینه‌های تولید، فرآوری و تجاری سازی صمغ‌های بومی راهکار‌های توسعه‌ای این حوزه ارائه شده است.
آقای رجب زاده افزود: به این منظور تمرکز مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه شناسایی و تعیین خواص عملکردی صمغ‌های بومی، تربیت نیروی متخصص در حوزه علوم مرتبط با صمغ‌ها و نیز تأسیس شرکت‌های دانش بنیان برای تجاری سازی و ایجاد ارزش افزوده از تولید صمغ‌های بومی مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تدوین نقشه تجاری ظرفیت های بالقوه آقای رجب زاده ارزش افزوده نقشه راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۲۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، در این نشست افشین کسالائی در تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور با تاکید بر تحلیل اهم شاخص‌های توسعه‌ای برنامه ششم، برنامه‌ریزی برای توسعه را ایجاد بستری دانست که در پهنه آن توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی کشور در چارچوب‌های مبتنی بر نظریه‌های علمی و تخصصی طراحی، تدوین و اجرا شود.

معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور در تبیین نقشه راه برنامه هفتم توسعه کشور به تشریح پارادایم، اصول حاکم، ویژگی‌ها، اهداف و الزامات و پیش نیازهای تحقق آن سخن گفت و اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه، عملیاتی و مسئله محور است و در تدوین آن تلاش شده سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به عنوان محورهای اصلی برنامه در نظر گرفته شود.

کسالائی با اشاره به اهم احکام قانونی با رویکرد استانی لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: تمرکززدایی و تقویت نقش استان‌ها در این برنامه  مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

وی رویکرد اصلی برنامه هفتم توسعه را بر اساس موضوعات کلیدی و پیشران‌های کشور با رعایت ملاحظات اسناد آمایش سرزمین، سیاست‌ها، تمرکز بر پیشران‌های توسعه، مسایل بحران‌زا و بسترسازها ( ابر پروژه‌ها) عنوان کرد.

تبیین چارچوب تدوین سند توسعه و برنامه‌های عملیاتی استان و تبیین و تحلیل اصلی‌ترین موضوعات و تبصره‌های قانون بدجه مرتبط با استان از دیگر مباحث مطرح شده توسط معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست بود که به آن پرداخته شد.

شایان ذکر است؛ این نشست با توجه به تصویب و ابلاغ قریب الوقوع برنامه هفتم توسعه و مبنای عمل قرار گرفتن در سال جاری و ضرورت تبیین مبانی و احکام آن به همت معاونت توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد.

دیگر خبرها

  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد