Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو از مشارکت ایران و افغانستان در نقشه‌برداری از رودخانه هیرمند مرزی پس از گذشت ۴۷ سال از معاهده ۱۳۵۱ هیرمند خبر داد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت نیرو، عیسی بزرگ‌زاده دراین باره گفت: به دنبال برگزاری بیست و یکمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در سال‌جاری، معاونان کمیساران آب دو کشور در شهر زابل در خصوص نقشه‌برداری مشترک از رودخانه هیرمند مرزی برای تعیین محل‌های تحویل حقابه جانب ایران، توافق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی این اقدام را که برای اولین بار از زمان معاهده ۱۳۵۱ هیرمند به وقوع پیوسته است، نقطه عطفی در کار کمیساران آب هیرمند ایران و افغانستان دانست و اظهار کرد: بر اساس این توافق، تهیه نقشه‌های مورد نیاز برای شبیه‌سازی هیدرولیکی رودخانه، طراحی و اجرای سازه‌های آب‌گیر و اندازه‌گیری در مرز مشترک دو کشور هدف‌گذاری شده است تا اطمینان از دریافت حقابه جانب ایران به‌طور دقیق حاصل شود.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو و معاون کمیسار آب هیرمند طرف ایرانی افزود: در حال حاضر هیئت‌های فنی و نقشه‌برداران دو کشور در شهر‌های زابل ایران و زرنج افغانستان مستقر شده و عملیات نقشه‌برداری را آغاز کرده‌اند.

سلطان محمود محمودی، مشاور ارشد وزارت انرژی و آب افغانستان و معاون کمیسار هیرمند طرف افغان نیز با ابراز خرسندی از برداشتن گام‌های مهم برای تطبیق و پیاده‌سازی دقیق معاهده ۱۳۵۱ هیرمند گفت: دولت افغانستان خود را متعهد دانسته حقابه جمهوری اسلامی ایران را تحت هر شرایطی تأمین کند.

وی بر گسترش روابط و همکاری‌های آبی دو کشور مبتنی بر ایجاد سبد مشترک منافع تأکید کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: توافق ایران و افغانستان رودخانه هیرمند مرزی کمیساران آب نقشه برداری وزارت نیرو آب هیرمند دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۵۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بومی با تمام توان حمایت خواهیم کرد

 محمد کشاورز در دیدار با معتمدان بخش مرکزی، ضمن تبریک بهار طبیعت و فرارسیدن سال جدید و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنان، اظهار کرد: درصددیم در سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شد،با تلاش و کوشش مضاعف از سوی مردم و مسوولان بتوانیم اقدامات موثری در حوزه اقتصاد مردم پایه برداریم و با مشارکت مردم بویژه معتمدان در بحث راه اندازی کارگاه ها و کارخانه های تولیدی تحولی در هیرمند ایجاد کنیم.

وی با اشاره به جایگاه اجتماعی معتمدان افزود: با توجه به روابط نسبی و سببی و برخی آداب و رسوم مشترک با کشور افغانستان، معتمدان در آن سوی مرز نیز دارای نفوذ و روابطی هستند که در همین راستا با همکاری و همراهی معتمدان در سال گذشته توانستیم مقادیر قابل توجه ای گیاه لوخ از کشور افغانستان وارد کنیم که این امر کمک شایانی به بافندگان این گیاه کرد.

فرماندار هیرمند با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بیان کرد: در اواخر سال گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را داشتیم که به نحو مطلوب و در سلامت کامل برگزار شد.

وی افزود: شاهد بارش رحمت الهی در حوضه آبریز هیرمند هم بودیم که در پی آن جاری شدن آب در انهار سطح این شهرستان باعث ایجاد شور و شوقی وصف ناپذیر در بین مردم شد و به خوبی از مقدار ورودی آب در جهت مصارف کشاورزی بهره بردیم.

کشاورز اذعان کرد: در نشست های مشترکی که با مسوولان ولایت نیمروز افغانستان داشتیم با توافقات حاصله محل پل دوم جانمایی و فرآیند ساخت راه موقت در روزهای اخیر شروع شد که ساخت پل دوم کمک شایانی به افزایش تردد ناوگان ترانزیتی در پایانه میلک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با تلاش تیم اقتصادی شهرستان هیرمند در سه مرحله مبالغی از محل درآمد طرح کوله بری و خرده فروشی به حساب برخی سرپرستان خانوار واریز شد.

فرماندار هیرمند افزود: در پرداخت خسارت ناشی از حق نکشت کشاورزان در حوزه سیستان پیشتاز بودیم و مبلغ ۳۰میلیون ریال هم از محل درآمد فروش سوخت مازاد مرزنشینان به حساب ۶ هزار و ۹۶ سرپرست خانوار زیر پوشش کمیته امداد واریز شد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه واردات دام سبک و سنگین نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفت و آمارها حاکی از رشد چشمگیر واردات دام در ادوار اخیر بود.

کشاورز تاکید کرد: با توجه به رویکرد دولت مردمی آیت الله رئیسی،از پیشنهادها و راهکاری های معتمدان استقبال می‌کنیم و این عزیزان می‌توانند در فرایند تصمیم گیری و اجرا، مشارکت داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بازگشایی گمرک مرزی افغانستان و ایران در استان نیمروز
  • سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است
  • از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بومی با تمام توان حمایت خواهیم کرد
  • انجام بیش از ۲۷۰ پروژه انکشافی در پروان
  • تامین مسکن برای مرزبانان هنگ مرزی تایباد کلید خورد
  • تامین مسکن برای مرزبانان هنگ مرزی تایباد خراسان رضوی کلید خورد
  • زبان فارسی میراث مشترک ایران و افغانستان
  • رایزن فرهنگی ایران: زبان فارسی میراث مشترک با افغانستان است
  • روند جمع‌آوری گازهای مشعل در ۱۴۰۳ شتاب می‌گیرد/ بهره‌برداری از ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در آینده‌ای نزدیک
  • راه‌اندازی کارگاه و کارخانه‌های تولیدی بومی