Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، ابتدای مراسم افتتاح اولین مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی مددجویان، جلسه ای با حضور مدیران کل فنی و حرفه ای، اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌ها و اداره کل زندان‌های استان تهران و همچنین مسئولان و کارشناسان در محل کانون اصلاح و تربیت برگزار گردید.

مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز، ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: ۹ مرکز اصلاحی و تربیتی زیر نظر اداره کل زندان های استان تهران دایر هستند که دو مرکز از این تعداد یعنی زندان رجایی شهر و ندامتگاه قزلحصار در حوزه قضایی استان البرز قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدحشمت اله حیات الغیب  افزود: زندانیان بر اساس سن، جنس و نوع جرم در مراکز مختلف نگهداری می شوند و ما مکلف هستیم بر اساس برنامه ها و اهداف سازمان زندانها، با همکاری نهادهای دولتی، خصوصی و اجتماعی برای مدت حبس آنان برنامه ریزی کنیم. خوشبختانه با توسعه آموزش های فرهنگی، تربیتی و اشتغال و حرفه آموزی، مهارتهای زندگی و روانشناسی، درصد بازگشت زندانیان به چرخه جرم، کمتر از انتظار نسبت به کشورهای دیگر است.

وی همچنین اظهار داشت: در گواهی نامه های معتبر فنی و حرفه ای که صادر می شود نامی از زندان برده نمی شود، زندانی می تواند با پایان دوره حبس، به مرکز مراقبت بعد از خروج مراجعه نماید و با داشتن گواهی نامه، وام های خوداشتغالی دریافت نموده، زمینه زندگی سالم و شرافتمندانه و رزق و روزی حلال فراهم می شود و به دلیل بیکاری مجدداً سراغ خلاف و جرم نمی رود.

حیات الغیب خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد مربیانی که در سطح زندانهای تهران فعالیت می کنند، جوابگوی تعداد متقاضیان آموزش نیست و لازم است با توسعه امکانات، معرفی مربی های جدید و تشکیل رشته های متنوع دیگر این امکانات را افزایش دهیم، زیرا اغلب مددجویان، به دلیل عدم توان مالی در جامعه نتوانسته اند شغل و حرفه مناسبی فرا بگیرند و زندان این موقعیت رایگان را برایشان فراهم ساخته است و نگاه مسئولان فنی و حرفه ای به زندان بایستی ویژه باشد.

مدیرکل اشتغال و حرفه آموزی سازمان زندان ها نیز در این جلسه گفت: با گسترش آموزش های کوتاه مدت فنی و حرفه ای، مددجویان با هر سطح سواد می توانند طی مدت تحمل حبس، شغل و حرفه ای فرا گرفته و پس از آزادی با استفاده از وام های خوداشتغالی جذب بازار کار شده، از بازگشت مجدد به چرخه جرم که علت عمده اش بیکاری است، جلوگیری شود.

احمد راهروخواجه ادامه داد: استان تهران به عنوان استانی که بیشترین جمعیت کیفری کشور را در خود جای داده، نیاز به توجه بیشتر دارد، با مدیریت جدید و تجارب موفق مدیرکل زندانهای تهران در استان های فارس و یزد، شاهد شتاب گام های توسعه آموزش جهت زندانیان، کارکنان و سربازان وظیفه هستیم و ارتباط بین این اداره کل با فنی و حرفه ای استان و سایر دستگاه های مسئول در امر آموزش و حرفه آموزی مستحکم تر شده است.

در ادامه این جلسه، مدیرکل فنی و حرفه ای استان تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: با توسعه آموزش های فنی و حرفه ای تلاش می شود با بیکاری و عدم اشتغال مقابله گردد و بهترین نوع آن، آموزشهای مهارتی است.

