Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: رعایت قانون و اخلاق اسلامی از سوی نامزدها و طرفداران آنان موجب رضایت مردم و حضور پرشور در انتخابات پیش رو خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد علی حمیدیان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه انتخابات مردمی مهمترین دلیل بر مشروعیت هر نظامی است، بیان کرد: بی‌گمان یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های تحقق ثبات سیاسی در هر نظام اجتماعی و ساخت قدرت، مقوله مشروعیت هیأت حاکمه و مشارکت اجتماعی و سیاسی شهروندان است که با تایید و مشارکت مردمی محقق می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: این مشارکت کارکردهای متنوع و متکثری در هر ساخت اجتماعی فراهم می کند که توسعه منابع انسانی، تسریع در اجرای طرح‌های مدنظر ساختار حاکمیت، افزایش رضایت اجتماعی، حل‌وفصل منازعات اقشار و طبقات اجتماعی و نهادینه‌سازی مفهوم تعلق اجتماعی تنها بخش کوچکی از مهم‌ترین سرفصل‌های این حضور هدفمند اجتماعی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه انتخابات زمینه برای حضور هر قشر و دین و مذهبی در را تصمیم گیری های ملی فراهم می کند، گفت: افراد و گروه‌های اجتماعی فارغ از تمایزات فرهنگی، اقتصادی و هویت‌های قومی، مذهبی و جنسیتی در سازوکار مشارکت، هویت جمعی و ملی را به‌‌عنوان یک چسب مؤثر و انسجام اجتماعی بازتولید می‌کنند و تعادل یکپارچگی نظام اجتماعی را به منصه ظهور می‌رسانند.

انتخابات اوج همدلی و همراهی مردمی با انقلاب
 
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مصادیق مشارکت سیاسی در جوامع مردم‌سالار و دموکراتیک انتخابات و فرآیندهای گزینش بر پایه ی رفراندوم می باشد که در جوامع معاصر با وجود برخی تفاوت‌های شکلی به صورت عام محقق شده و می‌‌توان مصادیق متکثری را در این خصوص شاهد مثال آورد.

حمیدیان با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی دستگاه قضا برای برگزاری انتخابات سالم، اذعان کرد: با توجه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان‌دوره ای مجلس خبرگان در پایان سال جاری و راه‌اندازی ستاد های پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در استان‌های کشور ضروریست تا با دقت و اهتمام بیشتری به کارکردها و الزامات و بایسته‌های این پدیده اجتماعی بنگریم تا علاوه بر پیشگیری از بروز برخی جرایم محتمل، از فرایند تحقق مشارکت حداکثری در برگزاری انتخابات به‌‌عنوان یکی از شاخصه‌های بلوغ سیاسی یک ملت صیانت کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: از دریچه‌ رویکرد کارکردگرایی، انتخابات دارای کارکردهای آشکار و پنهان متعددی است که می‌‌توان در سه سطح انتخاب‌شوندگان، انتخاب‌کنندگان و برگزارکنندگان به بررسی و تشریح این برکات پرداخت، در حوزه انتخاب‌شوندگان، انتخابات مطلوب‌ترین سازوکار گزینش برای تصدی‌گری پست های سیاسی محسوب می‌شود و کسب قدرت و مشروعیت برای تحت تاثیر قرار دادن خط‌مشی‌های سیاسی حکومت براساس عقاید و نظرات خویش در این بستر محقق می‌گردد.

وی تصریح کرد: در حوزه انتخاب‌کنندگان، برقراری ارتباط سیاسی با نخبگان سیاسی حاکم و غیرحاکم و اعمال نظر مستقیم و مخفی از کارکردهای این فرایند محسوب می‌شود، همچنین در حوزه برگزارکنندگان نیز کسب مشروعیت سیاسی و حفظ انسجام اجتماعی مهم‌ترین مزیت‌ این الگوی مشارکت اجتماعی محسوب می‌شود.

انتخابات مهم‌ترین بستر جامعه‌پذیری سیاسی
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه انتخابات مهم‌ترین بستر جامعه‌پذیری سیاسی است، گفت: در واقع احساس مؤثر بودن برای شهروندان و مسائل جامعه و ایجاد رضایت درونی در آن‌ها، افزایش آگاهی‌های سیاسی شهروندان درمورد گروه‌های سیاسی موجود و سوابق و فعالیت‌های ایشان و ارتقای میزان مسئولیت‌پذیری شهروندان نیز برخی از کارکردهای پنهان برگزاری انتخابات از بعد انتخاب‌کنندگان محسوب می‌شود.
 
وی افزود: همچنین در حوزه انتخاب‌شوندگان یکی از کارکردهای پنهان برگزاری انتخابات، ایجاد نوعی نظارت بر خود است، چراکه منتخبین حداقل در صورت عملکرد منفی مورد پذیرش مجدد قرار نمی‌گیرند و این امر منجر به تلاش مضاعف برای حفظ و گسترش پایگاه اجتماعی- سیاسی انتخاب‌شوندگان در آینده می‌شود.

حمیدیان با اشاره به اینکه انتخابات به تزریق انگیزه برای تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه کمک شایانی می کند، بیان کرد: در حوزه بررسی پیامدهای انتخابات نیز برخی کارکردهای پنهان برگزاری انتخابات می‌تواند ذیل تغییر و اصلاح برخی قوانین انتخاباتی، رشد انتظارات سیاسی- اجتماعی شهروندان، افزایش تقاضاهای سیاسی- اجتماعی شهروندان و ایجاد رغبت سیاسی دسته‌بندی شود.
 
 وی ادامه داد: از نگاهی دیگر در جامعه‌شناسی سیاسی می‌‌توان به تحلیل انتخابات با تکیه بر رویکرد مبادله نیز پرداخت، بر این اساس اعضای یک اجتماع بدین منظور در انتخاب شرکت می‌کنند تا نخبگانی را به‌‌عنوان مسئول تحقق آرمان‌های خویش برگزیند و توقع دارند تا این منتخبین نیز شرایط محیطی و اجتماعی مطلوب‌تری را برای ایشان محقق سازند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان اذعان کرد: هرچند به واسطه تکثر مشارکت‌کنندگان این اوضاع مطلوب می‌تواند متفاوت و متکثر باشد لیکن اولاً برخی از این ایده‌آل‌ها قطعاً در سبد انتظارات آحاد ملت قرار دارد و ثانیاً همین تفاوت در تصویر زندگی مطلوب‌تر در بین رأی‌دهندگان است که منتج به انتخاب نامزدهای متفاوت می‌شود.

افزایش مشارک در انتخابات موجب انتخاب اصلح می شود

وی خاطرنشان کرد: بر پایه مکتب مبادله این انگیزه خود یک محرک بالقوه و حائز اهمیت جهت ترغیب مشارکت سیاسی در بین اعضای یک گروه اجتماعی می باشد چراکه هر فرد با انگاره ی خویش کاندیداها را به‌منظور نیل به انگیزه‌های مدنظر خود ارزیابی، ارزشیابی و انتخاب می کند.

  حمیدیان با تاکید بر اینکه نباید در انتخابات منافع ملی را فدای منافع شخص و جناح ها کرد، تصریح کرد: در واقع ضروری است تا برگزارکنندگان انتخابات و نامزدهای انتخابات در فرایند مشارکت سیاسی همواره سبد منافع را با اتخاذ سیاست‌گذاری‌های مطلوب و تاکید بر تحقق وعده‌های انتخاباتی مطلوب‌تر از هزینه‌های انتخاباتی جلوه دهند، این امر به ترغیب مشارکت سیاسی شهروندان می‌انجامد یکی دیگر از سرفصل‌های حائز اهمیت رفتار سیاسی با اتکا به مکتب مبادله تحقق اراده‌گرایی یک ملت است.

وی گفت: بر اساس این رویکرد نقش و جایگاه عامل انسانی همواره موثرتر از شرایط اجتماعی و فرهنگی تلقی می‌گردد و بر این اساس تصدی امور سیاسی و مشارکت در امر انتخابات و رای دادن به نوعی تحقق عینی این اراده گرایی قلمداد می گردد.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان در پایان با دعوت از عموم مردم برای حضور حداکثری در انتخابات، تصریح کرد:  حضور حداکثری در انتخابات در کنار اینکه می توان زمینه انتخاب کاندیداهای اصلح را فراهم کرده و مجلسی قدرتمند برای حل مشکلات ایجاد می کند می تواند پاسخی محکم به زیاده خواهی های دشمنان انقلاب و افراد خودفروخته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیاسی شهروندان انتخاب شوندگان انتخاب کنندگان حوزه انتخاب حضور حداکثری مشارکت سیاسی محسوب می شود مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۰۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود

حمیدرضا ترقی قائم مقام حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره شکست توطئه های جدید دشمنان در عرصه های مختلف اظهار کرد: دشمن سال‌هاست که با اتخاذ سیاست‌های مختلف همواره تلاش کرده تا به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند که همواره شکست خورده و اکنون در تدابیر و توطئه های جدید خود علیه مردم ایران نیز به بن بست رسیده است.

وی افزود: دشمنان همواره تلاش کردند تا نقش ایران را در منطقه کمرنگ کنند اما شاهد مأیوس شدن آنان هستیم و ایران نقش بسزایی در حل و فصل مسائل منطقه ای دارد.

ترقی متذکر شد :امروز نه تنها هیچ کدام از حیله ها و اهداف دشمنان محقق نشده بلکه برعکس باعث اقتدار بیشتر ایران در سطح جهان شده است .

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی گفت: بدون شک روابط ایران و همسایگان نقش موثری در خنثی‌سازی توطئه ها و تلاش دشمن برای نابودی و انزوای جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و یقینا دولت سیزدهم توفیق های بسیاری در این زمینه کسب کرده و به زودی شاهد خروج آمریکا از منطقه خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد
  • تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
  • کاندیداها و هوادارانشان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند
  • دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم
  • کاندیداها و هواداران‌شان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند
  • لزوم پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات