Web Analytics Made Easy - Statcounter

همدان - رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای  اسلامی شهر همدان از مصوبه تبدیل محوطه تپه باستانی پیسا به یک پارک بزرگ فرامنطقه‌ای (مجموعه باستانی، گردشگری و تفریحی تپه پیسا) خبر داد.

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ ابراهیم مولوی در هشتادو دومین جلسه صحن شورا  با اعلام این خبر افزود: با تصویب شورای اسلامی کهن‌شهر همدان مقرر شد که محوطه تپه باستانی پیسا در کنار بلوار آیت‌ا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نجفی و جاده استراتژیک غار علیصدر در مساحت حدود ۸۶ هکتاری، به یک پارک بزرگ فرامنطقه‌ای تبدیل شده و به شهروندان همدانی و تمامی مسافران استان‌های غربی که از این محور عبور می‌کنند خدمات شایسته ارائه دهد.

وی در این خصوص اضافه کرد: بر این اساس با تصویب شورای اسلامی کهن‌شهر همدان مقرر شد که محوطه تپه باستانی پیسا، به یک پارک بزرگ فرامنطقه‌ای تبدیل شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان با اشاره به اینکه محدودهتپه پیسا به دلیل همجواری با سکونت‍گاه‌های غیررسمی از پتانسیل قابل توجه برای ساخت‌وسازهای غیرقانونی و غیرمجاز و ایجاد یک سایت ناهمگون با بافت شهری و فضای کالبدی کهن‌شهر همدان برخوردار است، یادآور شد: بر این اساس در راستای جلوگیری از این اتفاق نامیمون، طراحان چیره دست شهرداری همدان با استفاده از تجربیات خود و کمک گرفتن از اساتید دلسوز و کاردان دانشگاه بوعلی سینا به طراحی این پارک فرامنطقه‌ای با لحاظ کردن کاربری‌های مورد نیاز شهروندان و مسافران در چند فاز اجرایی اقدام کردند و در بودجه پیشنهادی سال ۹۹ شهرداری همدان برای فاز نخست اجرایی آن نیز مبلغ مناسبی از محل درآمدهای شهرداری منطقه ۴ پیش‌بینی کرده است.

مولوی ادامه داد: تپه پیسا طبق یافته‌های علمی باستان‌شناسی از زیستگاه‌های اصلی و مهم دوران و عصر مفرغ بوده که نقش بسیار مهمی در مدنیت و شهرنشینی و پایتختی قوم ماد در هگمتانه داشته است.

وی به اهمیت احداث این پارک اشاره کرد و گفت: وجود تپه باستانی عصر مفرغ ۵ هزار ساله و محوطه باستانی،  ورودی کهن‌شهر همدان از سمت مرکز و استان‌های غربی کشور،  ارتباط با مسیر و جاده گردشگری غار جهانی علی‌صدر و شهر جهانی سفال لالجین،  امکان توسعه سایت بر اساس نیازهای آتی کلان‌شهر همدان با عنایت به طرح کلان شهر شدن همدان و مرکزیت مجموعه شهری از موارد حائز اهمیت این تپه باستانی است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: همدان فرامنطقه ای فرامنطقه ای تبدیل کهن شهر همدان تپه پیسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۱۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل نمایشگاه یادگارهای آئین محوطه‌های باستانی اردبیل (دوره پیش از تاریخ و تاریخی)، امروز در نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی گشایش یافت.
طبق اعلام اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل این نمایشگاه از ۴ تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار خواهد شد و بازدید برای عموم آزاد است.
آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از مکان‌های تاریخی و باستانی شهر اردبیل در شمال باختری ایران و از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، در این محوطه علاوه بر مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مقبره‌های شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) و همسر شاه اسماعیل (مادر شاه‌طهماسب) و نیز برخی از مشایخ و صاحب‌منصبان دوران صفوی و نیز کشته‌شدگان جنگ چالدران، قرار دارد.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • «نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ
  • تصاویری از معبد باستانی در ایران؛ شاهکار نقش‌برجسته اژدها را ببینید
  • شورای فرهنگ عمومی باید به قرارگاه تبدیل شود
  • از سر به‌ راه کردن باباشمل‌ها تا تقدیم شهید در راه دین
  • اراده ایران در کنشگری فرامنطقه‌ای
  • سنگ اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار از همدان می‌شود
  • اهمیت نقش حمایتی مسئولان در جذب و ماندگاری سرمایه‌گذاران در همدان
  • فضای سبز و تفریحی نوار ساحلی بوشهر افزایش می یابد
  • طرح رصد باید تبدیل به گفتمان نیرو‌های انقلاب در مدیریت شهری شود/ انجام یک پروژه کوچک به خواست مردم به اندازه یک کلان پروژه تاثیر گذار است