Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@01:10:44 GMT

نیروی هوایی به دنبال رادارگریز کردن ناوگان فعلی

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۰۱۰۴

نیروی هوایی به دنبال رادارگریز کردن ناوگان فعلی

به گزارش تابناک به نقل از فارس، امیر خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش شامگاه شنبه (۱۹ بهمن) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: ویژگی هواپیما این است که همیشه باید دربهترین وضعیت خود قرار گیرد تا امکان پرواز داشته باشد؛ بحث‌هایی که در خصوص فرسودگی می‌شود، اگر صحت داشته باشد، هواپیما دچار سانحه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: مطلقا این موضوع که ناوگان ما فرسوده است صحت ندارد و ناوگانی که در حال حاضر داریم، هم اکنون هم در بسیاری از کشور‌های جهان نیز استفاده می‌شود. وقتی نوع هواپیما را نگاه می‌کنیم، ما ناوگان شرقی و غربی را در اختیار داریم.

امیر نصیرزاده با بیان اینکه ناوگان ما ناوگان خوبی است، گفت: برتری ما نسبت به دیگر نیرو‌های هوایی جهان این است که به خودمان متکی هستیم؛ لذا موقعیت نیروی هوایی ما موقعیتی برجسته و منحصر به فرد است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: پروژه‌های متعددی را در صنایع دفاع تعریف کرده‌ایم که مربوط به تسلیحات هوشمند و دقیق است که هم اکنون هم عملیاتی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هواپیما‌های ساخته شده توسط ما کپی شده از نسخه‌های غربی است، گفت: تشخیص هواپیما‌های جنگی شاید برای عموم مردم سخت باشد، متخصصین بیشتر می‌دانند چراکه اکثر هواپیما‌های جنگنده شبیه هم هستند. فرض کنیم که کوثر مانند اف-۵ است، ما به این توانمندی رسیدیم که اف-۵ را بسازیم، درست است که از نظر ظاهری در کلاس اف-۵ است؛ اما دعوت می‌کنم از هر مجموعه دانشگاهی که میخواهند بدانند چه اتفاقی افتاده است، از مجتمعی که در نیروی هوایی دارد بدنه این هواپیما را تولید می‌کند بازدید کنند.

امیر نصیرزاده با بیان اینکه غربی‌ها می‌گویند که ایران به عمق فناوری ساخت هواپیما نفوذ کرده است، گفت: ما کلیه متعلقات هواپیما را خودمان و درون کشور می‌سازیم. صندلی، سامانه‌های اویونیکی و موتور را به صورت کاملا بومی در صنایع دفاع طراحی کردیم و بدنه هواپیما نیز در نیروی هوایی ساخته می‌شود.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در پاسخ به این سوال که آیا کوثر نیز به سرنوشت صاعقه و آذرخش دچار نمی‌شود؟، تصریح کرد: پس از ساخت آذرخش کم‌کم رسیدیم به فناوری صاعقه، وقتی صاعقه ساخته شد پشت سر آن کوثر ساخته شد که از نظر مانورپذیری بهتر از نمونه‌های قبلی بود. کوثر هواپیمای بسیار خوبی است و در نظر داریم تعداد آن را بیشتر کنیم، اما اگر به فناوری بالاتری برسیم، به نسل جدیدتر خواهیم رفت.

وی در خصوص اینکه چند فروند از جنگنده کوثر تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: پارسال در رژه ۲۹ فروردین یک فروند جت کوثر نمایش پروازی اجرا کرد، امسال در نظر داریم یک مانور ۳ فروندی با جنگنده کوثر داشته باشیم.