گرزین ادامه داد: همین که یک زندانی با تلاش مسئولان زندان ها به جای راحت طلبی، دست به سوی چرخ خیاطی، آچار و تعمیر یا آهن و چوب می برد، بهترین اتفاق افتاده است. او با ذهن خلاق، وقتی در مسیر صحیح قرار می گیرد، خود به دنبال فراگیری بهتر آن شغل یا حرفه دیگر می رود و همین راه را نیز بعد از آزادی دنبال می نماید.

وی همچنین گفت: برخلاف جامعه که آموزش ها عرضه محور است، در زندان ها تقاضا محور بوده، نیازی نیست خود فنی و حرفه ای منتظر ورود هنرجو باشد، بلکه خود زندانی ها دنبال فراگیری حرفه و هنری هستند، پس تعداد بیشتری از افراد در کلاس های ما حضور می یابند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان تهران تأکید کرد: این امکان در زندان ها وجود دارد که خود زندانیان آموزش دیده پس از طی دوره های لازم، با ثبت مشخصات در پرتال جامع فنی و حرفه ای به عنوان مربی در زندان کار کنند و تعداد مربیان شاغل در این مجموعه ها افزایش یابد.

بنا به این خبر، در ادامه مدیر کانون اصلاح و تربیت نیز پس از خوش آمد گویی گفت: بحمداله با نگاه تربیتی خاصی که به کودکان معارض قانون زیر ۱۸ سال می شود، جمعیت مددجویان کانون اصلاح و تربیت نصف ظرفیت آن است و حتی تعداد دختران، کمتر از ۵ نفر هستند و برای همین تعداد کم نیز کلاس های مختلف برگزار می شود.

شمس زارع افزود: کانون اصلاح و تربیت ویژه نگهداری کودکان و نوجوانان زیر هجده سال بوده، برای آنان امکان تحصیل از نهضت سواد آموزش تا اخذ دیپلم در مجتمع آموزشی حرّ با استفاده از نیروها و معلمان آموزش و پرورش وجود دارد، علاوه بر این کلاسهای مختلف در تمام حوزه ها و نیز اردوهای تفریحی و جشنواره برگزار می گردد.

وی تأکید کرد: توجه به علایق نوجوانان در آموزش مددجویان کانون اصلاح و تربیت موجب شده درصد احتمال ارتکاب مجدد جرم کاهش یابد  و  این موضوع نشان می دهد اگر به بحث تحصیل و فراگرفتن حرفه توجه بیشتری گردد، می تواند زمینه ورود آنان به بازار کار و کسب درآمد پس از آزادی فراهم شده، نان آور خانواده خود نیز باشند.

بنا به این خبر، با پایان این جلسه، اولین مرکز مدیریت و مشاوره شغلی فنی و حرفه ای کشور در زندان های تهران و در محل مرکز آموزشی و پژوهشی منطقه ۷ افتتاح شد.

با راه‌اندازی این مرکز و براساس تفاهمنامه همکاری که به امضای مدیر کل فنی و حرفه ای و مدیرکل زندان‌های استان تهران رسید، طرفین بر لزوم گسترش همکاری‌های متقابل جهت زندانیان استان تأکید نمودند و مقرر شد طی سال ۹۹ تعداد زندانیانی که در کلاسهای فنی و حرفه ای شرکت کرده، موفق به دریافت گواهینامه شده اند به سه برابر آمار فعلی افزایش یابد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: زندان کل زندان های استان تهران اشتغال و حرفه آموزی کانون اصلاح و تربیت فنی و حرفه ای استان اولین مرکز مدیریت کل فنی و حرفه ای استان تهران مشاوره شغلی سازمان زندان مدیرکل زندان توسعه آموزش زندان ها اداره کل آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۷۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی کارکنان وظیفه/ آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر 

سردار موسی کمالی مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح گفت: احساس می‌کنیم امروز همه ما به مهارت نیاز داریم؛ تمامی افراد جامعه به مهارت‌های مختلف نیاز دارند و برای غلبه بر بیکاری، رشد و توسعه کشور و …. باید به مهارت آموزی توجه شود و‌نوع مهارت برای هر فردی متفاوت است.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح درباره علت ورود نیرو‌های مسلح به موضوع مهارت آموزی افزود: امروز بیکاری یکی از معضلات جامعه ما است و نیرو‌های مسلح هرکجا که احساس کنند معضلی وجود دارد و می‌توانند کمک کنند، به موضوع ورود پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه فرمانده معظم کل قوا تاکیدات فراوانی بر حوزه مهارت اموزی دارند کفت: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار جوان ذکور به خدمت وظیفه اعزام می‌شوند که بیش از ۶۰ درصد از آنها جوانان دیپلم به بالا هستند.

سردار کمالی بیان کرد: ما شورای عالی مهارت اموزی را در نیرو‌های مسلح به ریاست رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح و فرماندهان ارشد نیرو‌های مسلح، ۹ وزارتخانه، ۵ سازمان و چند نهاد داریم.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح افزود: ۲ ماموریت کمک به اشتغال جوانان منقضی خدمت و کمک به مهارت آموزی سربازان وظیفه را در قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح دنبال می‌کنیم. 

وی گفت: ۳۶ دستگاه متولی امر مهارت آموزی و اشتغال در کشور وجود دارد که تا امروز با ۲۶ دستگاه متولی این امر تفاهم نامه همکاری امضا کرده‌ایم و نیرو‌های مسلح قرار نیست گواهی و مدرکی را از جانب خود به جوانان اعطا کنند و جوانان بعد از طی کردن دوره‌های مهارتی از سوی دستگاه‌های متولی مدرک دریافت می‌کنند.

سردار کمالی بیان کرد: ما ۲ نوع مهارت عمومی و مهارت تخصصی را داریم که تمامی سربازان مهارت‌های ۵گانه عمومی را در نیرو‌های مسلح طی خواهند کرد و ما برای آموزش‌های تخصصی امسال ۲۵۰ هزار نفر آموزش تخصصی خواهند دید.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح افزود: به زودی هیچ سربازی بدون داشتن مهارت از نیرو‌های مسلح ترخیص نخواهد شد و ما برای افراد مهارت دیده مشوق‌هایی نظیر ۱ ماه کسری خدمت، انتخاب محل خدمت، بخشودگی اضافه خدمت، اعطای یک درجه بالاتر و … را در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: ۶ سال است که این کار شروع شده و‌نزدیک به ۲ میلیون سرباز پای کار بوده اند و بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار سرباز نیز توانسته‌اند وارد بازار کار شوند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح ادامه داد: همچنین ۸۵۰ نفر نیز توانسته‌اند دوره‌های مهارتی تخصصی را طی کنند و در این مدت بیش از ۲ هزار مربی تربیت کرده‌ایم و بیش از ۲۰ هزار نفر از سربازان ماهر هم توانسته‌اند وام خود اشتغالی دریافت کنند.

سردار کمالی بیان کرد: نیرو‌های مسلح برای کمک به اشتغال پای کار آمده‌اند تا مهارت اموزی جایگاه ویژه خود را در کشور پیدا کند و نیرو‌های مسلح به هیچ کاری ورود پیدا نمیکنند، مگر اینکه در آن کار سربلند بیرون بیایند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح افزود: ما لایحه‌ای در زمینه مهارت آموزی کارکنان وظیفه در مجلس داریم که ۲ سال است بر روی زمین مانده و انتظار داریم هرچه زودتر به آن رسیدگی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی نظام وظیفه

دیگر خبرها

  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • مهارت‌آموزی ۱۴۹۳ بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای
  • مهارت‌آموزی ۳۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • مهارت‌آموزی سه هزار و ۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌جنوبی
  • لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی کارکنان وظیفه/ آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر 
  • ۴۱۴ هزار و ۳۲۸ نفر ساعت مهارت در خمین ارائه شد
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • برگزاری رویداد گامی نو ویژه دانش آموزان هنرستانی در هرمزگان
  • حرفه آموزی معتادان در حال بهبود برای ورود به بازار کار
  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود