Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شهرداری می‌گوید هزینه انتقال آرادکوه به نقطه دیگر یک میلیارد دلار است که چنین پولی در دسترس نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با موضوع مجوز به شکارچیان خارجی اظهار کرد: ۲۰۰ هزار رأس حیوان در زیستگاه‌های کشور وجود دارد که هر ساله برای ۲۰۰ الی ۳۰۰ رأس آنها مجوز شکار برای اتباع خارجی صادر می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که این مجوز شکار برای حیوانات نر بالای ۹ سال است، افزود: به‌طورکلی کارشناسان بر این باور هستند که نرهای پیر باید از گله‌ها حذف شوند چون از یک‌سو مشکل بیماری برای گله ایجاد کرده و همچنین در تکثیر و تولیدمثل مشکل ایجاد می‌کنند و از سوی دیگر در فصل خشکسالی نرهای پیر اجازه تغذیه آب را به ماده‌ها نمی‌دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این مطلب که نرهای پیر به‌دلیل شاخ‌های بزرگ انگیزه زیادی برای شکارچیان ایجاد می‌کند، درباره نحوه نظارت بر این شکارچیان نیز گفت: کنار هر شکارچی تبعه خارجی ۲ محیط‌بان حضور دارد که با اجازه آنها شکار انجام می‌شود.

کلانتری اذعان کرد: با توجه به این‌که منابع دولتی برای احیای زیستگاه‌های ما کافی نیست، ما به سراغ سرمایه‌گذاری می‌رویم.

معاون رئیس جمهور افزود: معمولاً مجوز شکار برای حدود ۳۰ تا ۵۰ رأس داده می‌شود که هر مجوز ۳۰ هزار دلار به فروش می‌رسد که از این مبلغ یک‌سوم صرف جوامع محلی و بقیه به‌منظور احیای زیستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این حیوانات عمری حدود ۱۰ تا ۱۲ سال دارند و سالانه نیز حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار رأس آنها از بین می‌رود بنابراین شکارها نه تنها تهدیدی برای این گونه‌های جانوری نیست بلکه به بقای نسل آنها نیز مؤثر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سیاست شورای‌عالی محیط زیست در ایجاد قرق‌های اختصاصی را اقدام خوبی دانست که ضمن حفاظت محیط زیست با کمک بخش خصوصی مجوزهای محدود شکار را با نظارت سازمان محیط زیست صادر می‌کند.

کلانتری در ادامه در خصوص بحث آلودگی هوا و اقداماتی که برای رفع آن در کشور نیاز است نیز گفت: اگر بنزین ما شرایط ۵ سال گذشته را داشت امروز هیچ‌کدام از شهرهای ما زیست‌پذیر نبود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما به یک کشور اسقاطی تبدیل شده‌ایم. ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ دستگاه آن اسقاطی و کاربراتوری است. هر موتورسیکلت کاربراتوری حدود ۷ الی ۸ خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هزینه‌ای حدوداً یک هزار دلار برای جایگزینی هر موتورسیکلت نیاز است که با محدودیت منابع موجود توان از رده خارج کردن آن‌ها وجود ندارد.

وی در ارتباط با وضعیت سایر وسایل نقلیه نیز گفت: ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها، ۷۳ درصد اتوبوس‌های شهری، ۶۰ درصد کامیون‌ها و ۲۰۰ هزار تاکسی اسقاطی در کشور وجود دارد. با وجود این‌که میزان اسقاطی شدن خودروها در کشور سالانه ۶ درصد است ولی سواری‌های تولیدی ما نیز استاندارد نبوده و اسقاطی‌های سالانه هم از رده خارج نشده و یک الی یک و نیم میلیون به میزان آن اضافه می‌شود.

کلانتری با اشاره به این‌که در زمستان ۶۱ درصد آلایندگی مربوط به خودروهای گازوئیلی است و سرمای هوا مانع بالارفتن آلاینده‌ها می‌شود، افزود: در فصل سرما ذرات معلق با قطر کمتر از ۲,۵ میکرون در سطح پایین می‌ماند و برای کودکان و سالمندان بسیار خطرناک است.

معاون رئیس جمهور با بیان این‌که افزایش مصرف سوخت گاز خانگی را از دیگر موارد آلاینده است نیز عنوان کرد: در فصل سرما به‌دلیل افزایش مصرف سوخت، گاز نیروگاه‌ها قطع و به‌جای آن مازوت سوزانده می‌شود که این نوع سوخت حاوی ۲ الی ۳ درصد سولفور است بنابراین ما در فصل سرما یا نباید تولید کنیم یا باید آلاینده تولید کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: زمانی‌که ما تنها برای نوسازی موتورسیکلت‌ها ۹,۵ میلیارد دلار نیاز داریم و این موضوع به‌دلیل تحریم‌ها از توان ما خارج است برای بهبود وضع هوا تنها باید از خدا بخواهیم تا برای ما باد و باران بفرستد.

کلانتری در ادامه در خصوص موضوع پرورش میگو در نزدیکی گنبدهای نمکی در جزیره قشم نیز گفت: ما در مناطقی همچون قشم با مدیریت دوگانه مواجهیم، از یک‌سو با مدیریت مناطق آزاد و بخشی دیگر وزارت کشور. در این مورد منطقه آزاد منطقه‌ای را که برای راه‌اندازی کارگاه پرورش میگو در نظر گرفته و در نزدیک گنبدهای نمکی بوده را حریم تشخیص نداده و مجوز صادر کرده است.

وی ادامه داد: منابع طبیعی اعلام کرده که فاصله این مزرعه تا گنبدها ۱,۵ کیلومتر است که البته باید بیشتر باشد. احداث این مرکز با دستور مستقیم رئیس جمهور متوقف و شیلات باید برای راه‌اندازی آن حریم بیشتری را رعایت کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص بحث بوی بد تهران نیز گفت: بوی بد تهران دارای دو منشأ است یکی باتلاق‌های فاضلابی تصفیه نشده است که به‌دلیل عبور جاده در حدفاصل کیلومتر ۲ تا ۳ جاده تهران قم ایجاد شده و در حال حاضر در جریان اقدامات لازم برای رفع این مشکل هستیم و دیگری آرادکوه است که تجمیع زباله‌های ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته را در کوه‌های با ارتفاع ۷۰ تا ۸۰ متری در خود جای داده و هر روز نیز به این میزان اضافه می‌شود.

معاون رئیس جمهور با اعلام این مطلب که ما پیشنهاد انتقال آرادکوه را به نقطه دیگری دادیم، افزود: شهرداری می‌گوید هزینه این انتقال یک میلیارد دلار است که چنین پولی در دسترس نیست.

کلانتری در پایان در ارتباط با تولید انرژی از طریق زباله نیز عنوان کرد: دولت قیمت برق تولید شده را ۶۰۰ تومان مطرح کرده بود که مقرون به صرفه نبود که برای سال آینده دولت این مبلغ را به‌طور تضمینی به یک هزار و ۳۵۰ تومان افزایش داد که این  مبلغ برای تولیدکنندگان انرژی با مواد اولیه زباله مقرون به صرفه خواهد بود. در این روش زباله با دمای بالا سوزانده شده و آلودگی ایجاد نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: یک میلیارد دلار آرادکوه انتقال آرادکوه هزینه انتقال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یک میلیارد دلار معاون رئیس جمهور انتقال آرادکوه مجوز شکار کشور وجود محیط زیست فصل سرما نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۴۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ۱۴۰۲، ۱۴۳ رودخانه با ۶۸۴ ایستگاه به صورت فصلی پارامترهای عمومی و سمی مورد پایش قرار گرفته است که نتایج ۱۸۷۶ پایش نشان از این دارد که در ۷۰ درصد پایش انجام شده کیفیت رودخانه متوسط تا بسیار خوب بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست، ایرج حشمتی در همایش مدیران محیط زیست کشور در شیراز با اشاره به مسئولیت محیط زیست در حوزه‌های پایش آب، هوا و خاک، اظهار کرد: به‌روزرسانی سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا و تدوین برنامه عملیاتی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در دستور کار سال ۱۴۰۳ سازمان قرار گرفته است، همچنین با همکاری وزارت صمت، وزارت کشور، پلیس راهور و راه و شهرسازی برنامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با اولویت حمل‌ونقل عمومی و موتورسیکلت در سال جدید اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر اجرای قانون مدیریت پسماند و تغییر اقلیم از اولویت‌های پیش‌رو در سال جاری است و با جدیت دنبال می‌شود، افزود: در اجرای ماده الحاقی قانون برنامه هفتم توسعه، با هدف تقویت سازگاری و کاهش آسیب‌پذیری کشور در مقابل تغییر اقلیم، برنامه مدیریت تغییر اقلیم کشور توسط سازمان و با همکاری سازمان‌های ذیربط تهیه خواهد شد.

معاون محیط زیست استانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تشریح اقدامات سیاست‌گذاری و نظارتی در بخش آب و خاک، تصریح کرد: قانون حفاظت از خاک قانون تخصصی است که بعد از انقلاب اسلامی ایران تصویب و ابلاغ شده است و در همین راستا آئین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در سال گذشته در هیئت وزیران و نیز خط مشی‌های مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری پایدار از خاک کشور تصویب و ابلاغ شد که مطابق خط‌مشی‌های مذکور، بهینه‌سازی روش‌های استفاده از آب‌های نامتعارف در خاک در تطابق با شاخص‌های کمی و کیفی و استانداردهای مرتبط باید صورت گیرد.

حشمتی ادامه داد: در همین راستا و نیز کمک به حل بحران فعلی آب کشور تدوین و ابلاغ معیار مشمولیت واحدها در اجرای طرح پایش خود اظهاری برای بخش پساب و پارامترهای مشمولیت واحدها به تفکیک کد آیسیک در اجرای قانون حفاظت از خاک و آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب تدوین و ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته، ۱۴۳ رودخانه با ۶۸۴ ایستگاه به صورت فصلی پارامترهای عمومی و سمی مورد پایش قرار گرفته است که نتایج ۱۸۷۶ پایش نشان از این دارد که در ۷۰ درصد پایش انجام شده کیفیت رودخانه متوسط تا بسیار خوب بوده است، همچنین پنج گزارش ملی در راستای نظارت بر مدیریت زیست محیطی تنظیم و به نهادهای متولی قانونی آن جهت اقدام وفق تکالیف قانونی ابلاغ شده است.

معاون محیط زیست استانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با بیان اینکه وضعیت کیفیت آب زیرزمینی نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت نیرو در کارگروه‌های برنامه ایمنی آب کشور در حال پایش است، خاطرنشان کرد: رفع آلودگی با شناسایی انواع ریسک‌های آلودگی اولویت‌بندی و تدوین پایش آب زیرزمینی کشور صورت می‌پذیرد.

کد خبر 746869

دیگر خبرها

  • تجهیز محیط بانان با به‌روزترین فناوری‌های دنیا
  • انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲
  • مالچ‌پاشی نفتی را از دستور کار خارج کرده‌ایم
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط‌زیستی
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی برخورد جدی می کنیم
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی
  • پروژه‌های عمرانی و صنعتی باید پیوست محیط زیستی داشته باشند