** پرواز سه فروندی جنگنده کوثر در رژه ۲۹ فروردین سال آینده

امیر نصیرزاده با تاکید بر اینکه ساخت هواپیما سخت و پیچیده است، افزود: من از کارخانه یوروفایتر بازدید کرده‌ام، کارگاه‌های ما بسیار بهتر از کارخانه یوروفایتر است در حالی که یوروفایتر را ۶ یا ۷ کشور می‌سازند. ما تا کنون نزدیک به ۱۰ تا بدنه از کوثر را ساخته ایم، امیدواریم تا ۲۹ فروردین سال آینده ۳ فروند از آن را بسازیم و مانور ۳ فرورندی آن را شاهد باشیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در خصوص آینده ساخت جنگنده، گفت: ممکن است نسل بعدی که بخواهیم بسازیم در یک کلاس دیگر باشد مثلا کوثر شکاری بمب افکن سبک بود و هواپیمای بعدی مان شکاری بمب افکن سنگین باشد. چون به فناوری و دانش این موضوع دست یافته ایم، هر مطالبه‌ای نهاجا داشته باشد، صنایع دفاع قابلیت برآورده کردن آن را خواهد داشت.

وی در خصوص توسعه تسلیحات هواپایه نیز با بیان اینکه در جنگ هوایی هرکس زودتر و دورتر ببیند و دورتر بزند برنده است، عنوان کرد: تلاش صنایع دفاع و نهاجا بر این است که موشک‌های دوربرد داشته باشیم که این موشک‌ها هم در سه نوع هوا به هوا، هوا به سطح و هوا به زمین استفاده می‌شوند. در هر سه این‌ها پروژه‌های بسیار موفقی داریم، فکور، قادر و روی بمب‌های هوشمند هوابه زمین هم در حال کار کردن هستیم. اکثر این تسلیحات برد بلند هستند و توانمندی انهدام اهداف در برد بلند را دارند.

** رونمایی از کروز هواپایه در سال ۹۹

امیر نصیرزاده همچنین گفت: به دنبال این هستیم که کروز هواپایه داشته باشیم که کار‌های خوبی هم انجام شده و امیدواریم در سال ۹۹ از این دستاورد رونمایی کنیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه در رادار به توانمندی‌های خوبی رسیدیم، اظهار داشت: رادار‌های قبلی که داشتیم از فناوری رادار‌های لامپی برخوردار بود؛ الان به فناوری جدیدی در ساخت رادار دست یافته ایم و روی هواپیما‌های متعددی مثل F-۴، F-۵ و F-۱۴ نصب می‌شود.

** در حال کار کردن بر روی مواد جاذب رادار هستیم

وی در خصوص رادارگریز بودن ناوگان جنگنده نهاجا نیز عنوان کرد: ناوگان قبلی ما رادارگریز نیستند، ولی طراحی‌های جدیدی که داریم انجام می‌دهیم این موضوع را مد نظر داریم و روی یک مواد جاذب که امواج راداری را جذب کند در حال کار کردن هستیم تا ناوگان فعلی را بتوانیم رادارگریز کنیم. اما برای هواپیما‌های آینده که در حال کار کردن هستیم، طراحی را به گونه‌ای انجام خواهیم داد که رادارگریز باشد.

** کمان-۲۲ پهپاد بعدی نهاجا/ شلیک بمب و راکت از پهپاد را تست کرده‌ایم

امیر نصیرزاده در خصوص توسعه توان پهپادی نهاجا نیز، عنوان کرد: پارسال کمان-۱۲ را معرفی کردیم که ساخت نیروی هوایی با همکاری صنایع دفاع است و ۶ فروند از آن را به خدمت گرفتیم. انشالله به دنبال این هستیم که یک ورژن جدید از آن یعنی کمان-۲۲ را تولید کنیم که رزمی و مراقبتی هستیم. شلیک بمب و راکت را از روی پهپاد تست کرده ایم و کاملا موفق بوده است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: یکی از رویکرد‌های اصلی ما به کارگیری هواپیمای بدون سرنشین در کنار هواپیمای باسرنشین است و انشالله با سرعت بیشتری پیش خواهیم برد. کمان-۲۲ انشالله در سال آینده رونمایی خواهد شد.

وی در خصوص دانش ساخت موتور هواپیمای جنگنده نیز با بیان اینکه موتور پیچیده‌ترین و سخت‌ترین بخش هواپیما است، خاطرنشان کرد: امسال یک دستگاه موتور جت را ساختیم و روی هواپیمای کوثر آزمایش شد؛ اتفاقا تراست یا قدرت رانش آن بسیار بهتر از موتور F-۵ بود.

امیر نصیرزاده در خصوص تشکیل تیم آکروجت نهاجا نیز بیان داشت: در نظر داریم مانور سه فروندی را با جنگنده کوثر در رژه ۲۹ فروردین سال آینده انجام دهیم که اگر انجام شود، خود به خود تیم آکروجت پایه ریزی و تشکیل خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: جلیل محبی سامانه نما اسکوچیچ دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیروی هوایی ارتش رادارگریز کروز هواپایه جنگنده کوثر جلیل محبی سامانه نما اسکوچیچ دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر فرمانده نیروی هوایی ارتش حال کار کردن هستیم رژه ۲۹ فروردین امیر نصیرزاده نظر داریم داشته باشیم جنگنده کوثر صنایع دفاع خواهد شد ساخته شد کمان ۲۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۰۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس به دونالد تاسک، همتای لهستانی خود قول داد بخشی از نیروهای مسلح بریتانیا را به همراه یک هواپیمای یوروفایتر تایفون برای گشت‌زنی در حریم هوایی این کشور به لهستان اعزام کند.

به نوشته روزنامه اکسپرس، سوناک در یک کنفرانس خبری مشترک با دودا ضمن اعلام پیوند بزرگ میان دو کشور بر اتحاد همیشگی لهستان و بریتانیا تاکید کرد و گفت: سال آینده، ما هواپیماهای جنگنده تایفون بریتانیا را مستقر خواهیم کرد تا نشان دهیم که امنیت را جدی می‌گیریم. ما می‌خواهیم به گشت زنی در آسمان لهستان کمک کنیم. دفاع هوایی حیاتی است و بریتانیا می‌خواهد از لهستان در این زمینه حمایت کند و از نزدیک با شما همکاری کند.

سوناک گفت: ما همکاری خود را در همه قالب‌ها تقویت خواهیم کرد. جنگنده‌های تایفون در حریم هوایی لهستان گشت‌زنی خواهند کرد. ما همچنین ۱۶۰۰۰ سرباز را برای پشتیبانی اعزام خواهیم کرد.

نخست وزیر بریتانیا گفت که دو کشور در حال بررسی امکان همکاری در زمینه تولید تسلیحات هستند.

سوناک خاطرنشان کرد که این ابتکار نشان دهنده جدیت رفتار بریتانیا با دفاع و امنیت لهستان است.

تاسک گفت که دو نخست‌وزیر می‌خواهند به ایجاد یک سیاست امنیتی هماهنگ کمک کنند که تمام اروپا و بریتانیا را پوشش دهد. وی گفت: زمان آن فرا رسیده است که دوره رقابت برای دفاع از اروپا به پایان برسد. اکنون ما به آمادگی و تعهد نیاز داریم. دستور کار لهستان و بریتانیا طولانی و گسترده است.

ریشی سوناک، اخیرا بسته کمکی ۵۰۰ میلیون پوندی به اوکراین و همچنین افزایش هزینه‌های دفاعی بریتانیا به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی را اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند
  • تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!
  • اولین نبرد هوایی یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • (ویدیو) فوجیان؛ بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کشتی جنگی چین
  • فوجیان؛ بزرگ ترین و پیشرفته ترین کشتی جنگی چین (+فیلم و عکس)
  • اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به شهر غزه
  • چین F_۲۲ آمریکا را فلج کرد! آیا فناوری جدید در اختیار ایران قرار می‌گیرد؟
  • استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین