Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@20:12:40 GMT

یادداشت| تاثیر تحولات ادلب بر کُردهای سوری

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۷۵۹۴

یادداشت| تاثیر تحولات ادلب بر کُردهای سوری

این فقط ترکیه و معارضین اسد نیستند که از تغییر معادلات شمال غربی سوریه و فتح ادلب متضرر می‌شوند٬ بلکه کردها نیز به شکل جدی تحت تاثیر این رویداد نوین قرار خواهند گرفت. ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ ورود ارتش سوریه به چند شهر استراتژیک حوالی ادلب و فراهم شدن زمینه فتح کامل شهر ادلب٬ اتفاق مهمی است که می‌تواند معادلات کلان بحران سوریه را با تحول مهمی روبرو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه در روزهای اخیر٬ صدای اعتراض ترکیه بیش از دیگران شنیده شده و مساله ادلب به نقطه‌ای جدی برای اختلاف بین آنکارا و مسکو تبدیل شده٬ اما دیگران نیز هر کدام به نوعی تحت تاثیر وضعیت جدیدی قرار می‌گیرند که با حمایت‌های هوایی روسیه پدید آمده است.

به عنوان مثال٬ کردها نیز نمی‌توانند منکر این واقعیت شوند که مساله ادلب بر موقعیت آنان نیز اثر می‌گذارد و بسیاری از معادلات را تغییر می‌دهد. لذا باید گفت٬ این فقط ترکیه و معارضین اسد نیستند که از تغییر معادلات شمال غربی سوریه و فتح ادلب متضرر می‌شوند٬ بلکه کردها نیز به شکل جدی تحت تاثیر این رویداد نوین قرار خواهند گرفت.

کردها در شرق فرات٬ تحولات در غرب فرات

تنها نقطه مهم مناطق کردنشین شمال سوریه درغرب فرات٬ همان منطقه زیتون‌خیز عفرین است که از دو سال پیش و در جریان عملیات نظامی موسوم به شاخه زیتون به تصرف ترکیه درآمد و شرایط سوریه نیز به گونه‌ای بود که راهی برای مقابله با حضور ترکیه در عفرین پیدا نشد و این منطقه در ظاهر توسط مخالفین سوری اداره می‌شود اما در باطن٬ همه آنان از افرادی هستند که پست و ماموریتشان٬ توسط ترکیه تعیین شده است.

بنابر این، اگر بخواهیم به شکل واقع‌بینانه به این تابلو بنگریم٬ باید بپذیریم که کردها در غرب فرات٬ عملاً توان و نفوذی ندارند و تغییرات منبج٬ جرابلس و الباب نیز به همان شکلی پیش رفت که ترکیه می‌خواست.

خوب... در چنین شرایطی و در حالی که گروه‌های کُرد شبه‌نظامی وابسته به پ.ک.ک در غرب فرات حضور ندارند و عفرین نیز در اختیار ترکیه است٬ چرا باید کردها در شرق فرات٬ تحت تاثیر تحولات ادلب قرار بگیرند؟

پاسخ چنین است:

1.کنترل ادلب توسط  ارتش سوریه٬ به شکلی بسیار جدی و مشهود٬ توان و قدرت دولت بشار اسد را برای اعمال حاکمیت بر جغرافیایی سوریه را تقویت خواهد کرد و دولتی که حاکمیت خود را بازیابد٬ حاضر به پذیرش شرایط دفاکتو٬ اقتدار تحمیلی و قرار گرفتن در برابر عمل انجام شده نخواهد شد.

2.اگر بشار اسد در ادلب و غرب فرات آسوده‌ خاطر شود٬ در شرق فرات نیز برای اعمال حاکمیت٬ توان و امکان بیشتری خواهد داشت. به ویژه با در نظر گرفتن این فاکتور که آمریکا قبلاً و در جریان حمله ترکیه به شرق فرات به داد کردها نرسید و دلیلی ندارد که در صورت حمله بشار اسد هم به یاری آنها بشتابد.

3.اگر ترکیه در ادلب٬ جایگاه و نفوذ خود را از دست دهد٬ برای جبران این شکست و برای فرار از نیش و متلک مخالفین داخلی٬ در صدد آن برمی‌آید که باز هم در شرق فرات دست به تحرکاتی بزند و وانمود کند که در آن منطقه از اتوریته قابل توجهی برخوردار است.

4.دولت مرکزی دمشق یا به قول کردها و عرب‌ها٬ دولت شام٬ پیش‌تر به خاطر قدرت و مقاومت معارضین و تروریست‌ها در ادلب٬ پشت میز مذاکره٬ قدرت کاملی نداشت و ممکن بود امتیازاتی بدهد. اما اگر ادلب به تمامی آزاد شود و نیروهای ترکیه و معارضین تحت حمایت آنکارا ناچار به ترک ادلب شوند٬ شام ناچار نخواهد بود در جریان مذاکرات طولانی مدت٬ امتیاز خاصی بدهد.

5.خود رود فرات٬ برای انتقال نیروهای مدافع کُرد تحت فرمان پ.ک.ک از مناطق شرق فرات یعنی از عامودا٬ دیرک٬ حسکه٬ قامیشلو و کوبانی به غرب فرات٬ یک مانع مهم بوده و کردها هیچ امکانی در دست نداشتند و هنوز هم چنین امکانی ندارند. اما برای معارضین سوری تحت حمایت آنکارا٬ مطلقاً چنین نیست. بخشی از آنان می‌توانند این مانع را به راحتی دور بزنند. یعنی از غرب فرات در خاک سوریه به ترکیه بروند و از آن سو٬ یعنی از مرزهای شرق فرات٬ وارد قلمرو کردها شوند و برای آنان دردسرهای جدیدی ایجاد کنند. در چنین شرایطی بسیار بعید است که آمریکا و روسیه به منظور حمایت از کردها٬ با معارضین وابسته به ترکیه٬ مقابله کنند.

مجموع شرایط  شواهد بالا٬ این واقعیت را نشان می‌دهد که موضوع ادلب٬ همچنان که در کل معادلات کلان سوریه و بحران این کشور حائز اهمیت است٬ بر سرنوشت کردهای تحت فرمان پ.ک.ک نیز اثر می‌گذارد.

شاید به همین خاطر است که در روزهای اخیر٬ کردها یک بار در فرودگاه حمیمیم و با نمایندگان دولت روسیه و یک بار نیز در دمشق و با نمایندگانی از دستگاه امنیتی دولت بشار اسد دیدار و مذاکره کرده‌اند.

آنان در شرایط فعلی٬ همزمان با آن که نیم‌نگاهی به مذاکره با دمشق دارند٬ در عین حال٬ به تداوم حضور آمریکا در شرق فرات امیدوار هستند. شاید تاسیس یک پایگاه نظامی جدید از سوی آمریکایی‌ها در حسکه و در نقطه‌ای که کردها و نیروهای اسد فاصله ناچیزی دارند٬ یک اقدام معنی‌دار تلقی شده است.

رایزنی‌‌های روسیه و ترکیه درباره اوضاع ادلب ادامه خواهد داشتگزارش| تحولات این روزهای ادلب و راههای پیشِ‌روی اردوغان

بنابراین در فاز بعدی و در دوران پس از  پایان تحولات ادلب و کنترل کامل این شهر٬ باید دید شرایط جدید سیاسی٬ دفاعی و امنیتی٬ تا چه اندازه بر وضعیت کردها تاثیر می‌گذارد و آیا دولت اسد در مقطع جدید٬ نیازی به مذاکره با کردها می‌بیند یا خیر.

محمد علی دستمالی کارشناس مسائل سیاسی ترکیه و کردها

انتهای پیام/

R7650/P/S8,90,1128,1414/CT4 واژه های کاربردی مرتبط ترکیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه ترکیه و معارضین تحولات ادلب غرب فرات شرق فرات تحت تاثیر کردها نیز بین الملل بشار اسد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۷۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه شدت حمله اسرائیل با چهارشنبه سوری در کرج ! |‌ تصاویر

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین؛ این به ظاهر حمله ادعایی صهیونیست ها از فرط مسخره بودن، سوژه کابران فضای مجازی شده است.

کد خبر 845495 برچسب‌ها خبر مهم اسرائیل استان اصفهان

دیگر خبرها

  • هنیه وارد ترکیه شد
  • بررسی تحولات منطقه در گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و فیدان
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و ترکیه در مورد آخرین تحولات منطقه
  • وزرای خارجه ایران و ترکیه برضرورت آتش‌بس در غزه تاکید کردند
  • وزرای خارجه ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس در غزه تاکید کردند
  • گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و ترکیه درباره تحولات اخیر منطقه
  • ترکیه حمله به بخش کنسولی سفارت ایران را در سوریه محکوم کرد
  • مقایسه شدت حمله اسرائیل با چهارشنبه سوری در کرج ! |‌ تصاویر
  • خروج نیرو‌های سپاه از سوریه؟
  • دور دنیا به ‌صرف قهوه!