Web Analytics Made Easy - Statcounter

به برکت جمهوری اسلامی دانشگاه ها در کشور دچار تحولات اساسی شده اند و اکنون نام دانشگاه های ایران، فارغ التحصیلان و عملکرد دانشگاه های ما در دنیا بعنوان امری بدیهی و قطعی از نقطه نظر کیفیت مطرح است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: مهمترین وظیفه دانشگاه ها تامین نیروی انسانی برای توسعه کشور است که در زمان قبل انقلاب رابطه دانشگاه ها و توسعه کشور رابطه دقیق و تنظیم شده ای نبود و با توجه به ارتباطات تکنولوژیکی صنعت با دنیا اعتراض فارغ التحصیلان این بود که در توسعه تکنولوژی نقشی نداریم بعد از انقلاب به علت تحریم ها انتظار می رفت دانشگاه ها نقش پیشروتری را برای رسیدن به استقلال به کار بگیرند به همین دلیل تمایل دانشگاه ها در تامین نیروی انسانی برای نقش بیشتر در توسعه کشور بشتر شد تا نقش پررنگ تری در تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر نیلی احمدآبادی افزود: امروز دانشگاه های معتبر ما جز دانشگاه های صاحب نام دانشگاه های دنیا هستند و در رده بندی های جهانی شاهد ارتقای دانشگاه کشور هستیم از جمله دانشگاه تهران که جز رده 167 جهانی است.

او گفت: ما در مرزهای دانش حرکت می کنیم و وجود شرکت های دانش بنیان و مراکز فناوری نشان دهنده حرکت بزرگ در زمینه دانش و خلاقیت و مدیریت است که به شکل درونی نشان داده می شود بنابراین تفکری متفاوت در حال شکل گیری است که البته نیازمند منابع مالی و لجستیکی است.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه افزود: دانشگاه ها امروز در حال انجام پروژه های بزرگ و مگا پروژه ( کار تیمی ) هستند که نیاز به هماهنگی در همه جنبه ها دارد. به طور مثال افزایش ازدیاد برداشت منابع نفتی و قلعه گنج نیاز به توانمندسازی افراد است تا با توجه به منابع در دست خلق ثروت کنند.

قلعه گنج توانایی به افراد می دهد که با استفاده از منابع صندوق که بنیاد مستضعفان تامین می کند و آموزش های لازم نیاز به آموزش های حرفه ای با توجه به مزیت های مناطق مختلف در کشور است که تفکر، زیرساخت و منابع مالی افراد را خوداتکا خواهد کرد که این پروژه موفق در 5 نقطه از کشور در حال انجام است.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران افزود: همچنین تحول دیجیتال به پیشنهاد وزارت ارتباطات به دانشگاه تهران داده شد بنابراین دانشگاه ها باید به اقتصاد کشور وصل شوند و با توجه به  تحول بزرگی که در دانشگاه ها در حال انجام و شکل گیری است؛ نیاز است صدا و سیما نیز در اطلاع رسانی کمک کند همچنین دیپلماسی علمی نیز باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در ابتدای انقلاب 170 هزار دانشجو بیشتر در مقطع کارشناسی داشتیم و در مقطع دکتری دانشجویی نداشتیم و همان موقع 100 هزار دانشجو در خارج کشور داشتیم اما اکنون 4 و نیم میلیون دانشجو داریم که 50 هزار دانشجو نیز در خارج کشور درس می خوانند. 

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مقایسه دانشجویان داخل و کشور بیانگر بالارفتن تولیدعلم در کشورست و بالاترین رشد تولید علم را در دنیا داشته ایم و 11 برابر متوسط رشد تولید علم را در جهان داشته ایم همچنین در تولید مقالات نیز رشد بالایی در جهان داشته ایم. در کیفیت و کمیت مقالات شانزدهمین کشور دنیا هستیم ، نشان دهنده این است که علاوه بر کمیت به کیفیت نیز توجه داشته ایم. 

او افزود: فراهم شدن زیر ساخت ها از نظر ازمایشگاه های تحقیقاتی مهم است و برای گذر از نسل  دوم به نسل سوم دانشگاه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است اما با ایده آل مد نظر  هنوز فاصله زیادی داریم و نیاز به تلاش بیشتر است. 

سید احمد معتمدی افزود: فناوری و نوآوری در چند سال گذشته با ورود شرکت های دانش بنیان پیشرفت داشته است. مهارت و کارافرینی در تربیت و ورود به بخش خصوصی بسیار مهم است که در این زمینه حرکت بسیارخوبی در کشور شروع شده و تاحدی نتیجه هم داده است. 

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ورد به نسل سوم افزایش قراردادهای صنعتی و پروژه های ملی، مهارت افرایی و کارآفرینی مهم است که مجموعه این اقدامات اگر با شتاب در حال حاضر پیش برود به اهداف مورد نظر در برنامه پیش بینی شده 5 ساله خواهیم رسید. 

او افزود: به طور مثال ماهواره حاوی دهها تکنولوژی در سطح بالاست همچنین ابررایانه که با کمک وزارت ارتباطات در حال پیشرفت است همچنین پروژه های بالادستی در زمینه نفت علاوه بر برطرف شدن مشکلات اساسی کشور موجب ورود  دانشجویان ما به عرصه های علمی بالاتر خواهد شد. 

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: زیست بوم جدید در دانشگاه ها در حال شکل گیری است و قابل مقایسه با 40 سال قبل نیست. امروز دانشگاه ها به سمت نوآوری و فناوری روی آورده اند و رویکرد خود را نسبت به چهل سال قبل تغییر  داده اند و به حوزه فناوری ها در دانشگاه ها توجه بیشتر شده است . 

او افزود: قبل انقلاب 100 هزار دانشجو در خارج کشور داشتیم اما امروز به سطحی از نظر علم رسیده ایم که دانشجویان خارجی و بین المللی در دانشگاه ها داریم که نتیجه تغییر زیست بوم و ورود به نسل سوم دانشگاه هاست.

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: زیست بوم شکل گرفته اما هنوز با شرایط آرمانی فاصله داریم و در مراحل اولیه هستیم به نوعی که برای تکمیل زیست بوم فقط دانشگاه کافی نیست بلکه با نقش آفرینی صنعت و تعامل صنعنت و دانشگاه می توان بهتر و زودتر به اهداف رسید.

او افزود: شاهد ارتقای دانشگاه های ایران در رده بندی جهانی هستیم و امروز به رده زیر  300 رسیده ایم. 

او افزود: تجربه علمی دانشگاه های ایران با دانشگاه های دیگر منجر به بدیهی شدن نام دانشگاه های ایران در بین دانشگاه های خارجی شده است اما یافته های و توانمندی دانشگاه ها در یک فرایند بزرگ در تصمیم گیری وجود ندارد و هنوز به شکل جزیره ای فعالیت می کنیم.

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: با تشکیل صندوق خطر پذیر توانستیم در کوتاه مدت و با توجه به وسع دانشگاه به تجاری سازی داشگاه ها کمک کردیم. همچنین موسسه کامپوزیت دانشگاه علم و صنعت برای ترمیم مخازن نفتی وارد کار شد که توانست به کاهش هزینه های کمک کند همچنین از صفر تاصد دستاوردهای ماهواره ای در دانشگاه ها شکل گرفت و تکمیل شد همچنین نزدیک به 150 شرکت خارج دانشگاهی بدون کمک گرفتن از خارج توانستیم به دستاوردهای علمی دست یابیم.

 

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: دستاوردهای علمی و صنعتی انقلاب اسلامی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر رئیس دانشگاه تهران دانشگاه های ایران نام دانشگاه نیلی احمدآبادی دانشگاه ها دانشگاه ها حال انجام خارج کشور شکل گیری هزار دانشجو توسعه کشور نسل سوم داشته ایم زیست بوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۹۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد عملیات «وعده صادق» سرافرازی و سربلندی کشور بود

رئیس دانشگاه تربیت مدرس پاسخ تنبیهی و قاطع جمهوری اسلامی ایران به جنایات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی را اقدامی مقتدرانه و غرورآفرین عنوان کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، فرهاد دانشجو رییس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: عملیات وعده صادق، در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و به شهادت رساندن جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، انجام شد و نشان داد ایران در برابر هر کشوری که اهداف ، منافع و آرمان های او را مورد حمله قرار دهد، کوتاه نخواهد آمد و مقتدرانه خواهد ایستاد.

اجتماع دانشگاهیان دانشگاه خواجه نصیر در حمایت از وعده صادق

وی افزود: در این عملیات همه اهداف از پیش تعیین شده ایران حاصل شد و از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، عملیات خاتمه یافته است و ایران لزومی برای ادامه حملات نمی بیند مگر آنکه از سوی رژیم غاصب صهیونیستی حمله ای به مواضع و منافع جمهوری اسلامی صورت گیرد که در آنصورت جواب قاطع تری از سوی ایران دریافت خواهند کرد.

دانشجو یادآور شد: در این عملیات فقط مواضع نظامی اسراییل مورد توجه قرار گفت و دنیا باید خطوط قرمز ایران را محترم بشمارد و جنگ و کشتار را خاتمه دهد.

وی ضمن تشکر و قدردانی از سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی و همه غیورمردانی که در این عملیات شرکت داشتند، خاطرنشان کرد: این عملیات، پاسخ کوبنده ای به دشمن بود و تقویت جبهه مقاومت و سربلندی و سرافرازی ایران را به همراه داشت. ان شالله این سرافرازی و پیروزی به برکت حضور حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و با اقتدار بیشتر ایران و نعمت و رحمت خداوند متعال هر چه بیشتر تداوم یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی
  • همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم
  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • دستاورد عملیات «وعده صادق» سرافرازی و سربلندی کشور بود
  • تایید انتخاب ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • دستاورد عملیات «وعده صادق» سرافرازی و سربلندی کشور بود