Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@12:50:45 GMT

خندیدن در سینما هم ممنوع؟

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۸۳۶۴

آفتاب‌‌نیوز :

اینکه تقریبا یک فیلم در ژانر کمدی به جشنواره می رسد اما حجم وسیعی از اقتصاد سینما در طول سال بابت گیشه‌ای است که فیلم‌های کمدی برای سینما به ارمغان می‌آورند نشان از این دارد که هنرمند ایرانی به ژانر کمدی نگاهی هنری ندارد و در واقع این گونه فیلمسازی حداقل در کشور ما تنها برای کشاندن مخاطب به سینما تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر جواد عزتی یکی از پرفروش‌های سینمای کمدی محسوب می‌شود اما با شخصیت جدی «حجت» فیلم «شنای پروانه» امروز در جشنواره فیلم فجر تحسین می‌شود؛ نشان از این دارد که فیلمساز با نگاهی پر از اعتراض و بغض برای جشنواره فیلم می‌سازد و گویا این احساس وجود دارد که داوری‌ها نیز بر همین پایه و اساس شکل می‌گیرد و البته شاید در مقام کمدی سازی به دلیل محدودیت‌ها و چارچوب‌های دست و پاگیر، انگیزه هنرمند برای ساخت کمدی پر سر و صدای جشنواره به صفر رسیده است.

بی‌شک نقد و بررسی و تحلیل جامعه وظیفه هنرمند است اما نمایش سیاهی‌ها و سفیدی‌های هر اجتماع با هدف اعتراض صورت نمی‌گیرد و درواقع گاهی انعکاس مدنظر فیلمساز است.

یکی از نکاتی که در جشنواره فیلم فجر امسال توجه بسیاری از اهالی این عرصه را به خود جلب کرده است فاصله گرفتن افراد از یکدیگر روابط نامرغوب انسان‌ها در نزدیکترین میزانسن کتمان حقیقت گریز از واقعیت و ... است و به همین دلیل است که می‌بینیم فیلمساز به واسطه‌ ایجاد تعلیق از فرمون کتمان حقیقت میان شخصیت‌ها سود می‌برد. گویا دروغ گفتن امری طبیعی در زندگی امروز بشر است و می‌تواند در ایجاد موقعیت‌های دراماتیک هم کمک حال فیلمساز شود.

اگرچه نمایش سیاهی‌ها براساس نقد و چالش این جامعه دست مایه فیلمسازی قرار می‌گیرد اما فراموش نکنیم در این شرایط تاثیر فیلم می‌تواند بر آسیب بیفزاید. قطعا یکی از نقاط ضعف فیلمسازی که فیلمش را در چنین موقعیتی (دروغ و کتمان شخصیت‌ها با هدف ایجاد نقاط اوج و فرود در درام) نگه می‌دارد و گره‌گشایی پایان را به دست تماشاگرش می‌سپارد نمی‌تواند سبکی برای فیلمسازی لقب بگیرد و عملا یک اتفاق الکن محسوب می‌شود و ...

پرواضح است حس اعتراض، حقیقت‌جویی و نزدیک شدن به حس و حال جامعه است که بسیاری از فیلمسازان جسور آشفته سینمای ایران را به سمت و سوی این نوع از فیلمسازی کشانده و قطعا این پازل قاعده‌ای نزدیک به استاندارد جهانی دارد اما ای کاش تنها به پرتاپ سنگ اکتفا نکنیم و با طراحی شخصیت‌های سیاه و سفید و موقعیت‌های کنتراست در درام نگاهی واقع گرایانه‌تر داشته تا در کنار اعتراض به چالش خود به باور مخاطب هم نزدیک شویم.

اگر شخصیت «حجت» در فیلم محمد کارت در کنار دیگر شخصیت‌های سیاه این فیلم در آن ژانر خاص می‌تواند چندوجهی طراحی شود و با یک هدایت درست و بازی قابل قبول ضمن احترام به ژانر سلیقه مخاطب را نیز در بر بگیرد می شود حتی در نگاهی اعتراضی حتی خشمگین زوایایی از انسانیت را جای داد تا دنیای فیلمسازی‌مان تنها به دروغ و حقیقت گریزی دچار نشود.

منبع: خبرگزاری برنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: جواد عزتی محمد کارت فیلم سازی جشنواره فیلم شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۸۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیابتی‌ها از ته دل بخندید تا معجزه آن را ببینید

آفتاب‌‌نیوز :

گا‌ها پای صحبت می‌نشینید تا مدت زمانی برایتان حرف بزند و خود را از غم خالی کند. اما بعد از ساعت‌ها صحبت کردن نه تنها آرام نمی‌گیرد که خودتان هم غصه دار می‌شوید. به باور «سارا دین پرست» کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش بهترین راه برای دور کردن غم و ناراحتی، خنده درمانی است.

او تحقیقات پایان نامه خود را درباره همین موضوع نوشته است. دین پرست به اهمیت خنده در درمان استرس و نگرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «خندیدن باعث ترشح هورمون سروتونین (شادمانی) و اندروفین می‌شود. «با ترشح هورمون اندروفین خون در رگ‌ها روان می‌شود و اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد؛ بنابراین ضربان قلب کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر ترشح هورمون کورتیزول یا هورمون استرس کنترل شده و ایمنی بدن بالا می‌رود.» او این نکته را متذکر می‌شود که با هر دقیقه خندیدن انسان ۴۵ دقیقه حس سرخوشی دارد.

دین پرست در ادامه به نتیجه پژوهش‌های روانشناسان اشاره می‌کند و می‌گوید: «۱۵ دقیقه خندیدن مداوم ۲ ساعت کمبود خواب را جبران می‌کند. جالب اینجاست، در کشور‌های اروپایی قانونی باب شده و اینکه برای آرامش فکری کارمندان شیفت شب فیلم کمدی پخش می‌کنند.» به گفته این کارشناس با خندیدن ۱۷ ماهیچه صورت و ۸۰ ماهیچه بدن حرکت می‌کند، همین باعث سوخت کالری می‌شود. او خنده را بهترین راه برای ماساژ اندام‌های گوارشی می‌داند.

دین پرست در ادامه از اهمیت خنده در کاهش قند و چربی خون می‌گوید: «خندیدن علاوه بر شادی آفرینی یک داروی درمان کننده است. تحقیقات پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد خنده تاثیر زیادی در کاهش قند خون دارد و به کنترل دیابت کمک می‌کند. همچنین خنده هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد. با کم شدن استرس، سلول‌های ایمنی و آنتی‌بادی‌های افزایش پیدا کرده و بدن در مقابل بیماری و عفونت مقاوم می‌شود. آنچه مهم است، اینکه وقتی می‌خندیم یعنی در زمان حال هستیم. در لحظه‌ای حضور داریم که لذت می‌بریم؛ بنابراین نه به گذشته و نه به آینده فکر نمی‌کنیم. این امر کمک می‌کند ذهن استراحت کند و درگیر تشویش‌های روزانه ما نباشد. در بعضی از بیمارستان‌ها برای کودکانی که نیاز به شیمی درمانی دارند دلقک اجرای نمایش می‌کند چرا که با خنده انقباض ماهیچه‌ها از بین رفته و کودک دارو را راحت‌تر دریافت می‌کند.»

این کارشناس تاکید می‌کند، خنده حق اصلی شماست. از این نعمت خدادادی استفاده کنید. چون علاوه بر اثر مثبت بر سلامت جسم و روان، روابط اجتماعی تان را هم محکم می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جزئیاتی درباره ۱۳ فیلم جدیدی که به جشنواره کن ۲۰۲۴ اضافه شد
  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما
  • تقدیر رسمی از سازنده فیلم بدون حجاب
  • فیلمی که همه را شوکه کرد؛ بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما
  • دیابتی‌ها از ته دل بخندید تا معجزه آن را ببینید
  • پوستر جنجالی جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد
  • باز هم سال سینمای کمدی؟
  • پوستر جنجالی جشنواره کن ۲۰۲۴ | صحنه‌ای از یک فیلم که در این جشنواره رد شده بود | تصاویر
  • غافلگیری‌های جشنواره کن ۷۷ برای عاشقان سینما