Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: باغداران از پخش کردن کود‌های حیوانی (مرغی، گوسفندی، گاوی) در سطح خاک باغ و بویژه در پیرامون سایه انداز درختان مرکبات خودداری کنند.

او افزود: به منظور جلوگیری از خسارت سرمازدگی و یا کاهش آن در باغ‌های مرکبات، توصیه می‌شود حداقل ۳-۲ روز قبل از کاهش دمای هوا نسبت به انجام عملیات محلول پاشی درختان با کود تقویتی فسفیت پتاسیم به میزان ۲ در هزار به همراه مویان اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهادری گفت: توصیه می‌شود پس از رفع خطر سرمای زمستانه نسبت  به انجام عملیات هرس درختان اقدام شود.

او به باغداران توصیه کرد: برای کاهش خطر سرمازدگی درصورت امکان قسمت‌های مختلف اندام هوایی نهال‌های غرس شده را با کیسه‌های چتایی پوشانده و یا تنه لخت درختان را با فوم‌های مناسب یا کیسه بپوشانند و پس از رفع خطر سرمای زمستان نسبت به برداشت آن‌ها (کیسه یا فوم) اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران بهترین روش برای مقابله با خطر سرمازدگی در باغ‌های مرکبات را استفاده از پلار باغی عنوان کرد و افزود: پس از وقوع سرما و یخبندان، در شب‌های صاف به منظور جلوگیری از تشکیل شبنم روی قسمت‌های مختلف اندام هوایی درختان، توصیه می‌شود در ساعات بین ۲۰-۱۷  شب از وسایل گرمایشی در باغ‌ها استفاده شود.

بهادری، به آن دسته از باغداران که تاکنون موفق به برداشت میوه مرکبات نشدند توصیه کرد در اسرع وقت میوه باغ خود را برداشت کنند.

او گفت: به تولیدکنندگان نهال مرکبات توصیه می‌شود برای کاهش خطر سرمازدگی نهال‌های مرکبات، گلدان‌ها را روی زمین خوابانیده و با چتایی روی آن را بپوشانند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران افزود: باغدارانی که در باغ آب کافی در اختیار دارند می‌توانند جهت کاهش خطر سرمازدگی ریشه‌ها و حتی قسمت‌های هوایی درختان مرکبات، نسبت به آبیاری غرقابی اقدام کنند.

او گفت: توصیه می‌شود تا رفع سرمای زمستانه از شخم و شیار باغ‌ها جداً خودداری شود.

بهادری افزود: به باغداران توصیه می‌شود پس از برداشت محصول مرکبات برای بازتوانی درختان براساس توصیه‌های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به انجام عملیات محلولپاشی با عناصر غذایی از جمله پتاس، فسفر، اسید‌های آمینه اقدام نمایند.

او با بیان اینکه قبل از وقوع سرما، تنه درختان بارده مرکبات با محلول بردو ضد عفونی شود، گفت: توصیه می‌شود جهت کاهش خطر سرمازدگی در باغ‌های مرکبات قبل از وقوع سرما و یخبندان نسبت به حذف علف‌های هرز اقدام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران دمای مناسب انبار در شب و روز ۷-۵ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۹۰-۸۵ درصد اعلام کرد و افزود: توصیه می‌شود باغدارانی که اقدام به ذخیره سازی میوه مرکبات در انبار کردند، نسبت به کنترل دمای و رطوبت آن اقدام کنند.

بهادری گفت: به تعویق انداختن نصب پوشش سقف گلخانه، عایق بندی لوله‌های سوخت و آب، تخلیه لوله‌های آب رسانی، تعبیه و راه اندازی موتور برق اضطراری، ذخیره سازی سوخت مایع جایگزین در واحد‌های گازسوز، مجهز کردن سیستم گرمایشی به مشعل‌های دوگانه سوز، عایق بندی مخازن سوخت، لوله‌های سوخت و لوله‌های آب، کنترل و بازرسی سیستم‌های حرارتی و احیاناً تعمیر آن از دیگر توصیه‌ها  برای مقابله با خطر سرمازدگی در واحد‌های گلخانه‌ای و قارچ‌های خوراکی است.

انتهای پیام/ م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خسارت سرمازدگی برداشت مرکبات کشاورزی مازندران کاهش خطر سرمازدگی باغ های مرکبات انجام عملیات خطر سرمازدگی سرما و یخبندان وقوع سرما توصیه می شود اقدام کنند باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۵۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفترچه انتخاب رشته دکتری اصلاح شد

به گزارش قدس آنلاین، سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد؛ پیرو انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره ۲) آزمون ورودی دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۸، ضمن اعلام اصلاحات جدید مربوط به دفترچه راهنمای یاد شده  به اطلاع می رساند، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در آزمون فوق می‌توانند در مهلت مقرر پس از مطالعه دقیق دفترچه‌ راهنمای فوق و مندرجات این اطلاعیه، تا پایان روز چهارشنبه به‌تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند. 

در ضمن آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به مشاهده و ویرایش کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

انتهای پیام 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • صدور وضعیت هواشناسی سطح نارنجی درچهارمحال و بختیاری
  • دفترچه انتخاب رشته دکتری اصلاح شد
  • نسخه شهرداری برای کاهش تنش آبی درختان تهران
  • خسارت میلیاردی سرما به کشاورزان استان همدان
  • نسخه شهرداری برای کاهش تنش آبی درختان تهران | پیرهادی: مخزن‌ های آب اضطراری به کمک فضای سبز آمده‌اند
  • استفتاء از امام خامنه‌ای؛ تصرف در مشاعات آپارتمانی
  • اجازه سوء استفاده از مواهب خدادادی مازندران را از متخلفین سلب می‌کنیم