Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: کشور در علم ژنتیک جزو دو دهک نخست جهان است و طبق آخرین آمار رتبه نخست منطقه را در اختیار دارد. به گزارش خبرگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و پژوهشگر عالی در زمینه ژنتیک در برنامه رادیویی «دستاورد» در خصوص دستاورد‌های علمی ایران در حوزه ژنتیک گفت: در ایران و تقریبا سه سال پس از تاسیس انجمن ژنتیک در اروپا، دانشمندان داخلی انجمن ژنتیک را تاسیس می‌کنند و در حال حاضر ۵۴ سال از فعالیت علمی این انجمن علمی می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس انجمن ژنتیک ایران درباره جایگاه کشور در حوزه ژنتیک اظهار داشت: ایران در علم ژنتیک جزو دو دهک نخست جهان است و بر اساس آخرین آمار ارائه شده سنجش علم در جهان، ایران رتبه نخست در منطقه را به خود اختصاص داده است. این آمار‌ها نوید بخش پیشرفت‌های بسیار مهم کشورمان در حوزه ژنتیک است.

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه‌های پزشکی به دلیل پیشرفت‌های ژنتیک، امروز امکان تشخیص قبل از تولد بسیاری از بیماری‌ها وجود دارد و در واقع با غربالگری خانواده‌ها به ویژه در آستانه ازدواج، از تولد نوزادان دارای معلولیت ژنتیکی تا حد زیادی پیشگیری شده است. تبعا وقتی مشاوره قبل از ازدواج جدی گرفته شود که در شهر‌ها تا حد زیادی جدی گرفته شده است، شاهد کاهش افرادی با بیماری‌های ژنتیکی هستیم.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با تصریح بر اینکه فرآورده‌های دارویی نسل جدید مبتنی اطلاعات ژنتیکی است، عنوان کرد: امروز در ایران استفاده از ظرفیت‌های ژنتیکی در تولید دارو، جایگاه بسیار خوبی دارد. تقریبا ۱۷ درصد از دارو‌های هایتک مبتنی بر بایوتکنولوژی و ژنتیکی که در منطقه تولید می‌شود، محصول ایران است که هم به اروپا و هم به سایر کشور صادر می‌شود.

وی در ادامه از پیشرفت‌های ایران در عرصه ژنتیک گیاهی گفت و اظهار داشت: در این حوزه نیز شاهد توسعه زیادی هستیم و دانشمندان و زیرساخت‌های بسیار ارزشمندی را در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و همچنین پژوهشگاه بیوفناوری کشاورزی و دانشگاه‌های کشاورزی سراسر کشور فعال هستند و به همین جهت در تولید گیاهان نسل جدید و اصلاح ژنتیکی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته ایم. البته در این زمینه نقص داریم؛ بسیاری از تحقیقات کشور در پشت صف پژوهش دپو شده است و در این بخش موانعی وجود دارد که سبب توقف در این بخش شده ایم.

پژوهشگر عالی در زمینه ژنتیک به حوزه ژنتیک ریز سازوکارها و میکروارگانیسم‌ها اشاره کرد و گفت: مردم ایران با صنایع پروبیوتیک آشنایی دارند و در بسیاری از صنایع از آنزیم‌ها و فرآورده‌هایی استفاده می‌شود که در رفع آلاینده‌های زیستی اثر مثبت دارد و این اقدامات همگی بر مبنای اصلاحات ژنتیکی و انتخابات ژن‌های بهینه بر میکرو ارگانیسم‌ها صورت می‌گیرد. در این زمینه در عرصه تولید مقاله، رتبه ایران از کشور ترکیه نیز بهتر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انجمن ژنتیک ایران ژنتیک پیشرفت علمی ایران رئیس انجمن ژنتیک ایران حوزه ژنتیک علم ژنتیک نسل جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۲۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح صنعتی تولید نخ ابریشم در چهارمحال و بختیاری ۶۴ درصد پیشرفت دارد

به‌گزارش جام جم آنلاین به‌نقل از  روابط عمومی صمت، سرپرست اداره طرح و برنامه ریزی صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: این طرح صنعتی با هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری هم اکنون ۶۴ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

 

محمدعلی چراغیان افزود: این طرح صنعتی در زمان بهره برداری زمینه اشتغال ۱۳۶ نفر را فراهم می کند. وی گفت: نخ ابریشم خالص از الیاف های طبیعی و مرغوب با زیبایی و مقاومت عالی است که در بسیاری از کارخانه ها و نساجی های پارچه ابریشم بافی به عنوان مواد اولیه از اهمیت منحصر به فردی برخوردار می شود.

 

چراغیان افزود:در کارخانجات تولید نخ ابریشم خالص ایرانی، این محصول به طور استاندارد و با تنوع بالا بر اساس نیاز مشتریان تولید می شود؛ بنابراین نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور نیز به خوبی از آن استقبال می شود. ایران با تولید ۱۴۵ تن نخ ابریشم، رتبه هشتم جهان را در اختیار دارد..

دیگر خبرها

  • تولد فرزند سالم از والدینی با بیماری ژنتیکی + فیلم
  • تولد فرزندی سالم از والدینی با بیماری ژنتیک
  • اپل کنار رفت، سامسونگ بزرگ‌ترین گوشی ساز جهان شد
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • کسب رتبه چهارم ایران در تولید علم طب سنتی در جهان
  • طرح صنعتی تولید نخ ابریشم در چهارمحال و بختیاری ۶۴ درصد پیشرفت دارد
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی
  • پیشرفت ۶۴ درصدی طرح صنعتی تولید نخ ابریشم
  • تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در لرستان