Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@17:54:46 GMT

مشکلات پایتخت با تغییر رفتار شهروندان حل می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۰۰۰۳۸

مشکلات پایتخت با تغییر رفتار شهروندان حل می‌شود

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدرضا جوادی‌یگانه در نشست توجیهی طرح کاهش پسماند (کاپ) اظهارداشت: با استناد به نظرسنجی صورت گرفته در سال ۹۶، مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های مطرح شده از سوی مردم پایتخت، ترافیک و آلودگی هوا (۹۰ درصد) و سپس فاصله امکانات بین شمال و جنوب (۸۶ درصد) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مسائل تهران پیامدهای خواسته و ناخواسته اقدامات و تصمیمات دولت و شهرداری در طول سال‌های گذشته است و رفع آن امر نشدنی نیست اما راهی بسیار دشوار و سخت در پیش روی داریم.

جوادی‌یگانه با تاکید بر رشد غیرمتوازن کالبد و فضای شهر تهران و نبود تناسب آن با امکانات، معابر و خدمات شهری و تقسیم‌بندی‌های محله‌ای افزود: تهران به دنبال این تغییرات جغرافیایی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که خیلی تعمدی نبوده‌اند و مدیریت شهری در بسیاری از موارد به دنبال راه‌حل‌های بهتری برای رفع این مشکلات است.

معاون شهردار تهران، ریشه و اساس برخی از این مشکلات را انجام نگرفتن ارزیابی‌های اجتماعی دقیق یا مطالعات کافی قبل از شروع طرح‌های توسعه‌ای در شهر تهران دانست.

وی بیان کرد: جمع‌آوری، بازیافت و مدیریت پسماند، یکی از مسائل کنونی پایتخت است و روش‌های قدیمی جمع‌آوری پسماند منجر به پیامدهای سوء اجتماعی، محیط زیستی و اقتصادی شده است.

جوادی‌یگانه با اشاره به بلاتکلیف ‌بودن و در دسترس عموم قرارداشتن مخازن جمع‌آوری پسماند گفت: امروز پسماند تبدیل به یک کالای عمومی شده که هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و از طرفی در حوزه تفکیک نیز ضعف‌هایی مشاهده می‌شود که بخشی از آن به نبود آموزش‌های لازم برمی‌گردد.

وی پسماند را مسئله اول شهر تهران برشمرد که چهره شهر را آلوده کرده است و افزود: پسماند، جدای از آلودگی‌ها، آبگرفتگی‌ها و معضلاتی مثل ازدیاد جمعیت موش در خیابان‌های پایتخت، به عنوان کالایی آلوده و باارزش است که در دسترس عموم و برخی افراد منفعت جو قرار دارد، از همین رو طرح کاپ می‌تواند اقدام موثر در راستای کاهش تولید پسماند در مبدا و مدیریت صحیح مخازن جمع‌آوری باشد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران لازمه موفقیت اجرای طرح کاپ را تلاش در جهت تغییر رفتار شهروندان در زمینه تولید از مبدا و خانه‌ها و کاهش پسماند دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه باید رفتار خرید و الگوی مصرف شهروندان تغییر کند.

جوادی‌یگانه در ادامه ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران از طریق توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و تغییر رفتار را رویکرد اصلی مدیریت فعلی شهر تهران خواند و بیان کرد: بسیاری از مشکلات شهر تهران، راهکارهای اجتماعی دارند؛ در همین رابطه نیز رویه‌های تبلیغی، آموزشی و ترویجی سطح شهر تهران باید رویکردی هماهنگ داشته باشد تا منجر به تغییر رفتار شهروندان شود.

وی، وجود نگاه مشترک را منجر به هم‌افزایی و ارتقای عملکرد تمام مجموعه‌های مدیریت شهری عنوان و تصریح کرد: در نتیجه این هم‌افزایی است که مشکلات مردم و شهر برطرف و چهره پایتخت زیباتر شده و مردم نیز کمتر آسیب می‌بینند.

همکاری ۵۶۰ مدرسه در اجرای طرح «کاپ»
مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران در ادامه این نشست با اشاره به سیاست‌گذاری اجرای طرح کاپ توسط دو حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی و سازمان مدیریت پسماند اظهارداشت: حوزه فرهنگی–  اجتماعی از جمله این اداره کل در سطح مناطق ۲۲گانه از ظرفیت‌ها و ساختارهای اجتماعی، آموزشی و تبلیغی برخوردار است و می‌تواند به پیشبرد اهداف و چشم‌انداز پیش‌بینی شده در طرح کاهش پسماند کمک کند.

مجتبی دانشور با اشاره به آمادگی همکاری ۵۶۰ مدرسه تحت پوشش طرح شهردار مدرسه و همیار شهر در فعالیت‌های آموزشی طرح کاپ گفت: ۱۶۰هزار دانش‌آموز در این مدارس مشغول تحصیل هستند که می‌توانند ضمن دریافت آموزش‌های لازم در ابعاد دیگر این طرح مشارکت داشته باشند.

کاهش آمار جمع‌آوری پسماند
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با تاکید بر اقدامات انجام شده در راستای کاهش تولید زباله و اجرای طرح «کاپ» گفت: در هفته گذشته برای نخستین بار آمار جمع‌آوری پسماند که پیش از این حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تن بود به پایین‌تر از پنج هزار تن رسیده است.

صدرالدین علیپور با اشاره به اینکه یکی از محورهای طرح کاپ (کاهش پسماند)، تحول در انتقال زباله است، افزود: امروز پسماندهای حجیم همانند سرشاخه‌ها، لاستیک و شیشه‌ها به صورت جداگانه جمع‌آوری شده و برخلاف رویه پیشین به آرادکوه منتقل نمی‌شوند بلکه از ابتدا در پروسه‌ تفکیک از مبدا، جداسازی و به مواد اولیه خود تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ذخیره‌سازی زباله تبعات بسیاری به دنبال دارد، اظهارداشت: از جمله این موارد می‌توان به زباله‌گردی که یکی از دغدغه‌های جامعه به شمار می‌رود، اشاره کرد.

علیپور گفت: این رویه تا زمانی که در هر ساعت از شبانه روز بتوان زباله را داخل مخازن موجود در سطح شهر و معابر انداخت، ادامه خواهد داشت و تنها راه برون رفت از این چالش، تفکیک پسماند و منظم کردن ساعت دفع زباله است.

وی با اشاره به مطالعات طرح جامع و بررسی‌های انجام شده توسط سازمان مدیریت پسماند افزود: بر اساس این اطلاعات تولید نامتعارف، عدم جداسازی، نبود ساعت مشخص برای جمع‌آوری، هزینه‌هایی که به شهر تحمیل می‌شود و مخازن فعلی از جمله مشکلات اصلی مدیریت پسماند شهر تهران محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، اصلی‌ترین مسئله مدیریت بهینه پسماند را موضوع کاهش اعلام و بیان کرد: شش محور اصلی شامل کاهش تولید، هزینه، سمی‌بودن پسماند، حجم، رطوبت و افزایش تفکیک در مبدا است.

علیپور با اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، هوشمندسازی و توسعه زیرساخت‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی است، اظهارداشت: نخستین اقدام سازمان تغییر در فرم ذخیره‌سازی زباله و تعبیه مخازن جدید است.   

وی همچنین حوزه فرهنگی و اجتماعی را یکی از محورهای اثرگذار در اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۴۷ مکانیزمی در شهر تهران ایجاد شده بود که در قالب آن کیسه‌هایی برای جداسازی زباله در اختیار شهروندان قرار می‌گرفت، این امر موجب شده بود تا پسماند به صورت تفکیک شده جمع‌آوری شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: این در حالی است که امروز با گذشت ۵۰ سال از آن زمان، نخستین گام‌ها را در زمینه فرهنگ‌سازی کاهش تولید، تفکیک و تعبیه مخازن برمی‌داریم.

به گفته علیپور؛ قسمت عمده مشکلات مدیریت پسماند، مشارکت کم شهروندان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تحقق این مهم است.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اجرایی کردن طرح کاپ در حوزه بین‌المللی، اظهارداشت: اساس مدیریت پسماند در دنیا کاهش و در نهایت به صفررساندن دفن زباله است و این برای تمامی دنیا به یک اصل تبدیل شده و در این راه گام برمی‌دارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: اهمیت این موضوع تا جایی است که یکی از اهداف و شعارهای اصلی المپیک ۲۰۲۰ توکیو به بازیافت، حفظ محیط زیست و کاهش پسماند تاکید دارد و قرار است بسیاری از لوازم و تجهیزات بکار رفته در فرآیند برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی جهان قابل بازیافت باشد.

علیپور افزود: این امر بدین معناست که تمام وسایلی که در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد باید قابلیت بازیافت و بازگشت به چرخه طبیعت را داشته باشد، به همین دلیل با مذاکرات اولیه با سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک ممکن است سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران همکاری و مشارکتی در خلال اعزام تیم المپیک جمهوری اسلامی ایران به ژاپن داشته باشد.

نشست توجیهی طرح کاهش پسماند (کاپ) به میزبانی اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، مدیران آموزش‌های شهروندی و اداره بازیافت مناطق ۲۲گانه برگزار شد.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 جشنواره فیلم فجر ۳۸ ویروس کرونا اجتماعی و فرهنگی پایتخت جامعه شهرداری فرهنگی و اجتماعی انتخابات 98 بودجه 99 جشنواره فیلم فجر ۳۸ ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تغییر رفتار شهروندان آموزش های شهروندی فرهنگی و اجتماعی اجتماعی و فرهنگی جمع آوری پسماند طرح کاهش پسماند یکی از محورهای اجرای طرح کاپ شهر تهران حوزه فرهنگی جوادی یگانه سازی زباله کاهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۰۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) تغییر چهره «مهمت» سریال پایتخت ۵ بعد از ۵ سال

در ادامه، تصاویری تازه از چهره و تیپ او در حال حاضر را مشاهده می‌کنید.  

دیگر خبرها

  • اعتراض روزنامه شهرداری تهران به حس «نوع‌دوستی» به زباله‌گردها؛ آن‌ها بیچاره نیستند، درآمد‌های چند ده میلیونی دارند
  • تغییر جایگاه آقایان و خانم ها در اتوبوس های تندروی پایتخت
  • اشد مجازات برای سارقان سابقه دار/ به هیچ عنوان به سارقان مرخصی داده نمی شود
  • شهرداری زباله‌های قابل بازیافت شهروندان تهرانی را می‌خرد!
  • (تصاویر) تغییر چهره «مهمت» سریال پایتخت ۵ بعد از ۵ سال
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی
  • امکان انتقال پایتخت؛ چرا احمدی‌نژاد موفق نشد؟
  • گفت‌وگوی مسوولان قضایی استان تهران با شهروندان
  • کاهش مشکلات خدمات حوزه حمل‌ونقل با استفاده از هوش مصنوعی