Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-23@20:55:54 GMT

تعرفه ترجیحی؛ به ضرر ایران به نفع هندی ها

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۲۰۳۷۳

تعرفه ترجیحی؛ به ضرر ایران به نفع هندی ها

پول نیوز - رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران معتقد است: تعرفه ترجیحی به‌گونه‌ای تنظیم شده که به ضرر طرف ایرانی و به نفع تجار هندی است. به گزارش پول نیوز، فسادپذیری بالای محصولات کشاورزی باعث می‌شود که کم و کیف تصمیمات دولت درخصوص رویه‌های مربوط به صادرات این محصولات به‌سرعت روی وضعیت آمار صادرات و شرایط کسب‌وکار صادرکنندگان تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی بیشتر وضعیت کنونی صادرات محصولات کشاورزی با ریس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران به گفتگو نشستیم.
چندی پیش در جریان نشستی که با حضور اعضای هیئت‌مدیره محصولات کشاورزی ایران و رئیس سازمان توسعه تجارت برگزار شد مشکلات و چالش‌های مختلفی که فعالان اقتصادی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی با آنها مواجه هستند مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پیمان‌سپاری ارزی, کرایه بالای حمل‌ونقل و اصلاح ارزش محصولات صادراتی در گمرک ازجمله موارد مطرح‌شده در این دیدار بود. سید رضا نورانی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تولیدکنندگان ملزم به انتقال ارز حاصل از صادرات هستند اما متاسفانه انتقال ارز به کشور با محدودیت‌های بسیاری همراه است. می‌توان از راه‌حل‌های دیگری استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال در کشورهای حاشیه خلیج فارس بانک‌های ایرانی زیادی حضور دارند و این امکان وجود دارد که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به آنها داده و این بانک‌ها ارز داده‌شده را در ایران به صورت ریالی به صادرکنندگان تحویل دهند.
وی در ادامه اظهار داشت: معضل مهم دیگر به حمل‌ونقل محصولات صادراتی مربوط می‌شود. از یک طرف شاهد افزایش شدید نرخ حمل‌ونقل دریایی هستیم. ظرف چند سال گذشته هزینه حمل‌ونقل دریایی به هند از چهارصد دلار به دو هزار و پانصد دلار رسیده است. تحریم بودن کشتیرانی کشور و توسل به کشورهای ثالث هزینه‌ها را به‌مراتب بیشتر و روند صادرات را کند کرده است. به اعتقاد ما باید امکان واردات کانتینرهای بزرگ یخچال دار برای اتحادیه وجود داشته باشد و دولت باید واردات این تجهیزات را آزاد کند. باید امکان خرید کشتی و راه‌اندازی خط کشتیرانی برای اتحادیه فراهم شود. ما از دولت توقع کمک مالی نداریم و هزینه‌های این کار توسط خود اتحادیه انجام می‌شود. این راهکار باعث می‌شود که هزینه حمل‌ونقل صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هدف منطقی و مقرون‌به‌صرفه شود و صادرات به‌صورت مستمر و بدون وقفه انجام شود.    
وی در ادامه اظهار داشت: کم و کیف نرخ تعرفه ترجیحی طوری تنظیم شده است که به ضرر طرف ایرانی و به نفع تجار کشورهای دیگر است. به‌عنوان‌مثال تعرفه واردات از هند حدود هشت درصد است اما تعرفه صادرات به آن به پنجاه‌درصد هم می‌رسد. این وضعیت باید اصلاح شود. نورانی ضمن بیان این مطلب افزود: نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی در گمرک غیرواقعی است و بارها خواستار اصلاح نرخ‌ها شده‌ایم.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کشاورزی تعرفه ترجیحی هند ایران تجار صادرات محصولات کشاورزی محصولات کشاورزی ایران محصولات کشاورزی تعرفه ترجیحی حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۰۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۶.۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید روح اله لطیفی در خصوص صادرات محصولات غذایی و کشاورزی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بیش از هشت میلیون و ۸۰۳ هزار تن محصولات دامی شیلاتی، زراعی، گلخانه‌ای، لبنی و فرآورده‌های مرتبط به ارزش ۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۶۵۴ دلار صادر شد که این میزان با حدود یک میلیون تن کالای بیشتر، بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری بیشتر نسبت به مدت مشابه برای کشور داشته که ۱۲.۲ درصد در وزن و ۲۰.۴ درصد در ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش همراه بوده است.

ارزآوری ۱۳ درصدی صادرات کشور با محصولات غذایی و کشاورزی

وی افزود: سهم محصولات کشاورزی و غذایی از صادرات ۱۳۶.۴ میلیون تنی کالای غیر نفتی به ارزش ۴۹ میلیارد و ۳۲۹ میلیون و ۴۴۶ هزار دلار، ۶.۴۵ درصد وزن و ۱۲.۸ درصد ارزش بود که نشانگر سهم بالای محصولات کشاورزی و غذایی در سبد ارزآوری برای کشور است.

لطیفی گفت: از کل صادرات هشت میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۹ تنی محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲، گروه محصولات زراعی، گلخانه‌ای و باغی با ۶ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۶۳۸ تن به ارزش سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، سهم ۷۴.۵ درصدی در وزن و ۶۱.۹ درصدی در ارزش را از کل این نوع محصولات به خود اختصاص داده و پس از آن، گروه محصولات دامی، شیلاتی و لبنی با ۸۵۶ هزار و ۱۰۱ تن، به ارزش یک میلیارد و ۲۳۲ میلیون و ۳۰۶ هزار دلار، سهم ۹.۷ درصدی وزن و ۱۹.۵۶ درصدی ارزش و گروه محصولات فرآوری شده، کنسروجات و غذای آماده و نیمه آماده با یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۱۹ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، سهم ۱۵.۹ درصدی وزن و ۱۸.۵ درصدی ارزش کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی را شامل شده است.

وی در خصوص میزان رشد هر یک از این گروه‌های صادراتی توضیح داد: گروه کالایی محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۹درصدی در وزن و ۲۶ درصدی در ارزش داشته، گروه کالایی محصولات دامی، شیلاتی و لبنی نیز نسبت به مدت مشابه با رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۶ درصدی در ارزش همراه بوده و گروه محصولات فرآوری شده نسبت به سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۳ درصد در وزن و ۲۰.۵ درصد در ارزش افزایش داشته است.

ارزش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی دو برابر سایر کالا‌های صادراتی

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص متوسط ارزش کالا‌های صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ متوسط ارزش صادراتی کالا‌ها در واحد تن ۳۶۱دلار و ۶۳ سنت بود که این میزان در بخش کشاورزی دو برابر ارزشمند‌تر (۹۸ درصد بیشتر از سایر کالاها) بود و هر تن کالای صادراتی از کد ۰۱ تا ۲۴ گمرکی به طور متوسط (همه گروه‌های غذایی، کشاورزی و دامی) ۷۱۵ دلار و ۴۱ سنت بود که این میزان در گروه‌های سه گانه زیر بخش آن کمی متفاوت بود.

وی بیان کرد: در بین محصولات غذایی و کشاورزی صادر شده محصولات دامی، شیلاتی و لبنی با متوسط ارزش ۱۴۳۹ دلار و ۴۴ سنت به ازای هر تن نسبت به متوسط صادرات کشور حدود ۴برابر ارز آوری داشت (۲۹۸ درصد بیشتر)، محصولات فرآوری شده و صنعتی غذایی با متوسط ارزآوری ۸۳۱ دلار و چهار سنت در تن، ۱۳۰ درصد بیشتر از متوسط کالا‌های صادراتی کشور و محصولات باغی و زراعی با متوسط ۵۹۵ دلار و ۹۲ سنت در تن ۶۵ درصد بیشتر از متوسط سایر اقلام مالایی صادر شده برای کشور ارزآوری کرده است.

عراق خریدار ۳۱.۵ درصد محصولات غذایی و کشاورزی ایران

لطیفی گفت: از کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۸۷ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش به ۱۵ کشور همسایه ایران صادر شده که عراق با خرید یک میلیارد و ۹۸۶ میلیون دلار، ۳۱.۵ درصد از محصولات صادراتی غذایی و کشاورزی ایران مقصد نخست و امارات با خرید ۷۵۱ میلیون دلار، روسیه با ۵۲۱.۵ میلیون دلار، پاکستان با ۵۰۸ میلیون دلار و افغانستان با ۴۲۹.۴ میلیون دلار، مقاصد دوم تا پنجم در بین کشور‌های همسایه بودند که بعد از آن ترکیه با ۲۵۱ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۱۷ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۱۶.۴ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۰۲ میلیون دلار، قطر با ۷۰ میلیون دلار، عمان با ۶۷ میلیون دلار، کویت با ۵۵ میلیون دلار، ارمنستان با ۴۵.۵ میلیون دلار، بحرین با ۷ میلیون دلار و عربستان با ۱۷ هزار دلار قرار دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات تعرفه‌های خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳
  • آخرین جزئیات تعرفه‌های پرستاری در سال ۱۴۰۳
  • نحوه ایفای تعهدات ارزی محصولات هیدروکربنی‌ و قیر اعلام شد
  • لزوم شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی برای توسعه صادرات
  • رشد ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • افزایش قابل توجه تعرفه‌های خدمات پرستاری
  • افزایش ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۶.۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران
  • رئیس سازمان نظام پرستاری: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۵۰ درصد افزایش یافته است