Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

کارشناس بازار سرمایه گفت: از سازمان بورس انتظار می رود که با توجه به افزایش کدهای مشارکت کننده در عرضه اولیه، حداقل ده درصد سهام شرکت ها در نخستین روز معامله را به بازار اختصاص دهند این موضوع از یک طرف سود سرمایه گذاران را افزایش می دهد و از طرف دیگر نقدینگی بیشتری برای شرکت ها به ارمغان می آورد.

محسن تقی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال گفت: در رسانه‌های جمعی شاهد آن هستیم که هر روز اخبار مثبتی در مورد وضعیت بازار سرمایه منتشر می‌شود مسئولان مردم را دعوت به بورس می‌کنند و افراد نیز نقدینگی مازاد خود را برای سرمایه‌گذاری به بورس می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته شاهد بودیم که در هر عرضه اولیه ۱۲۰ هزار کد بورسی شرکت می‌کردند لیکن امسال در آخرین عرضه های اولیه فرابورس یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار کد بورسی شرکت کردند که این نشان‌دهنده استقبال از بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه جریان نقدینگی نیز موید این مطلب است، ادامه داد: در حالی که در ابتدای سال شاخص در محدوده 200 هزار واحد بود حجم معاملات ۳ هزار میلیارد تومان بود، اکنون حجم معاملات به هفت هزار میلیارد رسیده که نشان دهنده رشد نقدینگی در بورس و تمایل سرمایه گذاران به حضور در این بازار است .

تقی نژاد در خصوص لزوم افزایش درصد سهام شرکت‌ها در عرضه اولیه نیز گفت: با توجه به آرایش قابل توجه کد های بورسی مشارکت کننده درعرضه های اولیه تا سقف یک میلیون و ۳۰۰ هزار کد بورسی، توقع می رود سازمان بورس و ارکان آن شرکت‌ها را موظف به عرضه حداقل ۱۰ درصد سهام خود کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال توسعه مالی مهر آیندگان با نماد ومهان هفته آینده ۵ درصد از سهام خود را در بازار عرضه می کند که در نهایت به هرکد بورسی حدود ۲۵۰ هزار تومان سهام تخصیص می‌یابد در حالی که اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد این شرکت روز عرضه اولیه به بازار داده می‌شد از یک طرف سود شیرینی برای افرادی مشارکت کننده به همراه خواهد داشت و حجم نقدینگی بیشتری نیز به دست شرکت می رسد.

تقی نژاد افزود: این تصور وجود دارد که شرکت‌ها درصد بیشتری از سهام خود را در روزهای بعد از عرضه اولیه و زمانی که نماد تازه عرضه شده با صف خرید سنگین مواجه می شود، به بازار می دهند و به این صورت سهام شناور خود را افزایش می‌دهند و این موضوع بستگی به خواست مدیران شرکت دارد ولی شرایط کنونی بازار دارد ایجاب می کند، حداقل ۱۰ درصد شرکت‌های بزرگی که بیشتر از ۵۰۰ میلیارد ارزش ثبتی دارند، عرضه اولیه شود.

این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از بورس تهران تصریح کرد: در بهمن ماه شاهد ۳ عرضه اولیه از شرکت فرابورس هستیم ولی موضوعی که به چشم می‌آید این است که بعد از عرضه اولیه کویر، شرکت دیگری در بورس تهران عرضه نشده است.

وی با بیان اینکه علی رغم شرایط بسیار مساعد بازار، بورس تهران از این فرصت طلایی استفاده نمی کند، ادامه داد: مسئولان شرکت بورس وعده داده بودند که تا آبان ماه شستا عرضه اولیه خواهد شد ولی هنوز خبری از این عرضه نیست و بازار با توجه به حجم نقدینگی، تشنه عرضه شرکت‌های بزرگ است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: عرضه اولیه شرکت های زیرمجموعه دولت با توجه به کسری نقدینگی لایحه بودجه 99 از یک طرف نقدینگی دولت را تامین می کند و از سوی دیگر گسترش فرهنگ سهامداری در بین آحاد مردم قطعاً به نفع دولتمردان است.

وی ادامه داد: دارایی هر فردی در بورس به طور شفاف مشخص است در حالی که در بازار سکه و طلا این موضوع قابل ردیابی نیست ولی دارایی سهام کاملا از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قابل پیگیری است دوم اینکه در فروش سهام نیم درصد مالیات نقل و انتقال در همان لحظه از حساب فروشندگان کسر می‌شود و دولت درگیر بحث فرار مالیاتی افراد نیست و این قضیه نیز می‌تواند برای دولت مفید باشد چون هم مالیات خود را سریعتر دریافت می‌کند و هم اینکه بحث شفافیت در دارایی ها نیز مطرح است.

تقی نژاد در خصوص صنایع پیش‌رو نیز گفت: با توجه به اینکه کشور تحریم است ولی باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که صادرات در همین ایام بسیار افزایش پیدا کرده و چنانچه بتوانیم نیازهای صادراتی کشورهای اطراف خودمان را تامین کنیم قطعاً صادرات بیشتر نیز خواهد بود.

وی در ادامه با توصیه به سهامداران برای سرمایه گذاری در شرکت هایی که صادرات محور هستند همچون صنایع معدنی، فلزی، پتروشیمی‌ها و صنایع مستعد صادرات بیشتر، افزود: اگر کشور ما تحریم نبود، قطعا حجم صادرات از این ارقام نیز بیشتر بود لیکن در همین اوضاع و با توجه به تحریم‌های تحمیل شده به اقتصاد ما، در این صنایع صادرات خوبی داریم.

به گفته تقی نژاد، اینکه کدام شرکت‌ها قراردادهای جدیدی امضا کرده، اهداف صادراتی جدیدی در آنها تعریف شده یا خط تولید جدیدی به شرکت اضافه شده، باید حتماً بررسی شود تا میزان تاثیر گذاری این وقایع در صورت‌های مالی مشخص شود و این موضوعی است که در فصل مجامع قابل ردیابی است.

وی در پایان گفت: احتمالاً صنایع صادرات محور با توجه به افزایش حجم صادرات با توجه به کاهش ارزش پول ملی می‌تواند در فصل مجامع تقسیم سود خوبی داشته باشند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: استیضاح ترامپ نانسی پلوسی اسکوچیچ دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عرضه اولیه بورس سهامداران بورس استیضاح ترامپ نانسی پلوسی اسکوچیچ دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۷۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک شرکت کارگزاری بیمه، پنجمین شرکت فرعی زیرمجموعه ثفارس!

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، ثفارس به عنوان یکی از شرکت های بورسی فعال در صنعت عمران و ساخت و ساز؛ طی تفاهم‌نامه‌ای مورخ ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ متعهد به خرید ۵۱٪ سهام شرکت کارگزاری بیمه سروش امید ایرانیان گردیده است. این شرکت عمرانی با خرید کارگزاری بیمه به دنبال چیست؟ ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000Iol

دیگر خبرها

  • یک شرکت کارگزاری بیمه، پنجمین شرکت فرعی زیرمجموعه ثفارس!
  • افزایش بیش از ۷۷ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • رشد چشمگیر بورس در اولین روز اردیبهشت؛ کام سهامداران شیرین شد
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • مردم به جای سرمایه گذاری در بانک؛ نفت بخرند!
  • عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • شرکتی که به دنبال فروش سهام ایران خودروست
  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!