Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید حسن قاضی عسگر روز پنجشنبه در اولین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و سلامت روانی اجتماعی در کتابخانه مرکزی اصفهان افزود: توسعه پایدار بحثی چندجانبه است که باید از جوانب مختلف به آن نگاه کرد از این رو در این کنفرانس به یکی از موضوعاتی که کمتر توجه شده یعنی سلامت روانی اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه صرف بیان موضوع سلامت روانی اجتماعی بدون ایجاد زیر ساخت‌های توسعه اقتصاد پایدار امکان پذیر نیست، تصریح کرد: امیدواریم نظام مدیریتی کشور از این مباحث علمی و تخصصی بهره کافی و وافی را ببرد.

رییس کنفرانس توسعه پایدار و سلامت روانی اجتماعی گفت: امروز موضوع توسعه پایدار بیش از هر زمان دیگر مورد توجه و اقبال باید باشد، ضرر و زیان عدم توجه به توسعه پایدار از تخریب محیط زیست گرفته تا مسائل روانی اجتماعی و دیگر جنبه ها بسیار زیاد بوده که باید توسعه اقتصادی به همراه توسعه پایدار مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد: توجه به توسعه پایدار نیازمند این بوده که تمامی مدیران و فرهیختگان فعالیت خود را دو چندان کنند.

قاضی عسگر ادامه داد: نداشتن زیرساخت اقتصادی صحیح عاملی برای نبود توسعه پایدار و سلامت روانی اجتماعی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه کشورهای پیشرفته سه درصد ناخالص داخلی خود را به اقدامات پژوهشی اختصاص می‌دهند، گفت: آلمان حدود ۷۵ درصد آموزش‌ مهارتی دارد اما در ایران ۸۰ درصد آموزش‌های ما نظری و حدود ۲۰ درصد آموزش مهارتی داریم که این مهم خلاف توسعه پایدار است.

وی اضافه کرد: توسعه پایدار زمانی محقق می‌شود که افراد ماهر پشتیبان صنایع ما باشند.

 استاد رشته جامعه شناسی دانشگاه اصفهان گفت: هرچه نظام‌های اجتماعی به سمت توسعه یافتگی و توسعه پایدار پیش برود از میزان آسیب‌های اجتماعی کاسته می‌شود.

مرتضی پدریان روز پنجشنبه  در حاشیه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و سلامت روانی اجتماعی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از شاخص‌های مهم توسعه رفاه، رضایت، خشنودی و سلامت اجتماعی است.

وی ادامه داد: یکی از مباحثی که در نظام اجتماعی مطرح بوده رابطه توسعه و آسیب‌های اجتماعی و روانی است، براساس مطالعات انجام شده بین توسعه و آسیب‌های اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد.

استاد رشته جامعه شناسی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: در فرآیند توسعه به ویژه توسعه پایدار از آن جایی که نیازها تامین می‌شود فرآیند جامعه به سمت سلامت در حوزه‌های اجتماعی و روانی حرکت می‌کند.

پدریان افزود: به عنوان مثال کشورهایی که فرآیند توسعه را طی کردند و به مرحله دولت رفاه رسیدند امروز شاهدیم که تعداد زندانی‌های آن‌ها روبه کاهش رفته است.

وی خاطرنشان کرد: مولفه‌های توسعه پایدار که نوع نگاه به انسان و هستی دچار تغییر می‌شود از این رو در نسل کنونی و آینده فرآیند زیست جمعی انسان از سلامت بالایی برخوردار می‌شود.

 رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان، توسعه پایدار را توسعه‌ای کل نگر دانست و گفت: توسعه پایدار تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی و دیگر نیازهای بشری را در بر می‌گیرد.

کوروش محمدی روز پنجشنبه در اولین کنفرانس توسعه پایدار و سلامت روانی اجتماعی در کتابخانه مرکزی اصفهان افزود: توسعه پایدار به عنوان مفهومی با سابقه بیش از سه دهه در ادبیات توسعه، امروز به یک قالب فکری عمده در بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه بدل شده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه این مفهوم مانند مفهوم توسعه، تعاریف و تفاسیر متعددی را در برگرفته اما در سطح بین‌المللی دارای اجماعی علمی و عملی است که از طریق سازمان ملل و نهادهای مرتبط به عنوان برنامه توسعه کشورها پیشنهاد شده است.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان ادامه داد: براساس کمیسیون جهانی محیط زیست و ‌توسعه در سال ۱۹۸۷، توسعه پایدار عبارت از توسعه‌ای که نیازهای کنونی را تامین می‌کند بدون آن که توانایی نسل‌های آینده را در برآوردن نیازهای خود، به مخاطره افکند.

محمدی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین شاخصه و جاذبه توسعه پایدار در جامع نگری آن است، توسعه پایدار برآورنده نیازها و آرمان‌های انسان، نه فقط در یک کشور و یک منطقه بلکه تمامی مردم سراسر جهان را در حال و آینده در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به سلامت اجتماعی اظهارداشت: ریشه سلامت اجتماعی به تعریف سازمان بهداشت جهانی از مفهوم سلامت بر می‌گردد، در این تعریف گفته شده که سلامت فقط نبود بیماری و نقص نیست بلکه آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: هویت انسان امروزی برگرفته از چهار رکن مهم انطباق پذیری، جهت گرایی ادغام پذیری و ارزش‌های مشروع اجتماعی است.

وی گفت: متاسفانه منابع فسیلی جهان رو به پایان و تنش‌های انسانی و اجتماعی بر سر منابع و قدرت سرعت یافته است و هرروز که از عمر ذخایر انرژی کره زمین کاسته می‌شود بر میزان اضطراب و نگرانی مردمان جهان افزوده می‌شود.

محمدی اظهارداشت: محصول این اضطراب جز گرایش بیشتر به مصرف، دوری انسان‌ها از هم، تنش و جنگ و نابودی زیست بوم‌های بشری، افول مسئولیت پذیری اجتماعی و دور از دسترس‌تر شدن اصول توسعه پایدار نیست.

علی سامانی دبیر این کنفرانس افزود: روانشناسی و توسعه پایدار، علوم تربیتی و توسعه پایدار، علوم اجتماعی و توسعه پایدار و شهروند محوری و توسعه پایدار را از جمله محورهای این کنفرانس ذکر کرد.

وی بیان کرد: اکنون در روزگاری به سر می‌بریم که تغییرات جمعیتی ناشی از افزایش جمعیت و جابه‌جایی‌ها آن چنان سرعت گرفته که توجه به نیازهای بشر بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: تحولات لحظه به لحظه علم و روابط جهانی به واسطه سرعت نقل و انتقال اطلاعات و گسترش ارتباطات ایجاد کرده جامعه‌ای را تحت عنوان جامعه جهاتی به وجود آورده که دارای فرهنگ‌ها و سلایق متفاوت است.

سامانی اظهارداشت: جوامع نوپا در کشورهای در حال توسعه به تاسی از شرایط اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی دچار بهم ریختگی اجتماعی و چندگانگی فرهنگی می‌شوند.

وی ادامه داد: آنچه امروز کشور ما و دیگر کشورهای در حال توسعه بیش از هرچیزی مورد تهدید قرار گرفته تحولات جهانی و هجوم روابط اجتماعی در کشورهای توسعه یافته است، اگر هرچه سریع‌تر از سوی اندیشمندان و افراد خوش فکر توجه ویژه‌ای به آن صورت نگیرد آسیبی گریبان‌گیر جوامع ما می‌شود که خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود.

دبیر کنفرانس تصریح کرد: توجه به فنون اجتماعی برپایه نیازهای بومی از مهم‌ترین ارکان توسعه پایدار است که می‌تواند مسیری را برای آینده‌ای زیباتر و زندگی بهتر برای فرزندان ما رقم بزند.

وی افزود: از این رو اولین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و سلامت روانی اجتماعی جهت هم اندیشی طرح ایده‌ها و نظریات جدید پایه ریزی کردیم.

سامانی اضافه کرد: استادان از کشورهای آلمان، اسپانیا و سنگاپور برای حضور در این کنفرانس دعوت کردیم که به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور حضور آن‌ها در کنفرانس میسر نشد.

توسعه پایدار در استان پهناور و تاثیرگذار اصفهان در کنار توجه هرچه بیشتر به مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی، نیازمند داشتن دیدگاه و نگاهی جامع و فراگیر مسوولان نهادهای مربوط است تا برنامه ریزی اصولی محقق شود.

​​​​​​توسعه پایدار مفهومی است که به واسطه پیامدهای منفی محیط زیستی و اجتماعی ناشی از رویکردهای توسعه یک جانبه اقتصادی بعد از انقلاب صنعتی و تغییر نگرش بشر به مفهوم رشد و پیشرفت پدید آمد،این مفهوم تلاش دارد که با نگاهی جدید به توسعه، اشتباهات گذشته بشری زا تکرار نکند و توسعه‌ای همه جانبه و متوازن رقم بزند.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 جشنواره فیلم فجر ۳۸ ویروس کرونا آسیب های اجتماعی آلمان انرژی روانشناسی عضو شورای اسلامی شهر انتخابات 98 بودجه 99 جشنواره فیلم فجر ۳۸ ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی کشورهای در حال توسعه آسیب های اجتماعی توسعه پایدار توسعه پایدار سلامت اجتماعی روز پنجشنبه شهر اصفهان درصد آموزش محیط زیست توسعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۸۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، به طور کلی کلمه عبارتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی انسان و سلامت جسمی که شامل همه قابلیت‌های جسمی و بدن است می‌شود.همانطور که سازمان جهانی بهداشت هم عقیده دارد سلامتی نبود بیماری جسمی در بدن نیست بلکه نداشتن هیچگونه مشکل روانی، اجتماعی و همچنین جسمانی برای هر شخص است.

کسی که بخواهد جسم و روحی سالم داشته باشد باید با برنامه ریزی مشخص، پیروی از قواعد سلامت و پیگیری همه جانبه به این هدف‌خودبرسد.
معمولا هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با یک شعار آغاز می‌شود که شعار امسال «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» است. این درحالیست که هر روز با هدفی متفاوت و در راستای شعار آغاز می‌شود تا فرهنگسازی سلامت به درستی و با جزئیات دقیق نهادینه شود. روز نخست هفته سلامت ۱۴۰۳ به «سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی» روز دوم «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی» روز سوم «سلامت خانواده و سلامت زمین» روز چهارم «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی» روزپنجم «سلامت خانواده و فرهنگ سلامت» روز ششم «سلامت خانواده و جوانی جمعیت» و روز هفتم «سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» نامگذاری شده است.

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

در همین خصوص فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری انا در رابطه با هفته ملی سلامت اظهار کرد: مفاهیم بنیادین سلامت بر اساس اولویت‌های ملی در هفته سلامت تبیین می‌شود. در همین جهت مردم، سازمان‌های مختلف کشور و وزارت بهداشت که در شکل‌گیری سلامت نقش دارند در جریان اولویت‌های سلامت قرار گرفته و گفتمان سازی شکل می‌گیرد. روز اول این هفته به نام سلامت خانواده حق و مسئولیت همگانی شکل گرفته است. سلامتی نه تنها حق آحاد ملت است بلکه تک تک افراد در شکل گیری آن مسئولیت فردی و اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: برنامه‌های سلامت خانواده و نظام ارجا به عنوان جدید‌ترین برنامه وزارت بهداشت تعریف شده است که در راستای برقراری عدالت و دسترسی همگانی به خدمات با کیفیت سلامت بدون دغدغه‌های مالی به ویژه در کلان شهر‌ها است.

مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت افزود: در این برنامه پزشکان به بیمار نگاه فوق تخصصی نداشته بلکه از یک بعد جامع و کاملی از ابعاد مختلف سلامت نگاه می‌کنند. هرفردی دارای یک مراقب سلامت خواهد شد و پزشک خانواده او را تحت پوشش خدمات قرار می‍‌دهد. به عبارت دیگر مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند.

رضایی مطرح کرد: نگاه برنامه سلامت خانواده نگاه صرفا درمان نگر و بالینی نیست بلکه نگاهی به سبک زندگی سالم، سواد سلامت، توانمند‌سازی مردم، ایجاد سلامتی در بدن و نگاه پیشگیرانه است.

وی گفت: در شکل گیری سلامت، نقش مردم از درون خانواده تا محل کار و زندگی روزانه آنها در شکل گیری سلامت که هم سلامت جسمی و هم سلامت ذهنی است تاثیر دارد. معقوله فرهنگ سلامت، موضوع دیگری است که به آن پرداخته می‌شود و فرهنگ سلامت به عنوان لایه‌ای از جامعه در همه ابعاد سلامت تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «سلامت و امنیت» مهم‌ترین اصل در مسؤولیت اجتماعی است
  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • جمع آوری هدفمند و کم خطای معتادان متجاهر در ورامین
  • عملیات روانی و روایت نادرست دشمنان از سیل بلوچستان
  • امنیت پایدار مناطق غربی کشور موجب توسعه این مناطق خواهد شد
  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • شهری که برای ۱۰۰ سال آینده طراحی شد