Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،غلامرضا مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران در آیین گشایش شعب صلحی شورای حل اختلاف مستقر در دادسرای عمومی و انقلاب شهر تهران که ظهر امروز در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ برگزار شد، اظهار کرد: مردم کشور ما دارای استقلال خوبی هستند و ما خود تشحیص می‌دهیم و تصمیم میگیریم و از استکبار جهانی هیچ تبعیتی نداریم و در سایه ولایت هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خدا را شاکرم که با وجود آیت الله رئیسی همدلی به وجود آماده است.

مهدوی درباره بخشنامه شورای حل اختلاف گفت: ۳ بخشنامه در شورای حل اختلاف بومی سازی شده ،حفظ و کرامت ارزش انسانی، اهمیت صلح و سازش و اجرای احکام از جمله این بخشنامه‌ها هستند

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران اظهار کرد: این سه بخشنامه در دستور کار قرار گرفت و اجرایی و به کلیه حوزه‌های قضایی اعلام شدند.

وی افزود: محور‌های عملیاتی این بخشنامه‌ها به سرپرستان شورا‌های حل اختلاف فرستاده و در ۱۷ بند تمام بخشنامه‌ها تببین شدند.

مهدوی گفت: یکی از این بخشنامه‌ها موضوع بخشنامه صلح و سازش است؛ فلسفه اصلی شورای حل اختلاف صلح و سازش است و شرع بر این مبنا بنا نهاده شده است.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران با اشاره به فلسفه شورای حل اختلاف گفت: فلسفه شورای حل اختلاف در زمان مرحوم شاهرودی همین موضوع صلح و سازش بود.

وی تصریح کرد: لایحه تدوین یافته از سوی رئیس قوه قضائیه که اکنون در دولت است بر همین مبنای صلح و سازش است و رئیس دستگاه قضا همواره می‌گوید که شورای حل اختلاف باید محلی برای صلح باشد.

مهدوی با اشاره به شعب صلح و سازش گفت: چندی پیش به صورت آزمایشی تعدادی شعب صلح و سازش مستقر شدند و خوشبختانه پاسخ خوبی از این شعبات گرفتیم و ۵۰ درصد پرونده‌ها با صلح به پایان رسیدند.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران گفت: البته در برخی از شهرستان‌های استان تهران از جمله پاکدشت و بهارستان هم این شعبات ایجاد شدند و در آن شعبات هم بیش از ۴۵ درصد از پرونده‌ها با صلح و سازش به پایان رسید.

وی با بیان اینکه از این آمار‌ها هم رضایت نداریم اظهار کرد: باید اهتمام جدی بورزیم بر شعباتی که به عنوان صلح و سازش انتخاب شدند تا نتیجه کافی از آن‌ها بگیریم.

مهدوی درباره آمار واصله نیز گفت: ۳۵ درصد و ۱۵ صدم درصد پرونده‌های کیفری ارجاع شده به شعبه با صلح و سازش مختومه شدند.

وی ادامه داد: در استان تهران  ۲۰دادسرا وجود دارد که شعبات صلح و سازش در آن‌ها مستقر می‌شوند و در برخی از دادسرا‌ها دو شعبه و در برخی یک شعبه مستقر می‌شود البته در ۴ شعبه هنوز شعبات صلح و سازش مستقر نشده‌اند.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه اعضای فعال در شعبات صلح و سازش باید شاخصه مخصوص به خود را داشته باشند، گفت: البته در شعب ویژه صلح و سازش باید برتری بیشتری وجود داشته باشد و افراد معتمدتری در آنجا مستقر باشند.

مهدوی گفت: برنامه ما جدی‌تر گرفتن شعبات ویژه صلح و سازش است و از همین جا از تمام همکاران خود و دادستان تهران می خواهم بیش از پیش موضوع بخشنامه را جدی بگیرند و تا جایی که می‌توانند پرونده‌ها را به شعب صلح و سازش ارجاع دهند، زیرا فلسفه اصلی شورای حل اختلاف کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی است.

وی ادامه داد: البته خواهش ما این است که پرونده‌ها در زمان مناسب به شعبات ارجاع یابد و درخواست من از همکارانم این است که با مردم به درستی رفتار شود چرا که مردم  ولی نعمت ما هستند و باید به آن‌ها خدمت کرد.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران تصریح کرد: برنامه ما این است که داخل زندان‌ها هم این شعبات راه اندازی شوند و دادستان تهران هم خود به این موضوع تاکید کردند، اما فلسفه اصلی شورای حل اختلاف باید اجرایی شود.

