Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@22:32:01 GMT

روش‌های مقابله و از بین بردن ترس از آب

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۲۹۴۰۸

روش‌های مقابله و از بین بردن ترس از آب

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  قطعاً برای تمام انسان‌ها چیزی ترسناک وجود دارد که از آن بترسند. ترس یا فوبیا انواع مختلفی مانند ترس از بیماری، ترس از حیوانات، ترس از سخنرانی و یا ترس از آب دارد. گاهی این ترس‌ها به حدی زیاد می‌شوند که فرد توانایی کنترل خود را در مواجهه با عامل ترس ندارد. برای درمان آب هراسی در ابتدا باید ریشه ترس را متوجه شده و سپس اقدام به درمان آن نمائیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترسیدن از آب یا آکوا فوبیا به معنای ترس غیرطبیعی از آب است؛ به گونه‌ای که حتی تصور در آب بودن هم برای آن‌ها علائمی از اضطراب شدید را ایجاد می‌نماید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی نشانه‌های ترسیدن از آب، علل ایجاد و راهکار‌های غلبه بر این ترس بپردازیم.

راه‌های از بین بردن ترس از آب

با راهکار‌های ساده‌ای می‌توان بر ترسیدن از آب غلبه کرد. در ادامه ۶ روش موثر در این زمینه آورده شده‌است.
۱. مواجهه درمانی
همیشه توصیه افراد موفق این است که "به سمت چیزی که از آن می‌ترسید بروید". دوری کردن از ترس یا هر مشکلی، چیزی را حل نمی‌کند؛ با رعایت نکات ایمنی و قرار گرفتن فرد در موقعیتی که از آن می‌ترسد هیولای ترس از آب در ذهن او نابود می‌شود.
۲. داشتن حس و فکر مثبت نسبت به آب
ترس ناشی از فکر ماست؛ افکار منفی سبب شده تا از یک مورد کوچک برای خود هیولایی بزرگ بسازیم. پس باید با فکر مثبت به جنگ با افکار منفی و مقابله با آن رفت.
۳. درمان شناختی
یکی از بهترین روش‌های درمانی، درمان‌شناختی است. معمولا ترس از آب ناشی از مرور تجربیات تلخ است. باید طرز فکر فرد مبتلا و نوع نگرش او را تغییر داد. در درمان‌شناختی سعی می‌شود با تغئیر افکار منفی فرد به سمت مثبت‌اندیشی، این ترس محو شود.

۴. دارو درمانی
در مواردی که ترس بسیار شدید و زیاد باشد استفاده از دارو با تجویز پزشک متخصص نیز توصیه می‌شود. همزمان یا بعد از کاهش علائم ترس فرد، دارو‌هایی مثل داروی ضد افسردگی و داروی ضد اضطراب تجویز می‌شود.
۵. کاهش حساسیت به صورت منظم
یک راه دیگر برای درمان کسی که این مشکل را دارد، حساسیت‌زدایی بوده که این روش سه مرحله دارد:

لیستی از شرایطی که در آن فرد دچار اضطراب شده فراهم می‌شود.

سپس روش‌های ریلکس شدن و آرامش بخشیدن مانند تمرین‌های یوگا یا مدیتیشن استفاده می‌شود.

در آخر فرد خود را در موقعیت استرس‌زا تصور کرده و آرامش خود را کاملاً حفظ می‌نماید.

۶. استفاده از وسایل کمکی
توصیه می‌شود از توپ، تیوپ یا تخته برای شناور بودن در آب استفاده شود؛ بنابراین سعی کنید وسایلی برای تفریح در آب داشته باشید تا با سرگرم کردن خود در آب، افکار منفی را از ذهن خود دور کرده و فرصت فکر کردن به شرایط منفی نداشته باشید.

جنبه‌های کلی ترسیدن از آب
در حالی که دیدن آب دریا و شنیدن صدای آن لذت بخش است، برای افرادی که از آب می‌ترسند حتی حس کردن چنین شرایطی هم زجرآور است. گاهی حتی زیر باران بودن هم برای این افراد ایجاد حس خوشایند نمی‌کند. فوبیای آب به گونه‌ای است که فرد علاوه بر ترس و اضطراب، عوامل فیزیکی مثل افزایش ضربان قلب، تعریق یا مشکل در تنفس و ... را هم دارد.

به‌طور کلی ترس از آب دارای سه جنبه است:

جنبه احساسی: داشتن احساساتی مثل ترس و اضطراب زیاد و غیر قابل کنترل.
جنبه شناختی: نوع فکر فرد مبتلا در مورد آب؛ مثل ترس از غرق شدن، خفه شدن و ...
جنبه علائم جسمانی: مشکل در تنفس، لرزش دست و پا، ضربان قلب بالا و ... از علائم جسمانی ترس شدید از آب است.
اما این ترس و یا استرس دلایل مختلفی دارد که برخی دلایل آن به شرح زیر است:

تجربه‌ای منفی از آسیب در محیط‌های آبی
وجود سابقه خفگی یا حوادث مربوط به آب در اطراف فرد
مشکلاتی همچون نداشتن اعتماد به نفس، نداشتن تعادل جسمی، استرس و مشکلات روحی

سخن آخر
ترسیدن از آب با راهکار‌هایی که ذکر شد قابل رفع شدن است؛ شما نیز اگر در این رابطه تجربه یا راهکاری دارید در بخش "ارسال نظر" با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

منبع: ستاره

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ترس از آب انواع فوبیا درمان شناختی افکار منفی ترس از آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۹۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امید ستاره بارسا: رئال در باد بردن سیتی خوابیده!

به گزارش "ورزش سه"، بارسلونا یکشنبه شب در چهارچوب رقابت‌های هفته سی و دوم لالیگا باید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو روبروی رئال مادرید به میدان برود و امیدوار است که بتواند با کسب سه امتیاز این بازی اختلاف امتیازش را با آنها در صدر جدول کاهش دهد.

شاگردان ژاوی هفته گذشته با قبول شکست برابر پاری سن ژرمن از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا حذف شدند اما در سوی دیگر، رئال مادرید موفق شد رقیب قدرتمندش را در ضربات پنالتی از سر راه بردارد و به جمع چهار تیم برتر حاضر در نیمه نهایی راه پیدا کند.

بسیاری از کارشناسان و فوتبال دوستان معتقد هستند که روحیه بالای بازیکنان رئال می‌تواند در دیدار برابر بارسلونا هم به کمک آنها بیاید اما لواندوفسکی باور دارد که شاید پیروزی رئال برابر منچسترسیتی در ال‌کلاسیکو به ضرر آنها تمام شود.

این ستاره لهستانی در آستانه این دیدار حساس به موندو دیپورتیوو گفت:« هیجان و خوشحالی پیروزی برابر منچسترسیتی و صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان شاید باعث شود که رئال مادرید از نظر روانی آماده بازی برابر بارسلونا در ال‌کلاسیکو نباشد و این به سود ماست. می‌دانیم چطور باید رئال را شکست دهیم.»

دیگر خبرها

  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • ولاهوویچ: کریستیانو رونالدو الگویم است؛ رویای توپ طلا و جام بردن با یوونتوس را دارم
  • موتا: فکر به آینده نه، می‌خواهم از بردن رم لذت ببرم
  • یحیی السنوار برای لذت بردن از آفتاب بیرون می‌رود و خیابان‌های ما خالی است
  • مُهمدی: برای بردن حریف ازبک به خودم اطمینان داشتم
  • لواندوفسکی: راه بردن رئال مادرید را بلدیم؛ پیروزی مقابل منچسترسیتی آن‌ها سرخوش می‌کند!
  • چگونه بوی بد یخچال را با مواد و روش‌های طبیعی از بین ببریم؟
  • امید ستاره بارسا: رئال در باد بردن سیتی خوابیده!
  • هدف صهیونیسم از بین بردن اسلام است/ تقویت اتحاد اسلامی؛ وظیفه اصلی امت اسلامی
  • درستکار: خدمات دبیر به کشتی ایران در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است / بردن تیلور دور از دسترس نیست