Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش مالیات بر سهام بورس در دستور کار نیست، تکلیف جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای تهیه صورت‌های مالی، کاهش ۴ هزار واحدی معاملات ماهانه مسکن شهر تهران، صادرات ۱۰ ماهه فولاد ۲۵ درصد رشد یافت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز جمعه ۱۸ بهمن ماه شبستان به شرح زیر است:

میزان دسترسی به برق در شهرها ۱۰۰ درصد و در روستاها بیش از ۹۹ درصد است

رضا اردکانیان شب گذشته (پنجشنبه 17 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به ارائه توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده در حوزه صنعت برق و آب در طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون پرداخت و با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت تولید برق ۱۲ برابر شده است، گفت: در سال  57  هفت هزار و 24 مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور بود که در سال  92 به 69 هزار و 134 مگاوات و اکنون به 82 هزار و 908 مگاوات افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر نیرو با بیان اینکه 21 درصد رشد سالانه ظرفیت نیروگاهی کشور در 6 سال گذشته بوده است با اشاره به افزایش این حجم در سال های اخیر گفت: در سال 1400 ظرفیت نیروگاهی کشور به بیش از 88 هزار مگاوات می رسد.

 

وی با اشاره به اینکه بنا بر گزارش های بین المللی سال 2019 میانگین دسترسی به برق در مناطق شهری 96 درصد و در مناطق روستایی 79 درصد بوده است در توضیح بیشتر درباره این آمار به ذکر مثال هایی از کشورهای مختلف پرداخت و گفت: در جامعه شهری قاره آفریقا دسترسی به برق 79 درصد و در مناطق روستایی آن 35 درصد است. در هند نیز میزان دسترسی به برق در مناطق شهری 98 درصد و در مناطق روستایی 82 درصد است.

 

اردکانیان با بیان اینکه در منطقه خاورمیانه میزان دسترسی به برق در مناطق شهری 98 درصد و در مناطق روستایی 78 درصد است، گفت: در ایران میزان دسترسی به برق در شهرها 100 درصد و در روستاها بیش از 99 درصد است.

 

افزایش مالیات بر سهام بورس در دستور کار نیست

امیدعلی پارسا گفت: افزایش مالیات سهامداران و سهام شرکت‌های بورس در قالب هیچ طرحی در دستور کار نیست و اخذ مالیات از عایدی سرمایه شامل سود سهام بورس نمی‌شود. لایحه مالیات‌های مستقیم توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت ارسال شده که قرار است، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی نظرات خود را ارائه و درباره آن به جمع‌بندی برسند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره این لایحه می‌گوید: با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که کار آن به پایان رسیده است، مجموع درآمد‌های افراد مشمول مالیات می‌شود. در این لایحه مسائلی مانند اخذ مالیات از عایدی سرمایه و مجموع درآمد‌های افراد، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و اخذ مالیات از املاک و خودرو‌های لوکس و گران قیمت پیش‌بینی شده است. در این بین، برخی ادعا‌ها و گمانه‌زنی‌ها نیز مبنی بر افزایش مالیات سهامداران بورس در قالب این لایحه و سایر طرح‌های مشابه مطرح شد.

وی افزود: انتشار این شایعات، این نگرانی را ایجاد کرد که در صورت افزایش مالیات معاملات سهام و یا اخذ مالیات ناشی از عایدی افراد از بورس، موج خروج از بازار سرمایه شکل بگیرد. به نظر کارشناسان در صورت خروج سرمایه‌ها از بورس که بازاری شفاف است، این پول‌های سرگردان به سوی سایر بازار‌های موازی مانند ارز، خودرو، طلا و مسکن روانه خواهد شد که برای اقتصاد کشور بسیار زیان‌بار بوده و تلاطم‌های شدیدی را ایجاد خواهد کرد.

 

تکلیف جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای تهیه صورت‌های مالی

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که پیرو بخشنامه شماره ۳۸۶۴۰۹/۹۸ مورخ ۱۳۹۸.۱۱.۷ مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی موضوع ارسال «ویرایش پنجم صورت‌های مالی (نمونه) مؤسسات اعتباری»، به منظور ایجاد وحدت رویه در نحوه تهیه، تنظیم و ارسال صورت‌های مالی نمونه با ویرایش جدید و همچنین فرآیند اخذ مجوز برگزاری مجامع عمومی سالیانه به استحضار می‌رساند؛ بانک‌ها و مؤسسـات اعتباری غیربانکی که تاکنون پیش‌نویس نهایی صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷ و یا قبل از آن را جهت صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی به بانک مرکزی ارائه ننموده‌اند، حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۸.۱۲.۱۰ مهلت خواهند داشت صورت‌های مالی خود را در قالب «ویرایش چهارم» تهیه و از طریق سامانه مهتاب ارسال نمایند و از آن تاریخ به بعد، صورت‌های مالی باید صرفاً مطابق با «ویرایش پنجم» تهیه شود.

همچنین به منظـور جلوگیری از عدم تطابق صورت‌های مالی مصوب مجامع با صورت‌های مالی بارگذاری شده در سـامانه مهتاب و نیز اطمینان از صحت و سازگاری درونی اطلاعات، از این پس مؤسسات اعتباری مکلف‌اند پیش‌نویس نهایی صورت‌های مالی خود را قبل از ارسال برای بانک مرکزی در سـامانه مهتـاب بارگذاری نمایند.

 

کاهش ۴ هزار واحدی معاملات ماهانه مسکن شهر تهران

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی و با استناد به آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به تعداد معاملات مسکن در هر ماه پرداخته و نوشته است: متوسط تعداد معاملات مسکن در هر ماه در ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۸ برابر با ۶هزار واحد مسکونی بوده است.

این آمارها نشان می‌دهند که در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۶، به طور متوسط ۱۵ هزار واحد مسکونی معامله شده که این رقم برای سال گذشته به ۱۰ هزار واحد کاهش یافته است. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن شهر تهران از ۱۵ هزار واحد در پایان دی‌ماه ۱۳۹۶ به ۶ هزار واحد در مدت مشابه امسال رسیده که ۹هزار واحد کاهش را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است: با وجود کاهش نرخ رشد قیمت واحدهای مسکونی شهر تهران در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ نسبت به دی‌ماه سال ۱۳۹۷، اما سرعت رشد اجاره بها همچنان رو به افزایش است. بررسی اجزای تورم در دی‌ماه امسال نیز نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از این رشد مربوط به افزایش اجاره بها بوده است. براساس این گزارش، نرخ رشد قیمت مسکن در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ برابر با ۹۰.۸ درصد بوده که حدود ۵۰ درصد (۴۹.۹ درصد) کمتر از رقم ۴۰.۹ درصدی مدت مشابه امسال است.

با این حال نرخ رشد اجاره بها در ۱۰ ماهه ۱۳۹۷ که ۱۹.۹ درصد بوده، برای مدت مشابه ۱۳۹۸ به ۲۹ درصد افزایش یافته است. این آمار نشان می‌دهند که نرخ تورم در دی‌ماه سال گذشته برابر با ۳۹ درصد بوده که در دی‌ماه امسال به ۲۶.۲ درصد کاهش یافته است.

 

رصد تراکنش‌های بانکی شفافیت مالی را محقق می‌کند

محمود شکری با مثبت ارزیابی کردن اقدام بانک مرکزی در ایجاد محدودیت در تراکنش‌های سامانه‌های بین بانکی، گفت: این اقدام ضمن کاهش مفاسد احتمالی می تواند شفافیت های مالی را افزایش دهد.

نماینده مردم طالش در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با دستورالعمل جدید بانک مرکزی همه تراکنش‌های سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در ۲۴ ساعت از درگاه‌های غیرحضوری به یک میلیارد ریال محدود شده است، افزود: این اقدام ضمن کنترل وضعیت پولی کشور می تواند به افزایش شفافیت های مالی نیز بیانجامد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه یکی از عوامل عدم کنترل نرخ ارز انتقال وجه بدون حضور بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه بانک مرکزی با انجام کار کارشناسی عوامل بسیاری در حوزه چرایی عدم کنترل نرخ ارز استخراج کرده که یکی از آنها همین تبادلات مالی بدون حضور  فرد در بانک بوده است.

شکری با بیان اینکه خوشبختانه با ممانعت از انتقال وجه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بدون حضور در بانک بسیاری از مسیرهای منتهی به برخی مفاسد گرفته شده است، ادامه داد: در حال حاضر یکی از علل موفقیت بانک مرکزی در بحث نرخ ارز جلوگیری از انتقال وجه بدون حضور بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: قبل از بخشنامه اخیر بانک مرکزی افراد در خارج از کشور نیز به صورت غیرحضوری می توانستند میلیاردها تومان را جابجا کنند اما اکنون باید شناسایی در بانک انجام شود تا وجه منتقل شود.

 

صادرات ۱۰ ماهه فولاد ۲۵ درصد رشد یافت

مجموع آمار عملکرد واحد های ذوب آهن، مبارکه اصفهان، خوزستان، فولاد اکسین، هرمزگان، فولاد آلیاژی، خراسان، کاوه جنوب، صبا فولاد، بناب و چادرملو نشان می دهد که در دی ماه امسال ۶۷۴ هزار و ۸۷۳ تن صادرات داشتند که در مقایسه با ماه مشابه در سال ۹۷ رشد ۹۳ درصدی را ثبت کرد.

بیشترین رشد عملکرد ۱۰ ماهه صادرات مربوط به فولاد بناب در زمینه میلگرد به میزان یکهزار و ۸۱۹ درصدی ثبت شد و فولاد اکسین در زمینه ورق عریض افت ۱۰۰ درصدی داشت.

جداول آماری انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گویای آن است که در دوره ۹ ماهه امسال (منتهی به آذر)   شمش فولادی در این مدت به میزان پنج میلیون و ۶۹ هزار تن راهی بازارهای صادراتی شد که در مقایسه با رقم سه میلیون و ۶۷۵ هزار تن عملکرد دوره مشابه پارسال رشد ۳۸ درصدی یافت.

میزان صدور شمش بیلت و بلوم به میزان سه میلیون و ۵۲۹ هزار تن با رشد ۵۴ درصدی نسبت به ۹ ماهه سال گذشته که دو میلیون و ۲۹۸ هزار تن بود، ثبت شدو در عین حال شمش اسلب نیز با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به دوره این گذشته در سال ۹۷ به یک میلیون و ۵۴۰ هزارتن رسید.  

رشد ۲۷ درصدی تولیدات فولادی

برابر آمار مورد بررسی کل صادرات تولیدات فولادی در مدت ۹ ماهه امسال به دو میلیون و ۷۲۸ هزار تن رسید و در مقایسه با دو میلیون و ۱۴۸ هزار تن عملکرد دوره مشابه سال گذشته افزایش ۲۷ درصدی دارد.

مجموع مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع) صادراتی رقم دو میلیون و ۷۴ هزار تن را در دوره این گزارش نشان می دهد که در مقایسه با یک میلیون و ۴۶۸ هزار تن مدت مشابه در سال ۹۷ رشد ۴۱ درصدی را ثبت کرد.

 

ماموریت یک‌ساله در پایتخت مسکن مهر

روز چهارشنبه، شانزدهم بهمن‌ماه در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، تعداد ۱۰ هزار و ۷۹ واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس افتتاح شد تا بدین ترتیب سهم واحدهای تکمیل‌شده این شهر جدید به حدود ۴۵ هزار واحد برسد.

بر اساس آمارها، بخش قابل‌توجهی از واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید کشور قرار دارد که عمده آن‌ها، تکمیل و به متقاضیان، تحویل داده‌ شده و بخشی نیز همچنان در حال ساخت است. با این حال پروژه‌های ناتمام مسکن مهر کشور پس از تجربه یک‌دوره رکود با روی کار آمدن، محمد اسلامی، به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی، بار دیگر در اولویت کاری این وزارتخانه قرار گرفته‌اند. حبیب‌اله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره آخرین وضعیت مسکن مهر شهرهای جدید، می‌گوید: از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در این شهرها ۳۴۰ هزار واحد دارای متقاضی است که از این تعداد ۳۲۵ هزار واحد در مرحله اتمام نازک‌کاری قرار دارند و بخش ساختمان پروژه‌های مسکن مهر در مجموعه شهرهای جدید رو به اتمام است. او همچنین می‌گوید: تاکنون مرحله فروش اقساطی و تحویل ۲۵۰ هزار واحد از مجموع ۳۴۰ هزار واحد دارای متقاضی مسکن مهر شهرهای جدید، انجام‌شده و حدود۸۰ هزار واحد نیز تکمیل‌شده اما مالکان برای تحویل واحدها، اقدام نکرده‌اند.

بر اساس آمارها، بخش عمده واحدهای مسکن مهر کشور در استان تهران قرار دارد و سهم دو شهر جدید این استان از مجموع این واحدها، چشمگیر است و تنها ۱۷۲ هزار واحد مسکن مهر در دو شهر جدید پرند و پردیس بارگذاری شده است. سهم دیگر شهر جدید استان تهران از این طرح چندان زیاد نیست و تنها سه هزار واحد در اندیشه ساخته و پرونده آن نیز مختومه شده است. شرایط تکمیل پروژه‌های مسکن مهر در دو شهر جدید دیگر، یعنی پرند و پردیس اما اندکی متفاوت است و پرونده مسکن مهر به دلیل حجم بالای واحدها، همچنان در این دو شهر باز است./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار درصد و در مناطق روستایی ظرفیت نیروگاهی کشور تعداد معاملات مسکن دستور کار نیست واحد مسکن مهر جدید بانک مرکزی ۱۰ ماهه نخست مسکن مهر دی ماه امسال افزایش مالیات نشان می دهد اخذ مالیات صورت های مالی بانک مرکزی نماینده مردم هزار واحد شهرهای جدید دو شهر جدید دو میلیون انتقال وجه دی ماه سال سال گذشته سهام بورس درصد بوده مدت مشابه بدون حضور اجاره بها سال ۹۷ سال ۱۳۹۷ هزار تن نرخ ارز بانک ها نرخ رشد ۹ درصد ۹ ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۴۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس ۴ هزار واحد رشد کرد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، شاخص کل بازار سرمایه امروز دوشنبه (۳ اردیبهشت) ۳ هزار و ۹۲۱ واحد رشد کرد و در کانال دو میلیون ۳۱۶ هزار واحدی ایستاد. بدین ترتیب در این روز شاخص کل بازار ۰.۱۷ درصد تقویت شد.

شاخص هم وزن ۰.۵۷ درصد رشد کرد و در کانال ۷۵۷ هزار واحدی ایستاد.

در این بازار ۳۶۶ هزار معامله به ارزش ۵۱ هزار میلیارد ریال انجام شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن؛ وسوسه نشوید!
  • افزایش ۳۹۲۱ هزار واحدی شاخص بورس
  • شاخص بورس ۴ هزار واحد رشد کرد
  • رشد ۴ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن
  • بورس امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • تورم ۱۲ ماهه بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت
  • رشد ۲۷ هزار واحدی شاخص در معاملات امروز
  • بورس ۲۷ هزار واحد قد کشید
  • آغاز عملیات اجرایی طرح ۱۰۰ واحدی فرهنگیان بروجن