Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-20@04:29:25 GMT

نسخه پیچی جدید وزارت صنعت برای بازار خودرو!

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۷۴۶۵

نسخه پیچی جدید وزارت صنعت برای بازار خودرو!

پول نیوز - انتقادهای مکرر از رانت در پیش‌فروش و فروش فوری خودروسازان، وزارت صنعت، معدن و تجارت را وادار کرد دست از استراحت بردارد و اقدامی انجام دهد آن هم چه اقدامی؟ تحویل خودرو به متقاضیان با قرعه‌کشی! به گزارش خبرنگار پول نیوز، در طرح جدید که به فروش فوری مربوط می شود، اتومبیل از روش قرعه کشی واگذار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو و آرام کردن جو روانی حاکم بر این بازار، قصد دارد از طرحی عجیب که طبق آن واگذاری خودرو به مشتریان از طریق قرعه‌کشی انجام خواهد شد رونمایی کند.
البته مدیرعامل شرکت ایران خودرو زمزمه هایی از وجود چنین طرحی را داده بود اما؛ به ذهن کسی خطور نمی کرد که وزارت خانه بزرگی همچون وزارت صمت با وجود تعداد زیادی مشاور اقتصادی در اتاق فکر این وزارت خانه، چنین تصمیمی گرفته و چنین طرحی را ارائه دهند.
با توجه به تحریم های صورت گرفته از سوی آمریکا به ایران و به خصوص صنعت خودروی ایران، تیراژ تولید پایین آمد و قیمت‌ها روندی صعودی در بازار به خود گرفتند.
این روند به حدی ادامه یافت که همه از قیمت‌های جدید انگشت به دهان ماندند. برای مثل خودرویی مانند پراید که قیمتی حدود 22 میلیون تومان تا قبل از موضوع نقض برجام را داشت، کم کم به سی میلیون و چهل میلیون رسید تا حدی که از مرز 60 میلیون نیز عبور کرد و حالا این خودرو که جزو ارزانترین خودروهای بازار ایران بود در حال حاضر ارزشی با مبلغ 65 میلیون تومان دارد.   بیشتر بخوانید:   ♦ نیمه جهنمی بازار خودرو!   ♦ اولین مافیای خودرو در کشور کیست؟   ♦ وقتی دست های اختاپوسی در جیب مردم است و در نمی آید!!
زمانی که شورای رقابت مسئول تعیین قیمت خودروها به شمار می‌رفت، نارضایتی توامان مشتریان و خودروسازان را به همراه داشت بنابراین، شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مصوب کرد شورای رقابت از قیمت‌گذاری خارج و این مهم بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار قرار گیرد. گرچه فرق چندانی صورت نگرفت و بعد از چند ماه خبری از تعیین قیمت و نظارت نشد تا اینکه وزارت صمت خودش دست به کار شد و روشی جدید را ارائه داد که طبق آن روش خودروسازان مجاز شدند قیمت محصولات‌شان را تا پنج درصد زیر نرخ بازار تعیین کنند.
اوایل اعلام این طرح انتظار می رفت که این فرمول جواب دهد و رانت و رلالی به حداقل برسد اما؛ شرایط اینگونه نشد و خود وزارتخانه که متولی این طرح بود؛ اجازه اجرای کامل این طرح را نداد و همین امر موجب اختلاف عجیب و غریب ارقام قیمتی در کارخانه و بازار شد.
این جریانات باعث شد اوضاع بازار خودرو کاملا به هم بریزد و با وچود طرح های پیش فروشی که از سوی خودروسازان در یک سال گذشته انجام می شد اما؛ مشتریان کماکان از روند عرضه خودرو ناراضی و معتقدند فروش‌ها به نوعی تصنعی است. این امر نیز خود باعث به هم ریختگی نمودار عرضه و تقاضا و قیمت شد.   حال وزارت صمت به جای حل مسئله همچنان در حال پاک کردن صورت مسئله است و طرح آخری که ارائه داده صحه بر این موضوع می گذارد.
اگر فرض را بر این بگیریم که این طرح عملیاتی شود باید اینگونه در نظر بگیریم که به طور مثال اگر 500 هزار نفر در طرح فروش فوری خودروسازان شرکت کنند نام تمامی آنها در گردونه شانس ریخته می شود و اگر به طور مثال 5 هزار خودرو در نظر گرفته شده باشد شانس بخت آزمایی یک به صد خواهد بود و از هر صد نفر یک نفر موفق خواهد شد. عجیب است که برای خودرویی که حق خود مشتری است که بابت آن هزینه هم پرداخت می کند با منت شرایط قرعه کشی انجام شود و گویی به مشتری هدیه داده خواهد شد نه حق طبیعی.
سوال اینجاست که این طرح که طبق گواه تاریخی یک طرح قدیمی و مربوط به سه دهه گذشته است و باز طبق گفته ها در آن زمان هم موفق نبوده چرا باید الان دوباره استفاده شود آن هم بعد از شکست خوردن انواع طرح ها و روش های شکست خورده قبلی؟
کاش وزارت صمت متوجه این امر باشد که تمام متقاضیانی که نامشان از آن گوی بیرون نیایید منتظر جواب هستند و آرام نمی گیرند و این وزارت خانه چگونه می خواهد این جمعیت عظیم ناراضی را قانع کند‌ که قرعه‌کشی در کمال عدالت برگزار شده است؟ سوال مهم دیگر از مسئولان وزارت صمت و خودروسازان این است که آیا تضمین می‌دهند با روش قرعه‌کشی، تقاضا در بازار خودرو مدیریت و بازار تنظیم شود؟
روش جدید فروش خودرو حتی اگر موفق از آب دربیاید که البته بعید است، مشکل اصلی بازار خودرو یعنی سوداگری و دلالی را از بین نخواهد برد و این وزارت خانه باید فکری اساسی بکند که به نظر می رسد این وزارتخانه موفق نخواهد بود و باید صبر کرد تا شاید بعدی ها کاری انجام دهند.
 

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: فروش فوری خودرو قرعه کشی خودروسازان پیش فروش وزارت خانه بازار خودرو وزارت صنعت فروش فوری وزارت صمت خواهد شد قرعه کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۷۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار خودروی وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد، گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو، نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس علی‌آبادی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو در سال جدید اظهار کرد: تا به امروز برای واردات ۱۳۰ هزار خودرو ثبت سفارش انجام شده است و این روند کماکان ادامه دارد و مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند و آن را با قیمت بالا از افرادی که به دنبال سو استفاده هستند، خریداری نکنند.

وی افزود: حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی نیز در گمرکات کشور وجود دارد و به ترتیب به مردم واگذار می‌شود و سرعت تحویل خودروهای وارداتی به مردم به زودی افزایش می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

علی‌آبادی تصریح کرد: ما به واردات خودرو افتخار نمی‌کنیم بله افتخار ما خودروهای ساخت داخل است که امیدواریم امسال خودروهای بسیار باکیفیت به مردم عرضه کنند و تحویل خوبی در صنعت خودروسازی در سال جدید رقم بزنیم.

افزایش قیمت خورد به دلیل نوسانات دیگر بازار است

وی درباره عرضه و قیمت گذاری خودروهای داخلی گفت: تمام تلاش ما آن است که در بعد کیفی و کمی و در ابعاد قیمتی رکودی‌های مناسبی برای عرضه به مردم داشته باشیم اما باید توجه داشت که خودرو در کشورمان کالای سرمایه‌ای است هر چند که من معتقد هستم که مصرفی است اما با این وجود از نوسانات دیگر در بازار تأثیر می‌پذیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مردم بدانند که در تولید و عرضه خودرو در بازار کسری وجود ندارد و اگر با حوصله برخورد کنند، نیاز آن‌ها تأمین می‌شود.

منبع: تسنیم

کد خبر 745355

دیگر خبرها

  • چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه
  • بازار داغ فروش حواله خودرو؛ پژو پارس ۲۹۰ میلیون تومان!
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • قیمت خودرو امروز ۳۰ فروردین + جدول
  • شیب کاهش قیمت خودرو تند شد/ آخرین قیمت سمند، کوییک، شاهین، ساینا، دنا و تارا + جدول
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو ۲۰۷ اتوماتیک
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو 207 اتوماتیک / اولین شرایط فروش BAC X۳ PRO در سال جدید اعلام شد (+ جدول فروش، عکس و مشخصات خودرو )
  • تشدید وابستگی ارزی صنعت خودرو با استاندارد‌های جدید/ افزایش شاخص‌های کیفی قیمت خودرو را بالا می‌برد
  • به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم
  • وزیر صمت: واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم