Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران از آغاز استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان از هفته آینده خبر داد و گفت: فرمول برگشت ارز صادراتی سال ۹۸ به زودی نهایی و ابلاغ خواهد شد. محمد لاهوتی، در خصوص آخرین توافقات صورت گرفته میان صادرکنندگان، بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در مورد استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات گفت: پیرو دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی در ۱۵ مهرماه ۹۸ مبنی بر تشکیل کمیته ویژه‌ای متشکل از اتاق بازرگانی ایران، بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی جهت رفع مسائل و مشکلات پیش روی استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات، جلساتی در بانک مرکزی برگزار و مطابق با توافق صورت گرفته مقرر گردید تا پایان دی ماه ۹۸، به صادرکنندگان مهلت داده شود تا ارز حاصل از صادرات خود در سال ۹۷ را به چرخه اقتصادی بازگردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: بر این اساس به آن دسته از صادرکنندگانی که در سال ۹۷ صادرات داشتند، تا پایان دی ۹۸ مهلت داده شده تا ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگردانند که به این ترتیب، با اتمام این مهلت طی هفته‌های گذشته، بانک مرکزی توانست لوح فشرده (CD) اسامی صادرکنندگانی که برای صادرات سال ۹۷ خود، ارز را به کشور بازگردانده‌اند را به صورت قطعی به سازمان امور مالیاتی ارسال کند.
وی تصریح کرد: بنا به توافق صورت گرفته، سازمان امور مالیاتی پس از دریافت اطلاعات مربوطه از بانک مرکزی نسبت به پرداخت استرداد مالیات بر ارزش افزوده اقدام خواهد کرد که بر این اساس، اکنون که ۲۰ روز از تاریخ اعلامی بانک مرکزی مبنی بر مهلت بازگشت ارز صادراتی سال ۹۷ سپری شده، لوح فشرده مربوطه از سوی بانک مرکزی آماده و به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است که این سازمان نیز، در حال تدوین دستورالعمل اجرایی جهت ابلاغ به استان‌های کشور است؛ پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده، استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات سال ۹۷ که بر اساس برآوردها، بیش از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان را بلوکه کرده است، در مدت زمان کوتاهی به صادرکنندگان مسترد خواهد شد.
به گفته لاهوتی، نکته حائز اهمیت در مورد استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات آن است که هر چقدر که صادرکنندگان نسبت به سال ۹۷، ارز بیشتری را به سیستم بانکی واگذار کرده باشند، به ازای مازاد ارزی که در سامانه‌های بانک مرکزی به ثبت رسیده، به همان میزان به عنوان آورده سال ۹۸ آنها منظور می‌شود که برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۸ نیز به عنوان رفع تعهد ارزی محسوب شده و مطابق با دستورالعمل‌ها، مالیات بر ارزش افزوده آن نیز به صادرکننده مسترد می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا استرداد مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۸ نیز بر اساس همین دستورالعمل صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: این موضوع باید تعیین تکلیف شود؛ به این معنا که بانک مرکزی باید برای صادرات سال ۹۸ به این سوالات پاسخ دهد که صادرکنندگان تا چه زمانی امکان بازگشت ارز را خواهند داشت؛ ضمن اینکه بعد از سررسید آن مهلت، لوح فشرده اطلاعات مربوطه را به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید تا استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات بر اساس آن صورت گیرد.
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: این موضوع و مهلت تعیین شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ هنوز تعیین تکلیف نشده و ظرف روزهای آینده این موضوع نیز از سوی بانک مرکزی تعیین تکلیف خواهد شد؛ اما به هر حال هر میزانی از ارز که پس از پایان دی ماه سال ۹۸ در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان به چرخه اقتصادی کشور بازگشت داده شود، در عملکرد رفع تعهد ارزی سال ۹۸ آنها محاسبه خواهد شد؛ به نحوی که هر میزان ارز که بیش از صادرات سال ۹۷ براساس فرمول اعلای بانک مرکزی به چرخه اقتصادی برگشته است بعنوان آورده صادرات ۹۸ منظور می‌گردد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد بازگشت ارز، فرمول خاصی مدنظر بانک مرکزی است، گفت: تمام دستورالعمل ابلاغی در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات، فعلاً مربوط به سال ۹۷ بوه که بر اساس آن، هر صادرکننده‌ای که حداقل ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگرداند، مشمول رفع تعهد ارزی کامل خواهد شد و سازمان امور مالیاتی نیز مکلف است کل مبلغ مالیات بر ارزش افزوده صادرات وی را بپردازد؛ اما در مورد چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸، توسط بانک مرکزی دستورالعمل رفع تعهد ارزی سال ۹۸ را اعلام خواهد شد
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات صادرکنندگان با نرخ پایه صادراتی آیا بانک مرکزی موافق با تعدیل دوباره نرخ‌های پایه صادراتی است، اظهار داشت: بانک مرکزی در مورد تعدیل نرخ پایه‌های صادراتی دخالتی ندارد؛ و این موضوع در حیطه وظایف گمرک وکمیته نرخ گذاری گمرک است ولی مساله این است که هر زمانی که پایه‌های صادراتی تعدیل و تصویب می‌شوند، در سیستم گمرک بارگذار و عملیاتی می‌شود و از آن تاریخ ببعد نرخ‌ها تعدیل می‌شود و در سیستم بانک مرکزی ثبت می‌گیرد؛ اما به طور قطع، این نرخ‌ها برای صادرات قبل از آن اعمال نخواهد شد.

مهر برچسب ها: اتاق بازرگانی ، بانک مرکزی ، سازمان امور مالیاتی ، محمد لاهوتی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اتاق بازرگانی بانک مرکزی سازمان امور مالیاتی محمد لاهوتی استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات سازمان امور مالیاتی ارسال بازگشت ارز حاصل از صادرات ارز حاصل از صادرات خود سازمان امور مالیاتی پاسخ به این سوال چرخه اقتصادی اتاق بازرگانی رفع تعهد ارزی صادرات سال ۹۷ برای صادرات تعیین تکلیف هفته آینده بانک مرکزی لوح فشرده پایان دی خواهد شد بر اساس نرخ ها سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۴۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در تذکری با تاکید بر عدم ضرورت رسیدگی به این موضوع در ایام پایانی دوره فعلی مجلس گفت: این اقدام در شأن و اقتدار مجلس نیست و طرح مذکور باید در فرصتی مقتضی بررسی شود.

وی در تذکری به هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: قرار بود که موضوع مباحث ارزی و وضعیت بازار ارز را در مجلس بررسی کنیم؛ الان وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است. همچنین برای موضوع واردات مواد اولیه، بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید [ارز] ندارد؛ معلوم نیست که بانک مرکزی چه کار می‌کند؛ بانک مرکزی باید به مردم جواب دهد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: کمیسیون تخصصی ما به بانک مرکزی نظر تخصصی داده است اما بانک مرکزی اصلا آن را قبول ندارد و کنار گذاشته است. بانک مرکزی بگوید سیاست ثباتی که گفتند چیست؟ باید به این موضوعات اساسی بپردازیم نه اینکه یک موضوع اساسی قانونگذاری را طی دو هفته آینده تعیین تکلیف کنیم.

 محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده اردبیل تاکید کرد: پیرو مسائل مربوط به ارز در روز یکشنبه با دوستان‌مان در دولت، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون‌های اقتصاد، صنعت، جهش تولید و بودجه جلسه گذاشتیم و ادامه بحث‌مان به چهارشنبه موکول شد و حتماً گزارش جمع بندی مربوط به ارز را هفته بعد  در صحن مجلس ارائه می‌دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن قرائت می‌شود
  • قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود