Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشارکت مردم از ارکان تشکیل دهنده استحکام درونی نظام، درخواست دوباره وزیر خارجه کانادا از ظریف درباره جعبه‌ سیاه، انتشار تصاویر لاشه پهپاد متجاوز آمریکا، ارتباط مستقیم ترور سردار سلیمانی و رونمایی از معامله قرن برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مشارکت مردم  از ارکان تشکیل دهنده استحکام درونی نظام، درخواست دوباره وزیر خارجه کانادا از ظریف درباره جعبه‌ سیاه، انتشار  تصاویر لاشه پهپاد متجاوز آمریکا، ارتباط مستقیم ترور سردار سلیمانی و رونمایی از معامله قرن از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور و مشارکت مردم یکی از ارکان تشکیل دهنده استحکام درونی نظام است

مهدی فضائلی شب گذشته (چهارشنبه 16 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با موضوع نقش مجلس کارآمد در حل مشکلات کشور روی آنتن رفت در ابتدا به این موضوع اشاره داشت که یکی از مولفه‌های بسیار مهم دفع تهدیدات، استحکام درونی یک نظام است و توانمندی برای دفع تهدیدات، امنیت است.

 

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه حضور و مشارکت مردم یکی از ارکان تشکیل دهنده استحکام درونی نظام است، گفت: اگر نظام از مشارکت مردم بی بهره یا کم بهره باشد در استحکام آن خلل وارد می‌شود.

 

شرایط نمایندگی مجلس، بسیار حداقلی است

محمد بهادری جهرمی شب گذشته (چهارشنبه 16 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با موضوع نقش مجلس کارآمد در حل مشکلات کشور روی آنتن رفت به جایگاه مجلس شورای اسلامی در تصمیم گیری ها و قانونگذاری اشاره کرد و با تصریح این نکته که قانون، موتور محرک نظام سیاسی و حقوقی کشور است، گفت: عمده قوانین مجلس، تأسیسی نیست بلکه اصلاحی است و دلیل آن هم این است که کیفیت کار نمایندگان مجلس، مطلوب نبوده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه حل مشکلات نیازمند شناسایی درست آنها و ارائه راهکارهای مشخص برای حل آنها است به این موضوع تاکید داشت که لازمه این کار تصمیم قاطع نهاد قانون گذاری و قرار دادن ضمانت اجرای مناسب آن است.

 

وی درباره ویژگی های یک نماینده اینگونه توضیح داد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی داشته باشند تا بتوانند تصمیم سازی و قانون گذاری مناسب و مطلوبی را برای کشور داشته باشند.

 

بهادری در ادامه به این موضوع که شرایط نمایندگی مجلس، بسیار حداقلی است، اشاره کرد و گفت: این شرایط حتی از استخدام کارمند ساده در دستگاه اجرایی، بسیار ساده‌تر است.

 

کشوری که تاریخ خود را فراموش کند محکوم به تکرار است

امیر دریادار حسین خانزادی در جمع دانشجویان انجمن های اسلامی دانشگاه های کشور در اردوگاه فرهنگی تربیتی ثامن الائمه(ع) مشهد گفت: کشوری که تاریخ خود را فراموش کند محکوم به تکرار و بازگشت به روز های گذشته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: اگر تاریخ خود را فراموش کنیم، به روز های سخت و دشواری که پشت سر گذاشتیم باز می‌گردیم. عظمتی که امروز شاهدش هستیم به برکت این انقلاب و جوانان است و شما جوانان هستید که می‌توانید این انقلاب را به سر منزل مقصود برسانید.

وی یادآور شد: این روزها در ایام الله دهه فجر هستیم اما ما در این چهار دهه از انقلاب  روزهای با شکوهی را داشته‌ایم و تک تک این روزها را می‌توانیم ایام الله نام گذاری کنیم و یکی از همین روز ها که مقام معظم رهبری آن را ایام الله نامیدند، روز شهادت حاج قاسم سلیمانی بود.  ترور سپهبد سلیمانی با دیگر ترورها تفاوت داشت؛ این بار یک دولت و یک حکومت تروریستی پشت این عملیات بود و برای اولین بار بود که شاهد چنین اقدامی از سوی یک دولت بودیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در اوایل انقلاب خیلی‌ها با نسبت‌های مختلف سعی می‌کردند حزب‌های نادرست را با اهداف مشخص در کشور ما را اندازی کنند؛ سردار قرنی که اولین شهید ترور بعد از انقلاب است می‌توان به عنوان یکی از موانع اصلی این احزاب نام برد.

 

درخواست دوباره وزیر خارجه کانادا از ظریف درباره «جعبه‌ سیاه» هواپیمای اوکراینی

وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کانادا روز چهارشنبه تاکید کرده است که ایران جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را که مدتی پیش در طی یک حادثه به اشتباه هدف قرار گرفته و سقوط کرد و منجر به جان باختن شماری از شهروندان کانادایی و شماری دیگر از اتباع خارجی و هم‌وطنانمان شد، به فرانسه  بفرستد که بتوان در آنجا اطلاعات آن را تحلیل کرد.

طبق ترجمه ایسنا از رویترز، این بیانیه همچنین مطرح کرد که  فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، گفت که تهران باید هماهنگی‌های لازم برای انتقال اطلاعات و تحلیل سریع جعبه‌های سیاه هواپیما را انجام بدهد.

شامپاین اظهار کرد که گزینه اول آن است که «ایران از تجهیزاتی که فرانسه با توان فنی ارائه می‌دهد، برای این کار استفاده کند».

طبق این بیانیه، وزیر امور خارجه کانادا همچنین موضوع پرداخت غرامت به خانواده‌های ۵۷ شهروند کانادایی را که در میان ۱۷۶ تن جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی بوده‌اند، مطرح کرد.

 اظهارات وزیر امور خارجه کانادا در پی این مطرح می‌شود که صبح چهارشنبه در تاریخ ۹۸/۱۰/۱۸ یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، در ایران مورد اصابت قرار گرفت که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.

 

نیروهای مسلح در هر شرایطی پشتوانه انقلاب و یار رهبری هستند

امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی صبح امروز (پنجشنبه 16 بهمن) در دیدار جمعی از کارکنان نیروهای مسلح و نیروی هوایی ارتش با نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: هر ساله در ۱۹ بهمن، افتخار دیدار مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) نصیب کارکنان نیرو هوایی ارتش  می شود و در این دیدار ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های والای انقلاب اعلام می کنیم نیروهای مسلح در هر زمان چه در سختی و خوشی پشتوانه انقلاب و یار رهبری هستند.

 

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: ایشان مرد بسیار بزرگی بود که فرمانده معظم کل قوا فرمودند، در مقابل این شهید تعظیم می کنم. شهادت این شهید والامقام بار سنگینی به دوش جونان ایران و به ویژه جوانان استان کرمان است که باید از خاک این استان حاج قاسم های دیگری تربیت شده و رهرو راه آن بزرگوار باشند.

 

تصاویر لاشه پهپاد متجاوز آمریکا منتشر می‌شود

تصاویر لاشه‌ هواپیمای بدون سرنشین و فوق پیشرفته  جاسوسی و متجاوز  آمریکایی‌ که در خرداد ماه سال جاری پس از نقض حریم هوایی ایران به‌دست رزمندگان یگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  با سامانه بومی  «سوم خرداد» منهدم شد، امروز (پنج شنبه) برای نخستین بار از  صدا و سیمای  جمهوری اسلامی منتشر می شود.

 نخستین ساعات بامداد پنجشنبه، ۳۰ خرداد، یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

گفتنی است ؛بخش اندکی از بقایای این پهپاد چند روز پس از انهدام بر فراز آبهای سرزمینی کشورمان و کشف قطعاتی از آن توسط نیروی دریایی سپاه در حضور اصحاب رسانه رونمایی شده بود.

 

معامله قرن، یک مجموعه تنظیم شده در اسرائیل با جلدی آمریکایی است/ارتباط مستقیم ترور سردار سلیمانی و رونمایی از معامله قرن

حسین امیرعبدالهیان در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم درخصوص زمان انتخاب شده برای ترور سپهبد سلیمانی گفت: براساس مقطع زمانی که برای ترور شهید سلیمانی انتخاب شد، آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی چند هدف را دنبال می کردند، بخشی از این هدف باز می گردد به بحران سیاسی که آقای ترامپ در آمریکا با آن روبرو است، مسئله استیضاح با همه تلاشی که جمهوری خواه‌ها انجام دادند، یک افتضاح سیاسی برای تیم آقای ترامپ محسوب می شود، در حوزه سیاست خارجی نیز آقای ترامپ با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کند، هم در سطح منطقه ای، هم در موضوع پرونده هسته ای ایران و هم سایر پرونده ها در مناطق دیگر مثلا ونزوئلا؛ از سوی دیگر دوست آقای ترامپ، نتانیاهو هم وضعیت مناسبی ندارد، دو انتخابات در رژیم جعلی صهیونیستی انجام شده است ولی آنها نتوانستند دولت را تشکیل دهند و از سوی دیگر خود شخص نتانیاهو نیز با پرونده هایی در درون این رژیم گرفتار است، لذا وضعیت در درون رژیم جعلی صهیونیستی هم مناسب نبود.

 

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل افزود: آمریکایی ها تحلیل غلطی را در کنار رژیم صهیونیستی و همپیمانان منطقه ای خود مشابه رژیم آل سعود و آل خلیفه در خصوص جمهوری اسلامی ایران داشتند، آنها تصور می کردند در صورتی که سردار سلیمانی را هدف بگیرند ایران هیچ واکنشی را نشان نمی دهد، از سوی دیگر ارزیابی در درون جامعه امنیتی آمریکا در کاخ سفید به نحوی بود که روی افکار عمومی مردم ایران اینگونه القا کنند که پول هایی که از توافق هسته ای و برجام نصیب ایران شده است به جای استفاده در راستای رفاه ملت، صرف منطقه و سیاست های منطقه ای ایران شده است و بر همین اساس تلاش کردند که یکی از سردار های مبارزه با تروریست در منطقه یعنی سردار سلیمانی را یک تروریست معرفی کنند./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه فجر مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد ایام دهه فجر ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر اردبیل معامله قرن قرآن کریم اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار تصاویر لاشه پهپاد متجاوز آمریکا وزیر امور خارجه کانادا امور خارجه کانادا تاریخ خود را فراموش هواپیمای اوکراینی مجلس شورای اسلامی فرمانده نیروی جمهوری اسلامی نیروهای مسلح نیروی دریایی مشارکت مردم سوی دیگر هوایی ارتش آقای ترامپ حل مشکلات ایام الله حاج قاسم منطقه ای روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۸۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره اولین شهید ترور جمهوری اسلامی ایران

امروز، ۳ اردیبهشت مصادف است با چهل‌ ‌و پنجمین سالروز شهادت سید محمد ولی قرنی، شخصیتی که نه‌تنها در تثبیت موقعیت ارتش در نظام جمهوری اسلامی نقش کلیدی داشت، بلکه با شهامت و ایستادگی در مقابل طرح‌هایی که در جهت فروپاشی ارتش مطرح می‌شد، که در پشت این قضیه دست آمریکا بود، به ارتش هویت داد. به همین خاطر خاری در چشم دشمنان شد و او را به شهادت رساندند.

زندگی نامه شهید قرنی

‫شهید قرنی سال ۱۲۹۲ خورشیدی، در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. پدرش، میرزا آقاخان از مدیران مخابرات تهران بود. وی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان گل‌بهار اصفهان و تحصیلات متوسطه‌اش را در دبیرستان دارالفنون در تهران آغاز کرد و در دبیرستان نظام ارتش به پایان رساند. در سال ۱۳۰۹ وارد دانشکده افسری شد و در سال ۱۳۱۳ با درجه ستوان دومی، در رسته توپخانه فارغ‌التحصیل گردید.

فعالیت‌های قرنی قبل از انقلاب ۵۷

قرنی به علت شایستگی و کاردانی، رتبه‌های نظامی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و در آخرین مرحله پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، با درجه سرتیپی در راس رکن دوم ستاد ارتش قرار گرفت و تا ۲۰ بهمن ۱۳۳۶ در این سمت بود. در زمان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، فرمانده نظامی تیپ گیلان بود.

بر پایه اسناد موجود، خرده‌گیری سیاسی قرنی علیه حکومت سرسپرده محمدرضا شاه پهلوی، مهره استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل، از پایان ۱۳۳۵ و در دوران نخست‌وزیری حسین علاء آغاز شد. در این دوران، جایگاه سیاسی قرنی در چارچوب انتقاد از دولت‌های وقت بود و این انتقاد، با نخست‌وزیری منوچهر اقبال در فروردین ۱۳۳۶ بالا گرفت.

قرنی در مهرماه ۱۳۳۶ به درجه سرلشکری رسید که این امر نشانگر اعتماد محمدرضا پهلوی به او تا این تاریخ می‌باشد. در ۲۰ بهمن ۱۳۳۶ وی که با درجه سرتیپی در جایگاه رکن دوم ستاد ارتش بود، با به دست‌آوردن عنوان معاون دوم ریاست ستاد ارتش، از سمت یاد شده، برکنار و در ۲۶ بهمن ۱۳۳۶ از جایگاه پایانی نیز کنار گذارده شد.

آغاز فعالیت‌ سیاسی

مبارزه سیاسی عمل‌گرایانه سپهبد قرنی از ۱۳۳۶ آغاز شد. او در دوران خدمت، به فساد مالی در درون ارتش پی برد و در رایزنی با گروهی از همفکران و همکاران، خود را برای اصلاح این وضعیت شروع نمود. برای اینکار، در ۱۳۳۶ هنگامی که ریاست رکن دوم ارتش را به دوش داشت، طرح کودتایی را برای براندازی تاج و تخت محمدرضاشاه پهلوی ریخت که افشای آن، به دستگیری وی در هشت اسفند ۱۳۳۶ انجامید.

پس از روشدن سندهایی درباره نقش آمریکا در این ماجرا و دستگیری قرنی، وی در ۳۱ تیر۱۳۳۷، از ارتش شاهنشاهی اخراج گردید.

قرنی در هشتم آذر ۱۳۳۹، پس از گذراندن ۲ سال و ۸ ماه زندان، آزاد شد. پس از آزادی، از ۱۳۴۱ کوشش خود را علیه حکومت بیگانه ‌دوست پهلوی پررنگ‌تر ساخت. برپایه گزارش ساواک، در این دوره از فعالیت قرنی که تا انقلاب اسلامی دنبال گردیده است، هیچ ردپایی از ارتباط وی با آمریکا موجود نیست.

قرنی و انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره)

همزمان با آغاز مبارزه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) علیه حکومت دست‌نشانده شاهنشاهی پهلوی، آمریکا و اسرائیل و همچنین دلبستگی محمدولی به خواندن کتاب‌های سیاسی و مذهبی، او را به گرد شاگردان جنبش اسلامی امام(ره) وارد کرد.

در همین راستا، به چهره‌های مذهبی؛ همچون آیت‌الله سیدمحمود طالقانی و آیت‌الله سید محمدهادی میلانی نزدیک می‌گردد. به زودی پیوندهای قرنی با آیت‌الله طالقانی، دیدار وی با آیت‌الله میلانی در جریان قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲و حضورش در برخی نشست‌های مذهبی فاش شد.

ساواک، در پنجم دی‌ماه ۱۳۴۲، او را به همراه شماری دیگر دستگیر کرد. پس از دستگیری، برخورد حکومت ساواک با قرنی خشن بود. او به مدت ۹ ماه در زندان انفرادی به سر برد. سپس، در دادگاه نظامی به سه سال زندان محکوم شد و تا ۲۰ آذر ۱۳۴۵ در زندان بود. از این زمان تا واپسین روزهای دستگاه حاکم پهلوی، پیوسته ساواک قرنی را می‌پایید.

وی از نظر گذران زندگی، سخت در تنگنا افتاده بود. گزارش ساواک، پس از رهایی قرنی از زندان، نشان از آن داشت که او مبارزه را از سر گرفته است. از این رو، در ۱۴ خرداد ۱۳۴۶، تیمسار حسین فردوست، جانشین ساواک، شهید قرنی را فراخواند و به وی چنین یادآوری شد: «شما فعالیت‌های مشکوکی دارید و لازم است از این قبیل فعالیت‌ها خودداری نمایید.»

دریافت درجه سرلشکری با حکم امام خمینی(ره)

بلافاصله پس از پیروزی انقلاب، یعنی روز ۲۳ بهمن، سرلشکر قرنی، ضمن اعاده به ارتش با درجه سرلشکری، با حکم امام خمینی (ره) به عنوان رئیس ستاد ارتش انقلاب منصوب شد.

نقش سپهبد قرنی در آشوب‌های کردستان

شهید سپهبد قرنی که در جریان آشوب‌آفرینی ضدانقلاب در کردستان توانسته بود جلوی پیشروی آنها را بگیرد، خشم این پادوهای استکبار و سازمان‌های جاسوسی سیاسی آمریکا و موساد اسرائیل را برانگیخت و نخستین شهید پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد.

سرلشگر قرنی را ترور کردند

قرنی پس از کناره‌گیری از ارتش در روز ۶ فروردین ۵۸، خانه‌نشین شد و در نهایت در روز سوم اردیبهشت در منزل شخصی خود در خیابان ولی‌عصر(عج) توسط گروهک فرقان به شهادت رسید. حمید نیکنام از اعضای گروهک فرقان ضارب اصلی سرلشکر قرنی بود که دستگیر و اعدام شد. پیکر شهید قرنی نیز در حرم حضرت معصومه(س) دفن شد.

کینه و نفرت گروه‌های چپ و مارکسیستی از سپهبد قرنی به این دلیل بود که در زمان تصدی رکن دوم ارتش، شبکه افسران حزب توده را پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کشف و منهدم کرده بود. این مسأله‌ای نبود که گروه‌های چپ از آن بگذرند، یکی از دلایل اصلی ترور وی از سوی گروهک فرقان با تفکرات التقاطی مارکسیستی عنوان شده است. همچنین بسیاری ترور قرنی را به مسأله ضلع زور از مثلث "زر و زور و تزویر" مربوط می‌دانند.

گروهک فرقان پس از ترور شهید قرنی در بیانیه‌اش، دلایل این ترور را این‌گونه اعلام کرد: «سرسپردگی به امپریالیزم آمریکا و کوشش در جهت انجام کودتای آمریکایی، همکاری با رژیم طاغوتی قبلی، همکاری با رژیم ضدتوحیدی فعلی و سرسپردگی به دیکتاتوری آخوندیسم، مفسد فی الارض، اقدام برای سرکوبی مردم کردستان در جهت قلب حقایق و واقعیات و متهم کردن مردم به اینکه مأمور اجنبی هستند، کوشش برای خلع سلاح مردم مبارز و محروم ایران و بازسازی ارتش از جمله دلایل ترور سپهبد قرنی بود!».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود، درباره شهادت قرنی می‌نویسد: "سیاست دولت موقت در مقابله با آشوب‌ها و درگیری‌های قومی، حل‌وفصل مسئله از طریق گفتگو و مذاکره بود؛ اما اکثر نظامی‌ها و از جمله سرلشکر قرنی که ریاست ستاد ارتش را برعهده داشت، باتوجه به تجربیاتی که از قبل داشتند، چنین سیاستی را بدون پشتوانه‌ای از قاطعیت و نشان دادن اقتدار، برای حفظ یکپارچگی کشور کارآمد نمی‌دیدند و به آن معتقد نبودند؛ ما هنگامی که در کردستان بودیم، این مخالفت را وقتی برخلاف نظر هیئت با پرواز هواپیماهای جنگی در آسمان شهر سنندج مواجه شدیم، به‌عینه دیدیم.

در اثر ابراز همین مخالفت‌ها همراه با فشارهایی که احزاب و گروه‌های عمدتاً چپ‌گرا به دولت موقت وارد می‌کردند، مهندس بازرگان، سرلشکر قرنی را از کار برکنار کرد و به‌جای وی سرلشکر ناصر فربد را برگزید. این برکناری برخلاف ادعائی که می‌شد نه‌تنها آرامشی در حوادث مناطق کردنشین و سایر مناطق به‌وجود نیاورد، بلکه بهانه‌ای به دست گروهک کج‌اندیش فرقان داد که قرنی را متهم به کشتن مردم کُرد کنند و در محکمه‌ای ساختگی او را به اعدام محکوم سازند. درست چند روز بعد از برگزاری رژه بزرگ ارتش، با هجوم به منزلش او را به شهادت برساند.

