توانایی سینماگران ایرانی را به امریکاییها نشان دادیم/ نقد سقط جنین و خیانت در «آن شب»
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۴۰۵۰
گروه هنر ــ کارگردان فیلم «آن شب» اظهار کرد: تولید فیلمهایی نظیر «آن شب» در امریکا، داشتههای سینماگران ایرانی را به جهانیان نشان میدهد.
به گزارش ایکنا، نشست خبری فیلم سینمایی «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری با حضور کارگردان، محمدرضا درمنش، تهیهکننده، میلاد جرموز، نویسنده، شهاب شهرزاد، منتقد و صبا واحدی، جانشین طراح صحنه امروز ۱۵ بهمنماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهاب شهرزاد منتقد برنامه در ابتدای جلسه اظهار کرد: در سینمای ایران گمشدگی ژانر وجود دارد، اما این فیلم خوشبختانه به سلیقه عدهای پاسخ داد که سالها بود نسبت به این گروه مخاطب بیتوجهی میشد. این فیلم با وجود اینکه در ایران فیلمبرداری نشده، اما به لحاظ فرهنگی به ایران بسیار نزدیک است. نکته دیگر در این فیلم به استفاده صحیح کارگردان از لوکیشن آمریکا بر میگشت. برخلاف بسیاری از فیلمسازان که از مناظر توریستی برای جذابیت اثر خود استفاده میکنند، او تنها به داستان خود نگاه داشته است.
وی افزود: این فیلم ما را به یاد فیلم بسیار خوب «درخشش»، ساخته استنلی کوبریک انداخت. البته این تفاوت آشکار را با فیلم درخشش داشت که کارگردان با پرداختن به سقط جنین و خیانت، این رفتارهای مذموم را نقد کرد. همچنین به نوعی به دغدغههای معناگرایانه خود نیز توجه کرد. در نهایت این فیلم قدمهای آغازین در ژانری تکنیکی است که باید به آن احترام گذاشت و آن را حمایت کرد.
این منتقد با انتقاد از برخی صحنهها، گفت: یکی دو بخش را در فیلم نپسندیدم. برای مثال جایی که بازیگران مشروبات الکلی مصرف کرده یا استعمال دخانیات میکنند، بدون هیچگونه قبحی مطرح میشود. البته این معضل به نوعی در سینمای ما رایج شده که به نظر من به هیچ وجه پسندیده نیست.
آهاری، کارگردان فیلم در پاسخ به این سوال که سختی کار در آمریکا چیست، گفت: من تا به حال در ایران فیلمسازی نکردم، به همین دلیل در خصوص کار کردن در ایران اطلاعی ندارم، اما در آمریکا نیز سختیهایی وجود دارد که کار کردن را سخت میکند. برای مثال ما برای استفاده از نوزاد در فیلم محدودیت زمانی داشتیم. نکته بعد اینکه در سینمای امریکا یک نکته مثبت نیز وجود دارد و آن هم اینکه اجازه پروانه ساخت یا پروانه نمایش لازم نیست.
وی افزود: این فیلم سینمایی در ۲۱ روز فیلمبرداری شد. درباره نقد منتقد برنامه باید بگویم که اتفاقاً نشان دادن مشروبات الکلی و استعمال دخانیات در جهت نقد این رفتار بود، چون نشان می دهد به نوعی مشکلاتی که پیش میآید، از بابت همین امر است. در ضمن میخواهم به مسئله سقط جنین هم اشاره کنم که متاسفانه عملی زشت و غیرانسانی است که در همه جای دنیا وجود دارد و محدود به کشور خاص نیست. این فیلم میخواهد نفس این کار را مذمت کند.
درمنش، تهیهکننده فیلم نیز اظهار کرد: تولیدات مشترک یک حلقه گمشده در سینمای ایران است که اگر بتوان به آن دست یافت، معتقدم سینمای ایران به لحاظ کیفی رشد چشمگیری پیدا خواهند کرد. ساختار فیلم به کار یک وزن بینالمللی میدهد؛ یعنی هم مخاطب ایرانی میتواند با کار ارتباط برقرار کند، هم مخاطب آمریکایی آن را درک خواهد کرد. این از امتیازاتی است که به نظرم به موفقیت بینالمللی این فیلم کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: در کنار من دو تهیهکننده آمریکایی نیز بودند که به تولید این فیلم کمک کردند. درباره رابطهام با کارگردان هم باید بگویم در مقام تهیهکننده ارتباط بسیار خوبی با کارگردانی نداشتم، چون هر آنچه که از فیلم میخواستیم، به خوبی درکی مشترک از آن داشتیم. این امر به نظرم به موفقیت این فیلم کمک کرده است.
این تهیهکننده در پاسخ به این سوال که چرا فیلم در آمریکا فیلمبرداری شده است، گفت: هر فیلمی میتواند لوکیشنهای متفاوت داشته باشد، برای همین این کار ممکن بود در هر جای دنیا تولید شود، اما دلیل اصلی برای ساخت این فیلم در امریکا این است که ما بتوانیم ظرفیت نیروهای متخصص ایرانی را که در خارج از کشور فعالیت میکنند، نشان دهیم و به نوعی به ظهور آنها در داخل و خارج کمک کنیم.
آهاری در تکمیل توضیح تهیهکننده فیلم تأکید کرد: در امریکا به نیروهای متخصص ایرانی در حوزه سینما چندان بهایی داده نمیشود، این فیلم خواست نشان دهد که نیروهای جوان ایرانی به لحاظ تکنیک و دانش چیزی از سینماگران آمریکایی کم ندارند.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن آن شب جشنواره فجر کوروش آهاری سینمای ایران فیلم کمک تهیه کننده سقط جنین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۴۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، احمد الستی، پوران درخشنده، مهرداد زاهدیان، آرش لاهوتی و پریوش نظریه، داوران بخش مستند و نماهنگ نخستین دوره این رویداد سینمایی هستند.
آثار مستند و نماهنگ از شهرهای مختلف ایران چون تبریز، اراک، قدس، تهران، ساری، کرمانشاه، خرمآباد، آبادان، طالقان، شیراز، ایلام، اندیشه، اردبیل، ارومیه، پاوه، بیرجند، همدان، دشتستان، بندرعباس، قلعه گنج، مشهد، اهواز، مهاباد، طوالش، کهنوج، مریوان و... انتخاب شدند.
آشنایی کوتاه با پیشینه اعضای داوران دو بخش مستند و نماهنگ:
احمد الستی، پژوهشگر سینما، مترجم و استاد دانشگاه، علاوه بر فعالیتهای پژوهشی، سابقه عضویت در هیئتداوران جشنوارههای مختلف ازجمله فیلم کوتاه تهران، رشد، سینما حقیقت و... را دارد.
پوران درخشنده، کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده، فعالیت سینمایی خود را با فیلم سینمایی «رابطه» در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد. ازجمله آثار او میتوان به «پرنده کوچک خوشبختی»، «عبور از غبار»، «عشق بدون مرز»، «رؤیای خیس»، «بچههای ابدی» و «هیس!… دخترها فریاد نمیزنند» اشاره کرد.
مهرداد زاهدیان، کارگردان و مستندساز و سازنده آثاری چون «میدان بی حصار»، «حلقههای گمشده»، «میدان نقش جهان»، «مسیح در جلفا»، «پاسارگاد»، «نقش رستم»، «تخت جمشید»، «خاطرات روی شیشه»، «ارگ بم»، «نقاشی»، «آسمان باران» و «سپیده» است.
آرش لاهوتی، کارگردان، فیلمنامهنویس، تدوینگر و مستندساز است. او فیلمهای مستند «دو ممیز چهل و هفت»، «راننده و روباه»، «پهلوان و خرقه»، «آبی کمرنگ» و فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» را در کارنامه دارد.
پریوش نظریه، بازیگر، مستندساز و عکاس، برای بازی در فیلم «پدر» به کارگردانی مجید مجیدی برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شد. او کارگردان فیلمهای مستند «نزدیکتر از نفس»، «سوتماگ»، «هورامان» و «کولیها» است.
موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایرانشناسی، نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را به دبیری کمال تبریزی با شعار «اقوام، ریشه ایرانزمین» ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار میکنند.
بخش اصلی جشنواره شامل فیلمهای داستانی (سینمایی و کوتاه)، مستند، انیمیشن، فیلمنامه و نماهنگ است. هدف این رویداد نمایش زیستبوم، فرهنگ، آئین، تاریخ، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و گردشگری اقوام ایرانی و معرفی استعدادهای کشفشده به زبان هنر سینما است.
پیشازاین اسامی داوران دو بخش فیلمهای کوتاه داستانی و انیمیشن اعلام شد و داوران دیگر بخشها بهزودی معرفی خواهند شد.