Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@23:29:15 GMT

تظاهرات مردم سودان برای اصلاح مسیر انقلاب

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۳۶۸۳

تظاهرات مردم سودان برای اصلاح مسیر انقلاب

خارطوم پایتخت سودان روز گذشته شاهد تظاهرات ضد دولتی مردم بود و برای روز سه شنبه هم فراخوان برپایی تظاهرات میلیونی در مطالبه اصلاح مسیر انقلاب اعلام شده است.

قدس آنلاین؛ شهر «خارطوم» پایتخت سودان روز شنبه شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به گرانی کالاها و نبود نان بود و امروز با اقدام نانوایی‌ها در تعطیلی کار خود به دلیل اینکه خواستار گران شدن هر قرص نان از یک جنیه (پوند سودان) به دو جنیه هستند اوضاع بحرانی‌تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سودان پس از اعتراضات خیابانی سال گذشته که بعد از چند ماه در بهار گذشته منجر به سقوط دولت عمر البشیر شد، تحت کنترل دولت موقتی است که تحت حمایت عربستان، امارات و مصر قرار دارد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای  القدس العربی، تظاهرات در منطقه‌ای ساحلی در شمال خارطوم با آشوب همراه شد و معترضان اقدام به آتش زدن لاستیک‌های خودرو و مسدود کردن خیابان‌های اصلی کردند و علیه دولت «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت موقت شعار دادند.

شهر «عطبره» در استان «نهر النیل» سودان هم از دو روز پیش شاهد تظاهرات مشابهی است که مردم در آن در اعتراض به بحران معیشتی خواهان برکناری استاندار نظامی این استان هستند و او را مسئول ناکامی در مدیریت مسائل و مشکلات می‌دانند.

فراخوان تظاهرات میلیونی

از سوی دیگر کمیته‌های مقاومت خارطوم برای برپایی تظاهرات میلیونی در روز سه شنبه  فراخوان داده‌اند و هدف از آن را تکمیل روند انقلاب عنوان کردند.

در بیانیه این کمیته آمده است: «مقرر شده مردم برای بیان آمال و خواسته‌های خود به خیابان‌ها بریزند و روند انقلاب را اصلاح کنند و با تکمیل مسیر انقلاب وفاداری خود به خون شهدا را نشان دهند».

این کمیته افزود: «ما شاهد افول خطرناکی در مسیر تکمیل آرمان‌های انقلابمان هستیم و با توجه به اشتباهات و خلل‌های موجود لازم است تصمیم‌های زیادی گرفته شود.

کمیته‌های مقاومت خارطوم، تشکیلاتی مرکب از جوانانی از همه اقشار جامعه سودان است که در انقلاب علیه حکومت عمر البشیر سهیم بودند. این کمیته خود را از ائتلاف «قوی الحریة والتغییر»، مهم‌ترین جبهه معارض و انقلابی در سودان مستقل خواند تا جایی که به اهرم فشاری علیه دولت و ائتلاف الحریه و التغییر مبدل شد.

در بیانیه کمیته‌های مقاومت خارطوم احزاب سیاسی در ائتلاف الحریه و التغییر به سهم خواهی در حوزه انتصاب استاندارانی بی لیاقت متهم شدند و اینکه در مسیر تکمیل نهادهای مدنی پیشرفتی حاصل نکردند. در این بیانیه از نبود دیدگاهی درباره تشکیل شورای قانون گذاری و همچنین تعلل در رسیدگی به پرونده صلح سودان به عنوان اولویت مرحله کنونی انتقاد شده است.

شورای حاکمیتی سودان تابستان امسال و بعد از آن تشکیل شد که «عمر البشیر» رئیس‌جمهور این کشور بعد از چند هفته ناآرامی و سپس دخالت نیروهای ارتش، مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد و شورای نظامی انتقالی قدرت را به دست گرفته بود.

در حال حاضر «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان است که از همان اواخر مرداد ماه گذشته و طی توافق با ائتلاف مخالفان برای ۲۱ ماه ریاست شورای حاکمیتی سودان را بر عهده دارد. پس از آن یکی از اعضای غیر نظامی این شورا به مدت ۱۸ ماه ریاست شورای حاکمیتی را بر عهده می‌گیرد.

شورای حاکمیتی سودان مرکب از ۱۱ عضو که شش عضو غیرنظامی و پنج عضو نظامی هستند اداره سودان را به مدت سه سال تا برگزاری انتخابات به عهده گرفته‌اند.

در همین حال دیدار اخیر البرهان با نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز موج شدید انتقادها در داخل سودان را به همراه داشته که آن را مغایر با سند قانون اساسی مصوب در دوره انتقالی توصیف کردند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تظاهرات مردم سودان تظاهرات سودان سودان رئیس جمهور سودان شورای حاکمیتی سودان تظاهرات میلیونی شاهد تظاهرات مسیر انقلاب عمر البشیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۳۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جلسه شورای شهر اصفهان چه گذشت؟

در صد و بیست و نهمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان از خدمات سپاه پاسداران و عملیات وعده صادق تجلیل به عمل آمده و درباره هفته اصفهان، مشکلات محیط زیست و تحقق شعار سال بحث و گفتگو شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور یکصد و بیست و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به گرامیداشت روز تأسیس سپاه پاسداران اظهار داشت: سپاه پاسداران حامی مستضعفان جهان است و امیدواریم که امیدواریم اقتدار سپاه روزافزون باشد. عملیات وعده صادق قدرت ایمان و ایثارگری، اخلاص و شهادت‌طلبی نیروهای مسلح کشور از جمله سپاه را به رخ جهانیان کشید.

وی افزود: در ابتدای انقلاب دشمن گمان می‌کرد که ظرف یک هفته می‌تواند انقلاب اسلامی را شکست دهند و از بین ببرند اما امروز کشورهایی که در سازمان ملل حق وتو دارند، در مقابل اقتدار نظام جمهوری اسلامی سر تعظیم فرو می‌آورند و نگران عملیات متقابل جمهوری اسلامی هستند. باید به خاطر پیروزی انقلاب و تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران و همچنین اقتدار و قدرت بازدارندگی کشور، شاکر درگاه الهی باشیم و خدمت صادقانه، نشان دهنده این شکرگزاری هست.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگری از سخنانش به روز زمین پاک اشاره کرده و گفت: همه مردم وظیفه دارند که محیط زیست را پاک نگه دارند و ما نیز به عنوان مدیران و مسئولان شهری تلاش می‌کنیم که در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل پاک و ترویج انرژی‌های نو اقدامات ویژه‌ای را انجام دهیم.

وی افزود: امیدواریم که امسال مدیران شهری پیش از رسیدن روزهای آلوده و تعطیلی‌ها برنامه‌ریزی لازم را به عمل آورند و صنایع نیز آلایندگی خود را کاهش دهند و در این راستا برنامه‌ریزی برای انتقال صنایع آلاینده به شعاع قانونی، کم‌ترین اقدامی است که باید عملی شود.

نورصالحی در ادامه با اشاره به انتصابات اخیر در شهرداری گفت: انتظار داریم که در شروع سال جدید از روزهای باقی مانده از دوره خدمت این مدیریت شهری به بهترین نحو استفاده شود و مهم‌ترین مطالبه شورای شهر، اجرای سریع اقدامات و پروژه‌هاست؛ برخی از پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی، بافت شهری، حمل و نقل، خدمات شهری و غیره از حدود یکی دو سال پیش آغاز شده و انتظار داریم که تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

هدف سپاه، پاسداری از انقلاب اسلامی است

در ادامه احمد شریعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه پاسداران در سایه روحیه انقلابی و معنوی امام(ره) تشکیل شد و نقش تعیین کننده‌ای در دفع حمله ایادی استکبار به ایران ایفا کرده و درس تلخی به دشمنان کشور داده است.

وی با بیان اینکه سپاه پاسداران مولود انقلاب اسلامی است و حفظ و استقرار نظام جمهوری اسلامی را تضمین می‌کند، افزود: سپاه پاسداران مظهر عینی و مجسم برای شعارهای انقلاب اسلامی از جمله ایستادگی در مقابل همه قدرت‌های بزرگ است و با  شعار پیروزی خون بر شمشیر و حرکت برای نجات مستضعفان در همان روزهای آغازین انقلاب بنا به فرمان امام تشکیل شد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: از همان ابتدا هدف از تشکیل سپاه، پاسداری از انقلاب عنوان شد و شاید کسی تصور نمی‌کرد که چه مسئولیت خطیری بر عهده این تشکیلات تازه تاسیس گذاشته شده است اما سپاه با اطاعت محض از ولایت فقیه، به عنوان بازوی توانمند ولایت فقیه خود را برای هر ماموریتی آماده کرد.

وی با اشاره به نام‌گذاری روز ولادت امام حسین(ع) به نام روز پاسدار، یادآور شد: سپاه آرمانی مقدس، مکتبی، انسانی و جهان شمول دارد و دامنه این آرمان تا زمان برپایی حکومت عدل جهانی گسترده شده است. سپاه پاسداران در جهانی که همه قدرت‌های پوشالی مشغول غارت هستند، از مستضعفان حمایت می‌کند. سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس و دفاع از امنیت، حرم و سلامت صحنه‌های بی‌نظیری را خلق کرده و همه مسلمانان انقلابی در سراسر جهان سپاه را الگوی نظامی سیاسی و فرهنگی خود می‌بینند.

شریعتی در بخش دیگری از سخنانش به مشخص نشدن متولی سازمان پارک‌ها و فضای سبز و سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان اشاره کرده و گفت: باید مسئولان این سازمان‌ها مشخص شوند و از شهردار اصفهان می‌خواهیم تکلیف این دو سازمان را روشن کند.بعضی سازمان‌ها در حل مشکلات مردم ناکارآمد هستند. بنده واقعیت را بیان می‌کنم و باید بگویم برخی از این سازمان‌ها از هدف سازمانی خود دور شده‌اند.

کاشت 110 هزار درخت تا پایان اردیبهشت ماه

در بخش‌های دیگری از این جلسه سیدامیر سامع با گرامیداشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مخلص‌ترین جوانان انقلابی کشور که هم تحصیل کرده بودند و هم اهل عمل و اندیشه، سپاه پاسداران را تشکیل دادند و در به ثمر رسیدن این نهضت عظیم نقش موثری داشتند.

وی افزود: سپاه در دفاع مقدس، سازندگی، فناوری‌های پیشرفته دفاعی، تشکیل دانشکده‌ها و غیره با توجه به راهبردهای امام و رهبری، فعالیت‌های موثری انجام داد و در بخش‌های مختلف، نقش مهمی در حفظ کشور و ارزش‌های نظام و سازندگی ایران ایفا کرد و امیدواریم برکات این نهاد عظیم همواره مشمول کشور و مردم شود.

در ادامه رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت روز زمین پاک گفت: شعار امسال "مشارکت مردم برای نجات زمین در مقابل پلاستیک" است و در این راستا باید به بخش‌های مختلف از جمله صرفه‌جویی در مصرف برق، کاهش تولید پسماند و تفکیک آن نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. در اصفهان حدود 950 تن پسماند تولید می‌شود و ضروری است که مردم در کاهش تولید پسماند نقش خود را ایفا کنند.

وی بسته بندی نامناسب کالا را یکی از موارد موثر در تولید پسماند دانسته و افزود: امروز بسته بندی کالا ابریل به زمینه‌ای برای تبلیغ کالا شده و مسئولان صمت و اتحادیه‌های مختلف و اتاق اصناف لازم است به این موضوع ورود کنند.بسته بندی کالا برای عرضه صحیح کالاست و اگر بخواهیم برای تبلیغ کالا از این نوع بسته بندی‌ها استفاده کنیم راه را اشتباه رفته‌ایم زیرا بسته بندی‌ها پیچیده و چند لایه شده و تفکیک و بازیافت را مشکل می‌کند.

سامع تصریح کرد: طبق جدولی که سال 1399 قطعی شد تولیدکنندگان باید دو دهم تا نیم درصد از ارزش کالا را به خزانه واریز کنند تا عددی که در بودجه پیش‌بینی شده برای توسعه زیرساخت‌های مدیریت پسماند در اختیار شهرها قرار گیرد که این نیز محقق نشده است و در شهر اصفهان هیچ عددی بابت این موضوع دریافت نکرده‌ایم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در این زمینه از جمله اقدامات مهمی که در اصفهان انجام شده، راه اندازی دو واحد 10 تن با روش پیرولیز است مواد پلاستیک را به سوخت تبدیل می‌کند. همچنین یک شرکت دانش‌بنیان پروژه تصفیه شیرابه را شروع کرده و علاوه بر این پروژه بازیابی و بازیافت 2 هزار تن پسماند ساختمانی در روز را هم شروع کرده‌ایم و امیدواریم تا چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

سامع در ادامه با اشاره به لزوم توجه به فضای سبز گفت: از اسفند ماه گذشته پروژه کاشت 110 هزار درخت در خیابان‌ها و باغچه‌های طولی شهر شروع شده و  از شهردار می‌خواهیم تا آخر اردیبهشت و اوایل خرداد که همچنان فصل کاشت درخت است به عدد 110 هزار کاشت درخت برسیم.

وی در پایان گفت: پالایشگاه همچنان در حال ادامه دادن به طرح‌های توسعه‌ای خود است و در اواسط زمستان باز هم شاهد مازوت سوزی نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه شهید منتظری بودیم. بنابراین از جدول فشار به محیط زیست هیچ عددی کم نشده و مطالبات مردمی و رسانه‌ای باید ایجاد شود تا این میزان فشارها کم شود و در پاییز و زمستان این مشکلات زندگی ما را دچار اختلال نکند.

استفاده از ظرفیت شوراها برای تحقق شعار سال

در ادامه عباس حاج رسولی‌ها با گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در ابتدای انقلاب حتی توان ساخت سیم خاردار هم نداشتیم اما به یاری خدا و بنا به نگاه موثر امام  (ره) سپاه پاسداران تشکیل شد و امروز شاهد هستیم که نیروهای نظامی ما موشک‌هایی نقطه زن ساخته‌اند که برای کل جهان تعجب برانگیز است.در عملیات اخیر، کشورهای زیادی تلاش کردند که موشک‌های ایرانی را رهگیری کنند اما موفق نشدند و این اقتدار نظام ما را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به انتخاب شعار "جهش تولید با مشارکت مردمی" به عنوان شعار سال خاطرنشان کرد: در این راستا روی سخن من با شخص رئیس جمهور است.  در شهرها بیش از 120 هزار نفر قدرا تصمیم‌گیری دارند اما این ظرفیت متأسفانه مورد استفاده کامل قرار نگرفته است. اگر از همان روز اول قانون اساسی به صورت کامل اجرا می‌شد و شوراها مورد توجه قرار می‌گرفتند بسیاری از وظایف محلی به مردم و شوراها واگذار می‌شد. واگذاری امور به شوراها الگویی برای مشارکت است و  دولت اگر می‌خواهد از بحران اقتصادی رهایی پیدا کند باید از این ظرفیت استفاده کند.

وی افزود: در این راستا می‌توانند از تعدادی از افراد با تجربه کلانشهرها استفاده و با واگذاری برخی وظایف به شهرها کار دولت را مقداری سبک‌تر کنند.

ظرفیت‌های غنی اصفهان به جهان شناسانده شود

در پایان محمدرضا فلاح عضو شورای شهر اصفهان با گرامیداشت هفته فرهنگی اصفهان گفت: هفته اصفهان پاسداشت مردم اصفهان است که با رفتارهای خوب خود به زیبایی‌های این شهر می‌افزایند.

وی با اشاره به جایگاه میراث فرهنگی اصفهان در ایران و جهان خاطرنشان کرد : در هفته اصفهان باید مراسم‌های جشن و سرور برپا شده و همچنین شناساندن زیبایی‌های مادی و معنوی، تجلیل از بزرگان، علما، هنرمندان، ورزشکاران، قهرمانان، خانواده معظم شهدا در دستور کار قرار بگیرد. در این ایام باید باید برنامه‌های ملی و بین‌المللی برگزار کنیم اما متأسفانه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در اجرای برنامه‌های ملی همکاری لازم را ندارند و ا ستانداری و دستگاه‌های دولتی باید در کنار شهرداری اصفهان باشند و برای هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن این برنامه‌ها کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان داشته‌هایی غنی دارد اما در شناساندن آن کوتاهی می‌کنیم، در این هفته لازم است که داشته‌ها و ظرفیت‌های مردم اصفهان به مردم ایران و جهان شناسانده شود.

انتهای پیام/170/.

دیگر خبرها

  • تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری
  • با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم/ سد «معشوره» و «راه آهن» لرستان در دستور کار دولت است
  • ۷۵۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مددجویان ایلام پرداخت شد
  • در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم/ در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • نیروهای واکنش سریع به دنبال تاسیس دولت در غرب سودان
  • تصویب ۱۰ طرح پیشنهادی چهارمحال و بختیاری در شورای عالی کشور
  • در جلسه شورای شهر اصفهان چه گذشت؟
  • قالیباف فرا رسیدن سالروز تأسیس «سپاه» را تبریک گفت/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • از تشکیل کمیته تا سپاه پاسداران/ نهادی مقدس با رنگ سبز و بوی انقلابی