روایت محافظ و راننده شهید قرنی تنها شاهد صحنه ترور

روایت محسن شجاعی، راننده و محافظ سپهبد قرنی که تنها شاهد ماجرا بوده، از نحوه ترور ایشان توسط اعضای گروه فرقان در کتاب «مرزبان؛ زندگی‌نامه شهید قرنی» این گونه آمده است: «یک روز متوجه شدم یک گروه نقاش به خانه ایشان آمده تا جاهایی از منزل را رنگ کند. به نقاش گفتم شما که دارید اینجا کار می‌کنید، مواظب باشید که یک‌وقت در حیاط را باز نکنید. کُلتم کنارم بود و لب حوض نشسته بودم. یکی از نقاش‌ها روی نردبان بود و دیگری هم داشت نقاشی می‌کرد. یک پسربچه هم همراهشان بود که سطل‌ها را تمیز می‌کرد.

سپهبد قرنی یک سینی چای آورد. گفتم این‌ها که بالا نشسته‌اند، مدام دارند ما را کنترل می‌کنند؛ منظورم کسانی بودند که از بالکن یکی از اتاق‌های هتل واقع در روبه‌روی خانه مشرف بودند.

قرنی گفت: تو چقدر به این‌ها گیر می‌دهی. حدود ساعت ۹ صبح بود، همین‌طور که داشتیم چای می‌خوردیم در خانه را زدند، تا من بلند شوم که در را باز کنم، پسربچه‌ای که کمک نقاش‌ها بود، بی‌اختیار دوید و در را باز کرد. تا من بیرون برسم، یکی از فرقانی‌ها، اسلحه کلاشینکف را زیر گلویم گذاشت. کُلتم که کالیبر ۴۵ داشت را از من گرفت و با ضربه‌ای خشابش را بیرون پراند و خشاب را گوشه باغچه انداخت و کُلتم را پرتاب کرد طرف دیگر حیاط.

مهاجمین مرا هُل دادند و به رویم رگبار بستند، من هم اشهدم را خواندم و به دیوار چسبیدم. فقط مدام می‌گفتم تو را به خدا به تیمسار کاری نداشته باشید، آدم خوب و خیرخواهی است. گفتند ساکت شو حرف نزن و بعد داخل خانه دویدند. دو تیر شلیک کردند و سوار موتور شدند و به سرعت از محل رفتند.

دو گلوله به سینه و پای قرنی اصابت کرده بود. پیکر وی با وانتی به بخش جراحی بیمارستان مهر منتقل شد، اما سرلشکر قرنی چند لحظه بعد از انتقال به بخش جراحی درگذشت.»

براساس این گزارش، سپهبد قرنی با اینکه در دوران رژیم پهلوی به درجه سرلشکری رسیده بود، اما وقتی شاهد ظلم‌هایی بود که محمدرضا پهلوی علیه مردم داشت، مقابل آن‌ها نیز درآمد؛ لذا مهم‌ترین ویژگی شهید قرنی مقابله با ظلم و تلاش برای رفع مشکلات مردم و گسترش تفکر انقلابی در کشور بود، که متأسفانه توسط گروه فرقان و به دست منافقی به نام «حمید نیکنام» به شهادت رسید.

سرهنگ زمانی از امرای ارتش درباره شهید قرنی گفته است: «می‌دانید که حضرت امام خمینی (ره) از هیچ کس بی‌جهت تعریف نکرده‌اند، تنها کسی را که نزدیک ۱۰ بار از او تعریف کرده اند تیمسار قرنی بوده است. وقتی به شهادت رسید و پیکر او را به بهشت زهرا (س) می‌بردند که دفنش کنند، من همه کاره مراسم بودم. امام (ره) به یکی از مقامات روحانی می‌فرمایند او را یک راست به قم ببرید و در صحن حضرت معصومه (س) در کنار آیت‌الله حائری یزدی (ره) دفن کنید».

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • سردار سلیمانی: عملیات «وعده صادق» عامل خودباوری است
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • تنبیهِ متجاوز؛ از طوفان شن تا وعده صادق
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • درباره اولین شهید ترور جمهوری اسلامی ایران