Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، داود فیرحی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران در مجمع عمومی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به بیان نظرات خود درباره موضوع «اصلاح و مکانیسم‌های اصلاح» پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود به چهار معنای برای اصلاح پرداخت و گفت: اندیشمندان علوم سیاسی برای واژه اصلاح چهار معنای رفع عیب، بهینه‌سازی، رفع اختلاف بین نهاد و نیروهای کارگزار و در نهایت اصلاح پیشگیرانه را تصور کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیرحی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن هر کدام از این چهار معنا باید اذعان کرد که اصلاحات در ایران امروز یک ضرورت ناممکن است و افزود: در چنین شرایطی یا باید راهی یافت یا راهی ساخت. مثال ما، مثال آن فردی است که از او می‌پرسند اگر در دریا باشی و کوسه‌ای به تو حمله کند چه می‌کنی؟ او گفت به بالای درختی می روم. به او می‌گویند در دریا درختی نیست. اما او می گوید من هم چاره دیگری ندارم.

وی در ادامه به دلیل اهمیت اصلاح دولت به معنای کلی آن اشاره و توضیح داد: جامعه ما، جامعه‌ای با دولت بزرگ است. در جامعه ما نیز اصلاح دولت مقدمه هر اصلاح دیگری خواهد بود.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با اذعان به وجود اجماع میان تمام اقشار و گروه‌ها درباره ضرورت دولت در ایران، درباره مکانیسم‌های اصلاح به دو گرایش عمده اصلاح افراد و نهادها اشاره کرد و گفت: در ایران ما درباره مکانیسم و فرایند اصلاح اختلاف داریم. افرادی که نگرش سنتی به دولت‌ها دارند، اصلاح را اصلاح کارگزاران می‌دانند.

فیرحی افزود: مثلاً معتقدند برای بهبود شرایط باید در احراز صلاحیت‌ها سخت‌گیری کرد تا افراد بهتری در مصدر امور قرار بگیرند. اما ایراد این نظریه این است که این گروه فکر می‌کنند انسان وقتی خوب باشد، خوب هم عمل می‌کنند، در حالی که در عالم سیاست میان این دو ملازمه دقیقی وجود ندارد و حتی گاهی افراد خوب عملکرد منفی و مخربی دارند.

این استاد علوم سیاسی با توصیف اینکه برخی گروه‌ها خودسامان یا خود اصلاح‌گر هستند و برخی دیگر هم به شکل دستی و غیر اتوماتیک باید اصلاح شوند، تاکید کرد: نظام سیاسی ما از نوع دستی است و بنابراین بحران‌هایش را هشدار نمی‌دهد. در نتیجه ما چاره‌ای نداریم جز اینکه تا آنجایی که ممکن است به ساختار درباره بحران‌هایش توضیح بدهیم و در مدارس، دانشگاه‌ها، رسانه و غیره تاکید کنیم که این نظام مجبور است تبدیل به سیستمی اتومات (خودکار) شود در این راه باید اصلاحاتی در قوانین خود صورت بدهد.

وی تاکید کرد: برخی مسائل مانند مبارزه با فساد به دلیل ذات خود، نهادی است. اگر تمام کارگزاران یک‌ نظام سیاسی هم عادل باشند، باز هم فساد وجود خواهد داشت، چرا که برای یک‌ مساله نهادی باید به شکل نهادی اقدام کرد، نه با تغییر افراد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شورای نگهبان اصلاح طلبان نظارت استصوابی انتخابات مجلس یازدهم داود فیرحی نظام سیاسی علوم سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۶۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال سیاسی اصلاح‌طلب: اقدام اسرائیل نباید بی پاسخ می‌ماند /با هیچ معیاری نمی‌شود از اسرائیل خوشمان بیاید + فیلم

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد : اسرائیل در قضایای اخیر نسبت به جمهوری اسلامی ایران پای خود را از تمام حدود قانونی و بین‌المللی فراتر گذاشت و به اماکن دیپلماتیک ما تعرض کرد که به طور طبیعی این اقدام نمی‌توانست و نباید هم بی پاسخ می‌ماند.

حجت نظری عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت : با هیچ معیاری نمی‌شود از اسرائیل خوشمان بیاید. هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند کار‌های این رژیم را رد نکند. جمله امام موسی صدر فرمودند: "اسرائیل شر مطلق است "هم‌چنان می‌درخشد.

وی افزود: اسرائیل در قضایای اخیر نسبت به جمهوری اسلامی ایران پای خود را از تمام حدود قانونی و بین‌المللی فراتر گذاشت و به اماکن دیپلماتیک ما تعرض کرد که به طور طبیعی این اقدام نمی‌توانست و نباید هم بی پاسخ می‌ماند.

فعال سیاسی اصلاح طلب اظهارداشت : در کنار پاسخ نظامی باید پیگیری‌های دیپلماتیک باید جدی‌تر صورت بگیرد. طوفان الاقصی باعث شد در دنیا کمتر دولتی از این رژیم حمایت کند و هیچ ملتی حاضر به حمایت از آن نشد. در این شرایط باید اجماع علیه اسرائیل را به طور دیپلمااتیک تقویت کنیم.

وی افزود:  روایت‌های ما گاهی به شکلی است که جای تردید را باز می‌گذارد. اگر در مواقع حساس روایت ما فوری و دقیق باشد، جایی برای این تردید‌ها در جامعه نخواهد بود.

عضوورای مزکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد : گاهی روایت‌های رسمی ما به شکلی بود و پس از چند روز کاملا این روایت نقض و برعکس آن اعلام شد. اگر این مسائل را رعایت کنیم دیگر جای نگراین از شبهات باقی نمی‌ماند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فعال سیاسی اصلاح‌طلب: اقدام اسرائیل نباید بی پاسخ می‌ماند /با هیچ معیاری نمی‌شود از اسرائیل خوشمان بیاید + فیلم
  • آذر منصوری و تلاش برای خنثی‌سازی اظهارات مثبت خاتمی
  • ضربه مهلک حمله موشکی به اسرائیل به روایت وزیر رئیسی /جنتی خطاب به اسرائیل: دوران بی پاسخ ماندن به سر آمد/ حزب کارگزاران هم پیام داد
  • تحلیلگر سیاسی آمریکا: مصونیت اسرائیل از مجازات تمام شد
  • انتقاد شدید روزنامه اطلاعات از راه‌اندازی دوباره گشت ارشاد
  • پاسخ ایران به جنایت اسرائیل شجاعانه، منطقی و قانونی بود
  • گروه های ذینفع از سنگ اندازی برای مصوب نشدن لایحه اصلاح «قانون مالیات های مستقیم» دست بر نخواهند داشت
  • گروه های ذینفع از سنگ اندازی برای مصوب نشدن «لایحه اصلاح مالیات های مستقیم» دست بر نخواهند داشت
  • جاسوسی با نشان «خادم نظام امپراتوری بریتانیا»
  • بیانیه حزب کارگزاران سازندگی در پی پاسخ مقتدرانه ایران