مهدوی گفت: حدود ۱۵ درصد پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف کل کشور متعلق به استان تهران است و سازش پرونده‌های کیفری استان تهران کمتر از ۱۰ درصد بود  اما اکنون به بیش از ۳۵ درصد رسیده است و این موضوع درحالی است که هنوز شعبات ویژه صلح و سازش مستقر نشده‌اند.

وی با اشاره به هدف تاسیس این شعبات گفت:برای تصریح کار، دسترسی سریع و آسایش طرفین دعوا این شعبات ویژه تشکیل شدند همچنین  حکمفرمایی صلح و سازش و مختومه شدن پرونده‌ها به کمک صلح و سازش از دیگر اهداف ما است.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران تصریح کرد: ۲۰ بهمن ماه شعب ویژه زندان‌ها در کلیه زندان‌های سطح تهران افتتاح می‌شوند.

مهدوی با اشاره به زمان رسیدگی به پرونده‌های شورا گفت: مدت زمانی رسیدگی به پرونده ۴۰ روز است و هدف ما خدمت است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای حل اختلاف رئیس شورای حل اختلاف استان تهران درصد پرونده صلح و سازش ویژه صلح و سازش بخشنامه ها درصد پرونده ها شعب صلح و سازش شعبات ویژه مهدوی گفت زندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۵۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه شدگان اجباری در استان مرکزی هفت درصد افزایش یافت

علیرضا حسینی مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی گفت: تعداد بیمه شدگان اجباری (کارگری) این استان از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا بهمن ماه این سال به ۲۴۹ هزار و ۲۰۱ نفر رسید که این آمار در مدت مشابه قبل از آن ۲۳۲ هزار و ۵۳۰ نفر بود و حدود ۱۶ هزار کارگر در این مدت اضافه شده است.

وی بیان کرد: جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی استان مرکزی در این مدت از ۷۵ درصد فراتر رسید و به یک میلیون و ۷۳ هزار و ۶۴۷ نفر رسید.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: بیمه شدگان اصلی نیز از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا بهمن ماه این سال به ۳۵۸ هزار و ۶۶۴ نفر رسید.

حسینی اظهار کرد: تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در استان نیز در این مدت به سه هزار و ۲۴ نفر رسید که بیانگر کاهش هشت درصدی بود.

وی گفت: جمعیت مستمری بگیران (بازنشستگان، از کارافتاده‌گان و بازماندگان) نیز به ۱۱۰ هزار نفر رسید که نشان از افزایش ۱۳ درصدی دارد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: تعداد کارگاه‌های فعال این استان نیز از ابتدای سال گذشته تا پایان بهمن‌ماه این سال به ۲۵ هزار و ۲۰۳ کارگاه رسید که نسبت به مدت مشابه قبل از آن، ۶ و ۲۵ صدم درصد افزایش داشت.

حسینی گفت: استان مرکزی سال گذشته در راستای تعداد کارگاه‌های فعال جزو استان‌های برتر کشور بود و این مهم به دلیل افزایش تعداد بازرسین کارگاه‌ها، تعداد بازرسی‌ها و پیگیری مستمر برای شناسایی کارگاه‌هایی که کارگران خود را بیمه نکرده بودند، صورت گرفت.

وی اظهار کرد: ۲ هزار و ۲۹۰ کارگاه جدید کشفی سال گذشته (تا بهمن‌ماه) در استان مرکزی به ثبت رسید که یک‌هزار و ۵۰۰ کارگاه آن تثبیت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت های صلح و سازش برای کاهش پرونده های ورودی
  • ۱۳ هزار پرونده در آذربایجان غربی به سازش ختم شد
  • ورود ۶۱۰ هزار پرونده به دستگاه قضایی
  • عمل صلح یاران بسیار ارزشمند است
  • ‌آزادی ۱۴۰ زندانی و صلح و سازش در ۳۶۶ پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی
  • صلح و سازش بیش از 12 هزار و 800 فقره پرونده در آذربایجان‌غربی
  • سازش ۱۳ هزار پرونده قضایی در آذربایجان‌غربی
  • ۱۲ هزار و ۸۵۷ پرونده در آذربایجان‌غربی به سازش ختم شد
  • رهایی یک محکوم به قصاص نفس در آمل
  • بیمه شدگان اجباری در استان مرکزی هفت درصد افزایش یافت