نمیخواستیم فیلمی درباره یک روحانی بسازیم/ارجمند: شجاعت شعیبی را ندیدید!؟
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۰۰۷۴۰
بهروز شعیبی کارگردان فیلم سینمایی «روز بلوا» تاکید کرد که این فیلم بیش از هرچیزی یک فیلم اخلاق گراست و به دنبال طرح مباحث سیاسی نبوده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست فیلم سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی از آثار حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، عصر روز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این نشست بهروز شعیبی گفت: جای بابک حمیدیان خالی است چراکه او زحمت زیادی کشید، افتخار میکنم در این جلسه کسانی هستند که سالها به آنها ارادت داشتم مثل داریوش ارجمند و کارن همایونفر که همیشه شیفته کارهای آنها بودم.
وی افزود: ایده اولیه این فیلم بر اساس التهابات اقتصادی که در این چند سال کشور درگیر آن شدهایم آمده است. کسی که قرار است در مسئولیت فردی و اجتماعی دارای یک مراقبت از خود و پیرامونش باشد در این مسیر دچار اتفاقاتی میشود؛ این ایده اولیه ما بود. سپس به یک شخصیت روحانی رسیدیم و این طور نبود که از اول بخواهیم فیلمی درباره یک روحانی بسازیم.
وی عنوان کرد: طرح ما تقریبا کامل بود. بچههای اوج هم طرح ما را خواندند و با بلندنظری پذیرفتند چون طرح ملتهب بود و ممکن بود برداشتهای متفاوتی از آن شود. دوستان اوج تنها نکات کمی به ما گفتند. این فیلم پیشنهاد ما بود و اوج حمایت مالی کرد. من امروز بعد از سالها همچنان بر این باورم که روحانیت بخش تاثیرگذاری از جامعه ماست ضمن اینکه قرار نبود ما نسخه بپیچم بلکه میخواستیم قصه کسی را که دچار التهابات شده، نشان بدهیم.
مهران کاشانی نویسنده فیلمنامه هم گفت: من آدم سیاسی نیستم ولی از وجهی باید سیاسی باشیم. من در این فیلم درباره آدمی نوشتم که کاراکتر روحانی بود و همین موضوع حساسیت را بالا میبرد چون تصور عمومی این است که این قشر در ساختار قدرت نقش تعیین کننده دارند این افراد باید انتظار نقادی داشته باشند من به درام فکر کردم به اینکه اگر کسی که قدرت دارد متحمل شرایطی شود که لغزشی پیش بیاید دچار چه سرنوشتی میشود؟ اگر او یک کشیک بود ما همینقدر حساسیت داشتیم؟ من قصه کسی را نوشتم که روحانی است و دچار لغزش شده است و سعی در رفع آن دارد.
شعیبی بیان کرد: اگر قرار بود جواب همه سوالها را بدهیم فیلم «روز بلوا» را نساخته بودیم و در قالب یک نوشته آن را در میآوردیم. روحانیت در مسأله اقتصادی دارای شناخت هستند ما این را میدانستیم ولی وقتی در یک دایره خانواده قرار میگیرد و آن خانواده دچار کج روی میشود چه میتوانست بکند؟ چراکه این خانواده از اعتماد او استفاده کرده اند از این پروندهها کم نیستند. روحانی این فیلم اتفاقا آدم دقیقی بوده ولی زد و بند اطرافیان باعث شده او خود را مجرم تلقی کند.
یکی از کلیدواژههای فیلم عدالت است
شعیبی اظهار کرد: «روز بلوا» بیشتر از اینکه ما را به اتفاقات بیرونی دعوت کند به اتفاقات درونی دعوت میکنم. یکی از کلیدواژههای این فیلم عدالت است که حتی عماد به عادل بودن خود شک میکند. خیلی از ماها این روزها دچار این غفلت هستیم و باید یک بلوای درونی در ما اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به این پرسش که شخصیتهای این فیلم نشانه چه کسانی هستند، گفت: وقتی یک شخصیت را طراحی میکنیم که حاصل تعامل ما بوده است، ممکن است هر کدی ما را یاد کسی در جهان پیرامون بیندازد. نمیتوانم بگویم این شخصیت نشانه کیست.
