Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در صورتی که مجال انتخابات از یک ملت گرفته شود، مردم ناگزیر باید اختلافات خود را به شکل خشن در خیابان‌ها حل و فصل کنند. ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴ سیاسی سیاست ایران نظرات - اخبار سیاسی -

محسن ردّادی جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر انقلاب درباره نقش مردم در قدرت بازدارندگی نظام گفت:‌  تسلیحات نظامی از قبیل موشک بدون شک از ملزومات قدرت یک کشور به حساب می‌آید اما مهمتر و لازم‌تر از تسلیحات نظامی، نیروی انسانی است که  از این سلاح‌ها استفاده می‌‌کند که امروز از آن به عنوان قدرت نرم یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

8 نکته درباره بیانات رهبر انقلاب؛ "انتخابات و مؤلّفه‌ی قوی‌شدنِ ایران"

 

**غلبه قدرت نرم و انسجام داخلی بر قدرت نظامی

وی افزود: ملتی که با یکدیگر همراه و یکدل باشند، قطعا قدرت‌شان بالاتر از ملتی است که علی‌رغم داشتن تسلیحات نظامی روز دنیا ولی از نظر انسجام ملی دارای ضعف‌های بنیادی هستند. در ایران، انقلاب اسلامی بر این واقعیت که انسجام داخلی و قدرت نرم بر قدرت تسلیحاتی غالب است، صحه گذاشت و شاهد بودیم که تسلیحات تراز اول رژیم شاه مانع ساقط شدن حکومت پهلوی نشد.

ردادی، ادامه داد: به همین واسطه است که دولت آمریکا‌ علاوه بر صرف هزینه‌های تریلیون دلاری برای تجهیز  تسلیحات  نظامی ولی شاهد هستیم که برای جذب افکار عمومی جهان هزینه‌های به مراتب بیشتر از هزینه‌های نظامی را صرف هنر و سینما  می‌کند. آمریکا و دیگر کشورهای متخاصم به خوبی بر این واقعیت واقف هستند که در صورت حفظ انسجام داخلی در میان ملت ایران و دیگر ملل دنیا، هیچ نیروی نظامی قادر به غلبه بر این ملت نخواهد بود. اما اگر بتوانند افکار مردم را تسخیر کرده و پیوستگی و وحدت ملی را بر هم بزنند بدون شلیک حتی یک گلوله امکان پیروزی بر هر ملتی وجود دارد. بنابراین وجود سرمایه‌ اجتماعی موجب قوی شدن یک ملت شده و  او را به ملتی که هیچ فشار و قدرت خارجی قادر به استعمارش نخواهد شد، تبدیل می‌کند.

** راه برون رفت از مشکلات، انتخاب عاقلانه و به دور از احساس است

این کارشناس مسائل سیاسی درباره اشاره رهبر انقلاب به لزوم قوی شدن ملت ایران در مولفه‌های دیگر قدرت به غیر از  مولفه نظامی و نقش مجلس در تحقق این هدف، گفت:‌ وقتی از این صحبت می‌کنیم که مجلس عصاره فضائل یک ملت است، بنابراین اگر زمانی ملت انتخاب درست و عاقلانه بر اساس منطق داشته باشند حتما افراد متخصص و لایقی در مجلس جمع می‌شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اگر مجلس بر اساس منطق و کارآمدی شکل بگیرد دو تحول مهم اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد:  یک تحول مهم در حوزه قوانین است. امروز ما  برای اداره کشور به یک سری از قوانین نیاز داریم و به یک سری دیگر از قوانین نیاز نداریم؛ به همین جهت در وهله اول مجلس جدید باید به اصلاح و پالایش  قوانینی بپردازد که بر سر راه کارآفرینان و صنعت‌گران قرار دارد. از سوی دیگر نیاز است که در برخی‌ حوزه‌ها به منظور تسهیل امور قوانین جدید وضع شود. با این رویکرد بدون شک مشکلات پیش رو کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی قابل حل است.

**مشکل اصلی اقتصاد کشور عدم مدیریت نقدینگی ویرانگر است

وی افزود: متاسفانه امروز بسیاری بر این باورند که مشکل اقتصاد ما تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متعاقب آن  عدم سرمایه‌گذاری خارجی است، در حالی که اتفاقاً در شرایط کنونی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی یکی از مشکلات کشور تورم نقدینگی است و پول به صورت ویرانگری در اقتصاد کشور وجود دارد اما مدیریت سرمایه و آن قوانین درستی که این پول‌های انبوه و سرگردان را به سمت رونق تولید سوق دهد وجود ندارد.

**نظارت مجلس مانع بروز فساد در دستگاه‌های اجرایی می‌شود

ردادی با اشاره به مسئولیت نظارتی مجلس گفت:  یکی از شئون مهم مجلس مسئله نظارت بر اجرای قوانین  از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور است. اگر این مهم به درستی اتفاق بیفتد، قوه مجریه  که عامل تحرک در کشور است هیچگاه دچار رخوت نمی‌شود و در نتیجه تنها افراد لایق هستند که مسئولیت وزارتخانه‌ها و سایر مناصب مدیریتی را در دست می‌گیرند و دیگر شاهد این حجم از فساد در برخی دستگاه‌های اجرایی کشور نخواهیم بود. در صورت تحقق این دو ماموریت مجلس بدون شک بخش قابل توجهی از ابرچالش‌های کنونی کشور در حوزه‌های مختلف قابل حل است.

**خروجی اعتماد زدایی از نهاد انتخابات، آشوب و درگیری‌های خیابانی است

 این کارشناس مسائل سیاسی همچنین درباره انتقاد رهبر انقلاب  به اظهارنظرات برخی مسئولان کشور که در سخنان‌شان ضمن هجمه به شورای نگهبان به نوعی سلامت انتخابات را زیر سوال برده و از انتخابات با تعابیر چون انتصابات و مهندسی شده بکار بردند، گفت:  بحث اصلی در رابطه با اعتماد است. اگر ما از نهادی اعتماد زدایی کنیم آن نهاد دیگر قادر نیست مسئولیت و وظیفه خود را به درستی انجام دهد. این مسئله یک اصل کلی است که درباره تمامی دستگاه‌ها و نهادها صدق می‌کند. 

ردادی تاکید کرد: هشدار رهبر انقلاب در رابطه با پرهیز از اعتماد زدایی از دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی تنها محدود به سخنرانی روز گذشته ایشان نمی‌شود. اما نکته‌ای که باید در سخنان رهبری مورد نظر قرار گیرد این است که ایشان تاکید کردند که آن‌روی انتخابات آشوب و درگیری خیابانی است و یکی از دلایل اصلی برگزاری انتخابات جلوگیری از درگیری‌های خیابانی است. در صورتی که مجال انتخابات از یک ملت گرفته شود، مردم ناگزیر باید اختلافات خود را به شکل خشن در خیابان‌ها حل و فصل کنند تا در نهایت طرف پیروز در مسند قدرت تکیه بزند.

وی ادامه داد:‌ به همین  جهت است که رهبر انقلاب بر عنصر انتخابات تاکید می‌کنند تا تمام درگیری‌‌ها، مناقشات و رقابت‌ها در حوزه انتخابات باقی بماند. اگر نهاد انتخابات نیز بی‌اعتبار شود و مردم نسبت به انتخابات بی‌رغبت شوند، بدون شک باید منتظر مبارزات خیابانی و غیردموکراتیک در کشور باشیم. بنابراین تمام کسانی که به هر دلیلی با اظهارات و اعمال خود سعی در بی‌اعتبار کردن نهاد انتخابات می‌کنند باید به این مسئله واقف باشند که در هر شرایطی انتخابات بهتر از هر گونه رقابتی برای کسب قدرت است.

انتهای پیام/

R1455/P/S1,1412/CT1 واژه های کاربردی مرتبط امام خامنه‌ای

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام خامنه ای امام خامنه ای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دستگاه های اجرایی اعتماد زدایی تسلیحات نظامی نهاد انتخابات انسجام داخلی رهبر انقلاب دستگاه ها قدرت نرم قوی شدن حوزه ها بدون شک یک ملت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۵۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است

«قدرتعلی حشمتیان» رییس دوره‌ای خانه احزاب ایران درگفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه انتظار ما در دور اول انتخابات مجلس بابت مشارکت مردم برآورده نشد اظهار کرد: ما می‌خواستیم مانند مجلس پنجم، فراکسیون‌های مختلفی از هر کدام از جریانات سیاسی اعم از اصول‌گرا، اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و مستقل شکل بگیرد و مجلس از حالت یک‌دستی خارج شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: امیدواریم در دور دوم انتخابات، مشارکت خوبی رقم بخورد و افراد با رأی بالا وارد مجلس بشوند.

حشمتیان اضافه کرد: ان‌شاءالله مردم برای پیشرفت امور کشور و تقویت نظام، با پشتیبانی از غیورمردان سپاه و ارتش پای صندوق رأی بیایند و این تعداد نماینده باقی‌مانده را با رأی بیشتر به مجلس بفرستند؛ این مشارکت به نفع کشور و نظام جمهوری اسلامی است.

رئیس دوره‌ای خانه احزاب ایران همچنین با تاکید بر توجه و حمایت از سپاه و حمایت از نیروهای مسلح گفت: در حال حاضر توجه‌ها عمدتاً به عملیات نیروهای مسلح است و فضای کشور متوجه انتخابات پیش‌رو نیست.

وی افزود: از این رو، رسانه‌ها خصوصاً سازمان صداوسیما با برگزاری مناظره و گفت‌وگو و با دعوت از هر چهار گروه اصولگرا، اصلاح‌طلب، مستقل و اعتدالگرا می‌تواند این فضاسازی را انجام بدهد تا مردم با آگاهی بیشتر، کاندیدای مورد نظر خود را به مجلس بفرستند.

حشمتیان با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی و تورم مساله اصلی مردم است اظهار کرد: علاوه بر کاهش تورم و گرانی‌ها باید حقوق برخی اقشار جامعه افزایش یابد تا از زیر خط قرمز خارج شوند و تحقق این امر، مستلزم تلاش است؛ متأسفانه با وجود اینکه نیروهای مسلخ خوب عمل می‌کنند، مسؤولین در بدنه دولت و مجلس عملکرد خوبی نداشته‌اند.

رئیس دوره‌ای خانه احزاب ایران اضافه کرد: مجلس آینده باید بتواند دولت را به تحرک بیشتر وادار کند و نافرمانی‌ها در بدنه دولت را از بین ببرد؛ همچنین رئیس‌جمهور محترم باید از وزرا بخواهد اولویت اول خود را توجه به معیشت مردم و اقتصاد قرار بدهند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد که انتخابات ۲۱ حوزه به مرحله دوم کشیده شد. قرار است دور دوم انتخابات مجلس روز ۲۱ اردیبهشت برگزار شود.

کد خبر 6080138

دیگر خبرها

  • قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد
  • قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی
  • آغاز انتخابات مجلس هندوستان
  • درگیری خیابانی خونین در تهران منجر به قتل یک جوان شد
  • تولید انرژی با توربین‌های بادی خیابانی/ کربن‌زدایی لندن با بهره‌گیری از انرژی‌های پاک
  • ۵ ارتش قدرتمند خاورمیانه بر اساس تجربه جنگی، تعداد پرسنل و تسلیحات نظامی (+عکس)
  • بی اعتمادی وزیر کابینه صهیونیستی به نیرو‌های امنیتی این رژیم
  • ۲۲ روز مانده تا دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • چرا ساخت تسلیحات نظامی از خرید آن مهم‌تر است؟ + فیلم