کارن همایونفر آهنگساز این فیلم درباره موسیقی «روز بلوا» توضیح داد: موسیقی که خیلی هم زمان زیادی دارد اتفاقا زیاد شنیده نمیشود و در فیلم حل میشود تعمدا به این سمت رفته که شما را به دلهره بیندازد و کاری کند که حال شما خوب نباشد.
شعیبی درباره اینکه چرا ورود بیشتری به پرونده نداشته عنوان کرد: ما در این فیلم با درام طرف هستیم نه با مقاله. از یک میزانی بیشتر وارد پرونده شدن جز اینکه مخاطب را گیج و از اصل قصه دور کند چیزی نخواهد داشت. همان گفتگوهای اولیه در ابتدای فیلم حتی ممکن است برای مخاطب عام باعث کندی فیلم به لحاظ روانی شود در صورتی که فیلم همان تمپوی نیمه دوم را دارد. بیش از این جلو رفتن تبدیل به صورت جلسه میشد ما قرار بود درباره آدمها و اتفاقات بین آنها حرف بزنیم قرار نبود پرونده سیاسی را باز کنیم این کار، کار بخش خبر تلویزیون است.
ارجمند: شجاعت شعیبی را ندیدید!؟
داریوش ارجمند بازیگر این فیلم هم گفت: امروز یکی از معدود دفعاتی است که به اینجا میآیم دوست دارم شهادت سردار سلیمانی را به همه تسلیت و تبریک بگویم و یک مرگ بر آمریکا بگویم که یک رییس جمهور حمالش دستور ترور یک سردار را میدهد همچنین سقوط هواپیما را تسلیت میگویم. این را هم باید بگویم که از سوالهای شما تعجب میکنم. اگر سرتیپی این فیلم را میساخت باز هم این سوالها را میپرسیدید؟
وی افزود: من فکر میکنم ساخته شعیبی آنقدر بَیّن است که هر ایرانی دلش برای آن میتپد. شعیبی این گستاخی را داشت که یک بلوای درونی را مطرح کند. در قسمتی از فیلم میبینید که شخصی به خاطر مسایل مالی خودسوزی میکند ما از این موردها بسیار دیدیم پس چطور یادمان میرود؟ آیا شعیبی جز به حقوق مردم که ضایع شده، فکر کرده است؟ ما میتوانستیم فیلمهای دیگری بسازیم که بخندیم ولی این کار را نکردیم. شما شجاعت او را ندیدید؟
ارجمند ادامه داد: او مثل شمع سوخت. چه کسی مطالبات مردم را تا حالا نشان داده است؟ زیباترین کارهای سینمای ما نشان دادن روابط دختر و پسر شده است اما در همین شرایط شعیبی وقتی صحبت اجتماعی میکند تا ته آن میرود. او فیلم درخشانی ساخته است. بابک حمیدیان یکی از بهترین بازیهای خود را ارایه داده است. چرا این حساسیت روی اوج وجود دارد اوج یک تهیه کننده است؟ این چه اشکالی دارد؟
در ادامه کاشانی درباره شعارزدگی دیالوگها گفت: من این حس را نداشتم ولی اگر اینطور بود نشانه ضعف من است ولی فکر میکنم یکی از دلایل اینکه این طور فکر میکنید این است که موضوع سیاسی است.
لیلا زارع بازیگر این فیلم هم بیان کرد: برای هر نقشی که میخواهم بازی کنم نیاز به تحقیق دارم از اولین کارم این روش را در پیش گرفته ام و «روز بلوا» هم مستثنی نبوده است. مشاهده کردن بهترین ابزار برای بازیگر است.
زمان خوبی برای حرف زدن است
کارگردان روز بلوا مطرح کرد: اگر ما درباره گفتگو حرف میزنیم قرار نیست حرفهایمان را پنهان کنیم و اگر حرف میزنیم به این معنی نیست که زیرساختها را زیر سوال ببریم و به نظرم الان زمان خوبی است که درباره خیلی مسایل حرف بزنیم چون کشور ما به این پختگی رسیده و نسل جدید ما پرسشگر است این موضوع ربطی به اوج ندارد اگر در هر کجای دیگر و حتی با یک سرمایهگذار خارجی میساختم به همین شکل میساختم.
بازیگر نقش هکر درباره همراهی هکر با عماد گفت: پرونده به نظرم جالب بود و این اتفاق در فیلمنامه رخ داده بود و سعی میکردم نشان دهم او از این پرونده هیجان زده است.
شعیبی عنوان کرد: یک جایی است که باورهای دینی ما کنار میرود و میتوانیم به عنوان یک انسان کنار هم باشیم «روز بلوا» درباره اخلاق است. به نظرم یک شخص مذهبی و غیرمذهبی باید در کنار هم با اعتقاد به اخلاقیات زیستی داشته باشند این در حالی است که روی خیلی کارها برچسب «مصلحت اندیشی» میگذاریم که این خوب نیست. خیلی از غیرمذهبیها آدمهای اخلاق گرا هستند و خیلیها برای این مذهبی شده اند که اخلاق گراتر شوند.
ارجمند در واکنش خبرنگاری به صحبتهای اولیه اش گفت: شما از اول درباره اوج حرف زدید و به این پیله کردید که اوج یک سازمان حاکمیتی است این یک توهین است. من حرف بدی نزدم و حق دارم در اینجا دفاع کنم.
شعیبی بیان کرد: روحانی ما در قم زندگی نمیکند و در یک فضای یک ذره لاکچری است. این ماجرا را به همه روحانیها تعمیم ندهید. من دوستان روحانی زیادی داریم در یک درام قرار نیست بگوییم همه روحانیها این چنین هستند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: بهروز شعیبی روز بلوا فیلم هم سوال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۰۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خانم ترانه علیدوستی، یک ایران نگران حال شماست!
آفتابنیوز :
دیروز در خبرها داشتیم که ترانه علیدوستی به یک بیماری سخت مبتلا شده. نادره حکیمالهی، مادر ترانه، اما میگوید با این حال اوضاع جسمانی او مساعد است. مطابق انتظارات نیز سیل واکنشها روانه ترانه علیدوستی شد و چه موافق و چه مخالف او برای بهبودیاش آرزوی سلامتی کردند.
اما ترانه علیدوستی یکی از بازیگرانیست که در سالهای اخیر مواضعش را آشکارا بیان کرده و در زمینی قدم زده که شاید کمتر کسی بتواند حتی به او در این مسیر نزدیک شود. موج اخباری هم که طی دستکم دو سال گذشته از او وایرال شده مرتبط با سینما نبوده و همان خبر بازداشت و حالا نیز بیماری مهمترینهایش بودند. در ادامه به مسیری که او طی تمام این سالها گذرانده نگاهی خواهیم داشت. با ما همراه باشید.
حمایت از حسن روحانی در انتخابات
تب و تاب انتخابات سال ۹۶ به حدی بود که از خیلی از هنرمندان در مقام کنشگری برآمدند. ترانه علیدوستی نیز از آن دسته بود که برای انتخابش دلایل متعددی داشت. او با انتشار بیانیهای در حمایت از حسن روحانی نوشت که در ادامه خلاصه آن را میخوانید: «به روحانی رأی میدهم. چون شرایط هشت سالِ پیش از او را به یاد دارم، و نمیخواهم به آن روزها برگردم. چون حاضر نیستم همان وضع و همان مواضع، مثل کابوسی که پیشتر دیده ایم دوباره به سراغمان بیاید. به روحانی رای میدهم، چون حس افتخاری که در دولت او بسیاری از مردم را، بعد توافق تاریخی ژنو به خیابانها آورد و بعد از مدتها بانی آرامششان شد، به یاد دارم.»
تحریم اسکار ۲۰۱۷
در پی دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۷ مبنی بر لغو صدور ویزا برای مهاجران ۷ کشور از جمله ایران، ترانه علیدوستی در اعتراض و واکنش به این تصمیم و با نژادپرستانه خواندن این اقدام در صفحهٔ توئیتر خود اعلام کرد که در مراسم اهدای جوایز اسکار در لس آنجلس شرکت نخواهد کرد.
ترانه علیدوستی نیز در واکنش به اظهارات «ترامپ» در صفحه توئیتر خود نوشت ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان نژادپرستانه است، چه این ممنوعیت رویدادهای فرهنگی را شامل شود یا نشود، من به نشانه اعتراض در مراسم اسکار ۲۰۱۷ شرکت نخواهم کرد.
خبر اعتراض او در بسیاری از رسانههای جهان از جمله نیویورک تایمز، گاردین و هالیوود ریپورتر بازتاب یافت. وی همچنین در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: «تصمیم گرفتم حتی اگر بتوانم در این مراسم شرکت نکنم، چون این مرا عمیقاً متأثر میکند که میبینم مردم معمولی هموطنم از دیدن فرزندانشان یا ادامه تحصیل در آمریکا محروم میشوند در حالی که این حقِ قانونیشان است. مطمئنم آمریکا چندین برابر از حضور ایرانیان مهاجر و خدمات آنها در آن کشور سود بردهاست؛ بنابراین برای من قابل قبول نیست به دولتی احترام بگذارم که برای مردم کشور من احترامی قائل نیست.»
صدور حکم برای ترانه علیدوستی
درتابستان ۱۳۹۹ وکیل ترانه علیدوستی، از صدور حکم پنج ماه زندان تعلیقی برای موکلش خبر داد. به نوشته کاوه راد، ترانه علیدوستی به ۳ اتهام «اقدام تبلیغی علیه نظام»، «نشر اکاذیب و افترا» و «توهین به مأموران در حین انجام وظیفه» به دادسرا احضار شد، اما از ۲ اتهام نخست تبرئه شد.
اعتراض به خاطر شنای زنان
در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰، ترانه علیدوستی در اظهاراتی مدعی شد که ورزش شنا در ایران برای بانوان کشورمان ممنوع است. او همچنین مدعی شد که در ایران هویت ورزشی برای بانوان وجود ندارد و شنا برای زنان در ایران رسماً ممنوع است. علیدوستی در فیلمی به نام "اورکا" با این مضمون و محتوا که یک ورزشکار زن با ثبت سه رکورد گینس در دنیا، در کشور خودش دچار محدویت است، ایفای نقش کرده است.
چگونه ترانه علیدوستی پرچمدار زنان سینما شد؟
ترانه علیدوستی همواره یک شخصیت متفاوت میان سلبریتیهای ایرانی بوده. از انتخابها و موضعگیریهای اجتماعیاش میتوان این نکته را به خوبی دریافت. در واقع به اندازه رفتار میکند و البته معمولا هم جایی را میبیند که بحثبرانگیز است.
او در نخستین موضعگیری خود در بهار ۱۴۰۱ در مصاحبه با بی بی سی فارسی به حواشی خشونت جنسی در سینمای ایران پرداخت. ترانه درباره علت انتشار بیانیه علیه "خشونت، آزار علیه زنان سینما" از همکارانش در سینمای ایران سوال کرد مه چه اتفاقی باید برای زنانی که کنار شما کار میکنند بیافتد که واکنش شما را هم بر بیانگیزد؟
کن ۲۰۲۲، بازداشت و سپس غیبت در فجر ۱۴۰۱
سال ۱۴۰۱ شاید خبرسازترین سال زندگی ترانه علیدوستی بود. اظهارات بحثبرانگیز او با اعتراضات گستردهای در داخل کشور همراه شد، اما این تازه شروع ماجرا برای دختر حمید علیدوستی بود. پس از وقایع پاییز ۱۴۰۱ خبرگزاری میزان از بازداشت ترانه علیدوستی خبر داد.
او مدتی را دربازداشت سپری کرد و پس از آزادی نیز تا به حال در هیچ محفل سینمایی حاضر نشده. ترانه در فجر ۴۱ میتوانست با دو فیلم برادران لیلا (سعید روستایی) و تفریق (مانی حقیقی) مدعی بزرگ کسب سیمرغ بلورین باشد که به خاطر وقایع پاییز ۱۴۰۱ و قبلش هم شیوه حضور پرآب و تابش در جشــنواره کن با فیلم برادران لیلا موجب شد تا او حاشیهساز شود و بقیه داستان را که خودتان میدانید.
منبع: تابناک